ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

«
»

کره شمالی در اوج قدرت


مهدی ضمیری

هیچ کس انتظار نداشت کشور کوچکی با جمعیت کم همانند کره شمالی بتواند در برهه تاریخ سازفعلی مناسبات جهانی را تغییر دهد و واقعه قرن را پدید آورد  رهبر جوان و خلاق کره شمالی کیم جونگ اون  که آموزش دیده دانشگاه های سوئیس هست و مسلط به چهار زبان زنده دنیا ست و از تجارب پدر و پدربزرگ بر خوردار است  با تدارکی که سالها رهبران این کشور از جمله کیم ایل سونگ و کیم جونگ ایل  این کشور دیده بودند  شرایط را چنان آماده کند که دونالد ترامپ  رئیس جمهور آمریکا قدرتمند ترین کشور دنیا از نظر نظامی ، اقتصادی و جبهه ای  جلسه سران شش  کشور  صنعتی دنیا که در کانادا تشکیل شده بود را یکباره ترک کند و عازم سنگاپور شود تا با رهبر جمهوری دمکراتیک خلق کره دیدار کند .

سنگاپور کشور میزبان که از وجهه خوبی در جهان بر خوردار است تمامی زمینه های امنیتی و فضای مناسب را تدارک دیده بود تا علاوه بر رهبران آمریکا و کره شمالی  بیش از  سه هزار خبر نگار جهان را پذیرا شود که آمده بودند تا ببیند این رهبر جوان و مبتکر چه قدرتی دارد و از چه پشتیبانی بر خوردار است که رئیس جمهور آمریکا به اتفاق یک تیم بسیار بزرگ و متخصص شبانه با هواپیما از کانادا عازم محل ملاقات در سنگاپور  میشود .

در تبلیغات رسانه ای بسیاری از کشورها بخصوص کشورهای غربی و طرفداران آنها مثل همیشه  چنان وانمود میکردند که گویا مردم کره شمالی آه در بساط ندارند  تا با آن سودا کنند همآهنگی تمامی کشورهای طرفدار آمریکا با وجودی که اکثر قریب به اتفاق آنها از کشورهای غربی هستند و در پیونگ یانگ پایتخت این کشور سفارت  دارند و اوضاع را بخوبی زیر نظر دارند و داشتند و واقعیتها را میدانستند ولی هرگز حاضر به تایید آن نبودند .

آمریکا بخصوص ترامپ رئیس جمهور تازه انتخاب شده این کشور در یکسال و نیم پیش با توپ پر وارد میدان شده بود و مدام کره شمالی را که گویا آنقدر از نظر اقتصادی و تولیدی ضعیف هست که بشود در عرض چند ساعت این کشورا با خاک یکسان کرد مانور میداد و فکر میکرد از موضع قدرت کره شمالی را بزانو در خواهد آورد و برای همیشه دوکره را متحد و تحت کنترل خواهد داشت  البته بیشتر با فشار بیش از اندازه محافظه کاران کره جنوبی  ، ژاپن و استرالیا  افزون برآن انگلوساکسن ها دوکره را یکپارچه خواهد  کرد و از این طریق هم کار کره شمالی را خواهد ساخت و هم محاصره چین را تکمیل خواهد کرد .

کره که بیش از 150 سال زیر یوغ امپراتوری ژاپن بود با وجود سبعیت کشتاری که  ارتش ژاپن براه انداخت هرگز تسلیم کامل این کشور نشد. نیروهای مقاومت کره تحت عنوان جنبش اول مارس در سال 1919  ارتش ژاپن را سراسیمه  و هراسان کرده بودند  تا جایی که ارتش  ژاپن  دستور کشتار را صادر کرد و 7000 کره ای را در ملا عام اعدام کرد  ژاپن همزمان منچوری چین را نیز  اشغال  تا بهتر بتواند با امپراتوری روسیه تزاری به رقابت بپردازد   . کره همواره در طول تاریخ تحت تاثیر فرهنگ چین قرار داشت با قدرتمند شدن ژاپن و روسیه رقابت بین این سه کشور سرانجام  اشغال کره توسط ژاپن از سال 1919 تا 1945 ادامه یافت  این مقاومت و مبارزه بود که سرانجام کره یکپارچه موفق شد  در پایان جنگ جهانی دوم  ارتش ژاپن را شکست دهد و اولین  جمهوری دمکراتیک را بنیان نهد .

این تمام ماجرا نبود آمریکا که در جنگ آسیب ندیده بود و ژاپن را در اشغال داشت تصمیم گرفت  با همکاری این ارتش  اشغالی  بخش جنوبی کره را تحت کنترل درآورد  یک ژنرال  کره ای ارتش  ژاپن را  در انتخابات فرمایشی آنهم در شرایطی که سراسر کره جنوبی نیروهای مقاومت  در حال پاکسازی جنایتکاران جنگی بودند  بر کرسی قدرت نشاند  تا بخش شمالی این کشور را که  وسعت زیاد داشت را تحت کنترل درآورد  این بخش  راکه از پشتیبانی چین و اتحاد شوروی  بر خوردار بود بزانو در آورد . کره ای ها علیرغم تلاش فراوان برای  پیدا کردن یک راه حل مسالمت آمیز  با آمریکا موفق نشدند این کشور را برای یک انتخابات آزاد  قانع کنند البته مشخص بود با وجود جنگ جهانی دوم که اتحاد شوروی بسختی آسیب دیده بود و نیروهای مقاومت چین هم هنوز قدرت کامل را بدست نگرفته بودند  شرایط برای اتحاد دوکره با توجه به قدرت نظامی آمریکا که خود درگیر جنگ در چین بنفع چیان کایچک  دیکتاتور نظامی بود  اتحاد دوکره با مانع بزرگی مواجه شد که تا بامروز هم ادامه دارد .

 

آمریکا در جنگ  با چین شکست خورد و رئیس جمهور این کشور چیان کایچک  به تایوان فرار کرد  و مقامات کره شمالی  با همه تلاشی که بعمل آوردند موفق نشدند دو بخش کره را متحد کنند  تلاش این کشور در مجامع بین المللی  بجایی نرسید و سرانجام آمریکا تصمیم گرفت بخش شمالی کره را اشغال و شبه جزیره کره را یکپارچه کند  و به همراه ژاپن و  فیلیپین  و بسیاری از کشورهای جنوب شرقی آسیا چین و اتحاد شوروی را در محاصره کامل داشته باشد .

پیروزی نیروهای مقاومت چین و اعلان جمهوری خلق چین در سال 1949 در حالیکه چین در تدارک سازمان دهی کل کشور بود  آمریکا از فرصت استفاده کرد و تهاجم گسترده ای را از طریق هوا، دریا و خشکی به بخش  شما ل کره سازمان داد و آخرین تلاش خود را بدین منظور بعمل آورد.  عقب نشینی  تاکتیکی کره و پر بها دادن آمریکا به نیروهای  نظامی خود  از طریق دریا ، هوا و زمینی  شمال کشور را اشغال  و خود را در معرض تهاجم همه جانبه نیروهای مقاومت کره شمالی و چین قرار داد و بسرعت قافیه را باخت و با دادن تلفات سنگین  وزیاد وبا  بجا گذاشتن ابزار جنگی فراوان عقب نشینی کرد  و از آنزمان تا کنون ارتش آمریکا  در کره جنوبی مستقر و تمامی ابزارهای جنگی از جمله بمب اتمی را هم در آن مستقر و حفظ کرده است. همزمان  با یک تریک  اداری در نبود نماینده اتحاد شوروی در سازمان ملل که تازه شروع بکار کرده بود قوانینی را بتصویب رساند که آمریکا   بنمایندگی  از سازمان ملل  بصورت نظامی حفاظت از کره جنوبی را بعهده بگیرد و به این بهانه همچنان در این کشور  حضور نظامی داشته باشد  که تا بامروز ادامه دارد و حاضر نشد تا به امروز این امتیاز را دست بدهد ولی این تعهد با دیدار ترامپ با رهبر کره شمالی نشان داد که آمریکا چه هزینه گزافی  تا اینجا متحمل شده است.

کره شمالی و چین که در جنگ آسیب فراوان دیده بودند  با آگاهی از این  اوضاع فرصت طلبانه  آمریکا و شرکاء تمرکز را در داخل کشور گذاشتند و  با  استراتژی دراز  مدت با توجه به خصلت میلیتاریزه نیروهای متجاوز خود را آماده کردند که قدرت آنها را امروزه شاهد هستیم  . کره ای ها با درایت و حوصله  به کار بازسازی  و مسلح کردن خود پرداختند و سر بزنگاه همانند چین در زمان نیکسون  شرایط را برای مذاکره با آمریکا آماده کردند  . کره شمالی با سیاست پیشرفت اقتصادی همه جانبه و دفاع نظامی در اولویت  موفق شد به چهارمین قدرت نظامی  و اتمی  دنیا تبدیل شود و در زمینه الکترونیکی ، بمب اتمی و هیدروژنی  ، هوافضا و سلاحهای متعارف  نه تنها قادر است از خودش دفاع کند  و به چین و روسیه متکی نباشد بلکه میتواند با قدرت در مقابل هر متجاوزی پاسخ مناسب بدهد  این است که با تهدیدات مداوم آمریکا و هم پیمانان  آنهم در سازمان ملل که گویا آمریکا میتواند در عرض چند ساعت کره شمالی را با خاک یکسان کند عرض واندام میکرد.

 

 وزیر امور خارجه کره شمالی در همان سازمان ملل  در حضور همه نماینگان  کشورها به آمریکا هشدار داد که هر حمله ای را اگر اتمی باشد اتمی جواب خواهد داد .  کره شمالی علنا و رسما متعهد شد که اولین کشوری نخواهد بود که از بمب اتمی برای دفاع از کشور استفاده کند  . اینجا بود که آمریکا  دوزایش افتاد که کره شمالی قادراست هرنقطه آمریکا را هدف قرار دهد همانطور که روسیه و چین هم میتوانند  .

در اینجا توازن قوا  و قدرت نظامی تعیین کننده است  مائو جمله معروفی دارد  که قدرت از لوله تفنگ  بیرون می آید برای همین در سال 1960 تا 1970 اسرار داشت تا جهان سوم خودرا مسلح کند کره شمالی هم در تمامی جلسات سازمان ملل و کشورهای عضو غیر متعد  همین سیاست را دنبال کرده است  . قدرتمند ، خواهان پیگیری ایجاد جبهه ، پیشرفت اقتصادی و بالای 70% خودکفایی اینها معیارهای توازن نیرو در جهان امروز است که باید حتما پشتیبانی  اکثریت توده های مردم را پشت سر  داشته باشد . کره شمالی یک کشور صنعتی تمام عیار است  سیاست پیشرفت همه جانبه  مدتهاست که بر اساس الویتها اجرایی شده و این کشور به یک قدرت اقتصادی نظامی تبدیل شده است که باید به آن احترام گذاشت جالب اینکه بزرگترین قدرت نظامی جهان یعنی آمریکا و سران نظامی اقتصادی آن زودتر از همه به این واقعیت پی برده اند .

هارت و پورت ترامپ و دستگاه های تبلیغاتی این کشور به همراه پیمان نظامی ناتو که شامل استرالیا ، کاناد و ژاپن هم میشود آمریکارا تشویق به حمله نظامی به کره شمالی میکردند . آمریکا هم در سال چهاربار با هزینه گزاف مانور نظامی در اطراف شبه جزیره کره با پیشرفته ترین ابزار جنگی  بر گزار میکرد تا فشار بی سابقه ای به این کشور وارد کند و ثبات کشور  بهم بزند تا مردم را وادار به قیام بر علیه حکومت کند  البته   هدف نهایی چین و روسیه بود ند .

وقتی تضادها به اوج خود رسید کره شمالی که حتی چین و روسیه هم در سازمان ملل تحت عنوان قوانین بین المللی به قطع نامه های آمریکا رای مثبت میدادند فعال وارد صحنه شد و بتمامی حملات تبلیغاتی دونالد ترامپ و غول نظامی آمریکا پاسخ داد  . این کشور که بطور فشرده بعد از پایان جنگ جهانی دوم سیاست اتکا بخود را پیش گرفت همان  سیاستی بود که در ادوار تاریخ همواره در مورد تهاجم ژاپن و روسیه اجرای کرده بود و بر اساس اولویتهای خود توانست به 150 سال حاکمیت استعماری ژاپن نقطه پایانی بگزارد  و در جنگ جهانی دوم تمامی خاک کره را از استعمار ژاپن پاکسازی کند  .

هنوز ژاپنی ها  تمام کشور را ترک نکرده بودند که آمریکا از سال 1945  وارد صحنه شد و کره جنوبی را  تحت اشغال در آورد آنهم با  ایادی فاشیسم ژاپن در کره  که شدیدا تابع سیاست ژاپنی ها بودند . آمریکا که تمامی کشورهای اطراف اقیانوس آرام را براحتی تسلیم کرده بود هر گز فکر نکرده بود که چگونه است کره ای ها بیش 5000 سال در مقابل مهاجمان ایستادگی کرده اند وهرگز تمامی کشور تحت سلطه هیچ متجاوزی  از جمله چین و روسیه در نیامده است و هویت خود را از دست نداده اند تا جایی که هم چینی ها و هم روسها نتوانستند این کشور را در هم بشکنند  و یا آنرا اشغال نظامی کنند  . بررسی تاریخی نشان میدهد که کره ای ها صدها سال  در حال تدارک برای مقابله با تهاجم متجاوزان بودند و همواره  موفق عمل کردند . که تا بامروز  این سیاست جزئی از تاریخ تمدن این کشور شده است .سخت کوش همبسته و پر کار برای حفظ هویت ملی  این خصلت را در بیشتر کشورهای جنوب شرقی آسیا میشود دید که بیشتر تحت تاثیر فرهنگ قدرتمند چین بودند در عین حال که چین هرگز به هیچکدام از این کشورها در ادوار تاریخ لشکر کشی نکرد.

توافق کره شمالی با آمریکا واقعه تاریخی قرن :

دیدار تاریخی دونالد ترامپ و کیم جونگ اون، رهبران آمریکا و کره شمالی در سنگاپور با استقبال جهانی و ابراز امیدواری برای صلح و ثبات در شبه‌ جزیره کره همراه شده است. انگار که جهان در انتظار چنین واقعه ای بود.

رهبران چین ، روسیه  ، آسیا و بسیاری از کشورهای جهان و سازمانها و تشکیلاتهای جهانی از دیدار دو رهبر  استقبال بی سابقه ای کردند  رئیس جمهوری چین و وزیر امور خارجی  آن اعلام کردند که وقت آن رسیده است تا تحریمها بر علیه کره شمالی برداشته شود  . وزیر امور خارجه روسیه هم این اقدام را شجاعانه و آموزنده خوانده و از آن پشتیبانی کامل کرده است  ، اتحادیه اروپا  و از همه مهمتر همسایگان کره از جمله رئیس جمهور کره جنوبی و سران ژاپن  که هرگز سر سازگاری با این کشور مستقل را نداشتند  با مذاکره ابر قدرت آمریکا  با قدرت نوپای کره شمالی ابراز رضایت کردند . جالب است که آمانو از طرفداران سرسخت یوکوهامای ژاپنی تئوری پرداز  پایان تاریخ که به مفهوم سپردن افسار جهان بدست سران  انحصارات بزرگ مالی آمریکا است اعلام آمادگی برای همکاری کرده است این مرد ژاپنی بارها پیشنهاد از بین بردن سیستم دفاعی اتمی و غیر اتمی کره شمالی را داده بود ژاپن در حال حاضر برای ساخت بیش از 6000 بمب اتمی ذخیره اورانیوم دارد  بخش اعظم تولید برق این کشور با کارخانجات برق اتمی تامین میشود .

جالب این است که همه این مدعیان  ضمن استقبال از این اقدام بجا و ضروری در این  شرایط ویژه ادعا میکنند که کره شمالی و آمریکا گامی بزرگ در جهت صلح ، ثبات و امنیت جهانی  بر داشته اند

روسیه و چین ضمن پشتیبانی از این ملاقات سازنده  از هردو طرف خواستند تا هرچه زودتر مناسبات دیپلماتیک خودرا  با باز کردن سفارت خانه ها در دوکشور مستحکم کنند  البته ترامپ در حضور سه هزار خبر نگار اعلام کرده بود که از رهبر کره شمالی دعوت کرده است تا از واشینگتون دیدن کند و خود او هم به پیونگ یانگ دعوت شده است که نشان از واقع بینانه بودن مراحل مذاکره برای توافق دارد .

مقامات ژاپن از جمله نخست زیر این کشور مجبور شد در برابر اقدام انجام شده اظهار رضایت کند ولی همچنان برروی فشار اقتصادی و محاصره اقتصادی پا فشاری میکند . ژاپنی ها هرگز مثل آلمان گذشته شکست را نپذیرفته اند و بسختی میتوانند توافقات این طوری را هضم کنند .

آنچه که بسیار تعیین کننده بود عکس العمل مردم کره جنوبی بود که بیش از 75% خواهان اتحاد دوکره هستند  مون جون این رئیس جمهور کره جنوبی بنظر می رسد از توافق دو طرف بسیار راضی هست و حتی آمادگی  خودرا برای  همکاری دو ارتش مرزی اعلام کرده و در همین رابطه جلسه مشورتی بین طرفین بر گزار شده است  تا بتدریخ مرز دو کشور که با انواع مین های انفجاری پوشیده شده است  برای تردد  و قابل استفاده شدن برای کشاورزی و درخت کاری پاکسازی شوند.

رئیس جمهور کره جنوبی با تمایل بسیار اظهار داشت که باید دوران سخت و پر از تنش گذشته را پشت سر بگزاریم و کره متحد را با همکاری هم به پیش ببریم  . کره شمالی با بیش از 1.200.000 نفر تحصیل کرده فنی حرفه ای در سراسر جهان سوم در حال کار و تلاش برای بازسازی این کشورها هستند بعداز چین کره شمالی دومین کشور جهان است که با این ابعاد وسیع در پروژهای صنعتی علمی  در جهان شرکت دارد که نشان میدهد این کشور تا چه اندازه از نظر پیشرفت علمی و تکنولوژی دست بالا را دارد.

کره شمالی با شرکت در المپیک زمستانی  در کره جنوبی و فرستادن تیم بسیار بزرگ هنری و فولکلوریک به این مراسم و تشکیل تیم مشترک  هاکی روی یخ  فعالانه در این جشن ورزشی شرکت کرده بود که مورد خوشحالی فراوان مردم کره جنوبی و جهان شده بود و زمینه ملاقات دورهبر کره فراهم و آنها دیدارهای دوستانه با هم در مرز دوکشور داشتند که هنوز این ارتباط نزدیک بر قرار است. در همین رابطه رئیس فدراسیون المپیک جهانی  برای تشکر از مسئولان کره شمالی بعد بر گزاری المپیک به کره شمالی رفت و ضمن دیدار با کیم جون اون از او وفدراسیون کره شمالی تشکر و گفته بود که این کشور صلح و آشتی به المپیک جهانی را بازگردانده و نقطه عطفی در تاریخ ورزش جهان بجای گذاشته است.

  انتظار میرود  کمپلکس  سرمایه گزاری مشترک دوطرف که سالها بر قرار بود و دختردیکتاتور سابق پارک گویین هه  که به سی سال زندان بجرم اختلاس بزندان محکوم شده  بسته شده بود دوباره کار خودرا آغاز خواهد کرد  این کمپلکس در مرز دوکشور و در منطقه کره شمالی قرار دارد که با سرمایه گزاری میلیاردی دوکشور راه اندازی شده بود .

خانم موگرینی  مسئول روابط خارجی اتحاد اروپا هم از توافق دوطرفه آمریکا و کره شمالی احساس رضایت کرد و آنرا گام مثبت ارزیابی کرد البته اشاره نکرد چرا اتحادیه اروپا  و آمریکا حاضر نیستند به پیشنهاد چین برای خلع سلاح تدریجی هسته ای جهانی  اقدام کنند.

کره شمالی از نظر پیشرفت تکنو لوژی در شرایطی هست که از رهبران دنیا دعوت کرده است تا از این کشور دیدن کنند و پیشرفت همه جانبه آنرا از نزدیک شاهد باشند  اگر ترامپ به وعده خود وفا کند  و از پیونگ یانگ پایتخت کره شمالی بازدید کند خواهد دید که کره شمالی بهشت  کودکان و نوجوانان است  امکاناتی که این کشور  برای جوانان در نظر گرفته و اجرایی میکند بسیار پیشرفته تر از کشورهای غربیست .

کره شمالی از دو طرف به  اقیانوس آرام و دریای زرد راه دارد و یکی از زیبا ترین مناطق ساحلی  دنیا را بخود اختصاص داده است  کشور پوشیده از جنگل با منابع معدنی فراوان مخصوصا فلزات کمیاب ، ذغال سنگ و اورانیوم است . همسایگان  کره شمالی  از جنوب کره جنوبی و شمال غرب و غرب چین و روسیه هستند  اگر دوکره متحد شوند از هردو دریای نامبرده میتوانند استفاده مشترک بهینه کنند  و از نظر جمعیت و قدرت اقتصادی در سطح  ژاپن قرار خواهند گرفت  کره بیشترین مرز خشکی را با چین دارد و مقداری کمی هم با روسیه. پیشرفت زیر ساختی و اقتصادی فنی در این کشور با شتاب فراوان سالهاست که شروع شده و کره با دستانی پر و تاریخ تمدان دروازه های خودرا بر روی جهانیان باز کرده است  .

تا همین الان هزاران نفر از کره و چین و دیگر کشورهای جنوب شرقی آسیا روزانه از این کشور بازدید میکنند  . استقبال بی سابقه مردم سنگاپور از کیم  جون اون که از فرودگاه تا محل اقامت در مرکز شهر ادامه داشت  کیم را بر آن داشت تا شبانه به گشت و گزار پیاده روی در خیابانهای پایتخت این شهر دست بزند و با مردم  بقول خودمان خوش و بش بکند . اینهمه اقدامات عملی چیزی نیست بجز رضایت از عملکرد  یک رهبر جوان  که تمام هم و غم خودرا صرف مدرن کردن کشور و رفاه اجتماعی با استاندارد بالا کرده است  و خواهان روابط حسن همجواری و همکاری با جهان متمدن است.

مهدی ضمیری

15.06.2018