خلق در دانه لری - مرواریت های ناب

قۉشیق ( دو بیتی )   داکتر فیض الله ایماق باید گفت که،…

آشتی کردن طالبان با مردم افغانستان، راهی برای پایان جنگ…

نویسنده: مهرالدین مشید زهر پاشی های قومی و زبانی و توطیۀ…

 ترجمه‌ی شعرهایی از سردار قادر 

استاد "سردار قادر" (به کُردی: سه‌ردار قادر)، شاعر کُرد زبان،…

خموشی

 نوشته نذیر ظفر شــــــــد مــــدتی که ورد زبانم ترانه نیست آوای مــــن…

چشم براه وحدت

            چشمم براه  وحدت  پیوند وهمد لی جانم فدای وحدت وصد ق…

دوحه سر دوحه، پروسه های پیچیده و آرمانهای خشکیده 

نوشته از بصیر دهزاد  سومین کنفرانس در دوحه  درست سه هفته…

کور و نابینایان خرد

تقدیم به زن ستیز های بدوی و ملا های اجیر، آن…

فضیلت سیاسی و افغانستان

در نخست بدانیم٬ ماکیاولی در شهریار و گفتارها٬ در واقع…

بهای سنگین این خاموشی پیش از توفان را طالبان خواهند…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان بیش از این صبر مردم افغانستان را…

گلایه و سخن چندی با خالق یکتا

خداوندا ببخشایم که از دل با تومیخواهم سخن رانم هراسانم که…

(ملات گاندی در مورد امام حسین

باسم تعالى در نخست ورود ماه محرم و عاشوراء حسينى را…

جهان بی روح پدیداری دولت مستبد

دولت محصولی از روابط مشترك المنافع اعضاء جامعه می باشد٬ که…

ضانوردان ناسا یک سال شبیه‌سازی زندگی در مریخ را به…

چهار فضانورد داوطلب ناسا پس از یک سال تحقیق برای…

پاسخی به نیاز های جدید یا پاسخی به مخالفان

نویسنده: مهرالدین مشید آغاز بحث بر سر اینکه قرآن حادث است و…

طالبان، پناهگاه امن تروریسم اسلامی

سیامک بهاری شورای امنیت سازمان ملل: ”افغانستان به پناهگاه امن القاعده و…

  نور خرد

 ازآن آقای دنیا بر سر ما سنگ باریده عدوی جان ما…

عرفان با 3 حوزه شناخت/ ذهن، منطق، غیب

دکتر بیژن باران با سلطه علم در سده 21،…

شکست مارکسیسم و ناپاسخگویی لیبرالیسم و آینده ی ناپیدای بشر

نویسنده: مهرالدین مشید حرکت جهان به سوی ناکجا آباد فروپاشی اتحاد جماهیر…

سوفیسم،- از روشنگری باستان، تا سفسطه گری در ایران.

sophism. آرام بختیاری دو معنی و دو مرحله متضاد سوفیسم یونانی در…

آموزگار خود در عصر دیجیتال و هوش مصنوعی را دریابید!

محمد عالم افتخار اگر عزیزانی از این عنوان و پیام گرفتار…

«
»

انسانیت بالاترین ارزش ها

میر عبدالواحد سادات

ناجی طفل افغان را تبجیل میداریم!

 

 «راب لاری » افسر سابق پولیس انگلستان در ماه اکتوبر( ۲۰۱۵ م ) از طرف محکمه شهر « بولانی » کشور فرانسه ؛ « بجرم » قاچاق انسان متهم شناخته شد و در صورت تثبیت این « جرم » باید جزایی پنج سال حبس و ( ۳۲ ) هزار آیرو جریمه نقدی را متحمل میگردید.

او کسی است که طفل چهار ساله افغان را از مرگ حتمی نجات داده و بخانواده اش در انگلستان تسلیم نموده است.

روی همین ملحوظ :

بشر دوستان انگلیس با جمع آوری پنجاه هزار امضا بدفاع از « متهم » بر آمدند . محکمه سرانجام در      (۱۴) جنوری او را از « اتهام » قاچاق انسان تبرهه و « بجرم در خطر انداختن کودک » به هزار هیرو جریمه نقدی « تعلیقی » محکوم ساخت . « راب لاری » عند المحکمه بخاطر« شیوه غیر عقلانی » و    « عاطفی » معذرت خواست و گفت : که « نمیتوانست یک طفل را در جای کثیف و مرگ حتمی رها نماید ». نامبرده انگیزه خود را « دیدن طفل مغروق مهاجر در ساحل ترکیه » و « تقاضای مکررآقای احمدی پدر دخترک » بیان نمود.

بدینترتیب او از انسانیت پاسداری نموده و تثبیت ساخته که انسانیت بالاتر از معیار های قا نونی عمل مینماید.

 «راب لاری » ثابت ساخت که انسانهای بزرگ روح بزرگ دارند و « انسان بودن مهمتر از رفتن به بهشت است » و انسانیت شعار ؛ نه ؛ بلکه مانند روشنگری عمل میباشد:

  

آدمی را آدمیت لازم است

عود را گر بو نباشد هیزم است

 

 «راب لاری » خاطره سرباز جنگ جهانی را زنده ساخت که : با عبور دادن طفل از سیم خار دار محکوم به اعدام گردید و اکنون مجسمه او در بیشتر از هفتاد کشور جهان ساخته شده است.

 

و به تاسی از کلام حضرت مولانا که :

« … از دیو و دد ملولم و انسانم آرزو است »

به تبجیل از « راب لاری » انساندوست میپردازیم و امیدوارم همسلکان گرامی و بزرگان علم حقوق بر من خورده نگیرند که « اخلاق » و « انسانیت » را بر قانون مرجع دانسته ام و مسلم است که بحث حقوق و اخلاق مبحث پیچیده و جداگانه است و مکاتب مختلف از زوایای گوناگون بدان میپردازند.  

و منحیث حسن ختام سخن گاندی بزرگ که:

 

!«انسان بودن خود یک مذهب است»