جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

«
»

مقصر جنایات انجام شده کی ها میباشند؟

فرهاد

مکتب عشق زفرهاد نیاموخت کسی

سرسپردن نبود مشرب هر بوالهوسی

زان کنم راز نهان در دل تنگ هر نفسی

میشود باعث بی آبی شمشیر کسی

و رنه خونریزی ما این همه دشوار نبود

کریم حمید

در حالیکه اکثریت مردم کشور و جهانیان حالا بخوبی پی برده اند که عامل انجام جنایات خونین چهاردهه گذشته بازیگران انجام جنگ اعلان ناشده و تحمیلی از خارج و گماشته گان گوش به فرمان، غیرماهر و فاسد آنها بوده و میباشد که طی همین مدت زیر بهانه های مختلف مطابق سناریو ادارات استخباراتی کشورهای منطقه و جهان از جمله ادارات آی. اس. آی، عربستان سعودی، ایران و غیره توانستند کشور جنت نشان ما را به پایگاه مافیای بین المللی مواد مخدر، میدان نبرد، بازار مصرفی، تهیه کننده مواد خام آزمایش، انواع ایدولوژیهای سلاح های پیشرفته هوائی و زمینی، کشورهای منطقه و جهان مبدل سازند. یکی از عوامل عمده که سبب مساعد شدن جنایات فوق گردید. تحمیل سران گروه ها هراس افکنان، ترورست، ناقضین حقوق بشر، جنگسالاران، عاملین فساد گسترده، غاضبین میلیونها هکتار زمین، دامن زدن انواع خشونت های خانوادگی، خصومت های قومی، لسانی، سمتی، مذهبی، زن ستیزان، مردم ستیزان، قانون ستیزان، فرهنگ ستیزان، خرد ستیزان، مافیای مواد مخدر اقتصادی بر فرق ده ها میلیون مردم ما بوده و میباشد که با تأسف هنوز هم ادامه دارد.

حالا که دامان رسوایی هایشان به جهانیان بلند شده یکبار دیگر یک عده سران گروه های متذکره ریاکارانه سنگ حقانیت را به سینه زده میخواهند با اغفال نمودن مردم جنایات خونین گذشته را از انزار مردم و جهانیان پنهان سازند تا بتوانند توجه و ترحم این ملت خاموش را بخاطر رسیدن به غارت ثروت و قدرت بیشتر جلب نمایند. زیرا که گروه های متذکره از تطبیق عدالت اجتماعی، یکسان قانون، صلح و ثبات واقعی در هراس بوده، نمیتوانند با موجودیت نیروهای صلح جو، ترقی پسند، مدنیت پرور، به آرزوی شوم خویش دستیاب شوند. یکی از وسایل راه اندازی این بازی خونین غرض رسیدن به هدف به باور آگاهان امور تناقص گوئی های مسئولین بنلد پایه دولت امریکا زیر نام صفرسازی قوت هایشان در کشور ما بعد از سال 2014 و تاریک خواندن آینده افغانستان غرض بلند بردن مورال هراس افکنان افزایش تشویش ده ها میلیون مردم گردیده و میگردد، میباشد. در مقابل اعضای کانکرس و یک عده جنرالهای سرشناس کشور متذکره در مقابل گفته های فوق واکنش نشان داده میافزایند با خروج قوت های امریکائی شبکه القاعده به همکاری نیروهای هراس افکن و ترورست محل دوباره در افغانستان مسلط خواهند شد.

آگاهان امور در حالیکه از موجودیت حلقات استخباراتی کشورهای منطقه در دو طرف خط دیورند که مصروف کشتن افراد و گروه هایی که خواهان تأمین صلح میباشند اظهار نگرانی نموده اند. مردم به این نتیجه رسیده اند اگر ادارات استخبارات امریکائی و متحدین منطقه و جهانی آن صادقانه خواهان ختم جنگ و تأمین صلح و ثبات واقعی در کشور میبودند با مصارف ده فیصد از جمله ششصد میلیارد دالر که بنام جنگ افغانستان مصرف نموده اند، در کمترین وقت میتوانستند به اهداف خویش دستیاب شوند، پس معلوم میشود که زیرکاسه نیم کاسه ای بوده جنگ بالای پوستین ملا نصرالدین میباشد. در حالیکه در سال 2001 در کشور ما هشت هزار هکتار زمین کوکنار در افغانستان کشت میشد در سال جاری دوصد و نه هزار هکتار زمین کشت شده، آقای ایوبی عضو ولسی جرگه در جریان صحبت از طریق طلوع نیوز علت افزایش آنرا ناتوانی دهقانان و دست داشتن مسئولین از ولسوالی تا وزراء در قاچاق متذکره خواند. معین وزارت مبارزه با مواد مخدر میگوید سالانه به ارزش هفتاد میلیارد دالر مواد مخدر از افغانستان به کشورهای جهان قاچاق، پنج فیصد عاید آن به دهقانان متباقی در جیب قاچاقبران میریزد. آقای اکبر اوریا به تاریخ 20/12/1392 از طریق کابل نیوز گفت در زمان مرحوم بابای ملت سرقفلی ولایات ارزگان و غیره به خاطری بلند بود که مواد مخدر از همان راه ها به خارج کشور قاچاق میشد و در زمان طالبان اسنادی وجود دارد که 124 تن نمایندگان مافیای مخدر جهان در دفتر امارات اسلامی در قندهار بودند. افزود تحمیل خط دیورند را نیز یک توطئه دسترسی انگلیس ها به مواد مخدر میتوان خواند. در حالیکه در جلسه بن سران کشورها از جمله بریتانیا بخاطر مبارزه غرض کاهش مواد مخدر تعهد نموده بودند اما در جایی که قوت های کشورهای امریکا، کانادا و بریتانیا مستقر میباشند 90% مواد مخدر در آن ولایات کشت و به کشورهای جهان از طریق زمین و هوا قاچاق میشود. چیزی که قابل یادآوری میدانیم مصارف سالانه قوت های امریکائی در افغانستان به 50 میلیارد دالر میرسد که آنها از این مدرک آن را به دست می آورند. از همین لحاظ است که به نگرانی روسیه که گفته است امریکا در مبارزه به کاهش مواد مخدر کاری را انجام نداده هیچ توجه ندارد.

بنابر گزارش بی بی سی: پاکستان از طالبان در افغانستان بهره برده در عین حال عربستان سعودی میخواهد با تقویت گروه های افراطی سنی، نفوذ شیعه ایران را در منطقه ضربه بزند، به این ترتیب گروه های افراطی مذهبی بخشی از استراتیژی امنیتی کشورهای فوق در منطقه است. آموزش های دینی (اشرف المدارس) ولایت کندز، کار کردن زنان را در بیرون از خانه حرام دانسته شنیدن رادیو تلویزیون، گرفتن عکس، بزرگداشت از روزهای مانند روز معلم، مادر، سال نو، تولد را نیز حرام میخوانند. این مدرسه چهارسال قبل ایجاد در حال حاضر شش هزار تن دختر در آن درس میخوانند. مدارس فوق توانسته شاخه هایی در ولایات بغلان و کابل ایجاد نماید. عبدالجبار قهرمان عضو ولسی جرگه میگوید، از جمله بیست و هشت هزار تن زندانی ها در سراسر کشور میباشند، هفتاد فیصد آن بیگناه بوده آنها به نسبت مشکلات اقتصادی زیر نام همکاری با مافیای مواد مخدر و مخالفین مسلح انجام داده دستگیر شده اند. میافزاید سربازان و افسران اردو ملی عملا مشاهده مینمایند که مسئولین بنلد پایه مقامات دولتی مصروف چور و چپاول میباشند. با انجام این کار توانسته اند بلند منزل ها، شهرک ها، قصرها، تجارت خانه ها، ترانسپورت های هوائی و زمینی، کمپنی ها در داخل و خارج اعمار نمایند. پس سربازان مذکور روی کدام انگیزه در مقابل دشمن جنگ نمایند و از کی دفاع نمایند؟

دوکتوران بی سرحد در گزارش اخیر خویش از ناحیه افزایش امراض بخصوص سوء تغذی اطفال اظهار نگرانی نموده میافزایند ادعاهای مسئولین بلند پایه مقامات دولتی در مورد دسترسی اکثریت مردم به خدمات بهداشتی دور از واقعیت بوده و میباشد با وجود مصارف هفت صد میلیون دالر طی سالهای گذشته هنوز هم اکثریت مردم به خدمات بهداشتی دسترسی ندارند. مردم میگویند هراس افکنان و ترورستان طبق سناریو ادارات استخباراتی آی. اس. آی و حامیان بین المللی آن با انجام حملات انتحاری، مافیای اقتصادی و مواد مخر با بلند بردن ارزش مواد و اجناس و مبتلا ساختن صدها هزار تن به مواد مخدر و گرداننده گان امور به نسبت برخورد غیرمسئولانه غرض جلوگیری از تورید اجناس و مواد بی کیفیت از جمله ادویه و غارت صدها میلیون دالر بنام تدویر ورکشاپ ها، تداوی مردم روزانه سبب مرگ و میر ده ها تن گردیده و میگردند. نماینده کمیسیون شفافیت انتخابات میگوید که قریب نه صد تن کاندیدان شوراهای ولایتی از ناحیه اسناد تحصیلی مورد سوال قرار گرفته اند. میافزایند چهارصد تن آنها از طرف وزارت معارف به کلی رد شده است. قابل تذکر میدانیم که نام های کسانی که شامل جدول تحصیلات در وزارت متذکره نمیباشند و رد گردیده اند توسط مسئولین ادارات از جمله وزیر معارف که اسنادشان را به این اداره ارسال مورد تأیید قرار داده اند. نماینده قنسول افغانی در پاکستان می گوید برای یک عده افراد اسناد تحصیلات عالی جعلی از جمله دیپلوم و ماستری توسط ادارات پاکستان داده شده که 80 ورق از آنها نزد این اداره موجود میباشد. افزود طی سالهای گذشته هزاران تن توانسته اند با به دست آوردن اسناد جعلی که از طرف وزارت تحصیلات عالی در افغانستان نیز تأیید شده به حیث استادان پوهنتون و سایر بخش ها وظیفه انجام دهند. مردم و آگاهان امور انجام عمل متذکره را بزرگترین جنایت و وارد کردن ضربه مهلک بر روند علم و دانش در کشور خوانده برای عاملین آن نفرین فرستاده از مقامات ذیصلاح خواهان جلوگیری و ارزیابی مجدد در این رابطه میباشند.

یک عده کارشناسان کشته شدن بیست و یک تن سربازان اردوی ملی در ولسوالی غازی آباد ولایت کنر را اعمال نفوذ دشمن و گماشته گان ادارات استخباراتی کشورهای منطقه و جهان در داخل قطعات پسته های سربازان دانسته میافزایند اگر چنین نیست چرا یک جسد از مخالفین مسلح در جریان حمله باقی نماند. عده ای از آگاهان فرار از زندانیان از محبس ولایت کندهار را همکاری عده ای از مسئولین محبس متذکره با زندانیان فراری خوانده اند. مردم ولایات هرات و کابل از افزایش چاپ بانک نوت های جعلی پنجصد و هزار افغانی اظهار نگرانی نموده و مسئولین بانک مرکزی تا هنوز حاضر نشده در این رابطه غرض رفع تشویش مردم از خود واکنش نشان دهد.

در حالیکه در افغانستان از روز هشتم مارچ یعنی روز همبستگی زنان جهان با تدویر محافل تجلیل میگردد که هزاران واقعه خشونت علیه زنان در ادارات وزارت زنان و حقوق بشر ثبت گردیده، صدها هزار تن آنها از ناحیه افزایش خشونت های خانوادگی، کسترش فقر، بیکاری، جنگهای خونین، سرقت های مسلحانه، آدم ربائی، ازدواج های اجباری، مسلط بودن عنعنات ناپسندیده از جمله برپا کردن عروسی ها در هوتل های مجلل، خریداری زیورات قیمت بها، گرفتن پولهای گزاف زیرنام ولور، رد و بدل ها و غیره در رنج و عذاب دست و پا زده موجودیت آنها در اکثریت ادارات سمبولیک بوده نتوانسته اند مطابق نیازمندیهای خویش گام های لازم را غرض رفع دشورایهای موجود بردارند.

خلاصه اینکه با وجود مداخلات صریح ادارات استخباراتی کشورهای منطقه و جهان در امور داخلی کشور ما موجودیت چهل هزار لانه های تروریزم در آنطرف خط دیورند، نصب و میخکوب نمودن افراد و گروه های جنگسالار، غاضبین زمین، مافیای مواد مخدر، اقتصادی، عاملین فساد گسترده، ناقضین حقوق بشر، عاملین دامن زدن انواع خشونت های خانوادگی، خصومت های قومی، مذهبی، سمتی، لسانی، تنظیمی، حزبی، زن ستیزان، مردم ستیزان، فرهنگ ستیزان، قانون ستیزان، خرد ستیزان، غارتگران ثروتهای مادی و معنوی کشور، قاتلین مردم بر فرق ده ها میلیون مردم و انجام تقلب گسترده در دوره های انتخاباتی سالهای گذشته یکی از عوامل عمده دشواریهای خونین موجود بوده و میباشد.

غرض کاهش دشواریهای فوق وقت آن رسیده که تمام افراد و نیروهای سالم اندیش، ترقی پسند، آزادی دوست، آزردگی های قبلی را کنار بگذارند، غرض آگاهی دهی ده ها میلیون مردم بخاطر انتخاب افراد شایسته، آگاه، دانشمند، مجرب که نسبت به سایر کاندیدان از اعتبار نسبتا خوب ملی و بین المللی برخوردار باشند در مقام ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی وظایف ایمانی و وجدانی، اسلامی و انسانی خویش را انجام دهند در غیر از آن با ادامه وضع موجود و به قدرت رسیدن گروه های متذکره افغانستان از این بیشتر مورد دستبرد و تجاوز اجانب و گماشته شان قرار خواهند گرفت و پیامد خونین را در پی خواهد داشت.