گنجینۀ الهام

رسول پویان 2/5/2023 روزباخورشیدوشب سیل شباهنگم خوش است زیــر نـور خلـوت مهـتـاب آهنگـم…

در ارتباط به جفنگ گویی ها ی " نیاز نیاز"

حبیب میهنیار دوستان گرامی شما بهتر میدانید که یکی از ویژه…

ادبیات مبتذل،- سرگرم کننده و کم ارزش؟

Trivialliteratur:   آرام بختیاری نیاز انسان از خود بیگانه به ادبیات سرگرم کننده.  ادبیات…

پیام شادباش به مناسبت روز جهانی کارگر

ا. م. شیری روز اتحاد و همبستگی انترناسیونالیستی کارگران و زحمکشان…

دستار پوشان اسلام ستیز و پاچه بلند های حرمت شکن

نویسنده: مهرالدین مشید گروه ی طالبان از نظر حسن عباس نویسنده…

برگردان شعرهایی از سبزه برزنجی

خانم "سبزه برزنجی" (به کُردی: سۆزە بەرزنجی) شاعر کُرد زبان،…

به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

«
»

مردم در محاصره هراس افگنان گیر مانده اند

فرهاد

با قاتلان خلق وطن دوستی خطاست          تسلیم شدن به پنجه پنجابیان بس است

دشمن بود هر که وطن را بخون کشد                   بهر خدا معامله با قاتلان بس است

میهن به زیر چکمه بیگانگان شد خراب      حمام خون به نقشه بیگانگان بس است

رسول پویان

سرپرست ریاست امنیت ملی به تاریخ 26/9/1393 در مقابل سوالات اعضای ولسی جرگه علت گسترش خونریزی را در کشور چنین بیان داشت: یک صد و هفت از گروه هراس افکنان به دور شهر کابل حلقه زده و یک صد و سه گروه گروه های مسلح غیرمسئول که به دو تیم انتخاباتی در ارتباط اند در چهار اطراف و ولسوالی ها و شهر کابل قرار دارند. میافزاید گشت و گذار دو هزار و پنجصد عراده موترهای شیشه سیاه سبب ناامنی در شهر گردیده است. که هشتاد فیصدشان مربوط به گروه های فوق میباشد شهر کابل دارای بیست و شش دروازه بوده که در چهار دروازه مؤظفین امنیتی کنترول دارند. گروه های مسلح غیرمسئول توانسته چندین هزار جواز جنگ افزار را بدست آورند. موترها شانزده تن در پشاور بارگیری در نزدیک ارگ ریاست جمهوری تخلیه میشوند. در ولسوالی های هلمند شصت و پنج بالون غرض تعقیب مخالفین وجود داشت. هر زمانی که از آنطرف خط دیورند مخالفین مسلح داخل کشور میشد به واسطه آن آنها را تا آخرین محل شان تعقیب میکردیم حالا بالونهای متذکره برداشته شده همراه شش تن کارمندان خویش اطلاعات یک ولسوالی را بدست میاوریم.

سرپرست متذکره زمانی از دشواریهای فوق حرف میزند که سران قصر سفید میگویند که جنگ قریب به چهارده سال گذشته در افغانستان یک تلیون دالر هزینه برداشته است. آقای اوباما از ختم جنگ تا اخیر سال 2014 در افغانستان به مردم امریکا مژده داده میافزاید به نسبت موجودیت بقاهای القاعده هنوز هم مشکلات در افغانستان وجود دارد.

مردم و آگاهان در رابطه به گفته های فوق و سایر رویدادهای هفته اخیر ماه قوس سال جاری در مجالس محافل و از طریق وسایل اطلاعات جمعی نظریات دیدگاه و برداشت های خویش را چنین بیان داشته. گروه های جنایتکار فوق با وجودی که طبق سناریو کشورگشایان و ادارات استخباراتی یک عده کشورهای منطقه و جهان توانسته اند با انجام بزرگترین جنایات خونین و جبران ناپذیر خویش روی سیاه تمام مهاجمین و غارتگران پنج هزار سال تاریخ گذشته را سفید نمایند و کشور مردم ما را در گرداب های خون و کوره های آتش غرق ده ها میلیون مردم ما را به بحران های خونین جبران ناپذیر مبتلا با تأسف به آن بسنده نکرده بخاطر ذلیل و ناتوان ساختن ده ها میلیون مردم بازیهای جدید را آغاز نموده با محاصره کشیدن مردم میخواهند از این بیشتر و بهتر به مقامات کلیدی دستیاب تا بتوانند اهداف شوم خویش را عملی سازند که به محاصره کشانیدن ده ها میلیون مردم به واسطه جنایتکاران قرن بیست و یک مثال برجسته آن میباشد که با تنگ تر ساختن حلقه محاصره و تشدید نمودن جنگ اعلان ناشده و نیابتی برضد مردم وارد کردن فشارهای اقتصادی، روانی و ایجاد فضای ترس و وحشت زیرنام جنگ طالبان القاعده، داعش و غیره میخواهند از این بیشتر مردم ما را ناتوان خوار و زار و بخاطر تطبیق پلان های شوم خویش از پا درآورده وادار به فرمانبرداری خویش سازند.

تشدید شدن جنگهای خونین در ولسوالی های جرم بدخشان، دانگان ولایت کنر، هلمند و سایر نقاط کشور یک مثال برجسته میباشد. مردم میگویند هزاران پناه جوی که از جنگهای وزیرستان شمالی فرار کرده بودند به واسطه اداره آی. اس. آی مسلح افراد متذکره جنگ را بر ضد مردم کنر آغاز نموده موجودیت صدها ترورست تاجک، ازبک، ترکمن، چچن که ده ها تن آنها زنان میباشند در ولایت سرپل سبب نگرانی مردم گردیده مردم یکی از عوامل گسترش جنگهای خونین جرم بدخشان را بازیهای خونین به واسطه زورمندان محل غرض دستیابی به معادن میخوانند میافزایند که عده ای از جنگ افروزان توسط مقامات بلند دولتی و پارلمان حمایه میشوند.

رئیس معارف ولایت هرات از موجودیت سه صد مدرسه غیرقانونی که طور مرموز در ولایت متذکره فعالیت مینمایند اظهار نگرانی نموده میافزاید معلوم نیست که هزاران تن طور لیلیه در این مدارس مصروف آموزش میباشند. از طرف کدام نهاد داخلی و خارجی تمویل میشوند. عده از کارمندان امنیتی که از گرفتن نامهای خود با خبرنگار طلوع نیوز خودداری کرده میگویند در ولایت هرات یک هزار مدرسه وجود دارد. عده ای به این باور هستند از اینکه منابع تمویل کننده مدارس فوق معلوم نیست امکان دارد به واسطه مافیای مواد مخدر و ادارات استخباراتی یا گروه های هراس افکن مدارس مذکور بخاطر دستیابی به اهداف شان تمویل شوند.

در رابطه به مصارف یک تلیون دالر به واسطه دولت امریکا در افغانستان مردم میگویند نتایج مصارف گزاف سبب شده که ده ها میلیون مردم به فقر گسترده مبتلا، شب و روز در محاصره جنایتکاران قرن بیست و یک هر لحظه قربانی شوند میافزایند اگر ده فیصد مصارف فوق صادقانه غرض آبادانی کشور و مردم به مصرف میرسید امروز کشور و مردم ما در پهلوی کشورهای پیشرفته منطقه قرار میگرفت.

برعکس بجای احیاء و بازسازی واقعی مافیای مواد مخدر، اقتصادی، غاضبین زمین، جنگسالاران، زورمندان، افراد غیرمسئول، مردم ستیزان، قانون ستیزان، زن ستیزان، فرهنگ ستیزان، عاملین دامن زدن خشونت های خانوادگی، خصومت های قومی، لسانی، سمتی، مذهبی، تنظیمی، حزبی با استفاده از آن توانستند هزاران قصر، بلند منزل، شهرک ها، کمپنی ها، تجارتخانه ها، ترانسپورت های هوائی و زمینی در داخل و خارج کشور اعمار نمایند.

انجام انواع شکنجه ها که به سیاست رسمی دبلیوبوش مبدل شده بود از سال 2001-2009 میلادی در زندان های کونتانامو، بگرام، عراق و غیره صورت گرفت قلب های ده ها میلیون مردم ما را داغدار ساخته است. در حالیکه که از ورود قوت های اتحاد شوروی وقت در ششم جدی سال جاری سی و پنج سال سپری میشود با وجود انجام یک سلسله اشتباهات احترام که به فرهنگ دین مقدس اسلام و ناموس مردم ما قوت های مذکور داشتند آنرا رعایت مینمودند اکثریت مردم از کارنامه های آنها به نیکویی یادآوری میکنند و میافزایند اتحاد شوروی وقت به واسطه گروه های مسلح وقت متجاوز خوانده میشد بعد از دعوت خویش یک قوای مسلح مجهز با سلاح های پیشرفته هوائی و زمینی و یکصد و چهل و سه فابریکات، شفاخانه ها، مؤسسات عالی، سیلوها، هزاران کیلومتر شاهراه ها، بندهای نهر، کانال های آبیاری، فارمهای زراعتی، هفت صد معادن آماده بهره برداری و غیره از خود به جا گذاشت که با مسلط شدن گروه های تشنه به قدرت و ثروت همه دستاوردهای فوق به خاک یکسان به پاکستان انتقال داده شد که لیلام نمودن هزاران دستگاه های بزرگ و کوچک دولتی و مختلط زیرنام خصوصی به نرخ کاه ماش و ورشکست ساختن ده ها هزار دستگاه های بزرگ و کوچک خصوصی تولیدی یک مثال برجسته آن میباشد.

بازیگران صرف به کشتار مردم بیگناه افغانستان اکتفا نکرده بخاطر انجام پلان های غاضبانه خویش آتش جنگ را به کشورهای همسایه انتقال داده که کشته شدن یک صد و پنجاه و زخمی شدن دوصد تن در یک مکتب زیرنظر ارتش پاکستان به واسطه طالبان پاکستانی یک مثال آن میباشد که سبب غمگین شدن صدها میلیون مردم در کشورهای پاکستان و افغانستان گردید. عاملین بازیهای متذکره بخاطر اغفال صدها میلیون مردم پاکستان سه روز ماتم ملی اعلان و سفرهای عاجل به افغانستان زیرنام گرفتن تعهد سران افغانستان در مبارزه با هراس افکنی یکبار دیگر خواستند حقایق را از انزار و چشم مردم پاکستان و جهانیان پنهان سازند.

فعالان جامعه مدنی پاکستانی در یک گردهمایی خواهان همکاری از دولت افغانستان برضد هراس افکنان شده در حالیکه ادامه جنگ اعلان ناشده قریب به چهار دهه گذشته ثابت میسازد که عاملین کشتارها و جنایات در آنطرف خط دیورند در ده ها هزار لانه های ترورستی زیرنام مدارس دینی به واسطه همکاری مالی سعودی، ایران، قطر، اداره آی. اس. آی کشورهای خلیج تمویل تسلیح آموزش داده غرض انجام کشتار مردم بیگناه به کشور ما کشورهای منطقه و جهان اعزام میشوند که یک مثال آن به شهادت رسانیدن شاگردان مکتب در پشاور، ده ها تن در پکتیا، لیسه استقلال و سایر نقاط کشور ما بوده و میباشد. انتقال مرغ های زنده ساری از پاکستان سبب از بین رفتن صدها مرغ در فارم های ولایات شرقی گردیده. مردم خواهان جلوگیری مرغهای زنده از پاکستان میباشند. در حالیکه اداره بررسی امریکا در سال گذشته از ناپدید شدن صدها میلیارد دالر در وزارت صحت عامه افغانستان خبری را نشر نمود هنوز هم روزانه هزاران تن با قبول توهین و تحقیر غرض تداوی به کشورهای هندوستان و پاکستان سفر نموده و از پرداخت پولهای گزاف و غیره قانونی در شفاخانه ها به ستوه آمده اند.

تجاران ملی یکی از عوامل حیف و میل شدن صدها میلیون دالر و گسترش فساد در گمرکات افغانستان موجودیت کمیشن کاران را دانسته مسئولین وزارت مالیه هنوز هم موجودیت کمیشن کاران متذکره را بخاطر حل مشکلات و دولت مفید میدانند. در حالیکه مردم ما حق حیات، زندگی کردن در فضای امن، مصئون، قانون دسترسی به آموزش پرورش، دستیابی به تحصیلات عالی، بهداشت مجانی مثال سایر ملل جهان دارند. سوال اینجاست که برای بیرون رفت از وضع موجود و شکستن حلقه محاصره و محدود نمودن صلاحیت های گروگان گیران داخلی و خارجی که زمینه را جهت رسیدن به اهداف مساعد سازد چه باید کرد؟

به باور آگاهان دفاع مشروع غرض نجات از وضع موجود حق هر انسان، مسلمان و افغان در چوکات قانون اساسی کشور بوده و میباشد. حالا وقت آن رسیده بخاطر نجات از حلقه محاصره جنایت کاران و گروگان گیران تمام نیروهای سالم اندیش کشور دست اتحاد و دوستی را با جلب همکاری نیروها، سازمان های صلح جو، ترقی پسند، آزادی خواه منطقه و جهان بسوی هم دراز تا بتوانند دولت وحدت ملی نوپا را از شر مداخله صریح گروه های دهشت و وحشت، جانی و یک عده ادارات استخباراتی کشورهای منطقه و جهان نجات دهند، در غیر از آن با ادامه وضع موجود حلقه محاصره و گروگان گیری تنگ تر مردم از این بیشتر بسوی نابودی سوق خواهند شد.