نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

«
»

چالش‌های پیش روی اردوغان در انتخابات امروز ترکیه

آسوشیتدپرس در گزارشی به بررسی چالش‌هایی پرداخت که رئیس‌جمهور فعلی ترکیه برای پیروزی مجدد در انتخابات با آنها رو به رو است.

چالش‌های پیش روی اردوغان در انتخابات امروز ترکیهبه گزارش آسوشیتدپرس، انتخابات حساس و سرنوشت ساز ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه امروز یکشنبه شروع شد و نتایج این انتخابات در نهایت مشخص خواهد کرد که آیا رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور فعلی ترکیه همچنان می تواند به ریاست‌جمهوری خود ادامه دهد یا این که بلندپروازی‌های سیاسی وی نقش بر آب خواهند شد.

گروه های مختلف رای دهندگان ترکیه صبح امروز قبل از شروع رای گیری در برابر مراکز اخذ رای حاضر شدند و آرای خود را به صندوق های رای انداختند.انتخابات ترکیه مسیر این کشور را برای تغییر سیستم پارلمانی به سیستم ریاست جمهوری هم هموار می کند که سال گذشته در یک همه پرسی، طرح اردوغان برای تغییر سیستم پارلمانی این کشور تصویب شد.

رجب طیب اردوغان شصت و چهار ساله امیدوار است که با پیروزی در انتخابات امروز برای یک دوره پنج ساله دیگر هم در پست ریاست جمهوری بماند و در سیستم جدید که قدرت زیادی به وی می دهد سیاست‎های خود را ادامه بدهد. اردوغان مدعی است که رفاه و ثبات را برای ترکیه به ارمغان خواهد آورد. حزب متبوع اردوغان یعنی حزب عدالت و توسعه هم امیدوار است که بتواند اکثریت آرا را در انتخابات پارلمانی امروز کسب کند.

اردوغان از سال 2006 تاکنون قدرت ترکیه را در اختیار دارد ولی در این دوره از انتخابات با جناحی قدرتمند و منسجم از مخالفان مواجه است. مخالفان اردوغان اعلام کرده اند در صورت پیروزی بار دیگر دموکراسی پارلمانی را به این کشور بازخواهند گرداند. آنها سیستم ریاستی را سیستم حکومت تک نفره در ترکیه محسوب می کنند که اقتدار بدون حد و مرز به اردوغان اعطا می کند.

اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری با پنج رقیب دیگر رقابت می کند و هر چند نظرسنجی‌ها نشان دهنده پیشرو بودن اردوغان است اما وی برای پیروزی در این انتخابات باید بتواند پنجاه درصد آرا را کسب کند تا به پیرزی قاطع دست یابد. در غیر این صورت، اردوغان و دیگر رقیب وی که بعد از او بیشترین آرا را کسب کرده است باید روز هشتم جولای در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند.

گفته می شود مهم ترین رقیب اردوغان معلم پنجاه و چهار ساله فیزیک محرم اینجه نامزد حزب جمهوریخواه خلق ترکیه است که مورد حمایت چپگرایان میانه‌رو ترکیه می‌باشد.

یکی دیگر از رقبای جدی اردوغان در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه هم مرال آکشنر شصت و یک ساله و وزیر کشور سابق است که از ملی گرایان ترکیه یعنی حزب حرکت ملی ترکیه در اعتراض به حمایت آنها از اردوغان جدا شد و حزب جدیدی بنام حزب خوب را تاسیس کرد که دیدگاه های راست میانه و ملی گرایانه دارد.

صلاح الدین دمیرتاش، نامزد حزب دموکراتیک خلق ترکیه که حامی کُردهای این کشور است و به علت آن که در زندان به سر می‌برد ناچار بود برنامه تبلیغاتی خود را از زندان پیگیری و اجرا کند. صلاح الدین دمیرتاش از حدود دو سال پیش زمانی که نماینده حزب دموکراتیک خلق در پارلمان ترکیه بو،د بازاداشت شده است و هنوز هم بدون محاکمه و اثبات اتهامات همچنان در زندان است. دمیرتاش تاکید کرده  که بازداشت وی سیاسی است.

در انتخابات امروز ترکیه همچنین ششصد نماینده پارلمان این کشور هم انتخاب خواهند شد که در مقایسه با دور گذشته بر تعداد نمایندگان پارلمان این کشور پنجاه نفر افزوده شده است. تغییرات ایجاد شده در قانون اساسی ترکیه به احزاب این کشور اجازه داده است ائتلاف های سیاسی تشکیل دهند که در این چارچوب حزب جمهوریخواه خلق ترکیه با احزاب اسلام‌گرای کوچک ائتلافی را به نام ائتلاف ملت تشکیل داده اند. از مشارکت حزب دموکراتیک خلق ترکیه در ائتلاف ملت به هدایت حزب جمهوریخواه خلق جلوگیری شد و اکنون حزب صلاح الدین دمیرتاش باید از حد نصاب ده درصدی آرا عبور کند تا بتواند وارد پارلمان شود. اگر حزب دموکراتیک خلق ترکیه بتواند حد نصاب ده درصدی آرای انتخابات پارلمانی ترکیه را کسب کند این بدان معنا خواهد بود که حزب اردوغان و همپیمان ملی گرای آن ده ها کرسی در پارلمان آینده ترکیه از دست خواهند داد و این موضوع باعث خواهدشد که حزب اردوغان اکثریت مورد نیاز را در پارلمان جدید کسب نکند.

بیش از پنجاه و نه میلیون شهروند ترکیه که شامل سه میلیون شهروند این کشور در خارج می شود واجد شرکت در انتخابات امروز هستند. انتخابات امروز ترکیه انتخابات زودهنگام است و کارشناسان معتقدند اردوغان با هدف مقابله با بحران اقتصادی احتمالی در این کشور ناچار شد با برگزاری انتخابات زودهنگام موافقت کند. بر اساس برنامه قرار بود این انتخابات یک سال دیگر برگزار شود.