نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

«
»

پوتین: غرب می‌خواهد الگوهای رفتاری خود را تحمیل کند

رئیس‌جمهوری روسیه گفت که غرب درصدد تحمیل الگوهای رفتاری خود بر دیگران است تا به منافعش دست یابد.

پوتین: غرب می‌خواهد الگوهای رفتاری خود را تحمیل کند/ اکنون تهدید تب تحریم جهان را فرا گرفته است

به گزارش سایت شبکه روسیا الیوم، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مجمع اقتصادی شرق در ولادیوستوک روسیه گفت که غرب می‌خواهد الگوهای رفتاری خود را تحمیل کند و درصدد تأمین منافع خود است.

وی گفت: جهان در حال گذر از تغییرات “تکتونیکی” و غیرقابل برگشت در کل نظام روابط بین‌الملل است و سعی می‌کند به نظم جهانی قدیمی بچسبد و درصدد است تا “قوانین” خود را تحمیل کند قوانین و قواعدی که آنها را بر اساس علایق خود تنظیم می‌کند.

پوتین تاکید کرد: نخبگان سیاسی غربی به منافع مردم خود اهمیت نمی‌دهند و آنها را در هولوکاست تحریم می‌اندازند تا جایی که شکافی میان نخبگان سیاسی و ملت غربی پدید آمده است. واشنگتن تمایل دارد دستور کار سیاسی خود را به قاره اروپا تحمیل کند و در عین با ادعای وحدت آتلانتیک نسبت به منافع این قاره بی‌توجه است. کشورهای غربی به دنبال حفظ نظم جهانی است که به نفع آنهاست و جامعه جهانی را مجبور می کنند تا بر اساس قوانینی که کشورهای غربی ساخته‌اند و خودشان مرتباً آن را نقض می‌کنند و بسته به وضعیت فعلی دائماً تغییر می‌دهند، زندگی کند.

پوتین با اشاره به اینکه غرب همچنان به شدت در تلاش است تا با سلب حق حاکمیت، الگوهای رفتاری را بر سایر کشورها تحمیل کند، گفت: چالش‌های جدید، به‌ویژه «تب تحریم‌های» غرب به‌عنوان تهدیدهای جهانی ظاهر شده‌اند. کاتالیزور این فرآیندها کاهش تسلط ایالات متحده بر جهان در سیاست و اقتصاد، همراه با “عدم تمایل و ناتوانی سرسختانه نخبگان غربی در دیدن و تشخیص واقعیت عینی” است.

رئیس جمهور روسیه همچنین هشدار داد که آمریکا برای حفاظت از منافع خود و دستیابی به اهدافش از هیچ چیز، از جمله قربانی کردن شرکت‌های اروپایی که به دلیل افزایش هزینه‌های انرژی مجبور به تعطیلی هستند، کوتاهی نمی‌کند.

او گفت: کشورهای غربی دروغ می‌گفتند که برای کاهش افزایش قیمت مواد غذایی و خطر قحطی در کشورهای فقیر باید به اوکراین دسترسی دریایی داده شود.  بیشتر محموله‌هایی که بر اساس توافق ترکیه و سازمان ملل با روسیه از اوکراین خارج شده، به اتحادیه اروپا رفته است. شرایط احتمالا باید تغییر کند.

پوتین این اظهارات را با اشاره به ترتیبی که به کشتی‌های غیرنظامی اجازه ورود و خروج از بنادر دریای سیاه برای تحویل محموله غلات را می‌دهد، بیان کرد. این طرح در اواخر ژوئیه اجرا شد و ترکیه میزبان مرکزی بود که تحویل را هماهنگ می کند.

رهبر روسیه خاطرنشان کرد که این توافق به عنوان راهی برای مهار افزایش قیمت‌های جهانی و کمک به کشورهایی که در حال مبارزه هستند، تبلیغ می‌شود. اگر ترکیه را به عنوان یک کشور واسطه کنار بگذاریم، در عمل، تقریباً تمام غلات ارسال شده از اوکراین به کشورهای ثروتمند اتحادیه اروپا  رفت.  تنها دو کشتی از ۸۷ کشتی حامل ۶۰۰۰۰ تن محصول به کشورهای فقیر رفتند. بار دیگر، کشورهای در حال توسعه به سادگی فریب خورده‌اند و همچنان فریب می خورند. بدیهی است که با این رویکرد، ابعاد مشکلات غذایی در جهان تنها افزایش خواهد یافت.که می تواند منجر به یک فاجعه انسانی بی سابقه شود.

پوتین گفت: در حال حاضر ۳۴۵ میلیون نفر در جهان ناامنی غذایی دارند که ۲.۵ برابر بیشتر از سال ۲۰۱۹ است، در حالی که کشورهای توسعه یافته همچنان به خرید مواد غذایی از بازارهای جهانی ادامه می‌دهند. افزایش قیمت‌ها در بازارهای جهانی می‌تواند یک تراژدی واقعی برای اکثر فقیرترین کشورهایی باشد که با کمبود مواد غذایی، منابع انرژی و سایر کالاهای حیاتی مواجه هستند. مایلم به اعدادی اشاره کنم که بر خطر این مشکل تاکید دارند: در سال ۲۰۱۹،  ۱۳۵ میلیون نفر در جهان با کمبود شدید مواد غذایی مواجه شدند، اما این تعداد اکنون با ۲.۵ برابر افزایش به ۳۴۵ میلیون نفر رسیده است. فقیرترین کشورها دسترسی به محصولات غذایی ضروری را بیشتر از دست می دهند زیرا کشورهای توسعه یافته آنها را به صورت انبوه خریداری می‌کنند. خرید انبوه توسط کشورهای توسعه یافته باعث افزایش شدید قیمت ها می شود.

رهبر روسیه تاکید کرد: کشورهای غربی پایه‌های نظم اقتصادی جهانی را تعمیم داده‌اند و دیگر اعتمادی به دلار آمریکا، یورو یا پوند انگلیس وجود ندارد. کشورهای غربی در تلاش برای مقابله با روند تاریخ، به ستون‌های کلیدی نظام اقتصادی جهانی که قرن‌ها ساخته شده، ضربه زده‌اند. ما می‌بینیم که چگونه اعتمادی به دلار، یورو و پوند استرلینگ به عنوان ارز برای انجام پرداخت‌ها وجود ندارد. جهان به تدریج از استفاده از چنین ارزهای غیرقابل اعتماد و به خطر افتاده دور می شود و حتی متحدان ایالات متحده نیز دارایی های دلاری خود را کاهش می دهند.

پوتین ادامه داد: پیگیری نتایج موقعیت تجارت اروپایی چه در این قاره و چه در کل بازار جهانی عجیب نیست، این جایگاه توسط آمریکایی‌ها اشغال شده است، آنها به دنبال منافع خود هستند، هرگز برای دستیابی به اهدافشان خود را محدود نکرده و از هیچ چیز ابائی ندارند.

پوتین با بیان اینکه پس از بیماری کرونا هم‌اکنون تب تحریم جهان را فرا گرفته، افزود: تغییرات زیادی در نظام بین‌الملل رخ داده، نقش کشورهای آسیا و اقیانوسیه افزایش یافته، این کشورها به مراکز اصلی رشد و جذب فناوری تبدیل شده‌اند، اما غرب تلاش می‌کند نظم جهانی را که فقط برای آنها مطلوب است حفظ کند.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون روسیه و چین در مراودات تجاری از ارزهای ملی روبل و یوان استفاده می‌کنند گفت: حتی متحدان آمریکا هم استفاده از دلار را کاهش داده‌اند.

وی در بخش دیگری از اظهاراتش تاکید کرد: رویدادهای سال جاری اهمیت ویژه عاملی مانند در دسترس بودن مواد خام را تأیید کرده است که بدون آن سازماندهی هر گونه تولیدی غیرممکن است. روسیه تقریبا تنها کشوری در جهان است که قادر به تامین منابع طبیعی مورد نیاز خود است. خاور نزدیک در اینجا نقش مهمی را ایفا می‌کند: نفت، گاز طبیعی، زغال سنگ، مواد معدنی، چوب، منطقه مهمترین منبع برای بازار داخلی و شرکای خارجی ما است.

 پوتین افزود: روسیه از ۲۴ فوریه که عملیات ویژه در اوکراین را آغاز کرد، هیچ چیز را از دست نداده است. دستاورد اصلی تقویت حاکمیت روسیه است. من مطمئن هستم که ما چیزی [با شروع عملیات در اوکراین] از دست نداده‌ایم و چیزی را از دست نخواهیم داد. دستاورد اصلی تقویت حاکمیت ما است و این نتیجه اجتناب‌ناپذیر آنچه اکنون در حال بدست آمدن است.

مجمع اقتصادی به میزبانی روسیه رویدادی سالانه است که بر همکاری‌های منطقه‌ای در آسیا متمرکز است. پوتین در دومین روز این رویداد به همراه مقامات ارمنستان، چین، میانمار و مغولستان در جلسه عمومی شرکت کرد.

هفتمین مجمع اقتصادی شرق با موضوع «به سوی دنیای چند قطبی» و با مشارکت ۴۰ کشور از روز دوشنبه در شهر «ولادیوستوک» در جنوب‌شرقی روسیه آغاز شده و تا فردا پنج‌شنبه ادامه خواهد داشت.