به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

«
»

چرا از کشورهای تصمیم گیرنده دعوت نمیشود؟

فرهاد

خدا اگر پرده بردارد ز روی کار آدم ها

چه شادی ها خورد بر هم چه بازی ها شود رسوا

یکی خندد ز آبادی یکی گرید ز بر بادی

یکی از جان کند شادی یکی از دل کند غوغا

چه کاذب ها شود صادق چه صادق ها شود کاذب

چه زشتی ها شود رنگین چه تلخی ها شود شیرین

فانی

رئیس جمهور محمد اشرف غنی در حاشیه نشست اقتصادی سویس با مقامات ناتو در بخش از سخنانش گفت تا هنگامی که همه کشورهای منطقه ندانند که هراس افگنی تهدید مشترک است این معضل حل نخواهد شد افزود بخاطر رسیدن صلح بدون نقش زنان نا ممکن است.

در همین حال دبیر ناتو بر توان ساختن نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان تاکید کرد. محمد اشرف غنی در اخیر گفت که جامعه جهانی شک و تردید ها را با روشن ساختن تعهدات اش برای ادامه کمک به افغانستان از میان برداشته است!

مردم و آگاهان امور در رابطه به گفته های وی دیدگاه های خویش را چنین بیان داشته اند.

جنگ اعلان ناشده و تحمیلی بیش از چهار دهه میشود بر ضد کشور و مردم ما جریان دارد. سران نظامی پاکستان، سعودی، ایران، قطر، مافیای مواد مخدر، تروریستان، هراس افگنان، جنایت کاران سازمان یافته و غیره منحیث یک افزار خونین غرض سرکوب میلیونها مردم ما سهم فعال گرفته اند. نباید فراموش کرد که گروهای هراس افگن و ادارات استخباراتی کشورهای فوق ذکر از لحاظ داشتن صلاحیت کاری در ردیف دوم و سوم قرار داشته و دارند ادارات استخباراتی کشورهای فوق و گماشته گان فاسد قاتل شان طبق سناریو کشورهای بزرگ جهان و تصمیم گیرنده که نقش کلیدی را در ویرانی کشور از جمله انفجار پل ها، شاهراه ها، آتش زدن هزاران مکاتب، مساجد، مدارس، کشتار شاگردان، استادان، دوکتوران، ژورنالیستان، انجینران، کارگران، دهقانان، علما، روحانیون، سران قوم، دامن زدن جنگ های قومی، لسانی، مذهبی، تنظیمی، حزبی، سمتی، تجاوز بالای یک عده زنان، کودکان، استخراج غیر قانونی هزاران معادن، آثار باستانی، قطع جنگلات، ویرانی شهرها از جمله شهر کابل، محاکمه صحرایی زنان، قطع دست و پا، اعدام های خود سرانه جنایات جبران ناپذیر را انجام داده داشته و دارند.

در حالی که نقش پاکستان، سعودی، قطر و غیره را در تمویل، تسلیح، آموزش، پرورش تروریستان، هراس افگنان نمیتوان از نظر دور داشت باید دانست مصارف گزاف ده ها میلیارد دالر که در این جنگ تجاوز گرانه، خائنانه، نا مقدس بر ضد کشور ما جریان دارد توسط ادارات استخباراتی کشورهای پرداخته میشود که نقش کلیدی را در این جنگ خانمانسوز دارند؟ نوشته های کتاب های تلک خرس، جنگ اشباح، ماموریت سقوط که به واسطه مسئولین شناخته شده ادارت آی.اس.آی، سی.آی.ای نشر و پخش گردیده ثابت میسازد که هزینه گزاف این جنگ تجاوز کارانه و غارتگرانه ادارات متذکره را کشور گشایان پرداخته اند از این لحاظ ادارات و کشورهای، تمویل کننده و تسلیح کننده هراس افگنان و تروریستان قاتل میلیونها مردم ما هستند با تاسف هنوز هم بخاطر ادامه بازیهای فوق ساالانه میلیارد دالر زیر نام مبارزه با هراس افگنی به نظامیان پاکستانی میپردازند. به باور ما اگر پول های متذکره غرض تقویه قوای مسلح افغانستان از ناحیه تجهیز سلاح های پیشرفته زمینی و هوایی پرداخته میشد امروز ده ها میلیون مردم ما به این سرنوشت خونین مبتلا نمی گردید. از این لحاظ برای سران حکومت وحدت ملی لازم است در پهلوی جلب همکاری منطقه ئی همکاری صادقانه کشور های توسعه طلب را در مبارزه با تروریزم جلب نمایند. زیرا که به باور مردم محاصره کشیدن ولایت بغلان به واسطه طالبان تشدید جنگ های خونین در سراسر کشور از جمله هلمند، بدخشان، نورستان، کنر، ننگرهار، لوگر، غزنی، میدان وردک، هرات افزایش کشت خاشخاش در ولایات کندهار، هلمند، بلخ افزایش سرقت های مسلحانه مین گزاری در شهر کابل، شاهراه عمومی کابل کندهار، آدم ربائی ها ناشی از بی تفاوتی قوت های خارجی  در افغانستان میباشد. به تاریخ 5/11/1394 خبری به واسطه نماینده ناتو نشر در آن گفته شده یک عده افسران در ولایت هلمند به نسبت مبتلا به فساد بر کنار شدند وزارت دفاع ملی نیز این خبر را تایید کرد. مردم میگویند اکثریت افسران و سربازان در جنگ های خونین بر ضد هراس افگنان در ولایت هلمند از خود قهرمانی نشان داده حاضر نبودند که ولسوالی های هلمند را که شصت فیصد مواد مخدر در آن جا کشت میشود به دست طالیان قرار دهند قهرمانه بر ضد هراس افگنی کشت مواد مخدر جنگیده و مبارزه نموده اند حالا اگر به اتهام آلوده فساد همچو افسران و سربازان برکنار شوند این کار بزرگترین جفا به ملت افغانستان خواهد بود.

محمد اشرف غنی در مراسم فاتحه شهدای تلویزیون طلوع اشتراک و خاطر نشان کرد انتقام میگیریم افزود هر کسی که فاجعه خلق میکند نه افغان است نه مسلمان و نه انسان. مردم میگویند هراس افگنان از جمله طالب، القاعده، داعش و غیره که جنایات خونین را انجام داده و میدهند در حلقات استخباراتی کشورهای منطقه و جهان گیر مانده توان و خرد نجات را ندارند از این لحاظ مسئولیت بزرگ را ادارات تمویل کنندگان آنها داشته وقت آن رسیده بدون محافظه کاری چهره بازیگران اصلی را به جهانیان آشکار و تصامیم لازم را اتخاذ نماییم زیرا وعده های سر خرمن درد مردم ما را دوا نمی نمایند.

چیزی که ما به امیدواری مردم گردیده موجودیت شخصیت های با وجدان شریف، صادق، قهرمان از جمله جنرال عبدالرزاق فرمانده پولیس کندهار در سنگر داغ مبارزه بخاطر دفاع از آزادی، ترقی، تمامیت ارضی، استقلال حاکمیت ملی میباشد. دستاورد های وی سبب افتخارات مردم با عزت و شرافتمند افغانستان گردیده. این جنرال قهرمان میگوید هرگونه پیش داوری را درباره گفتگوهای صلح پیش از وقت میداند و معتقد است تلاش های که ادامه دارد جز وقت کشی چیز  دیگری به همراه نخواهد داشت. این جنرال چهار ستاره میگوید که تنها گفتگو رو در رو با طالبان میتواند اثر گزار باشد می افزاید صلح آرزوی همه افغان ها است و ما هم آرزو داریم که تا صلح به میان آید اما قسمی که شما در جریان هستید از چهارده سال بدین سو حکومت افغانستان کوشیده است تا صلح به میان آید اما پاکستان این کار را نمیخواهند اگر حکومت افغانستان مستقیماً با طالبان گفتگو را آغاز کند نتیجه خواهد داشت. وی درباره نا امن ساختن هلمند گفت طالبان برای برآورده ساختن هدف بیرونی ما می جنگند و برای طالبان هشدار داد که نیروهای دولتی نخواهند گذاشت که آنها به این هدف شان برسند.

این گفته ها زمانی زده میشوند که طی همین هفته نمایندگان طالبان با برخی از چهره های سیاسی و جهادی از جمله داود زی وزیر پیشین داخله، احدی وزیر پیشین تجارت و صنایع افغانستان در قطر گفتگو کرده اند. طالبان در جلسه قطر پیش شرط های امکان ناپذیر را ارایه نموده اند. اوباما رئیس جمهور امریکا در سخنرانی بالای سران دولت پاکستان در مبارزه با هراس افگنی تاکید نمود افزود گروهای در پاکستان هستند که به عمل تروریستی ادامه میدهند

مردم حمله انتحاری در پوهنتون پاچا خان را به تاریخ 30/10/1394 در پشاور صورت گرفت بیست و یک تن به شمول دختران شهید و ده ها تن دیگر زخمی شدند یک مثال از برخورد دو گانه سران نظامیان در مبارزه با هراس افگنی خوانده سران نظامی پاکستان بخاطر پنهان کردن چهره زشت خویش که به حامیان تروریسم در جهان شهرت کسب نمود ادعا نموده که حمله متذکره در داخل افغانستان طراحی شده.

خوشبختانه مبارزین و مدافعین واقعی بلوچ و پشتونها از جمله نواسه پادشاه خان اسفندیار ولی دو روز قبل ادعای سران نظامی پاکستان را رد نموده افزود این جنایت را نظامی پاکستان بخاطر اغفال جهانیان انجام داده اند افزود سال گذشته چنین حمله را در پوهنتون نظامی پیشاور نیز انجام داده بودند!

مردم با عزت و شرافتمند افغانستان در غم برادران پشتون و بلوچ آن طرف خط تحمیلی دیورند خود را شریک دانسته و بر عاملین جنایت بار واقعه تروریستی پوهنتون پادشاه خان و سایر جنایات نفرین خویش را میفرستند به شهدا بهشت برین خانواده شهدا صبر و جمیل و برای زخمی ها شفای عاجل از خداوند متعال تمنا مینمایند! نواز شریف نخست وزیر پاکستان ادعا نموده که حلقه های هستند در افغانستان از هراس افگنان برای انجام حملات هراس افگنانه در پاکستان پشتیبانی میکنند دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع ملی در واکنش گفته های فوق گفت این حرف خنده آور است افزود گروه های حقانی، طالبان، القاعده، اسامه بن لادن ،ملا عمر، شورای کویته، شورای پشاور، شورای حقانی، شورای میرام شاه همه در پاکستان هستند باز هم پاکستان ادعا مینماید. هستند گروهای در افغانستان امنیت پاکستان را در خطر انداخته اند دیری است که پرده از لانه های امن هراس افگنان در خاک پاکستان برداشته شده و پاکستان در این زمینه به باد انتقاد گرفته شده.

خلاصه این که تجربه بیش از چهار دهه از ناحیه گسترش جنایات خونین از جمله شعله ور ساختن جنگ اعلان ناشده تحمیلی و نیابتی از خارج ثابت میسازد برعلاوه یک ادارات استخباراتی کشورهای منطقه کشورهای بزرگ جهان نیز در آبیاری ریشه های تروریزم و نقش کلیدی در اتخاذ تصامیم این جنگ خانمانسوز دارند.

به باور ما وقت آن رسیده که تمام نیروهای سالم اندیش کشور با راه اندازی مظاهرات مسالمت آمیز و حرکات جامعه مدنی فشارهای را غرض اصلاح اداره موجود وارد و با بلند کردن صدای آزادی صلح جویی تا بتوانیم به همکاری صادقانه نیروهای صلح جو و ترقی پسند کشورهای منطقه و جهان از جمله مرکز تصمیم گیری آنرا وادار به حل خواست های ده ها میلیون مردم که تامین صلح و ثبات واقعی و مبارزه جدی و قاطع با تروریزم هراس افگن، مواد مخدر احیا و بازسازی، حکومت داری خوب، تطبیق عدالت اجتماعی و یکسان قانون در کشور میباشد وادار سازیم.