مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

۸ اقدام متقابل چین در واکنش به سفر نانسی پلوسی به تایوان

مترجم: سایت «۱۰ مهر»برگرفته از : گلوبال تایمز، ۵ اوت ۲۰۲۲ *

چین در واکنش به سفر بسیار تحریک‌آمیز نانسی پلوسی به جزیره تایوان، هشت اقدام متقابل، از‌جمله لغو گفت‌وگوی فرماندهان در جبهه چین و آمریکا، گفت‌وگوهای هماهنگی سیاست دفاعی، مکانیسم مشورتی برای امنیت دریایی نظامی، تعلیق همکاری در زمینه بازگرداندن غیرقانونی مهاجران و کنترل مواد مخدر و تغییرات آب و هوایی را اعلام کرد…. اقدامات متقابل چین با هدف بازدارندگی کشورها و سیاستمداران کشورهای دیگر است که در حال بررسی سفر به جزیره تایوان هستند که در پیروی از پلوسی، منافع حیاتی چین را زیر پا می‌گذارند.



همچنین در روز جمعه اعلام شد که چین پلوسی و اعضای نزدیک خانواده‌اش را تحریم می‌کند، زیرا او با بی‌توجهی به نگرانی‌های جدی و مخالفت قاطع چین بر سفر به تایوان اصرار داشت و او را به بالاترین مقام سیاستمدار آمریکایی تحریم‌شده توسط چین تبدیل کرد. تحلیلگران بر این باورند که تمام اقدامات متقابل چین «بی‌سابقه» و «بسیار ضروری» بوده است و نشان‌دهنده مخالفت شدید چین با نقض خطوط قرمز این کشور توسط ایالات متحده است. آنها هشدار دادند که لغو مکانیسم‌های ارتباط بین دو ارتش در سطوح مختلف ممکن است در صورت ادامه اقدامات تحریک‌آمیز آمریکا، منجر به درگیری‌های احتمالی بیشتر شود؛ سیاستمداران آمریکایی باید اقدامات دیوانه‌وار خود را متوقف کنند و از کاشتن بذر هرج و مرج در سراسر جهان دست بردارند. 

هشت اقدام متقابل انجام‌شده توسط چین عبارتند از لغو مذاکرات فرماندهان در جبهه چین و ایالات متحده، مذاکرات هماهنگی سیاست دفاعی چین و ایالات متحده (DPCT) و جلسات توافقنامه مشورتی امنیت دریایی نظامی‌ چین و ایالات متحده (MMCA). 

این اقدام شامل تعلیق همکاری چین و ایالات متحده در بازگرداندن مهاجران غیرقانونی، تعلیق همکاری چین و ایالات متحده در زمینه مساعدت حقوقی در امور جنایی؛ تعلیق همکاری چین و آمریکا علیه جنایات فراملی؛ تعلیق همکاری چین و آمریکا در مبارزه با مواد مخدر و تعلیق مذاکرات چین و آمریکا در مورد تغییرات آب و هوایی نیز می‌باشد.

لو شیانگ، کارشناس مطالعات ایالات متحده در آکادمی‌ علوم اجتماعی چین، روز جمعه به گلوبال تایمز گفت: خطرات درگیری در حال افزایش است. این اقدام در سه جنبه مربوط به سازوکارهای کاری بین ارتش چین و آمریکا می‌باشد، به این معنی که اعتماد متقابل بین دو ارتش به‌شدت کاهش یافته و روابط نظامی ‌به پایین‌ترین حد خود رسیده است. 

لوشیانگ اضافه کرد، تمام نیازهای امنیتی ــ از‌جمله هواپیمای پلوسی که در این زمان پرواز کرد ــ توسط وزارت دفاع ایالات متحده تأمین شد و ارتش و وزارت دفاع ایالات متحده از این طریق به حاکمیت و امنیت چین لطمه زدند که باعث شد ارتباطات نظامی‌ بین دو کشور مفهوم خود را از دست بدهد. 

سونگ ژونگ پینگ، کارشناس نظامی‌ سرزمین اصلی چین و مفسر تلویزیونی، به گلوبال تایمز گفت از آنجایی که ایالات متحده در مورد مسأله تایوان که منافع اصلی چین و سنگ‌بنای روابط دوجانبه است، اقدامات تحریک‌آمیزی انجام داده است، در نتیجه چین اقداماتی در حفاظت از حاکمیت خود انجام می‌دهد و هرگونه تحریک بیشتر از سوی آمریکا، احتمال درگیری را افزایش می‌دهد. 

ارتش آزادیبخش خلق چین (PLA) روز پنجشنبه مرحله دوم رزمایش نظامی ‌خود را آغاز کرد که به‌طور کامل جزیره تایوان را از هر طرف بسته است. 

ارتش آزادیبخش خلق، طی تمرینات نظامی‌ سه روزه اخیر، ضمن نشان دادن توانایی ضدِ تهاجم و دفاع منطقه‌ای خود، عزم و توانایی این ارتش را برای حل مسأله تایوان در هر زمان که لازم باشد نیز به نمایش گذاشت. لو گفت که تعلیق‌ها در سه جنبه همچنین به این معنی است که بر اساس این توانایی‌ها، ارتش آزادیبخش خلق می‌تواند هر گونه اقدام متقابلی را در برابر هرگونه اقدام تهاجمی ‌ارتش ایالات متحده، بر اساس نحوه تحول وضعیت، انجام دهد. 

لو گفت: «تعلیق‌ها همچنین سیگنال روشنی به ایالات متحده داد که طرف چینی هرگز نمی‌پذیرد که ایالات متحده بدون اینکه عواقبی داشته باشد، آشکارا به روابط چین و ایالات متحده آسیب برساند.» 

شین کیانگ، معاون مرکز مطالعات آمریکایی در دانشگاه فودان، به گلوبال تایمز گفت که تعلیق در پنج منطقه، در مقایسه با چین، به‌ویژه در تغییرات آب و هوایی تأثیر بسیار بیشتری بر ایالات متحده دارد. 

شین گفت، از زمان روی کار آمدن جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، پیشرفت دیپلماتیک قابل توجهی در زمینه تغییرات آب و هوایی داشته است، طوری که هر پیشرفتی مستلزم حمایت و همکاری با چین است، در غیر این صورت، ایالات متحده به تنهایی به چیزی دست نخواهد یافت. او افزود: همچنین زمینه‌های دیگری مانند بازگرداندن مهاجران غیرقانونی و همکاری در کنترل مواد مخدر برای آمریکا بسیار نگران‌کننده است و تأثیر نسبتاً کمی‌ بر چین دارد. به‌عنوان مثال، در زمینه همکاری کنترل مواد مخدر به‌ویژه در مبارزه با موضوع فنتانیل، همکاری کمتر، مشکل مواد مخدر را در ایالات متحده برجسته‌تر می‌کند اما تأثیر کمی ‌بر چین خواهد داشت. 

تعلیق در این مناطق هشداری است برای کاخ سفید که در جلوگیری از سفر پلوسی به تایوان اقدامی ‌نکرد، اما در عوض، با بازی در نقش «پلیس خوب و پلیس بد»، از چین می‌خواهد که واکنشی بیش از حد نشان ندهد. چی کای، کارشناس اقتصاد سیاسی بین‌الملل در دانشگاه علوم سیاسی و حقوق چین، به گلوبال تایمز گفت: وعده‌های بایدن به چین محقق نشده است. وی همچنین خاطرنشان کرد که اقدامات متقابل چین با هدف بازدارندگی کشورها و سیاستمداران کشورهای دیگر است که در حال بررسی سفر به جزیره تایوان هستند که در پیروی از پلوسی، منافع حیاتی چین را زیر پا می‌گذارند. 

روزنامه گاردین روز دوشنبه گزارش داد که کمیته روابط خارجی مجلس عوام بریتانیا احتمالاً در ماه نوامبر یا اوایل دسامبر به تایوان سفر خواهد کرد. گابریلیوس لندسبرگیس، وزیر امور خارجه لیتوانی نیز روز چهارشنبه در توئیتی نوشت: «حالا پلوسی درها را بسیار گسترده‌تر به روی تایوان باز کرده است، من مطمئن هستم که دیگر مدافعان آزادی و دموکراسی خیلی زود وارد این کشور خواهند شد». 

یک کارشناس امور بین‌الملل مستقر در پکن که ترجیح داد نامش فاش نشود، روز جمعه به گلوبال تایمز گفت بسیاری از زمینه‌های عملی که در آن ایالات متحده و چین می‌توانند با یکدیگر همکاری کنند اکنون به حالت تعلیق درآمده است، به این معنی که اگر ایالات متحده به آسیب رساندن به منافع چین در آینده ادامه دهد، این مکانیسم‌های همکاری نیز خاتمه خواهند یافت. 

چنین اقدامات متقابل بی‌سابقه‌ای از سوی چین نشان داد که پیامدهای سفر پلوسی به جزیره تایوان همچنان در حال گسترش است و مکانیسم اعتماد بین چین و ایالات متحده که قبلاً به خطر افتاده بود، بیشتر آسیب دیده است. به گفته تحلیلگران، از سرگیری این هشت مکانیسم نیازمند مذاکرات طولانی مدت و دشوار است.

لو گفت، اقدامات متقابل چین همچنین سیگنالی را به واشنگتن ارسال می‌کند: آرام باشید و با دقت فکر کنید که ایالات متحده خواهان چه نوع روابط چین و آمریکا می‌باشد؟ 

این هشت اقدام متقابل به دنبال مانورهای نظامی ‌پیرامون جزیره تایوان که از سه شنبه شب آغاز شد، صورت گرفته است. گمرک سرزمین اصلی نیز روز چهارشنبه از توقف واردات مرکبات و برخی واردات ماهی منجمد از جزیره خبر داد. تحلیلگران گفتند که اقدامات متقابل چین سیستماتیک است و یکباره نخواهد بود. 

دیائو دامینگ، دانشیار دانشگاه رنمین چین در پکن، به گلوبال تایمز گفت: تعجب‌آور نیست که ببینیم چین این اقدامات متقابل را انجام داده است ؛ چنین اقداماتی «بسیار ضروری» است، زیرا سفر پلوسی تحریکی برای حاکمیت چین بود، اصل چین واحد و سه بیانیه مشترک را به‌شدت نقض کرد و به ثبات در تنگه تایوان لطمه زد. 

دیائو گفت که چین همیشه تأکید کرده است که همکاری تنها جهت مناسب برای روابط چین و ایالات متحده است، اما اقدامات ایالات متحده چین را مجبور کرده است که اقدامات متقابل لازم را انجام دهد و از سیاستمداران آمریکایی خواست تا از اقدامات دیوانه‌وار که به ثبات جهانی و منطقه آسیب می‌زند، دست بردارند. 

سیاستمداران آمریکایی نباید اهمیت روابط چین و ایالات متحده برای جهان و همکاری آنها، و نیز قضاوت جامعه بین‌المللی را دست کم بگیرند و همچنین نباید عزم مردم و دولت چین را در دستیابی به اتحاد ملی، ناچیز شمارند. دیائو گفت که آن‌ها باید فوراً برای رفع مشکلات سر راه اقدام کنند.

* https://www.globaltimes.cn/page/۲۰۲۲۰۸/۱۲۷۲۳۲۱.shtml