عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

«
»

کنفرانس بین المللی “”افغانستان پس از سال “2014

 

برای اولین بار در تاریخ مهاجرت مردم افغانستان در اروپا همایشی بین المللی “”افغانستان پس از سال 2014 “” بتاریخ 25 جنوری به ابتکار انجمن افغانستان و آسیای میانه و کمپین اروپایی حقوق بشر برای مردم افغانستان در دانشگاه  گلدسمیت لندن برگزار شد. این کنفرانس از ساعت 8 صبح الی 5 عصر ادامه داشت.  در این کنفرانس خانم روداک وزیر سابق زنان ، عضو کابینه و عضو فعال پارلمان بریتانیا، خانم دکتور معصومه طرفه پژوهشگر و کارمند سابق ملل متحد در کابل، آقای محمد علم ایزدیار معاون مجلس سنا، دیویدکلارک کارمند سابق بریتانیا در ملل متحد، خانم کرالیان پژوهشگر در دانشگاه اکسفورد در مورد تبعیدیان افغانستان، خانم گراهام خبرنگار روز نامه گاردین، داکتر یحیی پژوهشگر در انستیتوت تحقیقاتی اسمعیلیه، جواد نادر ریس سازمان آیرلندی و بریتانوی در امور افغانستان، خانم کلیر نماینده شورای اروپایی در امور تبعیدیان، آقای رنزو نماینده پزشکان بدون مرز، آقای عبدالسلام احمدی و آقای سید اکرام طاهری نماینده گان کمپین در هالند، آقای بهنام حمیدی نماینده کمپین در آلمان، اعضای کمپین اروپایی از هالند آقای محمد اسلم سلیم و آقای محمد ظهیر، نماینده های بعضی سفارت های اروپایی و دانشجویان بیش از 21 کشور که مصروف آموزش عالی در امور افغانستان شناسی و حقوق بشر در دانشگاه های بریتانیا میباشند اشتراک ورزیده بودند.

ناظران میگویند ما شاهد کنفرانس های زیادی در غرب بودیم اما برتری و خوبی و اهمیت این کنفرانس  در اینجاست که این همایش بین المللی توسط شهروندان افغانستان برگزار شده بود. که همچو کنفرانس در تاریخ مهاجرت مردم افغانستان در اروپا که توسط شهروندان افغانستان برگزار شده باشد تا حال تجربه نشده بود.

بعد از آنکه دکتر نورالحق نسیمی موسس انجمن افغانستان و آسیای میانه و کمپین اروپایی حقوق بشر برای مردم افغانستان که در مورد مشارکت تبعیدیان در حاکمیت سیاسی ، نگرانی مردم نسبت توافقنامه دوجانبه امنیتی بین افغانستان و امریکا، ادامه فقر و بیکاری و عدم دسترسی به خدمات اجتماعی صحبت نمودند، خانم روداک عضو کابینه تونی بلیر و عضو برجسته پارلمان انگلستان وعده دادند تا نگرانی های اشتراک کننده گان را نسبت نقض حقوق بشر و برخورد غیر قانونی کرزی با طالبان ، فساد گسترده و بی توجهی دولت افغانستان در برابر شهروندان اش را با پارلمان انگلستان مورد بحث قرار دهد.

محمد علم ایزدیار سناتور و معاون اول مجلس سنا افغانستان که از کابل برای اشتراک در این کنفرانس حضور یافتند از پیشرفت ها و چالش ها در 13 سال اخیر یادآور شدند. به باور آقای ایذیدیار عدم همکاری قوه اجرائیه با نهاد های مقننیه باعث گردیده است تا حاکمیت قانون در کشور نقض گردد.

دکتر معصومه طرفه سابق مدیر ارتباطات استراتژیک و سخنگوی سازمان ملل متحد در افغانستان یکی از سخنرانان موفق دیگری در این کنفرانس بود که با سخنرانی علمی شان، دولتمردان افغانستان را در ادامه فقر ، قانون شکنی ، بی ثباتی ، نقض حقوق بشر و نقض حقوق زن مسول دانستند.

دکتر یحیی بیزه عضو تحقیقات و انتشارات علمی مطالعات آسیای مرکزی با سخنرانی اکادمیک و تحقیقاتی شان از مشارکت اقوام در حاکمیت سیاسی در 13 سال اخیر و چگونگی جلوگیری از تقلب در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری بنابر تجارب از انتخابات گذشته و روند بازسازی از سال 2001 فضای مجلس را گرم ساختند.

عبدالمقیم احمدی نماینده کمپین اروپایی حقوق بشر برای مردم افغانستان در هالند در این کنفرانس نسبت وضعیت مهاجرین افغانستان در اروپا نگرانی نموده و از دولت افغانستان خواستند تا به بی تفاوتی ها در برابر مهاجرین پایان بخشند. کرزی انتقاد نمودند. این پژوهشگر از برگزاری همچو کنفرانس خیلی ستایش نموده و به زبان انگلیسی عنوانی اداره ما سپاسنامه زیر را ارسال نمودند. داکتر یحیی از قومی شدن دستگاه بی بی سی بخش افغانستان و مطبوعات در داخل افغانستان در صحبت های فردی شان سخت انتقاد نمودند و از عدم حضور شان در این رویداد مهم که در تاریخ مهاجرت مردم افغانستان در خارج تجربه نشده بود نگرانی کردند.

سید اکرام طاهری نماینده کمپین اروپایی حقوق بشر برای مردم افغانستان در هالند از آقای داکتر عبدالله عبدالله کاندید ریاست جمهوری در مورد اتنخابات پرسش های داشتند که  از طریق تیلفون جواب ارایه نمودند.

در این همایش محمد اسلم سلیم فعال حقوق بشر و عضو کمپین اروپایی حقوق بشر برای مردم افغانستان در هالند نیز سخنرانی نمودند.

بخش اساسی گفته هایی آقای سلیم تحلیل وضع سیاسی وضیعیت کنونی آمادگی های کرزی برای فراهم آوری زمینه تقلب گسترده وسازمان یافته ودراخیر درصورت تقلب از هم گسیختگی اجتماعی واحتمال آغار مرحله جدید از جنگ داخلی بود.

ایمه گراهام خبرنگار روز نامه گاردین افزودند: پاکستان باید در مبارزه با تروریزم صادقانه با مردم افغانستان همکاری نماید. هرگاه این صداقت وجود نداشته باشد بسیار دشوار بنظر میرسد تا امنیت و ثبات دایمی نصیب این دو کشور گردد.

خانم هیدی الکسندر عضو پارلمان بریتانیا از حوزه جنوب لندن نیز در این کنفرانس شرکت داشتند.

جاوید نادر ریس سازمان آیرلندی و بریتانوی ریاست بخش دوم مجلس را بعد از صرف غذای چاشت به عهده داشتند و از نماینده های پزشکان بدون مرز، دانشگاه اکسفورد و کمک های بشری برای افغانستان برای سخنرانی دعوت نمودند.

سخنران اخیر در این کنفرانس دیوید کلارک کارمند سابق بریتانیا در ملل متحد بود که با سخنرانی جالب شان کنفرانس یک روزه را پایان بخشید. آقای کلارک از برگزاری این همایش بین المللی برای آینده بهتر افغانستان قدردانی نموده تاکید نمودند”” ما یکجا میتوانیم موفق باشیم و موفقیت ما در اعتماد است””

در اخیر دکتر نورالحق نسیمی از اشتراک کننده گان ، کارمندان ، رضاکاران و سخنرانان کنفرانس یکبار دیگر سپاسگذاری نموده و وعده دادند تا گزارش این کنفرانس را به سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا ارسال خواهد کرد.

قابل یادآوری میباشد که هدف از برگزاری این کنفرانس بین المللی که در نتیجه تلاش های 9 ماهه اداره انجمن و کمپین راه اندازی شد: انعکاس درد ها و رنج های مردم افغانستان از طریق ارایه پیشنهادات و نظریات سالم در مورد آینده کشور “”بگونه مثال پیرامون انتخابات، بحث روی چگونگی وضعیت حقوق بشر ، فقر و بیکاری، عدم دسترسی مردم به خدمات اجتماعی با توجه به کمک های گزاف جامعه جهانی در 13 سال اخیر، سهل انگاری دولت افغانستان در ساختار زیربنای اقتصادی و برون رفت از ادامه جنگ بوده است.

در حالیکه سال 2014 , سال پایان ماموریت گسترده بین المللی و خروج نیروهای ایتلاف جهانی از افغانستان می باشد کمپین اروپایی حقوق بشر برای مردم افغانستان و انجمن افغانستان و آسیای میانه با در نظر داشت اهمیت  جیوپلیتیک و جیو اکنومیک افغانستان نگرانی های یاد شده را با کارشناسان داخلی و خارجی و همچنان نماینده گان مهم سازمان های بین المللی در میان گذاشت.

واضح است که پیامد های این کنفرانس نمادی از خواست مردم افغانستان در سطح جهانی است , مردمیکه در داخل افغانستان یا اسیر چنگال القاعده و طالبان اند و یا هم در گرو حاکمیت جنگ سالاران و مافیای قدرت. مردمیکه هر روز فساد , بی عدالتی , نپیوتیزم را با گوشت و استخوان لمس می کنند ولی صدای شان به گوش بازیگران بین المللی نمی رسد.

این کنفرانس شانسی بود تا صدا های خفه و ناگفته میلیونها مردمیکه امکان دسترسی به گوش شنوای جامعه جهانی را ندارند به  نماینده گان دیپلومایتک و سازمانهای بین المللی با ژرفا و عمق بیشتر رسانده شود.

یاداشت: گرچه خارجی ها با حضور فعال شان در این کنفرانس نگرانی های اشتراک کننده گان افغانستانی را به دقت گوش کرده و در کتابچه های یاداشت شان نوشتند. اما این اداره به زودی گزارش کنفرانس را به زبان انگلیسی طوریکه در بالا اشاره شد عنوانی ملل متحد و اتحادیه اروپا ارسال خواهد کرد. نمونه گزارش را از طریق اخبار این اداره نیز حاصل مینمایید.

“زنده باد صلح، آزادی، دموکراسی و عدالت اجتماعی در جامعه رنج دیده ما””