مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

کیف باید در قبال حمله به نیروگاه هسته ای زاپوروژیه پاسخگو باشد


آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روسیه را به «تروریسم هسته ای» متهم کرد. با این حال، «تروریست های هسته ای» درگیر در حمله جنون آمیز به یک نیروگاه هسته ای در مسکو مستقر نیستند، بلکه در واشنگتن و کیف مستقر هستند. مسئولین باید پاسخگو باشند. 


تفسیری از اسکات ریتر
منتشر شده در روسیه امروز
ترجمه از مجله هفته.

Voorbeeld van afbeelding



در حالی که آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد در آن سوی دیگر جهان، مشغول صحبت با بازماندگان بمباران اتمی هیروشیما توسط ایالات متحده است، نیروهای مسلح اوکراین با شلیک موشک های توپخانه ای به نیروگاه اتمی زاپوروژیه – بزرگترین نیروگاه اتمی این قاره – به نظر می رسید که هولوکاست هسته ای جدیدی را بر فراز اروپا راه اندازی کنند. گوترش این حمله را که به تجهیزات ایمنی نیروگاه آسیب رساند و به طور متناوب برق این منطقه را قطع کرد، یک حمله «انتحاری» نامید. 
کیف به سرعت وارد عمل شد و بلافاصله روسیه را مسئول این حمله دانست، آنها مسکو را به دست داشتن در «تروریسم هسته ای» متهم کرد و از جامعه بین المللی خواستند که هیئتی از «نیروهای بین المللی حافظ صلح» را برای «گشت زنی در قلمرو سایت» اعزام کند. تا نیروگاه به طور کامل غیرنظامی شود». 
نیروگاه اتمی زاپوروژیه از زمان اشغال نظامی آن در ماه مارس گذشته تحت کنترل نیروهای روسیه بوده است. 
از آن زمان، این تاسیسات توسط تکنسین های اوکراینی که تحت نظارت کارشناسان هسته ای روسیه کار می کنند، اداره می شود. 
این تاسیسات شامل شش رآکتور هسته ای است که حدود یک پنجم برق اوکراین را قبل از شروع عملیات نظامی تولید می کرد. 
سه تا از این راکتورها پس از کنترل نیروگاه توسط نیروهای روسی به صورت کنترل شده تعطیل شدند. 
پس از گلوله باران نیروگاه در ۵ اوت، یک راکتور دیگر باید تعطیل می شد. قدرت دو راکتور دیگر به دلایل ایمنی به نصف کاهش یافت. 
یوگنی تسیمبالیوک، نماینده اوکراین در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مدعی شد که نیروهای روسی با گلوله باران این نیروگاه تلاش کردند تا در جنوب اوکراین خاموشی ایجاد کنند. 
آژانس اتمی دولتی اوکراین انرگواتم ارتش روسیه را به کار گذاشتن مواد منفجره در سراسر نیروگاه هسته ای متهم کرد. که در صورت تهدید حمله اوکراینی به تصرف تأسیسات، باید منفجر شود. 

ارتش اوکراین همچنین روسیه را به نگهداری تجهیزات نظامی از جمله مهمات در ساختمان های نزدیک به راکتورهای هسته ای متهم کرد. 
تنها مشکل این حماسه اوکراینی این است که، به بیانی مهربانانه بگویم، هیچ یک از آن‌ها درست نیست. 
حمله ۵ آگوست به تاسیسات هسته ای زاپوروژیه توسط موشک های توپخانه ای انجام شد که الگوهای برخورد آنها به وضوح نشان می دهد که از قلمرو تحت کنترل اوکراین شلیک شده اند. 

علاوه بر این، رادارهای ضدهوایی و ضد توپ روسی مستقر در نزدیکی تأسیسات، مطمئناً مسیر بالستیک موشک‌های وارده را ثبت کرده و از این طریق شواهد غیرقابل انکاری از منشا حمله جمع‌آوری می‌کنند. 
همین امر در مورد هواپیماهای جاسوسی ایالات متحده و ناتو نیز صدق می کند که ۲۴ ساعته در سراسر اوکراین و در اطراف اوکراین عملیات می کنند. 
و با توجه به انفجار تبلیغاتی ناشی از انتشار چنین شواهدی، می توان مطمئن بود که ایالات متحده همان سناریویی را که در زمان انتشار فیلم هواپیمای جاسوسی «یو ۲» در جریان بحران موشکی کوبا انجام داد، تکرار می کرد. انتشار ارتباطات رادیویی بین یک خلبان شوروی و مرکز فرماندهی او که در خلال سرنگونی پرواز ۰۰۷ خطوط هوایی کره در سال ۱۹۸۳ رهگیری شد. 
اما البته چنین سناریویی در اینجا رخ نخواهد داد. 
و با توجه به اینکه روسیه در دفاع از تاسیسات زاپوروژیه درگیر است، بعید است که اطلاعات فاش شده در مورد قابلیت های راداری خود را فقط برای جمع آوری چند امتیاز تبلیغاتی ارزان فاش کند. روسیه تاکنون از فعالیت های پروپاگاندای بی ارزش و ارزان خودداری کرده و ترجیح داده است که حرف اول را در میدان نبرد بزند. 

اما این در مورد ایالات متحده و اوکراین صدق نمیکند که که سابقه همکاری مشترک برای انتشار اطلاعات با هدف تضعیف سیاست اطلاعاتی روسیه و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را دارند – حتی اگر اطلاعاتی که در اختیار عموم قرار می گیرد دروغ باشد. 

حمله اوکراین به تاسیسات هسته ای زاپوروژیه چهار روز قبل توسط ایالات متحده به روش معمولی اورول پیش بینی شده بود. 
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در جریان کنفرانس خبری اول اوت در سازمان ملل، روسیه را به استفاده از تاسیسات هسته ای به عنوان پایگاهی برای حملات توپخانه ای علیه اوکراین متهم کرد. 
بلینکن اظهار داشت که شلیک راکت‌های توپخانه از نزدیک نیروگاه هسته‌ای «اوج بی‌مسئولیتی» است و به این معناست که آن موشک‌ها ممکن است بر روی خود نیروگاه بیفتند. 
بلینکن اضافه کرد که روس‌ها از تأسیسات هسته‌ای به‌عنوان «سپر هسته‌ای» استفاده خواهند کرد، زیرا هرگونه حمله اوکراینی نمی‌تواند از ترس آسیب رساندن به راکتورهای هسته‌ای رخ دهد. 
هجویات وقیحانه ی بلینکن در تکرار اتهاماتی که توسط دولت اوکراین علیه روسیه منتشر میشود، با این واقعیت که هیچ مدرکی برای اثبات ادعاهای خود ارائه نمی کند، پوچ تر می شود.
زمانی که فردی در حد یک وزیر خارجه به طور علنی در مورد موضوعی با این اهمیت صحبت می کند، معمولاً این شامل انتشار اطلاعاتی برای اثبات ادعا می شود – به عنوان مثال، تصاویر ماهواره ای که محل استقرار نیروهای روسی را در نزدیکی تاسیسات هسته ای زاپوروژیه را نشان می دهد. 
با این حال، چنین تصاویر و فیلم یا مدرک دیگری ارائه نشد، زیرا بلینکن مدت‌هاست که به عنوان رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا فعالیت نمی‌کند و در عوض به چیزی در حد یک پروپاگاندیست اوکراینی تبدیل شده است. 

روسیه به نوبه خود، به صراحت اعلام کرده است که هیچ نیروی روسی در نزدیکی تأسیسات هسته ای زاپوروژیه وجود ندارد، به جز گروه کوچکی از نیروها برای تأمین امنیت این تأسیسات – به هر حال، این یک نیروگاه هسته ای فعال است. 
در حالی که روسیه می‌توانست تصاویر ماهواره‌ای واضحی از استقرار نیروهای خود در مجاورت تأسیسات ارائه دهد، اما امنیت عملیاتی آن را از انجام این کار منع می‌کند تا مواضع نیروها را به دشمن نشان ندهد. 
در نهایت، مسئولیت ارائه دلایل جرم همچنان بر عهده شاکی است، نه متهم. 
بیانیه اول اوت بلینکن به عنوان مقدمه ای برای یک کمپین تبلیغاتی بود که با حمله توپخانه اوکراینی به تأسیسات هسته ای زاپوروژیه به اوج خود رسید. 
به نظر می رسد هدف این کمپین دوگانه باشد. 
اول، ترسیم روسیه به عنوان شیطان، و دوم، اجازه دادن به اوکراین برای دستیابی به آنچه که تاکنون از طریق نیروی نظامی قادر به دستیابی به آن نبوده است – اخراج نیروهای روسی از زاپوروژیه. 
درخواست‌ها برای مداخله بین‌المللی که از غرب سرچشمه می‌گیرد، حاکی از تلاشی هماهنگ برای پیشبرد روایتی طرفدار اوکراین است، حتی زمانی که همه طرف‌های درگیر بدانند که حقایق زیربنایی برای حمایت از این روایت دروغ است. 
برای مقابله با این امر، روسیه از ناظران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دعوت کرده است تا از نیروگاه بازدید کنند و همچنین جلسه شورای امنیت سازمان ملل را برای شفاف‌سازی وضعیت تشکیل داده است. 
همه اینها بسیار جدی تر از یک کمپین جنگ اطلاعاتی ساده و باز هم شکست خورده است. 
در حالی که تأسیسات هسته‌ای زاپوروژیه مطابق با استانداردهایی ساخته شده است که از اصابت مستقیم یک موشک توپخانه جان سالم به در می‌برد، اختلال در منبع تغذیه و/یا آسیب به تجهیزات ایمنی می‌تواند منجر به یک رویداد عظیمی شود که فقط می‌تواندقابل مقایسه با فاجعه هسته ای چرنوبیل. 
وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که حمله اوکراین به نیروگاه برق باعث افزایش شدید اختلال در شبکه برق داخلی شده و باعث خاموشی اضطراری شده است. 

رئیس شرکت اوکراینی که به طور رسمی از نیروگاه بهره می‌برد، همچنین خاطرنشان کرد که به جز یک خط برق که نیروگاه را به سیستم برق اوکراین وصل می‌کرد، بقیه خطوط تخریب شده است و هرگونه قطع برق برای چنین تاسیسات هسته ای بسیار خطرناک است». 
گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، حمله به تاسیسات هسته ای زاپوروژیه را به درستی «انتحاری» خواند. با این حال، «تروریست های هسته ای» درگیر در این جنایت در مسکو نیستند، بلکه در واشنگتن و کیف مستقر هستند. 

زمانی که فضای مه آلود بالاخره پس از پایان عملیات نظامی روسیه از بین برود و مسئولین جنایت‌هایی مانند حمله به تأسیسات هسته‌ای زاپوروژیه می‌توانند پاسخگو باشند، نام آنتونی بلینکن باید آن بالا چشمک بزند، اگر اصلاً عدالتی در جهان وجود وجود داشته باشد. 
یادداشت سردبیر: در زمان ترجمه این مقاله، در بعدازظهر ۱۱ اوت، گزارش شده است که اوکراین دوباره به نیروگاه اتمی زاپوروژیه حمله کرده است. 

نویسنده مطلب فوق اسکات ریتر افسر سابق اطلاعات تفنگداران دریایی ایالات متحده است. او در اتحاد جماهیر شوروی به عنوان بازرس در اجرای معاهده INF فعالیت می کرده، او از کارکنان ژنرال شوارتسکف در طول جنگ خلیج فارس و به عنوان بازرس تسلیحات سازمان ملل از سال ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۸ فعالیت کرده است. می توانید او را در تلگرام دنبال کنید.