نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

«
»

کردیت سیاسی یعنی چه ؟


بهارنیوز: يك مقام نظامي كه از مديران يكي از مجتمع‌هاي دانشگاهی يك نهاد نظامي محسوب مي‌شود در مراسمی در مسجد جامع شهر ایلام اظهار کرد : شاهنامه ها را بسوزانید و بجای آن شهید نامه بنویسید ! در همين رابطه يك شهروند ايلامي با ارسال متني براي بهارنیوز نوشت: ما که مدعی اسلامی عقلانی و خلاف تصور افراطیونی چون داعش و طالبان هستیم چه لزومی دارد که به روش چنگیزیان دستور سوزاندن کتاب و یک اثر فرهنگي و ملي يك ملت را صادر کنیم ؟ شاهنامه ای که ایشان حکم به سوزاندنش داد کتابی‌ست که سند هویت ملی ایرانیان است . بعنوان یک شهروند ایرانی و سپس ایلامی در آن لحظه تنها به این می اندیشیدم که دلیل دشمنی با ایرانی ترین کتاب تاریخ چیست؟

 متن بالا ساده ترین پاراگرافی بود که امروز از داخل رسانه های حکومت اسلامی ایران پیدا کردم . تا همین الان بر همگان واضح و مبرهن است که چیزی در ساختار سیاسی حاکمییت موجود ، نسبت به 37 سال گذشته عوض نشده است ، بلکه بدتر هم شده است . آمار اعدامها و قوانین قصاص و فقر و بیکاری و فحشاء و اختلاس و….باقی داستان را فعلا مجالی نیست ولی آمارش هست ! روند استحاله واقعی ، شرایطی متفاوت را برای هر قدم سیاسی آماده میکند . ولی تا آن زمان…..

سفر آزادانه خانم فریبا هشترودی به حکومت اسلامی ایران بعد از جدائی اش از شورای مسعود رجوی درسالهای پیش و بازگشتش از تهران به پاریس در چند سال بعد ، به ‎عنوان یک فرد…انتخاب آزادانه خودش است و کسی حق ندارد ایراد بگیرد. در رابطه های فردی با خیلی ها که به ایران هم رفت وآمد دارند نوشیدیم و گپیدیم . اما وقتی فردی با این مختصات ، وارد حرکات جمعی میشود معنی سیاسی اش بهتراست برای همه واضح باشد . کسانی که با یک پیشینه سیاسی درهرمقامی و با هرتوجیهی به ایران سفر میکند ، قبلش باید پاسپورت حکومت اسلامی را دریافت کنند . کسی که رسما پاسپورت میگیرد، یعنی اینکه تمام سیستم سیاسی حاکم را به رسمییت شناخته است و به قانون اساسی اسلامی معتقد و ملزم است . کسی که سیستم سیاسی حاکم را به رسمییت بشناسد یعنی اینکه قانون اساسی و موجودیت نظام موجود را تائید کرده است ، یعنی این حق حاکمییت است تا هربلائی سر مردمش درآورد . یعنی اینکه قتل ندا آقاسلطان ، قصاص ؛ اعدام…وقایع زندان کهریزک ، برابری حقوق زن با نصف تخم چپ مرد ، و قوانین شریعت….را در تمامییت سیستم سیاسی حاکم از نظر چنین فردی قانونی و آن را تائید کرده است . تائید سیستم سیاسی حاکم یعنی تائید 35 سال عملکردش….این خانم رسما ، نماینده رسمی حکومت اسلامی ایران در پاریس است ! قرار نیست هدف وسیله را توجیه کند حتی اگر نجات تمام بشریت از باتلاق عراق باشد !

روزی که بند نافم را از رهبرعقیدتی بریدم قصدم گره زدن همین بندناف به ولایت فقیه نبود . البته “باربی” بودن و “باربی” ماندن هم یک انتخاب و سلیقه است . به کسانی هم که فکرمیکردند یا میکنند ، موضوعات حقوق بشری با سیاست جدا از هم هستند…تصریح و تاکید کنم که به هزارویک دلیل ، درشرایط امروزی موضوع حقوق بشر سیاسی و یا سیاست حقوق بشری مطرح است . دیریست که حقوق بشر از اصل و اسب افتاده است و دربازار سهام و بسته به قیمت بورسهای جهانی وال استریت ، با حقوق بشر وسیاست ، نبض بازار را بالا و پائین میکنند . همین رویکرد کودکانه هم “حقوق بشری و نه سیاسی”….تابع نبض بازار است . میدانید کدام بازار را میگویم ؟ همان بازاری که امروز به داعش میگوید انقلابی و جنگجو و فردا حتما تروریست !

 نکته ای هم برای آیندگان و یادآوری : من و فریبا و اصغرواکبرو صغرا و کبری…روزی روزگاری ، درست یا غلط ، بد یا خوب ، زشت یا زیبا…پیوستنمان سیاسی بود ، بریدنمان سیاسی بود ، سیاسی نفس میکشیم و سیاسی خواهیم مرد، اگر که در مدار یک کار جمعی قرار داشته باشیم !

 در نگاه سیاسی ، امضاء کنندگان لیست زیرعملا با باربی و نماینده حکومت اسلامی ایران در پاریس بیعت کرده اند. این یعنی کردیت سیاسی !

اسماعیل هوشیار

01.07.2014