مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

«
»

   نوروزوبهارنو سال ۱۳۹۷خورشیدی مبارک باد!

عکس ‏‎Aref Entezar‎‏   

به مناسبت فرارسيدن نوروز و سال نو خورشيدي، صميمانه ترين درودهاي دوستانه و گرمترين تبريکات قلبي ام را تقديم و مبارکباد ميگويم . آرزومندم که سال نو سال خوشبختي و بهروزي شما و سعادت و کامگاري مردم ستمديده ما باشد و از بارگاه لايزال تمنا دارم تا جنگ، خشونت، بي قانوني، زورگويي، برتري خواهي، تبعيض طلبي، از کشور ما افغانستان کوچ نمايد ومردم رنجديده ما بتواند زند گي آرام و آسوده يي را سپري نمايد . زمستان را پشت سر نهادیم،واین روزهای بهاری خجسته باد. امیدوارم ازآغاز سال جدید وروزهای خوش بهاری لذت ببرید٬ با جوشش و حرکت طبیعت همراه شوید و بهتر زندگی کردن و تازه زیستن را آغاز کنید. موفقيت هاي روزافزون شما، صحت و سعادتمندي خانواده هاي شما و سال پرميمنت را به همه تان تمنا دارم .درموقع تحويل سال از اندوه و غم فرار کنيد، تا تمام سال غم و اندوه از شما دور باشد. 

نوروز بشارتي است براي رسيدن به يگانگي و تحول در نگرش ها و آغازي است براي پيوستن به فضايل و نيكي ها و دوري از پلشتي ها و رذايل. سرشت  نوروز رسيدن به يگانگي و اتحاد قوميت ها و تحول در بينش ها براي رسيدن به فطرت پاك انساني و وطني است‏. ‏آنچه درزمان نوروز مهم است اين است كه تاچه ميزان بتوانيم از فرصت تحول و يگانگي بهره جوييم و با جدايي از بدي ها به سمت نيكي ها حركت كنيم . سنت نوروزي افقهاي روشني در پيش روي دوستداران فرهنگ و تمدن ما  می گذارد و انديشه ی صلح طلب، روح ستايشگر، سيرت نيكو، مشي پسنديده، باطن عدالت خواه و غرور وطني را به جهانيان معرفي می کند.

نوروز بيانگر رفتار متعادل طبيعت است كه با رفتار متعادل انسان متقارن مي شود‏. پس ‏نوروز مي تواند از اين بابت سرچشمه اي براي به وجود آمدن تحول در نهاد آدميان باشد.  تحول در سال جدید مي تواند اميد براي پرداختن به ارزشهاي وطني و انساني را در قلبها شعله ور سازد و به آن نمود بيروني و ملموس دهد نمودي كه در ‏ديد و بازديدهاي نوروز، احترام به بزرگان، دور ريختن كهنگي، نوشدن، خانه تكاني ها، رسيدن به معنويت و در نهايت زنده كردن ياد و خاطره فرهنگ پربار ما در قلبها متجلي مي شود. نوروز داراي ارزشها و مواهبي است كه سينه به سينه از پيشينيان به ما رسيده است و آنچه موجب ماندگاري اين آيين در طول اعصار و تاريخ شده است ريشه دار بودن آن در خوبي ها و مقبوليت اجتماعی آن است.

بهار، آكنده از شادابی و طراوت است، به گونه ای كه معرّف تحول و دگرگونی در تمامی طبیعت می باشد. زندگی متعادل نیز برخوردار از شادابی و زندگی است. زیبایی های بهار، تعادل در هواست؛ هوای ملایم و نسیم فرحبخش بهار، جان ها را گرمی می بخشد. طبیعت پس از دوره افسردگی و خمودی، در طراوت بهار به وجد می آید و دگرگونی هایی را در خود پذیرا می شود. اندام خشكیده گیاهان و درختان در گذر از ركود و رخوت زمستان به شور و جذبه بهار، جوانه های حیات را برخود ظاهر می سازد. چنین تغییر و تحولی در طبیعت، این پیام را برای هر فردی در بردارد: حال كه طبیعت متحول شد، تنها انسانها كه برتر از طبیعتند ، باید در این دگرگونی ها بر طبیعت، سبقت جویند.

بهار دميدن روح حيات است وشب به دنبال روز و روز به دنبال شب و اين قصه كه نامش قصه عمر است همچنان ادامه دارد. پس بايد هوشيار باشيم كه فصل ها مي آيند و مي روند اما اين عمر ماست كه قابل بازگشت نمي باشد. بياييد از اين تجديد بهار درس تجديد حركت و تلاش را آموخته و ارزش واقعي عمر را دريابيم.آغاز سال نو ايام نوروز فرصت مناسبي براي صله رحم و رسيدگي به وضع خويشان و بستگان است كه اين نيز يكي از نشانه هاي اخلاق و سنن پسنديده و انساني است. تغيير فصل يكي از ملموس ترين نشانه هاي قدرت خداوند بر روي زمين است و فصل بهار نمونه بارز حيات پس از مرگ است . بهار نماد پايان پليدي و آغاز نيكي هاست. بهار آنچنان با فرهنگ ما عجين شده كه براي استقبال بهار نه تنها به زدودن گرد و غبار از خانه هاي خود بلكه  رفع كدورت و گرد و غبار از دل نيز مي پردازيم.

بهار شكست غم در بغض اميد است و تجلي گاه مشتاقان. غبار دل را در باران بايد شست و صداي جويباران را در وسعت رهايي زمزمه كرد. بهار سرفصلي ست در روزهاي زندگي, افقي ست از دريچه ي عاطفه ها. نواي محبت بهانه ايست در تصور مهتاب, بهار است كه آسماني ميكند حديث ياد را در خلوت افكار نقش مي بندد. جشن و شادي لازمه زندگي هر انسان طبيعي و اميدوار است. گذشته از آن، پرداختن به آغاز سال داراي معنايي است، معنايش آنست كه ما بدانيم سالي از زندگانيمان پايان يافته، سالي در آغاز يافتن است، سالي گذشته و سالي مي آيد از آن كه گذشته ياد كنيم و نيكي ها و بدي هاي خود را بسنجيم و براي آن كه مي آيد برنامه اي گذاريم و نيكي هايي را به انديشه گيريم پيداست كه اين كارها بايد با احساسات نيك و پاكدلانه و نيكخواهانه توام باشد، با شادي و اميدواري همراه بايد باشد.

نوروز در بلخ افغانستان هنوز به همان شكوه پيشين برگزار مي شود. از اين رو جشن نوروز و جشن گل سرخ هر دو در صبح اولين روز عيد نوروز علم مبارك علي (ک) با مراسم خاص و با شكوهي برافراشته مي شودکه به معناي آغاز رسمي  جشن نوروز مي باشد و تا چهل شبانه روز ادامه مي يابد و در اين مدت حاجتمندان و بيماران براي شفا در پاي اين علم مقدس به چله مي نشينند. گفته شده بسياري از بيماران لاعلاج در زير همين علم شفا يافته اند. مردم کشور مابر اين باورند كه اگربه هنگام  بر افراشتن،علم به آرامي و بدون لرزش و توقف از زمين بلند شود سالي كه در پيش است نيكو و ميمون خواهد بود.

مردم افغانستان همه ساله از نوروزبا گرمي وشكوهی خاص طی مراسمهاي نوروزي تجلیل مینمایندومردم کشورما سال۱۳۹۶خورشیدی راباتمام دشواریها وخوبیهایش درکنارسالهای دیگربا صفحه ی پرازرخدادها درگلوگاه تاریخ برجا گذاشته وسال نو خورشیدی ۱۳۹۷ را مردم مسلمان افغانستان به امید سال صلح وصفا درکشورعزیز مان به خوبی آغاز خواهند نمود.امیدوارم با حلول سال جدیدخورشیدی،آسمان زندگی شما وهرانسان کشورما،پرازستاره های روشن باشد وسال نوخورشیدی راعاری ازهمهء ناملایمات سال قبل ازبارگاه ایزد منان برای شما وهمه مردم افغانستان آرزومندهستم ومجددا بمناسبت حلول نوروزسال ۱۳۹۷ شمسی صمیمانه ترین تبریکات قلبی خودرا به شما  و از طريق شما به خانواده، دوستان و همکاران تان وبه همه ی مردمان کشورتقدیم وسال نوی همراه با سروروخوشبختی را برای همه ی شما دوستان استدعا مینمایم وآرزومندم که سال خوش وپرباری داشته باشید . هرروز تان نوروز ، نوروز تان ، پیروز

                                      با شاد با شها وتبریکات صمیمانه

 محمدعوض نبی زاده

                                       بیست وششم- ماه – حوت – سال- ۱۳۹۶ – شمسی