جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

«
»

   پناهجويان افغان طعمه اى در أب هاى كشور هاى بيگانه  

طبق اخرين سر شمارى هاى سازمان ملل منحد افغان ها از زمره پناهجويانى هستند كه تعداد شان در كشور تركيه از حد و اندازه فراتر رفته و از هيچ گونه كمكى از سوى نهاد ملل متحد و كشور تركيه بر خوردار نيستند. علل عدم دسترسى اين افراد به نهادهاى فوق عدم اگاهى و پايين بودن درك انها از شرايط موجود است. متاسفانه در جمع كثير اين پناهجويان كودكان زنان و مردان سالخورده و أفراد بيمار فراوان موجود است و أكثريت انها حتى قادر به نوشتن و يا خواندن نيستند اين وضع يعنى درك ضعيف افغان ها از شرايط موجود متاسفانه شرايط را براى بسيارى أفراد سودجو و بد معاش بنحوى فراهم أورده كه افغان ها به هر كسى اعتماد كرده و اخرين توشه موجودى خود را به پاى اين گونه فريب گاران بريزند خبر ها اماده كه دختركان جوان افغان را نيز اين أفراد فريب داده و به بسيار كارهاى نا روا كشانده اند و صد افسوس كه اين بد معاشان از وطنداران خودى هستند كه هم چون گرگ به رمه مى زنند. هفته گذشته يكى از اين بد معاشان با تماس با يكى از افراد محلى ترك اقدام به نهيه يك قايق مى كند و تعداد متجاوز بر ٤٠افغان دردمند از زندگى پر مشقتبار استبول را نيمه هاى شب بر اين قايق نشاده راهى تنگه بسفور مى كند كه متاسفانه قايق وزن مسافرين تحمل نمى كند و خطا مى خورد و چپه مى شود و كليه سرنشينان بجز چند نفرى كلاً طعمه أب هاى خروشان شدند و كلگى غرق شدند و بسيارى هنوز جنازه اشان از أب كشيده نشده است. اين درد را با چه زبانى مى توأن بيان داشت كه هموطنان افغان ما اين مرگ ناگوار را به جان خريدند و از قبل پولش را نيز به قاچاق بر دادند. در اروپايي كه ما در زندگى مى كنيم براى حمل و نقل گاو و گوسفند و خوك قوانين موجود است و اگر تخطى صورت گيرد مدافعان حقوق حيوانات در أسرع وقت ممكن هر گونه خطايي را در مطبوعات بزرگ نمايي و يا سياه نمايي مى كنند. من كه خود در جريان اين ماجرا بودم و يكى از افغان ها كه او مى شناسم كه همسر و دو كودك و برادر همسر خود را از دست داده در سويد زندگى مى كند و اين هم وطن افغان ما مى خواست كه خانواده خود را به سويد بياورد كه گرفتار اين مصيبت شد هر چه تلاش كردم كه موضوع را مطبوعاتى كنم نشد كه نشد گويي جان إنسان ديگر ارزشى ندارد بهر درى زدم نشد. خبر أمده است كه به تعدادى از سرنشينان شليك شده خبر از بى بى سى فارسى زبان است و اگر مطلب درست باشد قطعاً توطئه اى در كار بوده كه تركيه مى خواسته از شر افغان ها خلاص شود و باقىمانده افغان ها تركيه را ترك كنند. مطبوعات هم خبرى درج نكردند اما نماينده دولت أفغانستان در محل حاضر است و هيچ كارى نكرده.  اما چرا افغان ها أفغانستان را ترك مى گويند علت چيست. اكثر اين پناهجويان غالباً از قشرهاى پايين جامعه اند و سنتى و مذهبى.  ما همگى مى دانيم كه سنت و مذهب در جامعه أفغانستان وجود دارد پس چرا اين أفراد جامعه سنتى خود را رها مى كنند چه علتى مى تواند عامل اصلى شود كه اين أفراد اين همه سختى را به جان بخرنند و بعضاً به قيمّت جانشان پرادخت كنند. نبود امنيت و نبود كار علل اصلى اين ماجرا است.امروز در جامعه سرمايه دارى كه بويي از مذهب نبرده امنيت اوليه را به افغان ها مى دهد يا به زبانى ديگر لازمه حيات مذهب اول امنيت است سپس كار يا معاش براى زندگى كه هر دو بحد بخور و نمير براى استمرار حيات مذهب در جهان لا مذهب موجود است. و افغان مثل ساير أفراد پناهجو اين را فهميده كه در افغانستان اسلامى نه امنيت كافى يافت مى شود نه كار براى كسب معاش پس دل به دريا مى زند و راهى سرزمين لامذهب سرمايه دارى اروپا مى شود. نتيجه اينكه اسلام در سرزمين هاى اسلامى موجود نيست و مسلمان براى بقاى دين خود و معاش خود و خانواده خود به غير مسلمان در ديار مى گردد. ما به كجا مى رويم هم وطن
     سعيد جامعى.       استكهلم سوئد