کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

ورق بیجا زدن ملا

چرا این شور بختی ها ز دامان مسلمانیست        نه در کیش مجوس و هندو و آیین نصرانیست

ورق بی جـــــــــا زند ملا کتاب آسمانی را         کجــــــــــا تفسیر مهمل درخور آیات قرآنیست

ز تفسیریکه داعش میدهد از سوره ی قرآن       نکاح مرد و زن در شرع سنگر حکم یزدانیست

به خنجر پاره میسازد ستمگر سینه ی مظلوم       ز خوناب دو چشمم بستر ره سرخ و الوانیست

شگفت افسانه می بافد جهان از بی سرانجامی       به پای دار طـــالب هرکی اسماعیل قربانیست

به پاس خــــــاطر دالر٬ به روی نازک دینار       به دین خود جفا کردند که راه و رسم افغانیست

درخت دین نگیرد برگ و باری زین سیه کاران      بیابی هرکی را روزی خط سندر به پیشانیست

مـــــجاهد سر به زانوی تفکر می برد گاهی؟       روان کافر به اقمار و زما یک ریش جنبانیست

ید موسی برون از آستین کن تا شب هنگامی        کند روشن محیطی را چو شب تاریک و ظلمانیست

من از (فضل) مسیحایی نفس خواهم چی می باید     چو پرویزن مشبک سینه بی دارو و درمانیست

روان من روان است همچوآب از چشمه ی خورشید    به دریای که موجش تا فلک سرمست و طوفانیست

دوکان شعر گــــــفتن بعد ازین من تخته میسازم          متاع کس مــخر را عرضه بر بازار نادانیست

نمانده ست جست و خیزم از کهولت در بن بستر       چی لازم وصف آن دلبر دهانش گر صدف دانیست

سخن (فرخاری) چون خنجر شگافد سینه ی صخره

به گوش ناشنو سرب مـــــذاب از دیگ جوشانیست

مولانا عبدالکبیر فرخاری

ونکوور – کانادا