به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

«
»

چگونه زلنسکی با نئونازی ها صلح کرد

C:\Users\User\Pictures\ze.jpg

نویسندگان: الکس روبینشتاین و مکس بلومنتال

مترجم: یونس غیاثوند

در حالی که رسانه‌های غربی میراث زلنسکی را برای رد اتهامات نئونازی‌ها در اوکراین به کار می‌گیرند،  رئیس جمهور اکنون به آن‌ها به عنوان جنگجویان خط مقدم در جنگ روسیه وابسته است. 

پیش از این در اکتبر ۲۰۱۹، همزمان با طولانی شدن جنگ در شرق اوکراین،  ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین به زولوته، شهری که در منطقۀ خاکستری دونباس واقع شده است، جایی که بیش از ۱۴۰۰۰ کشته عمدتاً از طرفداران روسیه داشته است، سفر کرد. در آنجا، رئیس جمهور با کهنه سربازان سرسخت واحدهای شبه‌نظامی راست افراطی روبرو شد که تنها چند مایل دورتر به مبارزه با جدایی‌طلبان ادامه می‌دادند. 

زلنسکی که بر اساس طرح کاهش تنش‌ها با روسیه انتخاب شد، مصمم به اجرای به اصطلاح فرمول اشتاین مایر بود که توسط والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه وقت آلمان که خواستار برگزاری انتخابات در مناطق روسی زبان دونتسک و لوهانسک بود. 

زلنسکی در یک رویارویی رو در رو با شبه‌نظامیان گردان آزوف نئونازی که کارزاری را برای خرابکاری در پیشنهاد صلح به نام «نه به کاپیتولاسیون» راه‌اندازی کرده بودند، با دیواری از لجاجت مواجه شد. 

با رد درخواست برای رها کردن خط مقدم، زلنسکی جلوی دوربین رفت و گفت: «من رئیس جمهور این کشور هستم. من ۴۱ ساله هستم. من بازنده نیستم و به نزد شما آمد بودم و گفتم: سلاح‌ها را بر روی زمین بگذارید». 

هنگامی که ویدیوی این رویارویی طوفانی در کانال‌ها و رسانه‌های جمعی اوکراین منتشر شد، زلنسکی دچار واکنش‌های خشمگینانه شد. 

آندری بیلتسکی، رهبر گردان فاشیست آزوف که زمانی قول داد که «نژادهای سفید جهان در جنگ صلیبی رهبری می شوند» و اگر زلنسکی بر ما فشار بیاورد که صلح کنیم، ما هزاران نفر از سربازانمان را به جبهه‌های جنگ خواهیم فرستاد و در همین هنگام یکی از نمایندگان مجلس اوکراین که در حزب هوادار پترو پوروشنکو، رئیس جمهور اوکراین سابق اوکراین بود، در مورد رویارویی زلنسکی با گردان آزوف و فاشیست‌ها احتمالاتی را مطرح کرد.

C:\Users\User\Pictures\ze1.jpg

اگر چه زلنسکی هنوز هم مخالف ادامۀ جنگ در دونباس بود، امّا نظامیان نئونازی کارزاری را به نام «عدم تسلیم»در زولوته راه‌اندازی کردند و مجدداً آتش جنگ در دونباس شعله‌ور شد و توافق مینسک نقض گردید. 

در این مرحله، نظامیان گردان آزوف در ارتش اوکراین وارد و عضو شده و شاخۀ خیابانی و شهری خود را به نام سپاه ملی، در سراسر کشور و شهرهای اوکراین مستقر کردند و در کنار پلیس ملی در شهرها مستقر گشتند و در دسامبر ۲۰۲۱، زلنسکی در حال اهدای مدال «قهرمان اوکراین» به یکی از رهبران فاشیست راست‌گرا در مراسمی که در پارلمان این کشور برگذار شده بود، دیده شد. 

درگیری تمام عیار با روسیه روز به روز احتمال وقوعش بیشتر می‌شد و هر چه احتمال جنگ با روسیه افزایش می‌یافت، زلنسکی و گردان آزوف روز به روز به یکدیگر نزدیک‌تر می‌شدند. 

در ۲۴ فوریه، زمانی که ارتش روسیه با هدف نازی‌زدایی و آزادسازی اوکراین از چنگ نئونازی‌ها وارد این کشور شد، رسانه‌های ایالات متحده فعال شدند و تلاش خود را کردند تا نشان دهند که نئونازی‌ها هیچ قدرت سیاسی و نظامی در اوکراین ندارند و نیت روسیه در ورود به اوکراین خیر نیست. 

رسانه‌های آمریکا، برای اینکه نشان دهند که فاشیست‌ها و نئونازی‌ها هیچ قدرتی در اوکراین ندارند، شروع کردند به برجسته کردن  تبار یهودی و دلقک بودن زلنسکی تا نشاندهند که اوکراین در کنترل نئونازی‌ها نیست. 

امّا همانطور که می‌دانیم، نه تنها زلنسکی کشور را به نئونازی‌ها واگذار کرده، بلکه کنترل خط مقدم درگیری با روسیه را نیز به آن‌ها داده است. 

یهودیت به عنوان مدیر روابط عمومی رسانه‌های غربی

به گزارش بی بی سی، ساعاتی قبل از سخنرانی پوتین در ۲۴ فوریه که هدف کشورش را برای نازی‌‌زدایی در اوکراین می‌خواست بیان کند، زلنسکی از مردم پرسید که چگونه کشوری که در جنگ با نازی‌ها ۸ میلیون کشته داده، اکنون می‌تواند با آن‌ها متحد شود. 

زلنسکی در ۱۹۸۰ در یک خانواده یهودی غیرمذهبی در اتحاد جماهیر شوروی متولد شد و در طول این سال‌ها او هویت مذهبی خود را نمایان نمی‌کرد و در سال ۲۰۱۹ شروع به بیان هویت خود کرد و گفت: «یهودی بودن من جزو لیست ۲۰ تایی عیوب من قرار دارد».

امروز در حالی که ارتش روسیه کنترل و محاصره شهرهای مهمی از اوکراین همچون ماریوپول را که عملا تحت کنترل نئونازی‌ها بود، در دست گرفته، زلنسکی در یکی از مصاحباتش با صدایی بلند گفت: «که چگونه من می‌توانم یک نازیست باشم». این جمله او مورد استفاده رسانه‌های آمریکایی جهت نازی نبودن کشور اوکراین بسیار استفاده شد. 

چند نمونه از گفته‌های زلنسکی را که در آن‌ها او ادعا می‌کند که او و دولتش نه نازیست هستند و نه اوکراین تحت کنترل نازیست‌هاست، در زیر این بند همراه با ویدیوهایشان مشاهده می‌کنید:

پوتین در طی گفتگو با PBS NewsHour در رابطه با عملیات نازی‌زدایی‌اش در اوکراین گفت: «حتی اگر رئیس جمهور زلنسکی یهودی باشد و عموهای او در هولوکاست مرده باشند، اوکراین تحت کنترل فاشیست‌هاست».

در رسانۀ فاکس اند فرندز، دن هافمن، افسر سابق سیا اعلام کرد که: «این اوج دورویی است که از اوکراینی‌ها نخواهیم که نازی‌زدایی کنند، در حالی که رئیس جمهورشان یهودی است».

سناتور دموکرات ایالت ویرجینیا، مارک وارنر، در MSNBC گفت: «اصطلاحات پوتین بسیار مشمئزکننده و افتضاح است؛ او رئیس جمهور زلنسکی یهودی را «بی هویت» جلوه می‌کند. این مرد (پوتین) در حال ایجاد درگیری برای احیای روسیه بزرگ است.

مارشا بلکبرن، سناتور جمهوری‌خواه، در مصاحبه با فاکس بیزینس گفت: «از رئیس جمهور زلنسکی و مقاومت او بسیار متأثر گشته و از پوتینی که می گوید ما نازی‌زدایی می کنیم» و زلنسکی یهودی است می‌خواهد که او از اوکراین خارج شود. 

ژنرال جان آلن در مصاحبه‌ای با ولف بلیتزر، استفاده پوتین از اصطلاح «نازی زدایی» را در CNN محکوم کرد، در حالی که مجری و لابی‌گر سابق اسرائیل در آنجا با انزجار سرش را تکان می‌داد. او در مصاحبه‌ای جداگانه با بلیتزر به اصطلاح «افشاگر اوکراینی» و الکساندر ویندمن متولد اوکراین غر زد، که این ادعای پوتین «کاملاً پوچ است، واقعاً هیچ مدرکی وجود ندارد… شما اشاره کردید که ولادیمیر زلنسکی یهودی است… جامعه یهودی این بحث را پذیرفت. اوکراین تحت کنترل نازیسم و فاشیسم نیست و این به عنوان یک بهانه ساخته شده است».

بعد از حمایت رسانه‌ای از دولت اوکراین، رابطه زلنسکی با نئونازی‌ها روز به روز نزدیکتر می‌شد و آن‌ها اکنون آشکارا در حوزه‌های نظامی و سیاسی با یکدیگر همکاری می‌کنند و پست‌های کلیدی را در دولت اوکراین به دست آورده‌اند. نئونازیست‌ها بعد از کودتای ۲۰۱۴ که یک دولت هوادار غرب در اوکراین روی کار آمد، بر این کشور مسلط شدند. 

در واقع، حامی اصلی مالی زلنسکی، یک الیگارش یهودی اوکراینی، به نام ایگور کولومیسکی است که یکی از حامیان مالی اصلی گردان آزوف و سایر شبه‌نظامیان افراطی است. 

موج ارعاب نئونازی‌ها

C:\Users\User\Pictures\ze2.jpeg

گردان آزوف که بخشی از ارتش اوکراین است، یکی از غیرمتمدن‌ترین و با انگیزه‌ترین واحدهای نظامی این کشور است که اکنون در دونباس با جدایی‌طلبان شرق اوکراین می‌جنگند. 

نئونازی‌های اوکراین با الهام از نمادهای ایدیولوژیک آلمان نازی، عکس‌های گوناگون تبلیغاتی از خود منتشر کرده‌اند و با همکاری اف بی آی آمریکا، گروه‌های شبه‌نظامی سفیدپوست و نژادپرست آمریکا، در حال انتقال به اوکراین جهت جنگ با هوادارن روسیه و ارتش آن کشور می‌باشند.

C:\Users\User\Pictures\ze3.jpg

ایگور کولومایسکی، یک بارون حوزۀ انرژی در اوکراین است که از زمان تشکیل گردان آزوف از سال ۲۰۱۴ تا کنون، از آن‌ها حمایت مالی کرده و علاوه بر این، او به گردان‌های دنیپرو و آیدار نیز جهت انجام اعمال رادیکال نظامی و حمایت شخصی از خود نیز کمک مالی می‌کند. 

در سال ۲۰۱۹، کولومایسکی از زلنسکی در حالی حمایت مالی کرد، که زلنسکی با هدف نابودی فساد در دولت اوکراین روی کار آمد، امّا طبق اسناد منتشر شده پاندورا و…، پرونده‌های فساد مالی زلنسکی و اطرافیان او منتشر گشتند. 

زمانی که زلنسکی در ماه می ۲۰۱۹ روی کار آمد، گردان آزوف کنترل کامل بندر مهم جنوب شرقی ماریوپول و روستاهای اطراف آن را در دست داشت و بر طبق قوانین دموکراسی آزاد، این گردان ولو با عدم تطابق با قوانین اوکراین، اگر موردی خطرناک را از منظر خود در شهر تشخیص می‌دادند، می‌توانند اعمال خشونت‌آمیز علیه آن مورد انجام دهند. 

حملات آزوف‌ها در طول این دوران در ماریوپول عبارت‌اند از حمله به «فمینیست‌ها و لیبرال‌ها» در راهپیمایی روز جهانی زن  و حوادث دیگر. 

در مارس ۲۰۱۹،  اعضای سپاه ملی گردان آزوف به خانه ویکتور مدوچوک، چهرۀ اصلی مخالف در اوکراین حمله کردند و او را به دلیل روابط دوستانه با ولادیمیر پوتین، پدرخوانده دختر مدوچوک، به خیانت متهم کردند. 

دولت زلنسکی حمله به مدوچوک را تشدید کرد و چندین رسانه تحت کنترل مدوچوک را در فوریه ۲۰۲۱ با تأیید وزارت خارجه آمریکا تعطیل کرد و سه ماه بعد رهبر مخالفان را به جرم خیانت زندانی کردند. زلنسکی اقدامات خود را این گونه توجیه کرد که به «مبارزه با خطر تجاوز روسیه در عرصۀ اطلاعات» نیاز دارد. 

سپس، در آگوست ۲۰۲۰، سپاه ملی آزوف به اتوبوسی که حامل اعضای حزب مدوچوک، حزب میهن‌پرستان برای حیات بود، تیراندازی کردند و تعدادی را با گلوله‌های فولادی با روکش لاستیکی زخمی کردند. 

زلنسکی همکاری را پایان می‌دهد

زلنسکی پس از تلاش ناموفق خود برای جلوگیری از شبه‌نظامیان نئونازی در شهر زولوته در اکتبر ۲۰۱۹، مبارزان را به میز مبارزه دعوت کرد و گفت «:دیروز با کهنه سربازان ملاقات کردم، همه آنجا بودند، سپاه ملی، آزوف و بقیه». 

چند صندلی دورتر از رئیس جمهور یهود، یهون کاراس، رهبر C14 که یک گروه نئونازی است، حضور داشت. 

در جریان «انقلاب میدان» که رئیس جمهور منتخب اوکراین در سال ۲۰۱۴ برکنار شد، فعالان ساختمان شهرداری کیف را تصرف کردند و قبل از پناه گرفتن اعضای آن در سفارت کانادا، با نشان‌های نئونازی آن را پوشانیدند. 

به عنوان شاخۀ سابق جوانان C14 به نظر می‌رسد که حزب ملی‌گرای افراطی سوابودا، نام خود را از این شعار دیوید لین، رهبر بدنام نئونازی‌های آمریکا گرفته است، اعلام کرد: «ما باید موجودیت مردم خود و آینده‌ را برای کودکان سفیدپوست تضمین کنیم».

هولیگان‌ها با قبول پیشنهادهای انجام اعمال خشونت‌آمیز تماشایی توسط هر کسی که مایل به پرداخت هستند، رابطۀ مخفی با نهادهای مختلف حاکمیتی و نخبگان قدرتمند در سرتاسر اوکراین برقرار کرده‌اند. 

این نخبگان سیاسی، با باند C14 نئونازی ارتباط برقرار نموده و این گردان به افرادی که به آن‌ها پول به ازای اعمال خشونت بر فردی که می‌خواهند انجام دهند می‌گویند: «می‌خواهید که زندگی را برای کدام دشمن‌تان سخت کنید؟ ما سعی خواهیم کرد این کار را انجام دهیم». 

بر طبق گزارش مارس ۲۰۱۸ رویترز، دولت اعلام کرد که در شهر کی‌یف اخیراً توافق نامه‌ای امضا کرده است که به باندC14  اجازه می‌دهد که به عنوان «گارد شهرداری» برای گشت‌زنی در خیابان‌ها ایجاد شود و عملاً دولت به آن‌ها مجوز انجام قتل عام را داده است. 

Gray zone گزارش داد، که با همکاریC14  با پلیس کی‌یف، یورشی را برای «پاکسازی» رومانیایی‌ها در ایستگاه راه‌آهن کی‌یف تکمیل کردند و انجام دادند. 

نه تنها این فعالیت توسط شهرداری کی‌ی ف تایید شد، بلکه خود ایالات متحده نیز مشکل چندانی با این اتفاق نداشت و باندار (عامل این یورش) را در یک مؤسسه دولتی در کی‌یف دعوت کردند و آن‌ها در رابطه با بودجۀ گروه دولتی C14 مذاکره کردند. آن‌ها از این بودجه در جهت آموزش «ملی-میهنی» در طول ۲۰۱۸ استفاده کردند و در رابطه با کشتارها دروغ‌هایی را بیان کردند. 

کاراس مدعی شده است که نهاد‌های امنیتی اوکراین اطلاعات مربوط به تجمعات طرفداران جدایی‌طلبان را نه تنها به ما، بلکه به آزوف‌ها، بخش راست‌گرا و غیره نیز انتقال می‌دهند. 

به طور کلی او گفت: نمایندگان همۀ جناح‌ها، گارد ملی، سرویس امنیت اوکراین و وزارت امور داخلی برای ما کار می‌کنند. کاراس همچنین گفت: «این می‌تواند یک شوخی باشد». 

در طول سال ۲۰۱۹، زلنسکی و دولت او روابطشان را با ملی‌گرایان افراطی در سرتاسر اوکراین تعمیق کردند. 

تنها چند روز بعد از ملاقات زلنسکی با کاراس و دیگر رهبران نئونازی در نوامبر ۲۰۱۹، الکسی هونچاروک، نخست وزیر و معاون وقت دولت زلنسکی که یکی از قاتلین و عضو گروه C14 می‌باشد، در کنسرت نئونازی‌ها که توسط آندری مدودکو ترتیب داده شده بود، روی صحنه ظاهر شد. 

وزیر امور کهنه سربازان زلنسکی همراه با چند گروه متال ضد یهود در آن کنسرت حضور داشت و شرکت کرد. همچنین این کنسرت و همایش را در فیس بوک هم تبلیغ کرد. 

همچنین در سال ۲۰۱۹، زلنسکی از فوتبالیست اوکراینی، رومن زولزولیا در برابر هواداران تیم اسپانیا که او را «نازی» می‌خواندند، دفاع کرد. زولزولیا در کنار عکس‌هایی از استپان باندرا، همکار نازی‌های دوران جنگ جهانی دوم ژشت گرفته بود و آشکارا از گردان آزوف حمایت می‌کرد. زلنسکی در پاسخ به این مناقشه اعلام کرد که تمام اوکراین از زولزولیا حمایت می‌کنند و او را نه تنها یک فوتبالیست باحال، بلکه یک میهن‌پرست توصیف کرد. 

در نوامبر ۲۰۲۱، یکی از برجسته‌ترین شبه‌نظامیان افراطی ناسیونالیست اوکراین، دیمیترو یاروش، اعلام کرد که به عنوان مشاور فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین منصوب شده است. یاروش یکی از پیروان آشکار باندرای همکار نازی‌ها است که از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ بخش راست را رهبری می‌کرد و قول داد که «روسیه‌زدایی» اوکراین را رهبری کند.

https://consortiumnews.com/wp-content/uploads/2022/03/Screen-Shot-2022-03-04-at-5.18.56-PM.png

یک ماه بعد، با نزدیک‌تر شدن جنگ با روسیه، زلنسکی به فرمانده بخش راست، دیمیترو کوتسیوبایلو، لوح تقدیر «قهرمان اوکراین» را اعطا کرد. کوتسیوبایلو که با نام «داوینچی» نیزشناخته می‌شود، یک گرگ خانگی در پایگاه خط مقدم خود نگهداری می‌کند و دوست دارد به خبرنگارانی که می‌آیند به شوخی بگوید که سربازانش از «استخوان‌های کودکان روس‌زبان به آن غذا می‌دهند». 

رهبر نئونازی‌ها اثر خود را در شب جنگ به رخ می‌کشد

در ۵ فوریه ۲۰۲۲، تنها چند روز قبل از شروع جنگ، یوهن کاراس، رهبری گروه نئونازی C14 در کی‌یف نطقی ایراد کرد که قصد داشت تاثیری را که سازمانش و سایرین مانند آن بر سیاست اوکراین داشتند، برجسته کنند. 

کاراس خاطر نشان کرد: «نمایندگان دگرباشان جنسی و خارجی می‌گویند «نازی‌های زیادی در میدان (میدان کوتای ۲۰۱۴. مترجم) حضور نداشتند. شاید حدود ۱۰ درصد از نازی‌های واقعی ایدئولوژیک در آنجا بودند. «اگر آن هشت درصد (نئونازی‌) نبود، اثربخشی «کودتای میدان» ۹۰ درصد کاهش می یافت».

او اعلام کرد که اگر نئونازی‌ها در حوادث ۲۰۱۴ نقشی ایفا نمی‌کردند، آن تظاهرات به «رژه همجنسبازان» تبدیل می‌شد. 

کاراس همچنین گفت که ما از سوی غرب مسلح می‌شویم، زیرا ما کشتن را دوست داریم. او معتقد است که روسیه باید بالکانیزه شود و به پنج کشور تقسیم گردد. 

«اگر ما کشته شویم… در جنگ مقدس مردیم»

هنگامی که در ۲۴ فوریه ارتش اوکراین در شرق اوکراین توسط نیروهای روسیه محاصره شده و روسها شهر کی‌یف را نیز محاصره کردند، زلنسکی بسیج ملی اعلام کرد و در این دوره تمامی جانیان و قاتلان تحت تعقیب روسیه از زندان‌ها آزاد شده و اسلحه‌های گوناگونی در کلیه شهرهای اوکراین به مردم غیرنظامی داده شد و آن‌ها تحت آموزش گردان آزوف قرار گرفتند و بطرز سختگیرانه‌ای شروع به آموزش آنان کردند. 

سپس، اعضای گردان آزوف شروع به آموزش نظامی کودکان و زنان پیر کرده بودند و به آنان اسلحه‌های نظامی دادند و از خارکوف تا کی‌یف و تا لووف (شهری در غرب اوکراین-مترجم) تحت این آموزش‌های این گروه‌های سنی را قرار دادند. 

یک روز بعد، سپاه ملی گردان آزوف اعلام کرد که آن‌ها از ساختمان اداری و منطقه‌ای خارکف به عنوان یک پایگاه دفاعی استفاده کردند و یک روز بعد از این گفته، روسیه حملات هوایی خود را به آن مرکز آغار کرده و تصاویری از محل بمباران در تلگرام منتشر شد. 

در این بازۀ زمانی، زلنسکی تمامی جنایتکاران و قاتلین مشهور را از زندان‌ها آزاد کرد تا علیه روسیه بجنگند و تمامی مردان در سن جنگ، حق خروج از کشور را ندارند و به افراد غیرنظامی در ماریوپول اجازه خروج از منطقه جنگی را نمی‌دهند (توسط سپاه آزوف). 

به گفته یکی از ساکنین یونانی اهل ماریوپول او گفت، که آن‌ها اجازه خروج به ما نمی‌دهند و اگر من فرار کنم، اعضای گردان آزوف مرا خواهند کشت. 

به نظر می‌رسد بر اساس ویدیوهای موجود در فضای مجازی، گروهی از اعضای گردان آزوف هر کسی را که با ماشین در حال فرار می‌دیدند، افراد آن ماشین را بیرون می‌کشیدند و با اسلحه به آن‌ها شلیک می‌کردند و آن‌ها را به قتل می‌رساندند. 

در ۱ مارس، زلنسکی، مدیر منطقه‌ای اودسا را با ماکسیم مارچنکو، فرمانده سابق گردان راست افراطی را که متهم به جنایات جنگی در منطقه دونباس بوده، با آیدار جایگزین کرد. 

در همین زمان، هنگامی که ارتش روسیه وارد حومه کی‌یف شد، یهون کاراس، یکی از نئونازی‌ها فیلمی را در یوتیوب در مورد این اتفاق منتشر کرد. 

کاراس فریاد زد: «اگر ما کشته شویم، خیلی خوب است، زیرا، به این معنا است که در جنگ مقدس کشته شده ایم. اگر زنده بمانیم، حتی بهتر می‌شود! به همین دلیل است که جز جنبه مثبت، هیچ نقطه ضعفی در این کار نمی‌بینم»!

٢۵ اسفند ١۴٠٠

منبع: