ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

«
»

نگرانی اروپای شرقی از تشدید تحریم ها علیه روسیه و احتمال بروز رکود

 کشورهای اروپای شرقی عضو اتحادیه اروپا از بابت اقدامات خشونت طلبانه روسیه هراس دارند اما در همان حال اعمال تحریم های بیشتر علیه این کشور ترس در مورد خسارت های مالی را افزایش داده است

به گزارش خبرگزاری رویترز از دو مبدا ورشو و پراگ، پیام های یک هفته گذشته مقام های 11 کشور عضو اتحادیه اروپا که پیش از این پشت پرده آهنین بودند نشان می دهد بیشتر آنها در برابر تلاش های این اتحادیه به منظور اعمال تحریم های بیشتر تجاری و اقتصادی علیه روسیه مقاومت می کنند. اما مساله اینجاست که بعد از الحاق شبه جزیره کریمه به روسیه آنها باید حامی طبیعی تدابیر تنبیهی علیه مسکو باشند زیرا پیش از این نیز روسیه این کشورها را اشغال کرده است و دلیل کافی برای ترس از بابت تکرار این اقدام دارند.
حتی اگر این گروه از کشورها غیر از لهستان و چند کشور معدود دیگر از مقاومت اولیه در برابر تدابیر تنبیهی بیشتر اتحادیه اروپا و آمریکا علیه روسیه عقب نشینی کنند؛ این وضعیت نشان می دهد اتحادیه اروپا برای اعمال تحریم های بیشتر عله روسیه و دست یافتن به توافق بین 28 کشور عضو این اتحادیه با چه دشواری هایی روبه روست.

مقام ها در بیشتر کشورهای کمونیستی پیشین می گویند نه به دلیل تهدیدهای امنیتی بلکه به واسطه استمرار رشد اقتصادی در اقتصادهای شکننده خود نگران اند که در صورت قطع روابط تجاری آنها با روسیه با خطر روبه رو می شود، غیر از آن سفر گردشگران روس به این کشورها متوقف شده و ارسال محموله های گازی مسکو نیز کاهش خواهد یافت.

ˈرابرت فیکو/Robert Fico ˈ نخست وزیر اسلوواکی یکی از مهم ترین صادرکنندگان خودرو به خبرنگاران هفته گذشته گفت: در شرایطی که یک چهارم خودروهای ما یعنی حدود 250 هزار دستگاه خودرو به فدراسیون روسیه صادر می شود، یقینا تحریم ها نتیجه فاجعه باری بر صنعت خودرو ما خواهد داشت. چرا باید تصمیماتی بگیریم که اقتصاد و مردم ما را در معرض خطر قرار می دهد؟

لهستان به عنوان کشور دارنده بزرگ اقتصاد این منطقه، موضع سخت گیرانه تری علیه روسیه اتخاذ کرده و در نشست بروکسل خواستار اعمال مرحله سوم تحریم ها فراتر از توقیف دارایی ها، ممنوعیت صدور ویزا و تعلیق مذاکرات همکاری های تجاری روسیه و اتحادیه اروپا شد.

مقام های لهستان می گویند ˈولادیمیر پوتینˈ رییس جمهوری روسیه می خواهد کنترل بخش های دیگری از اوکراین علاوه بر شبه جزیره کریمه را در دست بگیرد و تحریم های اقتصادی می تواند از این وضعیت جلوگیری کند. غیر از لهستان، رمانی و استونی نیز همین نظر را دارند.

ˈاورماس رینسالو/Urmas Reinsaluˈ وزیر دفاع استونی روز جمعه در جمع خبرنگاران گفت: ما آماده حمایت از قوی ترین تدابیر تنبیهی محتمل هستیم. اقدامات پوتین تهدیدی برای امنیت کل اروپا از جمله استونی است.

یکی از مقام های کشورهای اروپای شرقی که خواستار ادامه تحریم های اقتصادی علیه روسیه است، گفت: حتی با وجود قوی ترین حمایت ها از مرحله سوم تهدیدها علیه روسیه دست یافتن به توافق بسیار دشوار است. باید منتظر بود.

نگرانی از تشدید تحریم ها علیه روسیه در اروپای شرقی نشان می دهد اقتصاد این کشورها تا چه اندازه به اقتصاد روسیه وابسته است در حالیکه بیش از 20 سال از لغو پیمان ورشو می گذرد؛ وابستگی بیشتر از نیاز شدید این کشورها به سوخت و گاز روسیه است.

حضور گردشگران روسیه در کشورهای اروپای شرقی و کاهش این گردشگران نیز از دیگر مسایلی است که در پی اعمال تحریم ها احتمالا به وقوع می پیوندد. اتاق بازرگانی جمهوری چک برآورد می کند اعمال تحریم های بیشتر علیه روسیه به کاهش 50 هزار فرصت شغلی در این کشور می انجامد.

دولت چک نمی خواهد قدرت های مهم اقتصادی اروپا از جمله آلمان را با مانع تراشی در اعمال تحریم ها علیه روسیه بیش از این عصبانی کند، اما به گفته یک مقام چک این کشور همچنین نمی خواهد برای اعمال تحریم علیه روسیه نیز تلاش کند. زیرا تاثیر منفی بر اقتصاد پراگ خواهد داشت.

برای بسیاری از کشورهای منطقه دو دهه گذشته بیشتر به فراموشی خاطرات ناخوشایند دوران اشغال اتحاد جماهیر شوروی سابق و تمرکز برای بهبود شرایط اقتصادی زندگی گذشته است. بلغارستان که بیش از همه کشورها از نظر اقتصادی به روسیه وابسته است، اعلام کرده با تشدید تحریم ها مخالف است. اسلوونی نیز علاقه چندانی به افزایش تحریم ها ندارد.

دولت مجارستان نیز به تازگی توافقی برای توسعه نیروگاه هسته ای ˈپاکس/ Paksˈ امضا کرده است، روسیه بزرگ ترین شریک تجاری غیرعضو اتحادیه اروپای مجارستان است.

ˈیانوس مارتونی/Janos Martonyiˈ وزیر امور خارجه مجارستان هفته گذشته در نشست خبری با ˈفرانک اشتاین مایرˈ همتای آلمانی خود در نشست خبری توضیح داد که اقتصاد این کشور به شدت آسیب پذیر و تاثیرات تحریم ها بر آن منفی است، اظهاراتی که ناراحتی اشتاین مایر را به دنبال داشت.

یک مقام مجارستانی که خواست نامش ذکر نشود گفت که سومین مرحله از تحریم ها به معنای اتخاذ تصمیمی بسیار دردناک و دشوار برای هر دو طرف خواهد بود. این به آن معنا نیست که تحریم ها اعمال نخواهد شد، اما در این مرحله چند کشور عضو اتحادیه اروپا خواستار اعمال نشدن مرحله سوم تحریم ها هستند.

حتی در لیتوانی که به طور سنتی علیه روسیه قدم بر می دارد، ˈدالیا گریبائوسکایته/Dalia Grybauskaitėˈ رییس جمهوری در هفته جاری گفت زمان اعمال تحریم های گسترده تر علیه مسکو فرا نرسیده است.

ˈنرییوس ماسیلیوس/Nerijus Maciulisˈ یکی از اقتصاد دانان در مرکز ˈسویدبانک/ Swedbankˈ لیتوانی گفت اگر تحریم ها علیه روسیه اعمال شود، تولید ناخالص داخلی لیتوانی 10 تا 15 درصد کاهش می یابد و احتمال رکود اقتصاد به شدت وجود دارد.