زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

انگیزه های سفرملایعقوب به قطر 

                            نوشته ی : اسماعیل فروغی       اخیراً…

از واگرایی های سیاسی تا اشتباه ی راهبردی و تاریخی

نویسنده: مهرالدین مشید شعار های قومی دشمنی با وحدت ملی و…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

قمست سوم ایجاد اصلاحات و نخست وزیری شاه محمود: به نظر میرمحمد…

«
»

مشت ها باز می شود، حقایق بر ملا

فرهاد

هرچه بگندد نمکش میزنند                      وای از آن روز که بگندد نمک

                                                                                                رودکی

جنرال عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری به تاریخ 3/5/1394 در مصاحبه با خبرنگار طلوع نیوز در شهر شبرغان داشت در بخشی از صحبت هایش گفت: طالبان دشمن مردم افغانستان هستند. از این لحاظ من هیچ وقت آنها را برادر خطاب نکرده و نخواهم کرد. افزود اشخاص در داخل حکومت هستند زمینه حضور هراس افگنان را در ولایات شمال فراهم ساخته اند و به زودی این افراد به مردم معرفی خواهند شد! افزود اگر این افراد در داخل حکومت به نفع هراس افگنان فعالیت نه نمایند هراس افگنان نمیتوانند فعالیت شانرا در کشور انجام دهند. وی خاطر نشان ساخت طالبان در جواب ما گفته اند که در حدود دو هزار تن اسلحه خویش را به زمین خواهیم گذاشت، با نیروهای دولتی می پیوندند. از گفتگو با رهبران طالبان نیز یادآور شد. وی می گوید زمینه کمی مساعد وضیعت آرام شود حکومت این را تحمل کرده نمیتواند کمک کننده گان هراس افگنان را نه تنها فاش بلکه قانوناً به جزای شان می رساند، آنها باید محاکمه شوند زیرا که طالبان مردم بیگناه را می کشند و مرتکب جنایات جنگی شده از همین رو آنها را هرگز برادر نمیخوانم و آنان را دشمنان مردم افغانستان میدانم!

وی می گوید این چطور برادر است می آیند در مساجد نماز گزاران بیچاره به شهادت می رسانند. از این لحاظ این گروه ها را اجنبی فروخته شده و دشمنان مردم افغانستان میگوییم نه برادر زیرا که برادری این طور نمی شود. در اخیر جنگ را راه حل ندانسته از مخالفان دولت خواست که جنگ افزارهایشان را بر زمین بگذارند در غیر از آن کشته خواهند شد.

جنرال دوستم فرد دوم کشور زمانی دیدگاهش را در رابطه به بازی های موجود بیان میدارد که مسئولین از برگزاری دور دوم مذاکره بین نماینده گان دولت افغانستان و طالبان به تاریخ سی و یک جولای خبری را نشر نموده اند. فرستاده امریکا در رابطه به افغانستان و پاکستان نیز گفته است حاضر است از نخستین دور مذاکرات با طالبان نظارت نماید.

به تاریخ 4/5/1394 یک تن از سران دولت پاکستان اعلان نمود دور دوم مذاکرات بین نماینده گان دولت افغانستان و طالبان نه در کشور چین بلکه در کشور پاکستان برگزار خواهد شد. محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور بعد از ختم نماز عید سعید فطر از ملا محمد عمر رهبر طالبان به نسبت که در رابطه به صلح اظهار خوشبینی نموده اظهار امتنان نمود از جانب دیگر از طریق کابل نیوز خبری نشر در آن گفته شده که ملا محمد عمر دو سال قبل توسط (ملا منصور) معاون آن کشته شده است. به تاریخ 3/5/1394 در روستای تیر گران ولایت بدخشان به نسبت معامله کندک هفتم که در راس آن قومندان امان الله قرار داشت. به کمیت یک صد و هفت تن با ده ها میل سلاح های شفیل، خفیف و موترها به طالبان تسلیم شدند.

طالبان به تاریخ 3/5/1394 در ساحه دندغوری ولایت بغلان یک موتر مسافر بری را توقف داده میخواستند که بیست تن از برادران هزاره با خود ببرند به نسبت تقاضای موی سفیدان شش زن را رها کرده چهارده برادران هزاره را با خود در جای نا معلوم برده اند. حکومت در این باره کاری را انجام نداده. در یک برخورد مسلحانه بین گروه های غیر مسئول در ولایت بغلان 4/5/1394 در یک محفل عروسی صورت گرفت بیست تن کشته شدند. نماینده گان فاریاب در ولسی جرگه میگویند از طرف شب هلیکوپترها آمده هراس افگنان را در فاریاب تسلیح مینمایند. طالبان در آغاز ماه اسد به چهار جسد شهدا در ولایت هلمند برخورد غیر انسانی و غیر اسلامی نموده، برخورد خصمانه آنها سبب شده که بیش از یک صد و پنجاه مکتب که صدها هزار تن در آن مصروف آموزش در ولایت هلمند بودند از مزایای تعلیم و تربیه محروم شوند.

سرقت های مسلحانه، آدم ربائی، ماین گذاری روی جاده، انجام حملات انتحاری و سایر جنایات رو به افزایش بوده، به تاریخ 3/5/1394 در ساحه مکروریان سوم شهر کابل سارقین موبایل قیمت بها را از دست یک شاگرد مکتب زدند، شاگرد فریاد کشیده: پولیس، پولیس موبایل من را دزدیدند، پولیس ها در جواب گفتند ما زمانیکه سارقین را گرفتار و به حوزه انتقال میدهیم از مقامات بالا تیلفون می شود دزدان را رها کنید! روزانه ده ها دستکول خانم ها توسط سارقین موتر سایکل سوار دزدی می شود موتر، خانه، و امثال آنها.

آقای سادات عضو ولسی جرگه به تاریخ 4/5/1394 از طریق طلوع نیوز تائید نمود که یک تعداد در داخل نظام و عده از وسایل اطلاعات جمعی، هراس افگنان را مورال میدهند. عده دیگر میگویند موجودیت اختلافات جدی بخاطر تقسیم قدرت بین طرفداران روسای جمهور و اجرائیه سبب افزایش بی اعتمادی مردم با حکومت وحدت ملی گردید که حامیان هراس افگنان از آن استفاده نموده و می نمایند.

آقای اوباما رئیس جمهور ایالات متحده امریکا در آغاز ماه اسد جاری در جریان گفتگوی ویدویی با اشرف غنی و عبدالله عبدالله داشت، گفت طالبان عقب زده شده اند از ختم جنگ افغانستان یادآوری نمود در مقابل سران ارتش امریکا گفته های اوباما را دو از واقعیت های افغانستان خوانده، بیرون شدن ده هزار سربازان خارجی را در سال 2016 بزرگترین اشتباه جبران ناپذیر میخوانند. جای تاسف است که آقای اوباما طالبان را دشمن نه شورشی میخواند.

مردم و اگاهان امور یکی از عوامل عمده افزایش دشواریهای خونین موجود را انجام بازی های پشت پرده و نبود توافق نظر بین سران احزاب جمهوری خواه و دموکرات ها  در رابطه به کشور ما خوانده می افزایند سران متذکره بخاطر به کرسی نشاندن اهداف خویش کشور و مردم ما را به میدان نبردهای خونین، کوره های آتش و گرداب های خون مبدل ساخته اند! خلاصه اینکه موجودیت دشواریهای فوق حقانیت ادعاهای جنرال دوستم را ثابت می سازد که هستند گروه هایی در داخل و خارج حکومت طبق سناریو ادارات استخباراتی کشورهای منطقه و جهان از جمله آی.اس.آی، ایران، سعودی، قطر، مافیای مواد مخدر و غیره از راه های مختلف هراس افگنان را همکاری و زمینه وحشت، دهشت، کشتارهای جمعی مردم ما را بیشتر ساخته اند.

سوال اینجاست چه باید کرد وضع موجود را کاهش داد؟ به باور آگاهان وقت آن رسیده که سران ریاست جمهوری و اجرائیه اگر خواهان نجات مردم افغانستان از شر هراس افگنان و سایر جنایت کاران می باشند به جای غرق شدن در گرداب های تقسیم قدرت مبارزه جدی را با خدمتگاران هراس افگنان از جمله عاملین فساد، غاضبین میلیونها جریب زمین، جنگ سالاران، ناقضین حقوق بشر، جنایت کاران سازمان یافته، مافیای اقتصادی، مواد مخدر، مالکین اقتصاد غیر مشروع، جنگی، مافیائی قانون ستیزان، فرهنگ ستیزان، مردم ستیزان، زن ستیزان، عاملین دامن زدن انواع خشونت ها، خصومت ها، قاچاقبران سنگ های قیمتی، آثار باستانی، مداخله خارجی ها آغاز نمایند. دولت و حکومت را از لوث آنها پاک و حامیان هراس افگنان را به مردم و ارگانهای حقوقی و قضائی معرفی نمایند در غیر از آن انجام بازی های موجود از این بیشتر مردم و کشور ما را به سوی نابودی سوق خواهد نمود.