کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

چرا مردم افغانستان بخاطر کشته و زخمی شدن دها حارنوال درولایت کندز کوچکترین تاسف نکردند؟

 

jawed ahmad kargar.jpg wordt weergegeven

از مدتی چند سال میشود که همیشه میگفتم که خداوندا اگر حارنوالان ما عادل است خودت حفظ شان کن و اگر فاسد است در قهر و غظب خودت گرفتارشان کن چون فاسدینی را که من در این اداره حارنوالی ولایات دیده ام بجز چند تن محدود شان همDSC_0442.JPG wordt weergegevenه آلوده  به فساد های اخلاقی هستند و هم فساد های اداری.

 

واقع که دیروز در ولایت کندز در نتیجه حمله تهاجمی اشرار رخ داد با کشته و زخمی شدن دها تن از حارنوالان بعد از چهار ساعت درگیری با نیروهای قهرمان ما پایان یافت ولی بودند حارنوال صاحبانی که در این حمله طالبان که جان به سلامت بردند .DSC_0435.JPG wordt weergegeven

 

جالب اینجاست که  از هر دوستی که شنیدم حتی یک تعداد از کاربران فیس بوکی نیز این عمل را ضمن آنکه طقبیع کرده اند ولی خوشی های شانرا نیز ابراز داشتند چرا که همین حارنوال های بودند که  صدها تن از آدم کش و تروریست هارا در بدل یک مقدار پول از قید زندان  رها نموده بودند و صدها تن از هم وطن های مارا که با کوچکترین و جزوی ترین اتهامی بالایشان وارد شده بود و از اینکه برای رشوت پولی نداشتند و  مدت هاست که  در زندان بسر میبرند .

DSC_0345.JPG wordt weergegeven

چند واقع این رشوت ستانی را من شاهد هستم زمانیکه در ولایت بغلان بودم و یک خانواده ی از ژورنالستانی که همیشه از پیشرفت های خبرنگاری من رشک میبرد خودساخته یک تهمتی را بالایم نمود که گویا از طریق یک تیلفون برایش پیام های توهین آمیز فرستاده شده است و عکس های مرا همراه با سلاح به دفترم فرستاده بودند که گویا من جنگ سالار هستم و من که بخاطر اینکه وظیفه ام را از دست داده ام و خواستم بخاطر اتهام بیگناهی ام از راه قانونی به حارنوالی استیناف بغلان عارض شدم ولی حارنوالی بغلان هم  بارها برایم گفته بود که خودت بیگناه هستی و افراد دیگری در حق تو ظلم کرده اند انشالله برنده خواهی شد و حق به حقدار خواهی رسید .

روزی یکی از حارنوال ها برایم زنگ زد و مرا بنزدش خواست وقتی نزدش رفتم برایم گفت جاوید جان ما میدانیم که  بچه خوبی هستی و این عمل بالایت  ظلم شده است ولی تا زمانیکه مارا خوش نسازی کارت نمیشه چون اگر چهارده صد دالر معاش داشتی یکی دو ماه  معاشت را برای ما بده تا کارت را یکطرفه کنیم و من برایشان گفتم وقتی میدانید که من بیگناه هستم پس چرا رشوت بدهم نمیدانید که رشوت دهنده و رشوت گیرنده هردو گنهکار هست و از سوی هم تو که دوست پدرم هستی و همرزم پدرم بودی ؟

حارنوال کشف برایم گفت اگر من از پیشت پول نگیرم ببرک کارمل از گور خیسته زنده نمیشه  و ما دیوانه بودیم که در زمان حکومت ببرک کار مل قسم خورده بودیم که ما خدمت میکنیم  چون حالا دانستیم که آبرو عزت ثروت همه چیز پیسه است اگر پیسه بدهی کارت میشه در غیر آن برو بچه جان فردا بیا .

روز بعد رفتم به حارنوالی تحقیق ، و مرا به محبس بغلان معرفی کردند و تا سه و نیم ماه  بدون حکم محکمه با صلاحیت در زندان بسر بردم و هیچ مرجع نبود که بدادم برسد و صدای حفه شده مرا بشنوند.

فرزندانم هر روز دربدر به پشت میله های زندان سرگردان بودند ، هیچ گوشی شنوای نبود که صدای شانرا بشنود ، در عالم تنهای و بدون سرپرست فرزندانم و خانمم هر روز به حارنوالی مراجعه میکردند ولی هر روز از پس دروازه حارنوالی رانده میشدند واسطه نداشتم تا واسطه کنم ، پولی نداشتم تا رشوه بدهم ، خلاسه اینکه انسان بی پول و بی واسطه در افغانستان یا در عقب میله های زندان است و یا هم هم پامال افراد جامع .

و همین دلیلیست که دعا میکنم که خداوندا هر حارنوال فاسد را بقهر و غظب خودت گرفتار کند و حتی حساب گناهانش را از اولاد ها و نسل بعدی اش بگیرد .

و در رابطه به کشته شدن تعداد از حارنوالان کندز نتنها این عمل تروریستان را طقبیع نمیکنم بلکه ستایش هم میکنم چون عملی که صورت گرفت یک قهر و غظب خداوند بود که بالای این فاسدین کشور انجام شد ولی گناهش بجان چندین افراد بیگناه دیگر هم زد .

و امروز که من بیکار و بی روزگار و دربدر با چهار طفل خورد و بزرگ هستم و در خانه های کرائی زنده گی میکنم و از یک سو طالبان مرا دشمن خود میدانند وهر لحظه در هر گوشه و کنار بدنبالم هستند تا مرا بکشند  از سوی دیگر هم رنج و بدبختی این جامعه افغانی رسم و عنعنات کهن و زنده گی دز خانه های کرائی هر روز مرا میکشد که کدام روز من در کدام حمله انتحاری خواهم مرد و یا کدام طالبک مرا در کدام نقطه زمانی از بین خواهد برد و زن و فرزندم چی خواهد شد چون هیچ نوع کمی هم ندارم . ولی خوشحالم که امروز صدا و فریاد مرا و هزاران هم وطن مرا خداوند شنده است و او خداوند بزرگ است که حق را میبیند .

والسلام

جاوید احمد کارگر

.زورنالیست

شماره تماس 0798854275

jaweddehsabzi@gmail.com

.