کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

کودتای نیم پز استانبولی !

مختصات کودتای ۱۵ ژوئیه 2016 ترکیه : در کودتای “نافرجامی” که جمعه شب در ترکیه آغاز شد، نزدیک به 200 تن کشته، ۱۴۴۰ نفر زخمی و ۲۸۳۹ تن از نیروهای مسلح این کشور بازداشت شدند. روز شنبه، دولت ترکیه اعلام کرد که قدرت را دوباره در اختیار گرفته است. رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور گفت کودتاگران شدت مجازات خواهند شد و قول داد که نیروهای ارتش را تصیفه خواهد کرد. همچنین ۲۹سرهنگ و ۵ ژنرال ارتش ترکیه از سمتِ خود برکنار شدند.شب گذشته، دهها هزار تن به درخواست رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری این کشور در استانبول و آنکارا راهیِ خیابانها شدند تا با کودتای نیروهای ارتش مقابله کنند. همچنین مناطق خاصی از سوی عوامل کودتا بمباران شد. همچنین کودتاگران کنترل دو شبکه تلویزیونی این کشور را برای مدتی در اختیار گرفتند و در یک بیانیه تلویزیونی دولت اردوغان را به نقض دموکراسی محکوم کردند. هشت تن از نظامیانی که در این کودتا شرکت داشتند با یک هلیکوپتر وارد خاک یونان شده و سپس از این کشور تقاضای پناهندگی سیاسی کرده اند.

کودتا کوششی از سوی یک ائتلاف سیاسی غیرقانونی برای براندازی رهبران حکومت موجود است که از طریق خشونت یا تهدید به آن انجام می‌گیرد. در شرایط فعلی سیاسی جهان موضوع کودتا غالبا منسوخ شده محسوب میشود . در قرن پیش و در تضاد بین شوروی سابق و غرب ، کودتا تنها سلاح موثر غرب در مقابله با شوروی سابق بود . یعنی در قرن بیستم هر کودتایی در هر جای کره زمین توسط سرویسهای غربی طراحی و اجرا میشد . روش شوروی سابق هم تحریک یا حمایت از گروههای مسلح درمخالفت با غرب در جغرافیای مختلف بود . آمریکای لاتین و خاورمیانه میدانی مانورعملی برای طرفین بود . بعد از فروپاشی شوروی ، غرب هم روشش را عوض کرد و روی سمت دادن مشخص بر افکار عمومی متمرکز شد .

در آوریل 2002 در ونزوئلا بر علیه (هوگو چاوز) رئیس جمهور این کشور نظامیان آخرین کودتا را در امریکای لاتین کردند . چاوز و تمامی هیت دولت بازداشت شدند اما مدت کوتاهی بعد کاخ سفید به اطلاع نظامیان ونزوئلا رساند که به این روش منسوخ شده کردیت سیاسی نمیدهد . چاوز با دسته اش سالم به قدرت بازگشت . در کودتای جدی دستگیری وزرای دولت و نزدیکان حکومت توسط کودتاچیان یکی از قدمهاست و یا مثل شیلی همه قتل عام میشوند . در اینجا نه تنها اردوغان (رئیس جمهوری ترکیه) بلکه هیچ یک از وزرای کلیدی دستگیر، بازداشت ویا کشته نشدند . اغلب کشته شده ها سربازان عادی و یا مردم بودند . تقریبا تمامی سربازان هم از موضوع کودتا خبر ندارند و فکر میکردند باید با تانک در خیابان کیملیک چک کنند !

در کودتای واقعی سیستم ارتباطات معمولا مختل میشود . پایتخت و مراکز حساس دولتی هدف است . در اینجا هیچ ارتباطی مختل نیست و تانکها در استانبول یعنی شهری توریستی تسلیم میشوند . در آنکارا و بمباران کاخ ریاست جمهوری تقریبا کاخ سالم است و تمام شلیکها به اطراف آن خورده است . کودتاگران وارد یک ایستگاه تلویزیون میشوند و از خانم مجری خواهش میکنند که وقوع کودتا را به اطلاع عموم برساند . خانم مجری هم سفارش چای و قلیان برای کودتاگران میدهد تا سرشان گرم شود و بعد با تلفن اردوغان را و پیامش را برای مردم پخش میکند ، طی این لحظات کودتاگران هم مثل ببوگلابی مشغول رفع خستگی هستند ! بعد پخش پیام اردوغان بقیه سناریو ادامه پیدا میکند !


ارتش ترکیه در رتبه‌بندی جهانی ششمین ارتش بزرگ دنیا و در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پس از آمریکا، بزرگ‌ترین ارتش در بین هشت کشور عضو را دارا می‌باشد . ارتش ترکیه از زمان جنگ جهانی اول بیشترین تجربه را در انواع کودتا دارد . سنتا یک شورای نظامی سیستم سیاسی حاکم را کنترل میکرد. برای موفق شدن کودتا میدانندکه حداکثرهماهنگی با ارگانهای دولتی مثل پلیس و امنیت وتمامی بخشهای دیگر لازم است . مطابق اظهارات دولت آنکارا، کودتا توسط چند تن از افسران و نه از طرف ژنرال‌ها انجام شده است . این اخبار سوالاتی را مطرح می‌کنند، زیرا تلاش برای کودتا بدون حضور فرماندهان ارتش امری جدید در تاریخ ترکیه است. اگر چه شکاف بین نظامیان قابل تصور است ، اما ظاهرا ژنرالهای بالا وبا تجربه همگی خواب بودند ، میت سرویس امنیت ترکیه بی خبر است و تعدادی افسر همینطوری و یواشکی زدند به دل تاریخ ! سناریو و اجرایش بیشتر به نقالی قهوه خانه قنبر شبیه است .

به گزارش رسانه های ترکیه «دنیز بایکال»، رهبر سابق حزب جمهوری خواه خلق، بزرگ ترین حزب مخالف و وارث سیاست های آتاتورکی در ترکیه، گفت: «اردوغان برای تغییر قانون اساسی، فیلم کودتا علیه قانون را ترتیب داد تا طرح خود را در حکومت ریاستیِ محض، اجرایی کند». وی افزود: «همان طور که در روایت رسمی کودتا آمده، کودتاچیان موفق شدند به طور گسترده بر تانک ها، جنگنده های اف 16 و زرهپوش های نظامی سیطره یابند . اما بعد ناگهان به دلیلی ناشناخته از تمام آن چه تحت سیطره درآورده بودند دست کشیدند».

اردوغان بعد از شکست کودتا تاکنون بیش از 6000 تن را بازداشت کرده است ، صدها قاضی را بازداشت یا اخراج نموده است . در همین رابطه پنج عضو دادگاه عالی ترکیه نیز اخراج شدند . ظاهرا کودتای اسلامی اردوغان قرار است تا به شکلی ” مدنی” سکولاریسم را دفن کند ! نمیدانم موفق میشود یا نه ؟ فقط میدانم که ترکیه اردوغان روز به روز ضعیف تر میشود و اگر مردم ترکیه دوست دارند تا اردوغان یا خمینی حاکمشان باشد ، مبارکشان…

اسماعیل هوشیار