اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

«
»

«می» پیش از انتخابات سراسری انگلیس از قدرت کناره گیری می‌کند

کمتر از سه ساعت مانده به رأی‌گیری حزب محافظه‌کار انگلیس درباره صلاحیت رهبری «ترزا می» بر این حزب، دفتر نخست‌وزیری انگلیس از کناره‌گیری او پیش از انتخابات سراسری در این کشور در سال 2022خبر داد.

 سخنگوی دفتر نخست‌وزیری روز چهارشنبه اعلام کرد «ترزا می» ‘معتقد است رأی‌گیری امروز درباره رهبر آینده این حزب در انتخابات سراسری نخواهد بود، بلکه نتیجه آن مشخص خواهد کرد که در شرایط کنونی چه کسی مسئولیت مذاکرات برگزیت را هدایت خواهد کرد. ‘
یک روز مانده به نشست فوق‌العاده شورای اروپا درباره توافقنامه خروج انگلیس از اتحادیه، هم‌حزبی‌های نخست‌وزیر صلاحیت رهبری او را به چالش کشیدند. «گراهام بردلی» دبیر کمیته 1922 حزب محافظه‌کار صبح امروز اعلام کرد که دستکم 48 نامه درباره اعلام بی‌اعتمادی به صلاحیت رهبری «ترزا می» را دریافت کرده است.
بر اساس برنامه اعلام‌شده، ساعت 18تا20 به‌وقت لندن (21:30 تا23:30 به‌وقت‌تهران) رأی‌گیری برگزار خواهد شد و نتیجه آن ساعت 21 (1:30 بامداد به‌وقت‌تهران) اعلام می‌شود.
درصورتی‌که نیمی از نمایندگان حزب محافظه‌کار (157 تن) نسبت به صلاحیت نخست‌وزیر اعلام بی‌اعتمادی کنند، وی برکنار می‌شود و انتخابات درون‌حزبی آغاز می‌شود. در غیر این صورت او به مدت یک سال دیگر در جایگاه خود تثبیت خواهد شد و هم‌حزبی‌هایش قادر به چالش رهبری او نخواهند بود.
تا اینجای کار اعضای کابینه به ادامه رهبری «می» اعلام وفاداری کرده‌اند. منابع انگلیسی دقایقی پیش اعلام کردند که 158 نماینده علناً از ادامه رهبری «می» حمایت کرده‌اند؛ بدین ترتیب شاید بتوان این‌طور نتیجه گرفت که این رأی‌گیری بیشتر جنبه نمایشی خواهد داشت تا نخست‌وزیر قادر باشد امتیازهای بیشتری را از نشست فردای (پنجشنبه) شورای اروپا به دست آورد.
انگلیس تاکنون با بزرگ‌نمایی تهدید مسکو در ماجرای مسمومیت سرگئی اسکریپال جاسوس اسبق روسیه در خاک انگلیس و کشاندن این پرونده به شورای امنیت، به‌خوبی توانست از سد بحران‌های برگزیت در بزنگاه‌های حساس عبور کند. اینک، به نظر می‌رسد که نخست‌وزیر در اقدامی نمایشی، اعتبار خود را به بوته آزمایش گذاشته تا باقدرت بیشتری در برابر طرف‌های اروپایی ظاهر شود.
انگلیس ماه مارس سال آینده رسماً از اتحادیه اروپا خارج می‌شود و نخست‌وزیر در تلاش است تا پیش از آن، توافقنامه برگزیت را به تائید پارلمان کشورش برساند.
توافقنامه برگزیت پس از 2 سال مذاکرات فشرده انگلیس و اتحادیه اروپا، ماه گذشته در بروکسل به تصویب سران 27 کشور اروپایی رسید و قرار بود دیروز (سه‌شنبه) در پارلمان به رأی گذاشته شود تا پس از تائید ملکه انگلیس به قانون تبدیل شود. در این حال «ترزا می» دوشنبه گذشته از ترس شکست در پارلمان، این رأی‌گیری را به ماه آینده موکول کرده است.
او دیروز برای رایزنی‌های بیشتر به اروپا سفر کرد تا بتواند امتیازهای بیشتری را از سران کشورهای اروپایی برای نمایندگان کشور کسب کند. او با «دونالد توسک» رئیس شورای اروپا و «ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا در بروکسل دیدار و گفت‌وگو کرد، اما گزارش‌های منتشرشده حاکی است که اروپایی‌ها حاضر به ارائه امتیازهای بیشتر به انگلیس نبوده‌اند.
آنگلا مرکل صدراعظم آلمان پس از دیدار با نخست‌وزیر انگلیس گفته است هرچند تلاش‌هایی برای اطمینان به انگلیس صورت گرفته اما در توافقنامه برگزیت جای هیچ‌گونه تغییری دیده نمی‌شود.
رئیس شورای اروپا نیز دو روز پیش تأکید کرد که اصل توافق به‌ دست‌ آمده، غیرقابل‌مذاکره است و صحبتی درباره موضوع آینده مرزی دو ایرلند انجام نخواهد شد.
«می» امیدوار است تا از فرصت باقیمانده، آخرین شانس خود را برای کسب رضایت نمایندگان پارلمان در تائید توافقنامه برگزیت به بوته آزمایش بگذارد. او امروز در مقابل دفتر نخست‌وزیری ایستاد و هشدار داد که خروج او از رهبری مذاکرات برگزیت، روند خروج از اتحادیه اروپا را به تأخیر انداخته و یا متوقف خواهد کرد.
با این ‌حال او از سوی نمایندگان احزاب سیاسی در جلسه پرسش و پاسخ ازنخست وزیر، تحت‌فشار زیادی قرار گرفت تا با کناره‌گیری از قدرت راه را برای مدیریت برگزیت باز کند. بیشترین انتقادها را «جرمی کوربین» رهبر حزب اوپوزیسیون دولت مطرح کرد که در آن، به رأی هفته گذشته نمایندگان مبنی بر اهانت دولت به درخواست پارلمان برای عدم انتشار اسناد حقوقی برگزیت اشاره کرد و گفت: نخست‌وزیر بایستی پاسخگوی اهانت‌های خود به پارلمان باشد.
وی افزود: نتیجه رأی‌گیری امروز در حزب محافظه‌کار هرچه باشد، ربطی به مردم نخواهد داشت و ناتوانی دولت در دست‌یابی به توافقی که به سود منافع کشور باشد را توجیه نمی‌کند.
کوربین با حمایت چهار حزب سیاسی انگلیس اینک در موقعیتی قرار دارد که با طرح لایحه عدم رأی اعتماد به نخست‌وزیر، می‌تواند صلاحیت «می» را به چالش بکشد.
سران چهار حزب سیاسی لیبرال دمکرات، پلید کیمرو، ملی اسکاتلند و سبز انگلیس روز گذشته (سه‌شنبه )در نامه‌ای خطاب به کوربین نوشته‌اند که حزب کارگر درصورت ارائه لایحه عدم رأی اعتماد به نخست‌وزیر، از حمایت کامل آن‌ها برخوردار خواهد بود و ‘لازم است پارلمان پیش از آنکه دیر شود زمام امور را در دست گیرد.’
به هراندازه که رأی‌گیری داخلی حزب محافظه‌کار نمایشی باشد، اما اینک طلسم رهبری «می» شکسته شده است و پس از استعفاهای بی‌شمار اعضای کابینه در اعتراض به برنامه دولت برای خروج از اتحادیه اروپا، شاید او نفر بعدی باشد که در مسیر برگزیت قربانی شود.
ا