عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

«
»

نه توهم است و نه تئوری !

توهم حالتی از تغییر هشیاری است که در آن افراد موضوعاتی را احساس و ادراک می‌کند که واقعیت خارجی ندارند ! معادله “تئوري توطئه” گمراه كننده است . در اصطلاح سياسي ، پيام اصلي آن اينست كه جهان فعلی و ادامه روند آن ساخته سياستهایجهاني بصورت پنهان و نیمه پنهان است . اصطلاح توطئه جهاني در اواخر قرن ۱۸ ساخته شد و از آنزمان تا به حال غني تر و بزرگتر شده است. آنچه موج فراگیر «تئوري توطئه» را در سه دهه اخير مشخص و در اين اواخر وسعت فراوان پيدا كرده اينست كه نه تنها مجامع راست افراطي بلكه گروه هاي مختلف مردم ، حتي آنها كه سياسي هم نيستند تحت شعاع قرار گرفته اند . تجربه و تاریخ سیاسی انسان با مصالح توهم و تئوری ساخته نشده است ! در تعریفی ساده تر، تئوری توطئه عبارتست از نداشتن اعتقاد یا باورنکردن شکل ظاهری و رسمی رویدادهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی.

مطلبی در رادیو فردا که سایت رسمی وزارت خارجه آمریکاست ، منعکس شد . خاورمیانه با تاریخ پیچیده و رویدادهای پیشبینی نشده‌اش، بستر مناسبی برای شکل گیری تئوری توطئه است . تئوری یا توهم توطئه زمانی بیشتر مجال مطرح شدن می یابد که یا داده ها و معلومات موجود ، از مجهولات و حدسیات کمتر باشد ، و یا این‌ که در اکثر موارد از منظری تاریخی، در روند تحولات سیاسی، نقش عوامل خارجی پررنگتر از عوامل داخلی بوده باشد . هر دوی این شرایط در تحولات امروز خاورمیانه موجود است….

http://www.radiofarda.com/content/f5-commentary-on-players-behind-isis-isil-in-region/26561464.html

داعش باید وارد مرحله تعیین تکلیف نهایی شود . دومین خبرنگار آمریکایی را هم سربرید و افکار عمومی آماده میشود تا نقش نجات دهنده دولت آمریکا را بهتر قبول کند . روی کلمه ” آمریکایی ” تاکید میکنم ، چون موضوع بریدن سرها توسط داعش ماههاست شروع شده است ! رادیو فرانسه گزارش داد : نشریات اسرائیل فاش کردند که” استفن سوت لوف ” دومین روزنامه نگاری که توسط داعش سر بریده شد ملیت دو گانه اسرائیلی – امریکائی داشته است ، باراک اوباما تاکید کرد که این قتل فجیع ، آمریکا را از ادامه عملیات خود علیه “دولت اسلامی ” برحذر نخواهد کرد. باراک اوباما مقابل روزنامه نگاران ظاهر شد و ضمن آنکه عمل کشتن روزنامه نگار را ” خشونت هولناک ” توصیف می کرد ، در عین حال اضافه کرد که هدف آمریکا این است که داعش دیگر تهدیدی برای منطقه نباشد !

پس هدف اصلی از فعال شدن داعش در تمام خاورمیانه پیش بردن سیاستی فراگیر، جهت چیدن خاورمیانه بزرگ است. حکومت اسلامی ایران آخرین میخ این تابوت است . ادامه و پایان داعش در تمام خاورمیانه بستگی به حرکت حکومت ایران در دور بعدی مذاکرات غرب و حکومت اسلامی ایران است !

اوباما افزود که این کار البته به زمان نیاز دارد و باید در ارتباط تنگاتنگ با متحدین منطقه ای به سرانجام رسد . اینکه زمانی هیلاری کلینتون درکتابش نوشت داعش را خودمان ساختیم ، تئوری تبلیغاتی نیست ! ماهها پیش که غرب و حکومت اسلامی ایران به مذاکره مستقیم وارد نشده بودند و زمانی که بحران سوریه شعله میکشید ، غرب و ناتو تاریخ حمله رسمی به دولت اسد را هم تعیین کرده بودند . یعنی دراخبار تیتر زدند که مثلا 5شنبه حمله میکنیم . اما روز چهارشنبه تصمیمشان عوض شد و بدون هیچ توضیحی داستان حمله منتفی شد و بعد از آن شاخه های متعددی از شبه نظامیان وحشی مثل قارچ در سوریه سبز شدند که مهمترینشان همین داعش بود .

خاورمیانه با تاریخ پیچیده و رویدادهای پیشبینی نشده‌اش ، توسط نویسنده مطلب بالا بستر مناسبی برای شکل گیری تئوری توطئه معرفی شده است . تقسیم بندی های جغرافیایی خاورمیانه در خلال جنگهای جهانی اول و دوم….تاسیس کشور اسرائیل توسط بریتانیای کبیر….وقایع مصر و سرنگونی ناصر….کودتای 28 مرداد وسرنگونی دولت مصدق…نشست گوادلوپ و تعویض نظام سیاسی ایران در 1357 و….و جنگهای قرن 21  با ترس از تروریست یا انبارهای شیمیایی کاذب صدام حسین….و انبوهی مداخلات مستقیم و غیر مستقیم دیگردر مناطق مختلف جهان که لیستش جهت اطلاع موجود است ! نویسنده به بخشهای تاریخ پیچیده خاورمیانه اشاره کرده است اما واردش نمیشود چون از بستر این توهم ، به واقعیاتی سرسخت میرسد  !

در ادامه بهار موسوم  به عرب و چیدمان جدید خاورمیانه ، ماهها پیش کار به تعیین تکلیف سوریه رسیده بود و حتی قرار به حمله رسمی ناتو گذاشتند . زمان حمله 5 شنبه اعلام شد . من و ما مدرکی مستند در دست نداریم تا ثابت کنیم که چرا حمله رسمی ناتو به سوریه منتفی شد ! اما پیام سیاسی عوض شدن چنین رویکردی ، قابل حدسی قوی است، اسمش توهم تنوری هم نیست و اینکه : حکومت اسلامی درایران به روشنی مشخص کرده و به اطلاع رسانده ، که مسیر استحاله را انتخاب میکند، و اگر چنین انتخابی نکرده بود ، غرب سوریه و اسد را هم مثل قذافی تعیین تکلیف کرده بود و یحتمل درصورت تحقق چنین تابلویی، بعد از سوریه واسد هدف بعدی بلافاصله تهران بود . درحمله رسمی ناتو داعش و ماعش و بقیه گروهها موضوعییتی نداشتند و اساسا مطرح نمیشدند .

نفوذ غرب در مناطق مختلف جهان امری تاریخی است که بسته به شرایط مختلف ، اشکال آن عوض میشود . تاریخچه این نفوذ اسمش توهم یا تئوری توطئه نیست. اشغالگری زمانی هم رسمی بود و هم ارزش . همین اروپای امروز تقریبا در خیلی مناطق زمین تاریخا حضور استعماری داشت ، و امروز این حضورفقط شکلش عوض شده است . زمانی آمریکای نوپا ، با انبوهی زحمت خودش را به آفریقا میرساند تا نیروی کار یا برده با کشتی به قاره آمریکا ببرد. امروز کاری کرده و شرایطی از نظر اقتصادی و جهانی پیش آورده که همان برده های دیروز خودشان با اشتیاق وخطر فراوان خودشان را به غرب میرسانند تا نیروی کار بفروشند ! طبقات حاکم از نظر تاریخی عملکردی دارند که نتیجه اش نه توهم است ونه تئوری توهم . فقط باید شکل این نفوذ را درست تشخیص داد. اینکه برده داران دیروز همان فئودالهایی هستند که امروز با نام بورژوا ، در وال استریت نشسته اند…. را باید از نتیجه عملکردشان ، و شرایط تمام بشر و زمین حس کنی که البته برای خیلی ها شاید راحت نباشد !

نفوذ و دخالتهای تاریخی غرب درهر کجای دنیا یک توهم نیست ، دنیای تک قطبی و روند کار بورژوازی یک توطئه نیست . اندازه و جغرافیای نفوذ و چگونگی روند وقایعِ مستند ، موضوع دیگری میتواند باشد . قانون سیاست تابع قوانین ریاضی فیکس نیست ولی قانونش این است که هیچ تحول کوچک یا بزرگ سیاسی در دنیای فعلی یک اتفاق همینطوری و یهویی نیست . نتایج به دست آمده وعمدتا خونین تا به امروز ، نشان میدهد که شکل گیری بستر مناسب توهم تئوری در خاورمیانه همیشه پایه های واقعی و جدی دارد . داعش نیرویی وحشی در بستر خاورمیانه ، هم مبنای تئوریک دارد وهم واقعیتی زمینی وعینی است ، ولی همینطوری نه فعال میشود و نه غیر فعال . فعال شدنش و مهندسی حضور آن درمناطق مختلف دلایل سیاسی کلان دارد . چنین نیرویی و لجستیک و “رتق و فتق” امور آن طی سال گذشته در سوریه وعراق کار دولتهای زاقارت محلی نمیتواند باشد ، این دولتها حداکثر به مثابه عوامل اجرایی سیاستهای کلان عمل میکنند . لجستیک و سازماندهی چنین نیرویی در توان همان مصرف کننده هوشمند است !

به گزارش خبرگزاری ایرنا – مذاکرات چند جانبه ایران با سه کشور اروپایی عضو گروه ١+٥ – آلمان، بریتانیا و فرانسه – روز ١١ سپتامبر (٢٠ شهریور) در وین برگزار می‌شود و قرار است گفتگوهای ایران با اعضای ١+٥ در روز ١٨ سپتامبر (٢٧ شهریور) در نیویورک صورت گیرد .

اسماعیل هوشیار