به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

«
»

مرور تحریم‌های امریکا علیه روسیه

 با آغاز بحران اکراین در نوامبر 2013 نوک پیکان اتهامات اتحادیه اروپا و امریکا ، روسیه را نشانه گرفت؛ چراکه آنها روسیه را در زمینه سازی برای عدم ثبات در اکراین مقصر می‌دانستند.

  تحریمهایی که از مارس 2014 آغاز و تا همین چند وقت اخیر ادامه داشته و آمریکا با تمدید آنها نشان داد که قرار نیست در این مساله که با اکراین شروع شد و بعدها برای تغییر رویکرد روسیه در جهان، به مسایل مختلف گره زده شد، تجدید نظر کند.

البته تنوع و سطح تحریمهای اعمال شده علیه روسیه تاثیرات متفاوتی را در اقتصاد روسیه به همراه داشته است. اقتصادی که در بهبوهه افت ناگهانی و بی سابقه قیمت نفت، می بایست خود را در برابر این تحریمها و هزینه های اجباری آن مقاوم می کرد.

فهرست تحریم های اعمال شده علیه روسیه طی چهار سال اخیر به این شرح است:

4 مارس 2014- تحریم همکاریهای سرمایه گذاری و نظامی با فدراسیون روسیه و نیز لغو مذاکرات دوجانبه و کنفرانس برنامه ریزی شده بین دو  کشور

13 مارس 2014-  اعلام خبر «فروش امتحانی» 5 میلیون بشکه نفت از ذخیره راهبردی آمریکا با مشخصات مشابه با نفت صادراتی روسیه.

16مارس 2014- امضای تحریم علیه 7 شخصیت بلند پایه روسیه توسط باراک اوباما؛ این تحریم شامل بسته شدن حسابها بانکی و ضبط اموال و جلوگیری از صدور ویزای ورود برای این مقامات روسیه  می‌شد.

20 مارس 2014- باراک اوباما دستور گسترش فهرست مقامات روسی که قبلا علیه آنها محدودیتهایی اعمال شده بود را امضا کرد. در این فرمان همچنین بانک «راسیا» به عنوان بانک خصوصی مقامات روسی معرفی شده بود و در نتیجه همکاری با این بانک ممنوع اعلام شد. همچنین تنی چند از تجار بزرگ روس  از جمله گ. ن. تیمچنکو، برادران روتنبرگ و یو. و. کوالچوک به دلیل داشتن روابط اقتصادی با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در فهرست این تحریمها قرار گرفتند.

27مارس 2014-  امریکا همکاری های خود با فدراسیون روسیه در راستای مبارزه با قاچاق مواد مخدر را متوقف  و همچنین صدور مجوز برای صادرات «محصولات با قابلیت مصرف دومنظوره» توسط شرکتهای امریکایی را ممنوع اعلام کرد.

28 مارس 2014- امریکا صدور مجوز برای صادرات تجهیزات نظامی به روسیه را متوقف کرد.
30 مارس 2014- فعالیت کمیسیون ویژه امریکا- روسیه تحت نظارت روسای جمهور دو کشور لغو شد.
2 آوریل 2014- امریکا اجرای چند پروژه که در چارچوب کمیسیون ویژه امریکا- روسیه (تحت نظارت روسای جمهور دو کشور) تعریف شده بودند و نیز برخی زمینه های همکاری با سازمان های نظامی روسیه را متوقف  و بودجه های در نظرگرفته شده برای آنها را به توسعه همکاریهای با اکراین اختصاص داد.

3 آورریل 2014-آمریکا مذاکرات خود با فدراسیون روسیه در حوزه دفاع ضد موشکی را متوقف و در همان روز همچنین همکاریهای خود با فدراسیون روسیه در حوزه فضایی را به استثنای پرژه ایستگاه بین المللی فضایی و نیز اجرای چندین پرژه در حوزه نیروی هسته ای متوقف کرد.

7آوریل 2014- امریکا همکاری با فدراسیون روسیه در چارچوب پروژه «کاهش تهدیدات هسته ای» معروف به پروژه «نان- لوگار» را متوقف و دسترسی شهروندان روسیه به مراکز تحت نظارات وزارت انرژی روسیه شامل «لابراتوار ملی بروک هاون» و «فرمی لاب» را ممنوع اعلام کرد.

11 آوریل 2014- اعمال تحریم علیه 7 شخصیت مسئول در شبه جزیره کریمه و نیز شرکت نفتی – گازی “چرنومور نفت گاز”

28 آوریل 2014- ورود اسامی 7 تن از مقامات دولتی روسیه و نیز 17 شرکت روسی به فهرست تحریمهای آمریکا علیه روسیه. همچنین فروش تجهیزات با فناوری برتر به فدراسیون روسیه که امکان تقویت آمادگی ارتش این کشور را به همراه دارد، ممنوع و مجوزهای قبلی برای صدور این تجهیزات به فدراسیون روسیه نیز لغو شد.

7 می 2014- دولت امریکا روسیه را از فهرست «کشورها با اقتصادهای در دوره عبور» که می توانند برخی اقلام را بدون مالیات به ایالات متحده صادر کنند، خارج کرد.

18 ژوئن 2014- سخت کردن صادرات از 5 شرکت دانش بنیان روسیه. پس از آن صادرات از این شرکتها تنها با دریافت مجوز رسمی از دولت میسر شد.

21 ژوئن 2014- افزودن نام 7 نفر از رهبران تجزیه طلب در کریمه و مقامات روسیه به فهرست تحریم‌های امریکا

16جولای  2014- در این روز مرحله اول اعمال تحریم علیه بخش حیاتی اقتصاد روسیه صورت گرفت. در این تحریمها شرکت ها و بانکهای غول پیکر روسیه از جمله: شرکت نفتی «روس نفت»، شرکت گازی«نوواتک»، بانکهای دولتی «ونش اکونوم بانک» و «گازپروم بانک»، شرکتهای عمده صنایع دفاعی و صنایع جانبی مرتبط با وزارت دفاع روسیه از جمله «آلماز- آنتی»، «کلاشنیکوف»، شرکت تولید واگن«اورال واگن زاوود»، شرکت تولید قطعات«کا ب» و … و تنی چند از مقامات دولتی و نظامی روسیه در فهرست تحریمها قرار گرفتند.

25 جولای  2014- آمریکا از حمایت از پروژه های «بانک جهانی» در روسیه سر باز زد.

29 جولای 2014- دولت امریکا بانکهای بزرگ روسی شامل «بانک ماسکوی»، «بانک و ت ب» و «بانک روس سلخوز» را در فهرست تحریمهای خود قرار داد. بنا بر این تحریمها شهروندان و شرکتهای امریکایی از عقد «تعهدات بلند مدت» با این بانکها و یا شخصیتهای حقوقی مربوط به آنها و نیز استفاده از دارایی های آن برای مدت بیش از 90 روز، منع شدند. همچنین «مجموعه شرکتهای تولید کشتی های روسیه» نیز به فهرست شرکتهای روسی تحریم شده توسط وزارت خزانه داری امریکا وارد شدند..

6 آگوست 2014-آمریکا صادرات تجهیزات برای استخراج با عمق بیش از 152 متر که در صنایع نفت و گاز استفاده می شوند، فناوری استخراج حاملهای انرژی غیر رایج، تجهیزات لازم برای استخراج زیر آب، سیستمهای کنترل از راه دور دستگاه های زیر آب، نرم افزارهای لازم برای سیستم های موجود در این حوزه و … را به روسیه ممنوع اعلام کرد.

12سپتامبر 2014- امریکا بخش دوم تحریمها علیه بخشهای حیاتی اقتصاد روسیه را به اجرا در آورد. در این مرحله غولهای نفت و گاز روسیه شامل: «گازپروم»، «لوک اویل»، «ترانس نفت»، «گازپروم نفت»، «سورگوت نفت»، «روس نفت» و «نواتک» وارد فهرست تحریمهای جدید امریکا قرار گرفتند. بنا بر این تحریمها شرکتها و شهروندان امریکایی از ارسال محصولات و فناوریهایی که امکان استخراج نفت و گاز در سایتهایی که در عمق دریاها قرار دارند و نیز چاه های نفت و گاز در قطب شمال را می دهد، منع شدند.

همچنین شرکت های «گازپروم نفت» و «ترانس نفت » از گرفتن وام و یا قراردادن اوراق بهادار خود برای دوره بیش از 90 روز منع شدند. در این دستور قید شد که فن‌آوریها و محصولات فوق‌ا الذکر حتی از طریق واسطه نیز نمی توانند به روسیه صادر شوند. شهروندان و شرکتهای امریکایی حق خرید اوراق قرضه از بانکهای «ازبربانک»، «گازپروم بانک»،  «بانک ماسکوی»، «ونش اکونوم بانک»، «و ت ب بانک» و «روس سلخوز بانک» و نیز شرکتهای «نواتک» و «روس نفت» و اعطای وام برای بیش از 30 روز به آنها را ندارند. همچنین چند شرکت عمده صنایع دفاعی روسیه و صنایع مرتبط با آن نیز در فهرست تشدید تحریمهای ایالات متحه امریکا قرار گرفتند.

25 سپتامبر 2014- شرکت «سرمایه گذاری خصوصی خارجی» بررسی تمامی پروژه های سرمایه گذاری در روسیه را معلق کرد.
18 دسامبر 2014- باراک اوباما قانون به تصویب رسیده در سنای امریکا در حمایت از اکراین را به امضا رساند. بر مبنای این قانون به رئیس جمهور امریکا این اجازه داده شده است که تحریمها علیه دولت و شرکتهای روسی را گسترش داده و به اکراین کمک نظامی دهد.

19 دسامبر 2014- باراک اوباما تحریمهای جدیدی را علیه روسیه اعمال کرد که  این تحریمها شامل اعمال تحریم اقتصادی علیه شبه جزیره کریمه، اضافه کردن 17 شخصیت به فهرست مقامات تحریم شده روسیه و افزودن چند شرکت بزرگ دیگر روسیه به فهرست تحریمها می شد.

4 مارس  2015 تحریمها علیه روسیه برای یکسال تمدید شد.
11مارس 2015- 14 نفر به فهرست تحریمها اضافه شدند و همچنین «اتحادیه جوانان اوراسیا» و بانک«ملی تجاری روسیه» نیز به فهرست سازمانهای تحریمی اضافه شدند.

31 ماررس 2015- مذاکرات با طرف روس در خصوص احداث سامانه های دفاع  موشکی در محدوده اروپا تعلیق شد.
24 ژوئن 2015- اعمال مجازات برای تمامی بانکهای خارجی که با بانکها و شخصیتهای حقوقی روسی که تا قبل از این در فهرست تحریمهای امریکا قرار گرفته بودند. این مجازات شامل ممنوعیت اففتاح حسابهای کارگزاری در امریکا و اعمال محدودیتهای سنگین برای حسابهای کارگزاری این بانکها در امریکا،می شد..
30 ژوئن 2015- گسترش فهرست افراد(11 نفر) و شرکتهای روسی تحت تحریم. از جمله این شرکتها می توان به شرکتهای «بنیاد سرمایه گذاری های مستقیم روسیه»،  ساختارهای زیر مجموعه بانک «ونش اکونوم بانک» ازجمله برخی بنیادهای روسی که در زمینه توسعه مناطق مختلف روسیه فعالیت می کنند، چند بانک و شرکت وابسته-  ساختارهای زیر مجموعه شرکت «روس نفت»- شامل چند شرکت تجاری در حوزه های مختلف-، چند نهاد در کریمه و شرکت «مکانیکی» شهر ایژفسک روسیه، اشاره کرد.

7اگوست 2015 – تحریمهایی علیه پروژه شرکت گازپروم در منطقه ساخالین اعمال شد.
22دسامبر 2015- افزودن نام 12 فرد و چند شرکت دیگر روسی به فهرست تحریمها.
2مارس 2016- تحریمها علیه روسیه برای یک سال تمدید شد.
25 فوریه 2016- امریکا به چند شرکت عمده خود توصیه کرد که اوراق قرضه شرکتهای روسی را خریداری کنند.
1 سپتامبر 2016- 17 فرد جدید به فهرست تحرمیهای روسیه اضافه شدند.20 شرکت اقتصادی، سازمان و نهاد دولتی روسیه به فهرست تحریمها ضافه شدند. همچنین در راستای تحریمهای اعمال شده علیه شرکتهای قبلی روسی، ده ها شرکت زیر مجموعه مربوط به بانکهای«بانک ماسکوی»، «گازپرئم بانک» و شرکت «گازپروم» به فهرست تحریمها اضافه شدند..

6 سپتامبر 2016- فهرست شرکتهای تحت تحریم با افزودن 11 شرکت جدید به 81 شرکت و 86 شرکت زیر مجموعه رسید.
14نوامبر 2016- 6 نفر جدید به فهرستهای تحریم اضافه شدند.

18 نوامبر 2016- امریکا اعلام کرد خرید هلیکوپترهای می- 17 روسیه برای نیروهای خود در افغانستان را معلق کرد.
20 دسامبر 2016- امریکا 6 شخصیت حقیقی دیگر و چند شرکت جدید را به فهرست تحریمهای خود اضافه کرد.

23 دسامبر 2016- دولت امریکا تخصیص بودجه برای همکاری های نظامی با روسیه شامل بخشهای فناوری(به استثنای صادر کنندگان موتورهای موشک، تجهیزات لازم برای ایالات متحده امریکا برای نظارت بر اجرای توافق عدم گسترش سلاح های هسته ای و تجهیزات مورد نیاز برای انجام عملیات امریکا و ناتو در افغانستان)  توسط وزارت دفاع این کشور را ممنوع کرد.

 27 دسامبر 2016- چند شرکت دیگر در شبه جزیره کریمه  با تحریمهای امریکا روبرو شدند.

13 ژانویه 2017 – امریکا تحریمهای روسیه را برای یک سال تمدید کرد.