نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

«
»

کلک حسرت

مولانا کبیر (فرخاری)

ونکوور کانادا

کلک حسرت می گزم تاجیک و پشتونم هنوز       زیـر دست ســـایه ی افــراد مادونـــم هنوز

تشنه لب میجویم آب از کاسه ی دست سراب        خود نمی دانم که درآغــوش جیحونــم هنوز

همتم بالاتر است از عــرش و فــرش کائنات        در حصار چــرخ نا فــرمــان گردونم هنوز

سالها شد حــاصل عمــر عزیزم شـد ز دست        طفـــل مجنون بیابانگــــرد و هــامونم هنوز

قـاضی جاهـــل بگیرد خــانه درکــاخ فــلک        می کشد جبر زمــــان از خانه بیــرونم هنوز

در زمــــیـن بینــــوایی ، با نــــو افــــتیده ام         سیـل دریا میرود از چـــشم پر خـــونم هنوز

در سرشت آب و گـــل قالب به آدم ریخــتند          همتبار سنبل و تـــــــــــریاک و افیونم هنوز

می کند برخـــی دیگـــر اندیش ابــراز نظــر        داروین گــــوید که خود از نسل میمونم هنوز

بیدلم (بیدل هم) فریاد دارد ادمی بوزینه بود         این گــــره باز است پیش ذات بیچـــونم هنوز

من به رغم دید (خرم)سخـت می نازم که من         همسخن ، همکـیش، هم  آیین پشتونم هــنوز

بر حــــیا نـــازم که دارد اعــتبارم را بــلـــند         ســر دبــیر دفــتـــر و پیغــام قانـــونم هنوز

در تواضع نخـــل پر بــارم به بــاغ زنـــدگـی       ســر به زیر بال خود چون بید مجنونم هنوز

در دبستان ادب استاد (فضل) است در کمــال        نقد(بی پروا) کــند بر شعــر مــوزونم هنوز

تاج فخر نظـــــم را بــردم به بــام نه فــــلـک         منفعــل در پیشــگاه لفــظ و مضمـونم هنوز

جلـــوه های اب ما سیــراب سازد مــ لک غیر       دست باز هــم سایه جوشد آب امــونــم هنوز

سست میگـــــردد نظام پــول پرستــی لاجــرم        در پناه دالــر فرعـــــــون و قــارونــم هنوز

حلـــقه ی مکــــــر و ریا باز است هنگام نماز       دست و پای بسته در محراب (ساهونم) هنوز

یک کسی پیدا نشد (فرخاری) زین کانون رنج

حــل کــند مشکــل که زیر فقـــر مـدفونم هنوز

نوت:ساهون اشاره است به آییه ی مبارک:(فویل للموصلین الدین هم عن  صلاتهم ساهون…..)

هلاک گردد آنهایکه در نماز مرتکیب اشتباهات بزرک و سهو کلان میشوند.

بیت از بیدل:

هیچ شکلی بی هیولا قابل صورت نشد     آدمی هم پیش از آن آدم شود بوزینه بود