مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

هشدار کشورهای آسیایی نسبت به گسترش جهانی ناتو

همزمان با گرامیداشت کشته‌شدگان چین در بمباران یوگسلاوی سابق در سال ۱۹۹۹نویسنده: لیو شین و لنگ شومی مترجم: سایت «۱۰ مهر»برگرفته از : گلوبال تایمز، ۶ می‌۲۰۲۲ *

لی کایشنگ، پژوهشگر و معاون مدیر مؤسسه روابط بین‌الملل آکادمی‌ علوم اجتماعی شانگهای، به گلوبال تایمز گفت، بدیهی است که ناتو از بحران اوکراین برای گسترش خود در سطح جهانی، به‌ویژه در آسیا استفاده می‌کند.
برای اولین بار در ماه آوریل وزرای خارجه کره جنوبی و ژاپن برای پیوستن به نشست بلندپایه ناتو دعوت شدند، زیرا ناتو به‌دنبال کسب همکار از آسیا برای منزوی کردن روسیه و تحت فشار قرار دادن چین بر سر بحران اوکراین است.

 

ناتو به رهبری ایالات متحده بدون تأمل در نتایج فاجعه‌بار بحران کنونی اوکراین، که جنگی ناشی از گسترش ناتو به‌سمت شرق است، در تلاش است فنلاند و سوئد را وارد این اتحاد کند و حضور خود را در منطقه آسیا و اقیانوسیه نیز افزایش دهد. شنبه هفتم ماه مه روز گرامیداشت شهدای کشته شده در ۲۳ سال پیش در بمباران سفارت چین در یوگسلاوی سابق توسط ناتو می‌باشد، از همین‌رو مردم چین هرگز جنایات وحشیانه ناتو را فراموش نخواهند کرد و تحلیلگران سیاسی به سایر کشورها به‌ویژه کشورهای آسیایی نیز هشدار می‌دهند که در محکوم ساختن جنایات ناتو کوتاهی نکرده و آن را فراموش نکنند. و این هشدار زمانی که نوبت به گسترش ناتو و رویارویی آن می‌رسد، هشداری است جدّی و از اهمیت ویژه‌ای برخوردار می‌گردد. 

رویترز گزارش داد که کاخ سفید روز پنجشنبه از درخواست مشورتی فنلاند و سوئد در مورد پیوستن احتمالی به ناتو استقبال کرد و آن را «تحولی ناشی از تهاجم روسیه به اوکراین» خواند. 

فنلاند و سوئد در اواسط ماه آوریل به دلیل نگرانی از اقدامات نظامی ‌روسیه در اوکراین، گام بزرگی برای پیوستن به ناتو برداشتند. با این حال، روسیه بارها هشدار داده است که این اقدام یک اقدام تحریک‌آمیز است و گفته است که باید با تدابیر خود «موازنه مجدد را برقرار کند». 


(توضیح عکس: در ۴ آوریل ۲۰۲۲، یک روز قبل از روز غبار‌زدایی مقبره شهدا، دیپلمات‌ها و کارکنان سفارت چین در صربستان از سایت قدیمی‌ سفارت چین در یوگسلاوی سابق بازدید کردند و تاج‌گل‌هایی را برای بزرگداشت شهدا گذاشتند. عکس: سفارت چین در صربستان)
با ادامه بحران در اوکراین، ناتو به رهبری ایالات متحده هیچ کار مفیدی برای تنش‌زدایی از درگیری انجام نداده است، اما با ارسال مداوم سلاح به اوکراین، نفت بر آتش ریخته است. به گفته تحلیل‌گران، برای بدتر شدن اوضاع، ناتو از این فرصت برای گسترش در کشورهای شمال اروپا و در سطح جهانی استفاده می‌کند، که این امر در زمینه‌های امنیتی نگرانی‌های فزاینده‌ای ایجاد کرده است. 

لی کایشنگ، پژوهشگر و معاون مدیر مؤسسه روابط بین‌الملل آکادمی‌ علوم اجتماعی شانگهای، به گلوبال تایمز گفت، بدیهی است که ناتو از بحران اوکراین برای گسترش خود در سطح جهانی، به‌ویژه در آسیا استفاده می‌کند. 

لی گفت که کره جنوبی و ژاپن از سوی ناتو به‌عنوان پلی برای کمک به گسترش این پیمان در آسیا انتخاب شده‌اند، زیرا آنها متحدان ایالات متحده، محرک اصلی گسترش ناتو در سطح جهانی هستند، و خاطرنشان کرد که ژاپن همیشه نقش مهمی ‌در کمک به استراتژی هند و اقیانوسیه ایالات متحده داشته است. در حالی که کره جنوبی، پس از روی کار آمدن یون سوک یول، رئیس‌جمهور منتخب در ماه مه، از آنجا که قصد دارد اتحاد با ایالات متحده را تقویت کند، ممکن است حتی به ناتو نزدیک‌تر هم شود. 

برای اولین بار در ماه آوریل وزرای خارجه کره جنوبی و ژاپن برای پیوستن به نشست بلندپایه ناتو دعوت شدند، زیرا ناتو به‌دنبال کسب همکار از آسیا برای منزوی کردن روسیه و تحت فشار قرار دادن چین بر سر بحران اوکراین است. 

به گزارش یونهاپ، سازمان اطلاعات دولتی کره جنوبی، سرویس اطلاعات ملی، روز پنجشنبه اعلام کرد که به‌عنوان اولین عضو آسیایی به مرکز عالی دفاع سایبری همکاری ناتو پیوسته است. 

ناتو به رهبری آمریکا با همکاری سازمان جاسوسی کره جنوبی تلاش می‌کند این کشور شمال شرق آسیا را به مهره شطرنجی برای مهار چین و روسیه در حوزه دفاع سایبری تبدیل کند. به گفته ناظران، این کشور دفاع سایبری خود را به شبه جزیره کره، شمال شرق آسیا و حتی منطقه هند و اقیانوس آرام گسترش داده است و راه را برای مداخله نیروهای غربی در امور ژئوپلیتیک منطقه هموار کرده است. 

کوی هونگجیان، مدیر گروه مطالعات اروپایی در موسسه مطالعات بین‌المللی چین، روز جمعه به گلوبال تایمز گفت که ایالات متحده به‌عنوان عضو اصلی ناتو انتظار دارد نفوذ ناتو را در منطقه آسیا و اقیانوسیه گسترش دهد. اما برخی از اعضای سازمان ممکن است لزوماً با ایالات متحده موافق نباشند و مهم است که ببینیم ناتو روابط خود با چین را در نشست ژوئن چگونه ارزیابی می‌کند. 

از زمان آغاز درگیری روسیه و اوکراین، ناتو لحن سخت‌تری علیه چین اتخاذ کرده است. در اجلاس مادرید در ژوئن، ناتو قرار است مفهوم استراتژیک خود را که روابط آتی ناتو با روسیه و «نفوذ فزاینده چین» بر امنیت متحدان را در نظر می‌گیرد، نهایی کند. 

لی گفت که آوردن ناتو، یک ائتلاف امنیتی نسبتاً کامل به هند و اقیانوس آرام، هماهنگی ایالات متحده در سازوکارهای مختلف، از جمله ** Quad و ** AUKUS را برای مهار بهتر چین تسهیل می‌کند؛ او همچنین نسبت به یک مسابقه تسلیحاتی احتمالی در آسیا هشدار داد زیرا همانطور که تاریخ آن را ثابت کرده و جامعه جهانی نیز شاهد آن است، ناتو در ماهیت خود به‌مثابه سلاحی است برای حفظ هژمونی آمریکا و هیچ خیری جز جنگ به اینجا و آنجا به ارمغان نمی‌آورد. 

ناتو به چین بدهکار است. در اواخر شب هفتم ماه مه ۱۹۹۹، ناتو سفارت چین در بلگراد را در جریان عملیات خود علیه یوگسلاوی سابق با موشک بمباران کرد که منجر به کشته شدن سه شهروند چینی و زخمی شدن ده‌ها نفر شد. هر سال در هفتم ماه مه، که برابر با شنبه امسال است، شهروندان چینی یاد شهدا را گرامی‌ می‌دارند و خشونت ناتو به رهبری ایالات متحده را محکوم می‌کنند. 

ژانگ جون، نماینده دائم چین در سازمان ملل در روز پنجشنبه در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره بحران اوکراین گفت که مردم چین هرگز این اقدام وحشیانه ــ بمباران سفارت چین توسط ناتو ــ را فراموش نکردند و اجازه تکرار تاریخ را نخواهند داد. 

در کنفرانس مطبوعاتی روز جمعه، ژائو لیجیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین نیز خاطرنشان کرد که ناتو ادعا می‌کند که یک سازمان دفاعی است، اما قوانین بین‌المللی را نقض کرده و عمداً در کشورهای دیگر جنگ را آغاز کرده و باعث تلفات غیرنظامیان زیادی شده است. 

پنج دور گسترش ناتو به‌سمت شرق، اروپا را امن تر نکرد، بلکه بذرهای درگیری روسیه و اوکراین را کاشت. جنگ سرد مدت‌ها پیش به پایان رسیده است و ناتو باید مطابق با دوران مدرن تغییراتی را انجام دهد. 

ژائو گفت که ناتو به رهبری ایالات متحده باید ذهنیت جنگ سرد را کنار بگذارد، از تحریک رویارویی گروه‌های مختلف در اروپا، هند و اقیانوس آرام و در سطح جهانی دست بردارد و اقدامات مشخصی برای ارتقای صلح و ثبات جهانی انجام دهد. 

لی خاطرنشان کرد که در مواجهه با تلاش آمریکا برای کشاندن چین به رویارویی با گروه‌های مختلف، چین باید تمرکز استراتژیک خود را برای حفظ منافع اصلی خود از‌جمله در جزیره تایوان حفظ کند. «ما همچنین باید با تأکید بر همکاری، کشورهای منطقه را متحد کنیم».

* https://www.globaltimes.cn/page/۲۰۲۲۰۵/۱۲۶۴۹۶۵.shtml

** Quad یا کشورهای چهارگانه، متشکل است از استرالیا، ژاپن، آمریکا و هندوستان و AUKUS متشکل از استرالیا، بریتانیای کبیر و ایالات متحده آمریکاست.