اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

«
»

ویروس کرونا یا سلاح تبلیغاتی 

نوشته کریم پوپل

مورخ ۹مارچ ۲۰۲۰

Image result for تبلیغاتی بیماری کرونا

مقدمه: کرونا  نام خانواده ویروسهای است که جدار بیرونی آن بشکل برجسته بوده اشکال تاجدار را ساخته است  از اینرو  بنام ویروس تاجدار مشهور است. ویروس کرونا  در سال ۱۹۶۵ کشف گردید. الی سال ۱۹۸۰ مطالعه بالای بطور مداوم ادامه داشت. این ویروس به طور طبیعی در پستانداران  مانند شتر شبپرک چرمی ، مورچه خوارک و پشک وحشی و پرندگان شیوع پیدا می شود، با این حال تاکنون هفت کروناویروس انسانی کشف شده‌است که در سالهای مختلف و در مناطق مختلف تلفات انسانی داشته است. آخرین نوع آن که بنام کوید ۱۹ یا 2019-nCoV  در در شهر ووهان چین پیدا شد که عالم گیر شده است. کرونا معمولاً جهاز تنفسی را مورد حمله قرار داده حجرات آنرا تخریب می نمایدکه باعث ازبین رفتن حجره می گردد. ولی انواع کرونا است که گرده جگر و روده را مورد حمله قرار می دهند. ویروس کرونا در هر پنج قاره جهان بشکل طبیعی وجود دارد و انسان و حیوان را مبتلا نموده بعد از سه روز یا دو هفته صحت یاب می شود. ولی نوع کووید ۱۹ نوع پشرفته تر از دیگرکرونها است.

کرونا وسیله تبلیغاتی بمقصد تضیف اقتصاد چین

کشورهای غربی که اقتصاد جهان را بدست دارند. اینبار کشور را مورد حمله قرار دادندکه تولید کننده مواد خام و پخته جهان میباشد. چین کشور است که ارزان ترین مواد پخته را در جهان عرضه داشته به هزاران فابریکه کشورهای غربی را تحت تاثیر خود قرار داده است . ازمدت چند سالی است که به طور ناگهانی بیماری خاصی در نقطه ای از جهان شروع گردیده وبعداً به بیماری عام تبدیل و در جاهای مختلف جهان منتشر و به خطری جهانی تبدیل می شود، مثل ویروس سارس، آنفلونزای خوکی، آنفلونزای مرغی، جنون گاوی و …، اما به نظر می رسد این بار شیوع ویروس کرونا سر و صدای مخصوصی در رسانه ها داشته و به گونه ای پوشش داده می شود که گویی قصد و غرضی در پشت آن است، چینی ها می گویند که ویروس کرونا مثل هر ویروس دیگری است، چرا این قدر باید برایش جنجال رسانه ای شود و افکار عمومی جهان علیه آن تحریک شود. آنها احساس می کنند کسانی هستند که می خواهند ناکامی های سیاسی و اقتصادی خود را در رقابت با چین به وسیله این ویروس جبران کنند. «محققان انستیتوت تکنولوژی هند ساختمان جنتیکی ویروس را تجزیه کردند و در آن چهار Amino Acids یا تیزاب های پروتئینی را یافتند که مشابهت با ویروس ایدز AIDS دارد و معلوم می‌شود که امکان آن میرود که قصدا داخل جین ویروس کرونا جابجا (هایبراید) شده است. نظر به این راپور ویروس کرونا یک پدیده غیر طبیعی است و صرف با دستکاری انسان در لابراتوار صورت گرفته است تا ضرر رساندن ویروس را شدت بدهند.»

تا حال در چین ویروس کرونا حدود ۱۷۰۰ نفر را کشته است. ولی  ۵۷ میلیون انسان همه ساله به دلایل مختلف دیگر عمر خودرا از دست می دهند . کرونا یک ویروس عادی بوده اصلاً مایه تشویش نیست. خطر ویروس کرونا آنقدر نیست که در رسانه ها گفته می شود. خطرمحدود برای اشخاص که مبتلا به  بیماری های قلبی، گرده و شش است دارند. در جهان عادی ترین امراض موجب کشته شدن هزاران نفر میشود. مثلآ ریزش و آنفلوآنزا سالانه به مراتب بیشتر انسان ها را از بین می‌برد، سالانه بیش از ۶۵۰۰۰۰ نفر در جهان از مرض سرما خوردگی و آنفلوآنزا « Orthomyxoviridae» از بین می رود و تقریبا ۵ تا ۱۰ میلیون انسان به آن مبتلا می شود که این رقم خیلی خیلی بیشتر ازویروس کرونا است. 

امار نشان داده شده است که انسان به نسبت های ذیل می میرند

۱. امراض

۲. قتل 

۳. تصادم موتر ، عوارض تخنیکی طیاره ، کشتی خط ریل وغیره

۴. غرق در آب شدن و شناوری

۵. افتادن به زمین از نقاط بالا 

۶. درگیر ماندن و تصادم با ماشین و ابزار کار

۷. هوای سرد و گرم

۸. جنگ ، جنگهای نظامی تروریستی باندها گروه ها

۹.سیلاب و آفات طبیعی

۱۰…… 

آمار نشان داده شده است که میلونها انسان جان خودرا به دلایل ذیل از دست می دهند که که مرض کرونا نزد آنها هیچ چیزی نیست. 

۵۶٫۹ میلیون مرگ و میر در سراسر جهان در سال ۲۰۱۶ بوده‌است؛ که ازین جمله (۵۴٪) آن به ۱۰ دلیل ذیل جان خودرا از دست داده‌اند.

۱. امراض ایسکمیک قلب و سکته مغزی بزرگترین قاتلان جهان است که ۱۵٫۲ میلیون مرگ در سال ۲۰۱۶ را تشکیل می‌دهد.

۲.امراض انسدادی مزمن شش در سال ۲۰۱۶ بتعداد ۳٬۰ میلیون نفرجان خودرا از دست دادن.

۳. سرطان شش (همراه با سرطان گلو و شش) باعث مرگ ۱٫۷ میلیون نفر شده است.

۴. دیابت در سال ۲۰۱۶ بتعداد ۱٫۶ میلیون نفر را کشته‌است که در سال ۲۰۰۰ کمتر از یک میلیون نفر بوده‌است.

۵. مرگ و میر ناشی از زوال عقل (دمانس) :که معمولاً کهن سالان را در بر می‌گیرد. ازسال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۶ این مرض دوبرابر شده‌است. این مرض از جمله  پنجمین دلیل اصلی مرگ جهانی می‌باشد.

۶. امراض دستگاه تنفسی کشنده‌ ترین امراض قابل انتقال باقی مانده‌است و در سال ۲۰۱۶ به تعداد ۳٫۰ میلیون نفر در سراسر جهان فوت کردند.

۷. میزان مرگ و میر ناشی از بیماریهای اسهالی بین سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۶ تقریباً ۱ میلیون کاهش یافته‌است. اما هنوز هم در سال ۲۰۱۶ منجر به مرگ ۱٫۴ میلیون نفر شده‌است. 

۸. سایر امراض در میان ۱۰ علت اصلی جان ۱٫۳ میلیون نفررا گرفته‌است

۹. ایدس و سایر امراض ویروسی در سال ۲۰۱۶ جان ۱٫۰ میلیون نفر را گرفته‌است.

۱۰. تصادم وسایل ترافیکی در سال ۲۰۱۶ به تعداد ۱٫۴ میلیون نفر را به قتل رساند که حدود سه چهارم یعنی (۷۴٪) آنها مرد و پسر بودند.

تعداد مرگ میر انسانها به دلایل ذیل

2020-02-29 (2).png

کرونا

کرونا نام علمیCoronaviruses)  خانواده  بزرگی از ویروسها و زیر نام کرونا هستند که از ویروس  سرما خوردگی  معمولی تا عامل امراض  شدیدتری همچون سارس مرس و کوید ۱۹ را شامل می‌شود. این ویروس باعث سرما خوردگی در حیوانات میشوند ولی از تماس با حیوان  باعث سرما خوردگی در انسان میشوند .ویروس کرونا از اینکه بشکل تاجدار دیده شده بنام کرونا مشهور است. ویروس کرونا در سال ۱۹۶۵ کشف گردید. این ویروس به طور طبیعی در پستانداران  مانند شتر شبپرک چرمی ، مورچه خوارک و پشک وحشی و پرندگان شیوع پیدا می شود، با این حال تاکنون هفت کروناویروس انسانی کشف شده‌است . آخرین نوع آن که بنام (کووید ۱۹) 2019-nCoV در در شهر ووهان چین پیدا شد که عالم گیر شده است. 

این کرونا بالای دستگاه تنفسی حمله نموده به مرض سینه بغل شدید تبدیل می شود. گاهی بالای روده و معده حمله می کند.  کهنسالان و اطفال که تکلیف قلبی داردند زود تر از دیگران مبتلا به این مرض میشوند.

ساختار داخلی 

کرونا دارای یک جین آر ان ای بوده  و از دو طبقه تشکیل شده است؛ هسته این ویروس را موادجنتیکی  و طبقه بیرونی آن را تاج های پوشانیده است که از چهار نوع امینی اسید تشکیل داده است.

انواع ویروس کرونا

چهار نوع کرونا بالای جهاز تنفسی حمله می نمایند که عبارتند از

HcoV-229E

HcoV-OC43

HcoV-NL63، کشف شده در سال ۲۰۰۴

HcoV-HKU1، کشف شده در سال ۲۰۰۵ در هنگ کنگ

این چهار نوع کروناویروس ممولاً  بالای جهاز تنفسی انسانها حمله نموده باعث مریضی میشوند . که درجه اول  باعت مریضی سیستم تنفسی در کودکان و بزرگسالان می‌شود.اما انواع دیگری از این ویروس هستند که باعث  علائم شدیدترمریض  می شوند مانند مرض سارس مرس و کووید ۱۹ می باشند.

۱. سارس نام علمی SARS-CoV

این ویروس که تصور می‌شود از شبپرک چرمی  در چین ناشی شده باشد در سال ۲۰۰۲ این مرض   موجب شد که جان  حدود ۸۰۰ نفر گیرد. موجب نشانه حاد و شدید تنفسی در میان مبتلایان شد.

۲.مرس MERS-CoV

نوع جدیدتر از این ویروس در سپتامبر ۲۰۱۲ در مردی ۶۰ ساله در  سعودی عرب  کشف شد که به مرگ آن انجامید. این مرد چند روز قبل از آن به دبی سفر کرده بود و دومین مورد در مردی ۴۹ ساله در قطر که او نیز جان خودرا از ست داد. کشف بیماری اولین بار در آزمایشگاه لندن تاید شد.

به نام اختلال نارسایی تنفسی شرق میانه  شناخته شده‌است. که موجب مرگ ۸۵۸ نفرگردید. 

کرونای جدید (کووید ۱۹) 2019-nCoV

این مرض  در دسامبر ۲۰۱۹ نیز، برای اولین بار در شهر ووهان  چین، پس از اینکه مردم بدون علت مشخصی دچار سینه بغل شدند و هم واکسین موثر نبود کشف شد. امروزاین ویروس جهانی گردید. مبتلایان  این مرض برای اولین بار در یک بازار عمده فروشی غذا بحری که در آن حیوانات زنده نیز به فروش می‌رسید ارتباط می گیرد . الی ماه فبروری ویروس کرونا جدید جان بیش از ۲۷۰۹ نفر را گرفته‌ و بیش از ۷۳٬۳۳۲ نفر به این ویروس در ۸۰ کشور مبتلا میباشد.  

 

واکسن

اگرچه تلاش‌های بسیاری برای تولید واکسن این ویروس انجام شده‌است، اما هنوز واکسن یا داروی مخصوصِ ضدِ ویروسی برای ریشه‌کن کردن؛ درمان قطعی، جلوگیری یا مقابله با عفونت‌های ناشی از کروناویروس به‌طور عام وجود ندارد.  بنابراین تنها راه جلوگیری از سرایت آن تشخیص زودهنگام و درمان بیمار در محل قرنطین شده است. باید به دنبال افرادی گشت که با بیماران این ویروس در تماس بوده‌اند و آنها را زیر نظر گرفت. در قدم بعدی باید محدودیت‌های مسافرتی ایجاد کرد و از گردهمایی‌های عمومی جلوگیری کرد. برای جلوگیری از سرایت مرض از ماسک استفاده نمود. با حیوانات وحشی  و فارم های حیوانات نزدیک نشوید. هنگام سرفه یا عطسه فردی که مبتلا به انفلونزا است دهن خودرا با با ماسک یا دستمال ببندید. از گوشت وتخم مرغ خام بپرهیزید.

پایان