کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

چپ در قلب مردم آمریکای لاتین است و لولا در قلب مردم برزیل 

لولا در انتخابات ریاست جمهوری برزیل پیروز شد

دوست و دشمن گواهی میدهند لولا یک شخصیت تاریخی برای برزیل است، او نه تنها اولین رئیس جمهور منتخب دموکراتیک برزیل است، بلکه واقعا از دل مردم و کارگران برخاسته و به عنوان رهبر سندیکایی سابق برای سومین دوره پا به میدان مبارزه نهاده و پیروز از آن خارج شده است.
پس از یک کارزار انتخاباتی تلخ که از سوی راستگرایان افراطی و مذهبی همواره مورد تهدید قرار داشت، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهور سابق جناح چپگرا، با اختلاف اندکی پیروز انتخابات ریاست جمهوری برزیل شد. 

همانطور که دفتر انتخاباتی در برازیلیا دوشنبه شب پس از شمارش آرا اعلام کرد، رئیس جمهور سابق ۵۰.۹۰ درصد آرا را در دور دوم کسب کرد. ژایر بولسونارو، رئیس کنونی جناح راست افراطی، ۴۹.۱۰ درصد آرا را به دست آورد. 
اکنون لولا می‌خواهد برزیلی را که پلاریزه و دو قطبی شده است متحد کند. او در اولین سخنرانی خود پس از انتخابات در سائوپائولو گفت: من رئیس جمهور ۲۱۵ میلیون برزیلی خواهم بود. “دو برزیل وجود ندارد، فقط یک برزیل وجود دارد.” اکنون زمان آن فرا رسیده به صلح بازگردیم.

لولا، عضو اتحادیه کارگری سابق، از ابتدای سال ۲۰۰۳ تا پایان سال ۲۰۱۰، بزرگترین کشور آمریکای لاتین با بیش از ۲۱۰ میلیون نفر را اداره می کرد. 

او اولین رئیس جمهور برزیل است که به صورت دموکراتیک انتخاب شده است که برای سومین بار ریاست جمهوری را برعهده میگیرد. ،در انتخابات روز یکشنبه گذشته علاوه بر رئیس دولت، فرمانداران نیز در دوازده ایالت روز انتخاب شدند. لولا روز یکشنبه تصویری از پرچم برزیل را در توئیتر منتشر کرد. بالای آن حروف “دموکراسی” نقش بسته بود. 

هزاران نفر از هواداران نامزد حزب کارگر (PT) پیروزی لولا را در بلوار آونیدا پائولیستا در کلانشهر سائوپائولو جشن گرفتند. 
لولا در طول مبارزات انتخاباتی خود متعهد شد که “برزیل بولسونارو را بازسازی کند”، به گرسنگی که امروز حدود ۳۳ میلیون برزیلی را رنج می دهد پایان دهد و با ترکیب مسئولیت های اجتماعی، مالی و زیست محیطی “ فقرا و مبارزه با فقر را در مرکز توجه بودجه های دولتی قرار دهد”.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه بلافاصله انتخاب لولا را تبریک گفت. او در توییتر نوشت: “فصل جدیدی در تاریخ برزیل در حال باز شدن است. ما برای رویارویی با بسیاری از چالش های مشترک و تجدید پیوند دوستی بین دو کشور به نیروها خواهیم پیوست.”
در سال‌های اخیر، مکرون با بولسونارو، رئیس‌جمهور برزیل، به‌ویژه در مورد سیاست‌های بین‌المللی محیط‌زیست درگیر شده بود. هایکو تامز سفیر آلمان نیز از طریق توییتر به لولا تبریک گفت. 
بولسونارو دو ساعت پس از پیروزی لولا در انتخابات اظهار نظری نکرده است. 
اما متحدان رئیس جمهور بولسونارو به پیروزی لولا در انتخابات اذعان کردند. 
رئیس اتاق نمایندگان برزیل، آرتور لیرا، از متحدان نزدیک رئیس جمهور ژایر بولسونارو، این یکشنبه پیروزی لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهور سابق این کشور را در انتخابات به رسمیت شناخت. 
لیرا در بیانیه ای پس از اینکه کمیته بازرسی انتخابات رسما پیروزی لولا را با اختلاف کمتر از دو درصد تایید کرد، گفت: “اتاق نمایندگان به رئیس جمهور منتخب تبریک می گوید” و “گفتگو و شفافیت را به ایشان پیشنهاد می دهد.”
بیم آن می رفت و همچنان هم میرود که هواداران راست افراطی پس از اعلام نتایج انتخابات دست به خشونت بزنند.
بولسونارو بارها سیستم انتخاباتی را مورد تردید قرار داده و گفته بود که ممکن است نتیجه را به رسمیت نشناسد. 
از زمان کاهش قوانین اسلحه در دوران تصدی وی، بسیاری از حامیان او به شدت خود را مسلح کرده اند. 
همین روز شنبه، یکی از اعضای حزب لیبرال بولسونارو (PL) پس از مشاجره، مردی را با اسلحه تعقیب کرد. 
برخی از حامیان رئیس جمهور فعلی نیز آشکارا خواستار کودتای نظامی شدند. اما کارشناسان در مورد حمایت کافی از کودتا از سوی مردم و نیروهای مسلح شک دارند. 
انتخابات ریاست جمهوری بزرگترین اقتصاد آمریکای لاتین را به شدت دو قطبی کرده است. 
لولا در سخنرانی خود گفت: “من مطمئن هستم که ما راهی برای خروج از آن پیدا خواهیم کرد تا این کشور بتواند دوباره دموکراتیک و هماهنگ زندگی کند.”
“ما حتی می توانیم صلح را بین کسانی که عقایدشان با یکدیگر متفاوت است هم برقرار کنیم.”
کمپین انتخاباتی نه تنها تلخ بلکه در نهایت کثیف تر هم شده بود. برزیلی ها در سیلی از اطلاعات نادرست به خصوص در شبکه های اجتماعی و گروه های واتساپ غرق شده بودند تا حدی که مناظره های تلویزیونی، که در آن لولا و بولسونارو علیه یکدیگر اتهاماتی وارد کردند، کاملاً متمدنانه به نظر می رسید. 

بسیاری از حامیان سندیکالیست چپگرای ۷۷ ساله، لولا را با دوران طلایی برزیل مرتبط می‌دانند، زمانی که اقتصاد به دلیل قیمت‌های بالای کالاها رونق گرفت و دولت میلیون‌ها نفر را با کمک برنامه‌های اجتماعی از فقر مطلق نجات داد. اما برای راستگرایان و مذهبیون انجیلی فوق العاده افراطی، لولا مسئول فساد و فامیل بازی است. در سال ۲۰۱۸ خود لولا به اتهام فساد و پولشویی به حبس طولانی مدت محکوم شد و ,حتی۵۸۰ روز را در زندان گذراند. سال گذشته یک قاضی دیوان عالی کشور پس از بررسی مجدد پرونده فساد به این نتیجه رسید که اتهامات پایه و اساسی ندارد و رسما لولا را بی گناه و این حکم را لغو کرد. پس از آن لولا حقوق سیاسی خود را که توسط دستگاه قضایی مرتبط با راستها او را از آنها محروم کرده بودند دوباره بازیافت و خیلی زود به صحنه سیاسی کشورش بازگشت. 
با این حال، منتقدان اعلام کرده‌اند که یک چارچوب قضایی فاسد مانع از نامزدی لولا در انتخابات ریاست جمهوری قبلی در سال ۲۰۱۸ شده است. 

حامیان بولسونارو رئیس دولت فعلی که به ترامپ برزیل معروف شده است او را مدافع ارزش‌های سنتی خانواده و آزادی اقتصادی و سنگری در برابر تهدید ادعایی کمونیسم می‌دانند. با این حال، او همچنین با اظهارات بعضاً مبتذل خود علیه زنان، همجنس ‌بازان و مردم بومی بسیاری را از خود دور کرد. 
لولا گفت: برزیل دوباره به صحنه بین المللی بازگشته است. این کشور بزرگتر از آن است که بتوان آن را به کشوری منزوی و منفرد در دنیا تنزل داد. 

انتخابات در برزیل نیز از اهمیت بین المللی برخوردار است. منطقه آمازون به عنوان یک مخزن بزرگ کربن، نقش مهمی در مبارزه با تغییرات آب و هوایی جهانی ایفا می کند. 

علاوه بر این، برزیل با منابع طبیعی عظیم، نسبت بالای انرژی سبز و اقتصاد کشاورزی بزرگ، یک شریک تجاری بالقوه مهم است.