کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

واقعیت های پنهان در ماجراهای عیان در افغانستان 

C:\Users\Noori\Desktop\Sekandari\afgusa3.jpg

چپنگر راستگو

بخش دوم

با در نظرداشت عمق و پهنای فاجعه در کشور عزیز مان، باید واضحأ اذعان داشت، کشور هایی که به بهانه ی سرکوب تروریست‌ها به لباس دوست در افغانستان هجوم آوردند، طی تخمینأ دو دهه با ایجاد سازمان های دهشت افگن که خود   ایجاد کرده بودند؛ سبب این همه جنایات، کشتار و ویرانی گردیده اند. بیه نام تساند و دوستی اهداف شوم خود را به پیش برده و ملت مان را از پشت خنجر زده اند که هیچگاهی این فجایع تراژید جبران نخواهد شد.

همه مهاجمین در راس ایالات متحده ی امریکا دروغ گفته اند؟ در موجودیت آنها که سرزمین افغانستان تحت اشغال زمینی و هوایی آنها قرار داشت به عوض یک سازمان مزدور و دهشت افگن چندین گروه دیگر به میان آمده حتا و حتا  آقای کرزی اعلام داشت که فابریکه طالب سازی و دهشت افگنی را در زندان بگرام ایجاد نموده اند.

به هر صورت،  اکنون که بسیار دیر است  ” پیشنهاد من به دولتمردان، سازمان ها و احزاب سیاسی و مردم شریف افغانستان این است که همه متحد شوید و  مخالفت ها را کنار بگذارید!

 قوم پرستی و خودخواهی را کنار گذاشته در این موقع حساس دست بدست هم بدهید!

 کی نمی نمیداند که کرزی و اشرف غنی از کجا آمده و به وسیله ی کی ها و چطور بقدرت رسیده اند.

 چیزی که امروز مهم است این است که رژیم فعلی با در نظر داشت جمهوریت پایه های حقوقی سیکیولار قایم دارد و از نگاه حقوقی دلایل قوی مورد برهان است. زیرا موسسه ملل متحد، اتحادیه اروپا و سایر کشور های جهان آنرا به رسمیت شناخته اند و پایه های وسیع مردم سالاری دارد که در جهان معمول است. و در این مدت هژده سال بالای آن سرمایه گذاری گردیده است!!! و به درجه اکمال و پختگی نیز در این مدت رسیده است!!!

طالبان که اصلأ پاکستانی هستند؛ اگر فرض کنیم که از آن طرف خط دیورند هم باشند، اکنون پاکستانی شده اند و برای منافع پاکستان قوهٔ متحارب را علیه کشور ما ایجاد کرده و اتباع افغانستان را هر روز به قتل می‌رسانند یعنی اولاد ناصالح افغانستان هستند.

یگانه خواست آنها این است که نظام جمهوریت را از بین ببرند. زیرا پایه های حقوقی قوی دارد یعنی باز تکرار میکنم که موسسه ملل متحد، اتحادیه اروپا و امریکا از طریق لویه جرگه که بنیاد حقوقی و قانونی افغانستان طی مرور زمان طولانی بوده میباشد.

آیا ملا محمد عمر که توسط اردوی پاکستان به قدرت رسانیده شد تا زمانیکه توسط دستگاه استخباراتی پاکستان سر به نیست گردید کدام سیاستمدار افغانستان بشمول رهبران مجاهدین آنرا دیده اند؟

من شخصاً عکس های وی را در مجله امریکایی دیدم که پسر مقبولی بود در بین رهبران به اصطلاح دینی مردم پاکستان از قبیل سمیع الحق، مولوی فضل الرحمن، حسین احمد و غیره موجود بود و هر یکی یک حلقهٔ از لنگی وی را دور میداد و بالاخره وی را بحیث امیرالمؤمنین افغانستان گسیل نمود ( من صورت انتخاب وی را از طریق تلویزیون سال ها قبل مشاهده نمودم ) وی مستند از طریق آی اس آی بحیث امیرالمؤمنین افغانستان انتخاب گردیده بود.

انگلیس ها و اکنون امریکایی ها را عقیده بر آنست که تا رهبران افغانستان کور و یا لنگ نباشند افغان ها آنرا بحیث رهبر قبول نمیکنند و به آن عقیده پیدا نمیکنند!

البته منظور من مردم و ملت شجاع انگلیس و امریکا نبوده صرف منابع استخباراتی و ملا لارینسها و غیره افراد که سال‌های قبل تا امروز بمقصد منافع سیاسی خود ملت های دیگر را تحقیر میکنند میباشد.

من به آنعده روشنفکران افغانستان که در قضاوت خود ها عادل نبودند و نسبی قضاوت نمیکردند، قضاوت نسبی در حصه موقف جیوپولیتیک افغانستان، خاطر نشان می نمایم، آنقدر امریکا پرست شده بودیم که حقایق را هیچ نمی دیدیم. فکر میکردیم که حل مشکلات همه چیز ما آمریکا است، چه سبکسری بیجا!

اکنون تجربه ثابت ساخت که تا امریکا دوست ما است، یک خطوه هم از منافع پاکستان نمی‌گذرد. به گزارش رسانه های معتبر بین المللی که یک قسمت قوای امریکا افغانستان را ترک کردند سلاح خویش را برای پاکستان واگذار کردند.  هدف از دوستی با افغانستان تخته خیز به آسیای میانه و  نفوذ برکشور چین و روسیه و ایران میباشد. یعنی مداخله به کشور های همسایه افغانستان که در سیاست فعلی امکان پذیر نمیباشد. از همینجاست که افغانستان میدان رقابتهای کشورهای بی شمار جهان مخصوصاً همسایه گان آزمند و دام استخباراتی آنها گردیده و وطن دوست داشتنی ما به این روز بد افتاده است.

امریکائیان مانند روس ها که افغانستان را در بام بالا و توازن قوت های دفاعی آنرا از بین بردند و خود عزم سفر کردند. اکنون امریکا دشمنان تاریخی افغانستان را که ملیشه های پاکستانی( طالبان) و سربازان آنطرف مرز است میخواهند بالای سرنوشت اکثریت مردم افغانستان حاکم نمایند. آنها با چشم سفیدی و دیده در آئی سخن از امارت اسلامی میزنند. افغانستان درین مدت چهارده قرن یعنی چهارده صد سال اسلامی بوده که در آن مردمان متدین و مردان  نامدار با کلتورعالی انسانی و اسلامی زیست نموده و از وجب وجب خاک آن نیز دفاع نموده اند. در این مدت اقلأ ۵۰ سال اخیر( جز حاکمیت های مجاهدین و طالبان) اداره و مدیریت آن به شکل سیکیولار پیش برده شده است.

اکنون قصه انگلیس امریکا حتی اظهارات وزیران دفاع و خارجه آن ها مفت است. زیرا عملاً طالبان را برسمیت شناختند. از همینجاست که آنها با جسارت کامل مانند سابق جوانان افغان را به قتل رسانیده و عدم صلح را با افتخار کامل برای خوش‌خدمتی باداران آمریکایی خود زمزمه و عدم توافق خود را ابراز مینمایند! ادامه دارد…