کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

ناامیدی نشریه آمریکایی از پیروزی زودهنگام غرب در جنگ اوکراین

به گزارش روز چهارشنبه نشریه فارن‌افرز، غرب باید خود را برای جنگی طولانی مدت در اوکراین آماده کند.

این نشریه در مطلبی با عنوان “فراتر از ضدحمله اوکراین” آورده است: پس از حملات گسترده روسیه در زمستان گذشته، اکنون اوکراین خود را برای یک ضدحمله آماده می کند. این کشور قصد دارد در هفته های آینده عملیات تهاجمی علیه روسیه انجام دهد. هرچند که این تنها فرصت پیش روی اوکراین برای آزادسازی سرزمین های اشغالی و تحمیل شکست به نیروهای روسیه نیست، اما حمله آتی احتمالا برهه ای است که تجهیزات نظامی، آموزش و مهمات غربی با نیروهای ارتش اوکراین به بهترین شکل تلاقی می کنند.

به عبارتی این ضدحملات آزمونی برای توانایی ارتش اوکراین در چگونگی استفاده از تجهیزات پیشرفته غربی است. از زمان آغاز جنگ در این کشور، کی‌یف مشتاقانه در تلاش بوده تا ثابت کند برغم ماه‌ها جنگ، ارتش این کشور خسته نشده و همچنان قادر به شکستن خطوط دشمن است.

اما آنچه که از نقطه نظر فارن افرز اهمیت دارد، این است که شرکای غربی اوکراین باید به عنوان پیش فرض پیروزی اوکراین را در بلندمدت در نظر داشته باشند، چراکه در بهترین حالت بسیار بعید است که جنگ جاری با ضدحملات کی‌یف پایان پذیرد.

براساس مطلب درج شده در این نشریه آمریکایی، تاریخ ثابت کرده است جنگ هایی که بیش از یک سال به طول می‌انجامند، دستکم چندین سال ادامه پیدا می کنند و پایان دادن به آن‌ها بسیار دشوار است. بنابراین اوکراین اگرچه ممکن است پس از این ضدحملات به موفقیت دست یابد، اما تبدیل پیروزی های نظامی به نتایج سیاسی روندی زمان بر است.

این مطلب می افزاید: از طرفی غرب باید بداند با شرط بندی بیش از حد بر روی نتیجه این ضدحمله، روسیه این تصور را خواهد داشت که این عملیات نقطه اوج کمک غرب به کی‌یف خواهد بود و زمان هنوز به سود اوست و در نهایت می‌تواند ارتش اوکراین را از بین ببرد.

نکته حائز اهمیت دیگر از نگاه این نشریه آن است که خواه عملیات بعدی اوکراین موفقیت آمیز باشد یا خیر، ولادیمیر پوتین انگیزه ای برای مذاکره و پایان جنگ به این شیوه ندارد. لذا برای اینکه اوکراین فشار کنونی بر روسیه را تداوم بخشد، دولت های غربی باید پس از پایان عملیات، تعهد و برنامه بلندمدت را جایگزین رویکرد انتظار از ضدحمله کی‌یف کنند. در غیر این صورت، نیروهای روسی قادر به بازیابی، تثبیت و تلاش برای بازپس گیری نتایج این ضدحملات خواهند بود.

اما چالش اصلی کی یف از نگاه این نشریه پرنفوذ، کیفیت نامتوازن نیروهای ارتش اوکراین با وجود داشتن تجهیزات پیشرفته غربی است. اوکراین در طول سال گذشته شاهد تلفات قابل توجهی بود و بسیاری از افسران جوان، درجه داران، سربازان کهنه کار و نیروهای آموزش دیده توسط ناتو، جان خود را در جنگ از دست دادند. و آن زمان تا به الان مدت چندانی طول نکشیده و سربازان تازه وارد باید در این دوره کوتاه آموزش های لازم را برای ضدحمله می دیدند.

هرچند برخی حامیان غربی اوکراین ممکن است امیدوار باشند که در پی حمله پیروزمندانه کی‌یف به روسیه، یک آتش بس از طریق مذاکره به وقوع پیوندد. اما باید این نکته را در نظر داشت آتش‌بس تنها منجر به تسلیح مجدد مسکو می شود و پس از آن روسیه به دنبال از سرگیری نبرد خواهد بود. هرچند در این میان میزان ارسال تسلیحات نظامی از سوی غرب به اوکراین هم تاثیرگذار خواهد بود، چراکه اساسا جنگ کنونی ادامه تهاجم اولیه روسیه به اوکراین در سال ۲۰۱۴ است.

به نوشته این نشریه، بنابراین اگرچه حمله آتی اوکراین ادامه مسیر این جنگ را مشخص می کند، اما چالش اصلی پیش رو نتیجه جنگ است. پس زمان آن فرا رسیده است که غرب برنامه ریزی فعال تری برای آینده و فراتر از تهاجم پیش روی کی‌یف آغاز کند.

فارن افرز در پایان این مطلب تاکید کرده است که تاریخ خود گواهی بر این مدعاست که پایان دادن به هر جنگی دشوار است و لذا تئوری پیروزی که اوکراین و حامیان غربی آن به عنوان پیش فرض در نظر دارند باید بر پایداری و کیفیت نیروها در بلندمدت استوار باشد. و آمریکا و اروپا باید سرمایه‌گذاری‌های لازم را برای حمایت از تلاش‌های جنگی ورای سال جاری میلادی متمرکز کنند و دست از امیدواری صرف نسبت به تلاش‌های تهاجمی بردارند.