نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

«
»

پیکار ویتنام برای شکوفایی بیشتر

مصاحبه با دنگ مین، سفیر جمهوری سوسیالیستی ویتنام در کوبا 

منبع: گرانما، ۲۸ اوت ۲۰۱۵

از ۲ سپتامبر ۱۹۴۵ ویتنام مسیر نوینی را آغاز کرده است، و خاطرات خونبار جنگی خشن و طولانی را که کشور را ویران کرد، پشت سر گذاشته است.

گرانما به‌مناسبت هفتادمین سالگرد این رویداد با سفیر جمهوری سوسیالیستی ویتنام در کوبا، دنگ مین، گفت‌و‌گویی انجام داده است. وی به تشریح چگونگی تغییر این کشور و چالش‌هایی که در برابر آن قرار دارند پرداخت.

امروزه ویتنام ده برابر زیباتر از گذشته است. چنین چیزی، زمانی‌که این کشور ۷۰ سال قبل استقلال خود را به‌دست آورد و جمهوری جدیدی بنیان‌گذاری شد، رویای هوشی مین بود.

از ۲ سپتامبر ۱۹۴۵ ویتنام مسیر نوینی را آغاز کرده است، و خاطرات خونبار جنگی خشن و طولانی را که کشور را ویران کرد، پشت سر گذاشته است.


گرانما به‌مناسبت هفتادمین سالگرد این رویداد با سفیر جمهوری سوسیالیستی ویتنام در کوبا، دنگ مین، گفت‌و‌گویی انجام داده است. وی به تشریح چگونگی تغییر این کشور و چالش‌هایی که در برابر آن قرار دارند پرداخت.


وی اظهار داشت: «ما ویتنامی‌ها از اینکه به آرزوی رهبر کبیرمان تحقق بخشیده‌ایم احساس سرفرازی داریم و اکنون قصد داریم کشور خود را ۵۰ یا ۱۰۰ برابر زیباتر و شکوفاتر کنیم.»


این سیاستمدار پس از یادآوری خاطرات دردناک و تلاش‌هایی که ویتنامی‌ها طی مبارزه برای استقلال انجام دادند، خاطرنشان کرد که به زودی ۳۰‌ـ‌مین سالگرد اجرای سیاست نوسازی (Doi Moi) را جشن خواهند گرفت، مرحله‌ای حیاتی که به رشد اقتصادی کشور یاری رسانده است.


سفیر تأکید کرد که این خط مشی سبب دستاوردهای اجتماعی و اقتصادی‌ای شده است که امروزه کشور از آن‌ها بهره‌مند است.

طی این سال‌ها اقتصاد ویتنام نرخ رشد پایدار ۷٪ را تجربه کرده است، صنعت آن متنوع شده و این کشور خود را به‌عنوان رقیبی درجه یک در بازار جهانی، تثبیت کرده است.

او تأکید کرد: «ما از کشوری که وارد‌کننده برنج بود به دومین کشور بزرگ صادر‌کننده این محصول تبدیل شده‌ایم. مهم‌تر از آن، ویتنام در زمره ده صادر‌کننده درجه اول محصولات کشاورزی و صنعتی قرار دارد که بزرگ‌ترین منبع عایدات کشور را تشکیل می‌دهد.»

افزون بر این برنامه‌ریزی نوسازی که حزب و دولت آغاز کرده‌اند بر متنوع‌سازی اقتصاد تأکید دارد. بنابر گفته سفیر، این کشور موفق شده است خود را وارد بازار صادراتی صنعت ارتباطات راه دور و همچنین قهوه، کائوچو، منسوجات و کفش کند.

«به‌ویژه سال گذشته فروش و تولید تلفن همراه و لوازم جانبی آن، مبلغ ۲۶ میلیون دلار را نصیب اقتصاد ملی کرد.»


وی اظهار داشت که توسعه اقتصادی تنها یک بخش از فرایند نوسازی را تشکیل می‌دهد. حل مشکلات جامعه نیز برای دولت مسأله مهمی به‌شمار می‌رود.

وی خاطر‌نشان کرد که: «کیفیت زندگی مردم در مقایسه با زمانی که سیاست نوسازی (Doi Moi) تازه آغاز شده بود، بهبود چشمگیری یافته است. اکنون ما ویتنامی‌ها از دسترسی کامل به بهداشت عمومی، تحصیل، کار، مسکن، حمل‌و‌نقل و سایر جنبه‌های زندگی اجتماعی برخورداریم که طی سال‌های اخیر به‌دست آمده‌اند.


یک دوست برای جهان

سفیر تأکید کرد که سیاست بین‌المللی این کشور توسط کنگره‌های حزب کمونیست ویتنام بهبود یافته است.

از سال ۱۹۹۱، در پی از بین رفتن اتحاد جماهیر شوروی و اردوگاه سوسیالیستی، تنوع بخشیدن و چند‌جانبه کردن روابط خارجی ضرورت یافت. از آن لحظه تاکنون ویتنام خود را به‌عنوان دوست تمام ملت‌های جهان معرفی کرده است.

وی افزود: «تصمیم‌های گرفته شده در کنگره‌های پی‌در‌پی حزب کمونیست، نه تنها در عرصه اقتصادی بلکه در ارتباط با خط مشی‌ها، آموزش، فرهنگ، دفاع و امنیت به یکپارچگی فراگیری در روابط بین‌المللی منجر شده است».


بنا بر اظهار مین، کشور ویتنام از طریق اجرای این سیاست تا به امروز روابط دیپلماتیک‌اش را با اکثر کشورهای جهان برقرار و حفظ کرده است.

«ما در تمام سازمان‌های جهانی و پیمان‌های اقتصادی در پهنه دنیا، و همچنین در ساختارهای همکاری با قاره‌های آسیا، اروپا و آمریکای لاتین با ابتکارات خود شرکت می‌کنیم.»

وی به‌طور ویژه به نقش ویتنام به‌مثابه یکی از مهم‌ترین اعضای جامعه کشورهای جنوب شرقی آسیا (ASEAN) اشاره کرد؛ و برتلاش‌های کشورش برای تقویت اتحاد میان اعضا، از جمله میان گروه سفیران در کوبا تأکید کرد.

وی اظهار داشت: با توجه به اهمیت منطقه‌ای و جهانی این سازمان به‌زودی جامعه آ سه آن را به‌خوبی خواهیم شناخت، و از نقش خارق‌العاده‌ای که آ سه آن در توسعه کشورهای‌مان ایفا خواهد کرد و سهمی که در صلح جهانی، امنیت، دموکراسی و پیشرفت اجتماعی خواهد داشت اطمینان پیدا خواهیم کرد.

وی افزود آ سه آن در سایر سازوکارهای وابسته بین‌المللی نیز شرکت می‌کند، مانند اجلاس‌هایی با اتحادیه اروپا، ایالات متحده آمریکا، روسیه ، چین و ژاپن.

کوبا و ویتنام فراتر از دوست، برادر یکدیگرند

دسامبر سالجاری شاهد ۵۵‌ـ‌مین سالگرد بنیان‌گذاری روابط دیپلماتیک میان دو کشور خواهیم بود.

از نظر مین، این روابط بر اساس برادری و همبستگی بنا شده است که نخستین بار در داستانی با عنوان سیری در سرزمین ویتنامی‌ها (Un paseo por la tierra de los anamitas) توسط خوزه مارتی بیان شد.

بنا به اظهار وی «روابط میان کوبا و ویتنام که نسل‌های مختلف رهبران دو کشور، به‌ویژه هوشی مین و فیدل کاسترو آن را پرورش داده و تقویت کرده‌اند از لحاظ بین‌المللی به‌رسمیت شناخته شده است .»

ویتنامی‌ها کوبا را وطن دوم خود به‌شمار می‌آورند. روابط ما از کوره مبارزات مشترک‌مان در راه کسب استقلال خلق‌های‌مان بیرون آمده است.

آقای سفیر بر تمایل هر دو دولت به افزایش همکاری‌های اقتصادی و رساندن آن به سطح درک سیاسی مشترک هر دو کشور تأکید کرد و خواهان اجرای پروژه‌های مشترک شد.

یکی از برجسته‌ترین ابتکارات ما تولید برنج است. هدف این برنامه که ۱۴ سال است در تمام استان‌ها اجرا می‌شود این است که به‌منظور برآورده کردن تقاضای ملی و همچنین افزایش امکان صادرات این محصول، میزان تولید آن را افزایش دهد.

وی همچنین علاقه جوامع کسب و کار ویتنام به سرمایه‌گذاری در کوبا، با توجه به قانون جدید سرمایه‌گذاری این کشور را بیان کرد.

وی خاطر نشان کرد که ویتنام مایل است یکی از نخستین کشورهایی باشد که در منطقه ویژه توسعه ماریل (Mariel Special Development Zone) مستقر شود. صاحبان کسب و کار این کشور علاقمند هستند در حوزه‌هایی مانند ارتباطات راه دور، اکتشاف نفت و بهره‌برداری از آن، ساختن هتل و تأسیسات مرتبط با آن، و کارخانه‌های تولید کاشی، سرامیک و فرآورده‌های پزشکی همکاری کنند.

سفیر افزود که این کشور داروهای مختلف کوبا را وارد می‌کند و امیدوار است یک مرکز بیوتکنولوژی مشابه آنچه در این جزیره وجود دارد را بسازد.

وی تأکید کرد «امیدواریم کوبا ما را در تحقق رویای علم ویتنامی یاری کند.»


وی در پایان افزود: کوبا و ویتنام کشورهایی با هدف‌های یک‌سان‌اند و مسیر مشابهی را دنبال می‌کنند: به‌سوی ایجاد سوسیالیسمی پایدار و شکوفا. تجربه‌های مرتبط ما این امکان را برای‌مان فراهم می‌کند که در مورد مؤثرترین روش پیشرفت و مبارزه برای نیل به هدف مشترک‌مان که سعادت خلق‌های‌مان است، توصیه‌هایی به یکدیگر ارائه کنیم.