ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

«
»

گام چهارم پوتین و معادله ضدروسی آمریکا و اتحادیه اروپا

96 رای مردم روسیه در انتخابات ریاست جمهوری مهر تاییدی چهار باره بر دور دیگری از برعهده گرفتن این مسئولیت توسط ولادیمیر پوتین شد تا باز هم شش سال دیگر در سمت کنونی بماند و بزرگترین کشور جهان را اداره کند.

 پوتین که از سال 2000به عنوان دومین رییس جمهوری روسیه نو پس از فروپاشی شوروی (سال 1991) قدرت را برپایه نتایج انتخابات از بوریس یلتسین بنیانگذار این کشور تحویل گرفت، تاکنون چهره برتر و قدرتمندترین سیاستمدار و دولتمرد روس شناخته شده است.
وی که وارد پانزدهمین سال این مسئولیت می شود دریک دوره چهارساله نیز به عنوان نخست وزیر در زمان مسئولیت ریاست جمهوری دیمیتری مدودیف نخست وزیر کنونی تقریبا اختیارات مشابهی را داشت و سپس توانست سومین بار و برای یک دوره شش ساله برپایه اصلاحات قانون اساسی سکاندار روسیه شود.
درانتخابات اخیر نیز پوتین دررقابت با7نامزدسرشناس اما کم شانس درکسب برتری برپایه نتایج اعلام شده توسط کمیسیون مرکزی انتخابات این کشوربا 76.69 درصد آرا در صدر نشست و نزدیک ترین رقیب با فاصله زیاد پاول گرودینین با سهم فقط 11.77 درصد رای بود و ژیرینفسکی، خانم کسنیا سابچاک، گریگوری یاولینسکی، بوریس تیتف، ماکسیم سورایکین و سرگئی بابورین به ترتیب از زیر شش درصد تا کمتر از یک درصد آرا را به خود اختصاص دادند.

**پوتین در برابر معادله ضدروسی ماندگار آمریکا و اتحادیه اروپا
افزون بر اداره امور داخلی روسیه که با بیش از 17 میلیون کیلومتر مربع مساحت بزرگ ترین کشور جهان است، مهم ترین مسئولیت وی در دومین دوره شش ساله ریاست جمهوری مقابله با تداوم سیاست های و اقدامات اقتصادی و نظامی ضد روسی آمریکا و غرب است که میراث دوران جنگ سرد این اردوگاه علیه شوروی شناخته می شود.
جنگ سرد اصطلاح مربوط به حاکمیت تنش های نظامی و سیاسی در روابط بلوک شرق به رهبری اتحاد جماهیر شوروی و اردوگاه غرب به پیشگامی آمریکا است که پس از جنگ دوم جهانی آغاز شد و تقریبا تا پیش از فروپاشی اردوگاه کمونیسم در سال 1991 ادامه یافت، هر چند دامنه ای آن از دهه 80 میلادی کاهش پیدا کرده بود.
پوتین نیز 12 مرداد تاکید کرد که «روابط روسیه و آمریکا در پائین ترین نقطه از زمان جنگ سرد قرار دارد.»
وزارت خارجه روسیه نیز 13 مرداد اعلام کرد: با تاسف متذکر می شویم، واشنگتن به دیدگاههای ایدئولوژیکی دوره جنگ سرد روی می آورد که با واقعیت مطابقت ندارد.
روسیه تاکید کرد: تحمیل سیاست غیرسازنده انتخاب بین غرب یا روسیه به کشورهای حوزه بالکان توسط آمریکا، سبب افزایش تنش ها در قاره اروپا می شود و اوضاع منطقه را بی ثبات می کند.
اکنون مسکو همزمان باتحمل فشارهای اقتصادی، فناوری، روابط وهمکاری های دفاعی در قالب تحریم های چند وجهی با موضوعات گوناگون از جمله پرونده اوکراین و جنگ اخراج متقابل دیپلمات ها که کلید آن را واشنگتن زد، روسیه در مرزهای اروپایی شاهد گسترش روزافزون حضور نظامی آمریکا وپیمان آتلانتیک (ناتو) است که بیشتر در سه کشور بالتیکی لتونی، استونی و لیتوانی خودنمایی می کند و همچنین نیروهای آمریکایی در کره جنوبی مستقر هستند که فاصله آن با روسیه کمتر از توان پیمایش یک موشک میان برد است.
از سوی دیگر، اختلافات روسیه و آمریکا در باره سوریه نیز ادامه دارد و در حالیکه واشنگتن در اتحاد ضدسوری با چند کشور عربی – غربی در قالب حمایت از تروریست ها و گروههای مسلح افراطی در صدد براندازی حکومت بشار اسد از حدود هفت سال گذشته است، مسکو توانسته این پروژه را با همگرایی منطقه ای تهران ناکام بگذارد.
از سوی دیگر، روس هراسی نیز دیگر رویکرد مهم در دستور کار واشنگتن نیز بارها اعتراض مسکو را بر انگیخته است.
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه بمب های ساعتی در روابط دو کشور در حال عمل کردن است، گفت: بسیاری از سیاستمداران آمریکایی گرفتار روس هراسی حتی از نوع جنون آمیز شده اند و در روابط مسکو و واشنگتن، مسائلی شبیه بمب های ساعتی وجود دارد که اندک اندک در حال عمل کردن است.
وی افزود:درروابط مسکو و واشنگتن مسائل و مشکلات بسیار زیادی از دوره حکومت باراک اوباما رییس جمهوری سابق آمریکا به جای مانده که در واقع شبیه بمب ساعتی است و اندک اندک عمل می کند.
دولت دوم اوباما از سال 2014 تحریم ها و سیاست های اقتصادی ضدروسی را همراه اتحادیه اروپا و هفت کشور صنعتی پیش گرفت ودامنه آن را نیز گسترش داد که اکنون نیز بر خلاف انتظارها، این روند در دولت ترامپ هم ادامه دارد.
اتحادیه اروپا نیز تحریم های مشابهی را علیه روسیه وضع کرده که سبب واکنش متقابل این کشور شده و با توجه به تداوم این شرایط و نبود افق حل این مشکلات، سطح همکاری ها بین مسکو و غرب و اعتماد متقابل به پائین ترین و بدترین شرایط از سال 1991 یعنی فروپاشی شوروی تاکنون رسیده است.

** امید ناامید شده روسیه برای آمریکای ترامپ
هر چند مسکو امیدوار بود در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ میراث ضدروسی دولت اوباما کنار گذاشته شود، اما دولت کنونی آمریکا آن را همچنان در دستور کار دارد و حتی گسترده تر کرده است.
نگاهی گذرا به مواضع و سخنان مقام های مختلف آمریکا و اقدام های این کشور علیه روسیه در چند ماه نخست مسئولیت ترامپ در سال 2017 نشان می دهد پوتین در دور چهارم ریاست جمهوری خود نمی تواند به تغییر رویکردهای ضدروسی کاخ سفید زیاد امیدوار باشد.

– نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد: اعضای گروه کاری ترامپ در حال بررسی وضع تحریم های جدید و شدیدتر علیه روسیه به دلیل حمایت از دولت سوریه هستند.
– رکس تیلرسون وزیر سابق خارجه آمریکا روسیه را متهم کرد از اجرای توافق سال 2013 برای امن و نابود سازی تسلیحات شیمیایی در سوریه خودداری کرده است.
وی افزود: به نظر من قصور واقعی در اینجا خودداری روسیه از اجرای تعهداتش بر اساس توافقنامه تسلیحات شیمیایی است که سال 2013 به آن پیوست.

– برای نخستین بار درتاریخ حیات شوروی تا فروپاشی سال 1991 و سپس روسیه نو تاکنون، تانک های آمریکایی در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ در ۷۰۰ کیلومتری مسکو مستقر شدند.
خبرنگار نظامی راشا تودی در این باره اعلام کرد که تانک ها و دیگر جنگ افزارهای زرهی و همچنین سربازان آمریکایی در کشور بالتیکی استونی هم مرز روسیه و در فاصله ۷۰۰ کیلومتری مسکو مستقر شده اند.
براساس اطلاعات رسانه روسی اسپوتنیک، این اقدام در برگیرنده اعزام گردان هنگ ۶۹ ارتش آمریکا شامل ۵۰ واحد زرهی از جمله چهار تانک. ام. ۱ آبرامس و ۱۵ فروند بی ام پی برادلی است.

** تداوم برنامه های کاری پوتین:
با توجه به تجربه 14ساله مسئولیت ریاست جمهوری پوتین و ساختار سیاست خارجی روسیه در برابر اقدام ها و رویکردهای واشنگتن و اتحادیه اروپا علیه مسکو به ویژه با استفاده از قدرت نظامی ناتو هم مرز با روسیه، انتظار می رود کرملین در دوره جدید نیز همزمان با تاکید بر لزوم مذاکره و گفت وگو به جای تهدید نظامی گری آمریکاو غرب، افزایش توان دفاعی به ویژه موشکی دوربرد و هسته ای را در دستور کار داشته باشد.
از سوی دیگر افزایش قدرت اقتصادی روسیه در حوزه تولیدات با فناوری پیشرفته و کاهش واردات برای مقابله با تحریم های گسترده غرب که از سال 2014 به بهانه پرونده اوکراین وضع شده است، نیز از دیگر اولویت های دولتمردان روس خواهد بود.
با توجه به این شرایط و همچنین تنش جدید ایجاد شده بین مسکو و غرب پس از مسمومیت یک شهروند روس در انگلیس که ادعای دخالت روسیه در این واقعه را مطرح کرده اند، باز هم امکان دارد فاصله بین این کشور با آمریکا و اتحادیه اروپا بیشتر شود و این موضوع کار پوتین را در عرصه بین المللی و مقابله با سیاست های کهنه ضدروسی دشوارتر و گسترده تر خواهد کرد.