به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

«
»

نامرد

تـتبع ونگارش:

الحاج امــیـــن الدین « سعیـــدی – سعــید افغانی »

مـدیـر مرکز مطالـعات ستراتیـژیکی افغان و
مسؤل   مرکز فرهنگی دحـق لاره  – جرمنی

بدترین ، کثیفترین ونامرد ترین انسان کسی است که راز های دوران دوستی ورفقات را در دشمنی به نزد مردم فاش سازد .
دوستی یک رابطهء دوطرفه بوده که آغاز یا به اصطلاح طلوع اش به توافق جانیبن یعنی دوطرف وغروبش به توافق دوطرف صورت میگیرد.
بر انسان باخرکتر، متعهد و مسلمان خوب است که در طول زندگی به اتکاء به پروردگار باعظمت طرفی طناب را که مسؤلیت آنرا بدوش دارد با تمام قوت وصلابت در حفظ آن از هیچگونه سعی وتلاش دریغ نه ورزد با همه دشواری ها وناملایمت روزگار دنیا اجازه نه دهد که جانب متعلق به خود را از دست رها سازد.
هست مواردی که طرف مقابل سر طناب را که مسؤلیت آنرا داشت بدون اطلاع رها مینماید که این در واقعیت همان آغاز غروب رابطه است. درین صورت نګه داشت طرف دیګر طناب را متضرر ساخته اما این بدان معنا نیست که شخص اسرار مدت رفاقت را افشاء و عام سازد. این غیر اخلاقی و همان نامردی است. بلی هست مواردیکه رها کردن یک طرف دوستی و اقدام درین رها کردن در مواردی بس مشکل است. دشوارترین لحظه زمانی است که قایچی قطع این رابطه ها بدست انسانهای می افتد که در ګمان وذهن انسان خطور هم نمیکند. انسان نامرد به انسان اطلاق میشود که بعد از ختم رابطهء دوستانه ورفیقانه سوءاستفاده بعمل ارد. این مفهوم هم بر زن و هم بر مرد اطلاق شده ميتواند. یعنی اینکه نامرد کتگوری مردانه وزنانه ندارد وهردو جنس میتوان شامل عملیه نامردی شود .
نامرد ها به چند کتګوری و انواع مختلفی تقسیم میگردند ، یک نوع نامرد ها وپست فطرت ها نامرد های اند که کوشش میکنندتا به هر وسیله وذرایع ممکن ، اعتماد انسان را جلب کند همینکه به هدف خویش دست یافت ، دست به اعمال نامرد ی زده ودر شرایط دشوار شما را تنها می گزارند . عدهء از این نامرد ها اشخاصی هستند که به نظر خود شان خیلی مرد هستند ولی به اعمال ناسنجیده خویش دست به چنان اعمالی می زنند که ضرر شان برای دیګران و آن هم نامردانه میرسد.
یکعده از این نامرادن اشخاصی هستند که در ظاهر قصدی بدی با تو ندارند ، واحیانآ به تظاهر اکت های خیر خواهانه هم بعمل می اورند ، وبا استفاده از همین وسیله وشیوه خود را در پوست واستخوان انسان جابجاء می سازد ، بعد از مستقر شدن تغییر موضع داده چنان ضربه به انسان می زند که زخم اش درد آور و معالجه آن بی نهایت دشوار است .
يك نوع نا مردی را غدر ګویند که از جمله ګناه کبیره بشمارمیرود. غدر به معنای عهد شکنی است و آنرا دین اسلام با شدت تام وبا قوت مذمت کرده است .
غدر ،خیانت وعهد شکنی در دوستی ورفقات وتعهدات جانبین ، جزو خصلت یک مسلمان با شخصیت نمی باشد . پروردگار با عظمت ما در سوره (انفال  ایه 58 ) با این زیبای این عمل را مردود دانسته و می فرماید:« إن الله لا یحب الخائنین» (یعنی: براستی که خداوند خائنان را دوست نمی‌دارد.)
شخص مسلمان با عهد دوستی باید وفادر  باشد طوریکه میفر ماید :« وَأَوْفُواْ بِالْعَهْدِ إِنَّ الْعَهْدَ کَانَ مَسْؤُولاً»(سوره اسرا 34) یعنی: (بعهدی‌که می‌بندید  وفا کنید براستی عدم  وفای بعهد مورد بازخواست  قرار می‌گیرد.)
درباره خیانت و عهد شکنی پیامبر بزرگوار اسلامی می فرماید : «إِنَّ الْغَادِرَ یُنْصَبُ لَهُ لِوَاءٌ یَوْمَ الْقِیَامَةِ فَیُقَالُ: هذِهِ غَدْرَةُ فُلاَنِ بْنِ فُلاَنٍ». متفق علیه یعنی: «در روز قیامت برای هر خیانت کار وعهدو پیمان شکنی بیرق و علامت مشخصی تعیین می‌گردد (و برای مردم معلوم و مشخص می‌شوند) و اعلام می‌شود که این عهد وپیمان شکن، فلان پسر فلان است».
همچنان در حدیثی از عبدالله پسر عمرو روایت است که :پیغمبر صلی الله علیه وسلم فرموده است : «أَرْبَعٌ مَنْ کنَّ فِیهِ کَانَ مُنافِقًا خَالِصًا، وَمَنْ کانَتْ فِیهِ خَصْلَةٌ مِنْهُنَّ کانَتْ فِیهِ خَصْلَةٌ مِنَ النِّفاقِ حَتّی یَدَعَهَا: إِذا اؤْتُمِنَ خَانَ، وَإِذا حَدَّثَ کَذَبَ، وَإِذا عاهَدَ غَدَرَ، وَإِذا خَاصَمَ فَجَرَ». متفق علیه
یعنی: « چهار صفت هستند که اگر به تمامی در کسی موجود باشند آن شخص منافق کامل است، و کسی که یکی از این خصلتها را داشته باشد تا وقتی که آن را ترک می‌نماید یک صفت منافق در او موجود است، این چهار صفت عبارتند از:
1- هرگاه به عنوان ایمن قرار داده شود، خیانت کند.( یعنی در امانت خیانت کند )
2- به هنگام سخن گفتن دروغ بگوید.
3- هر وقت عهد و پیمانی ببندد، آن را نقض کند.
4- به هنگام عداوت و دشمنی از حق تجاوز کند و به دروغ و دسیسه و نسبتهای نادرست متوسل شود.
الهی ما را از شر نامرد ها رهایی بخش.     والسلام علی من اتبع اهدی