عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

«
»

مردم خواهان ختم بازی های گمراه کننده در کشور می باشند

فرهاد

از یک طرف نهنگ از دیگر طرف پلنگ

هردو به خون ما دهن کردند رنگ

بارک اوباما به تاریخ 4/2/1394 در مراسم یادبود از سربازان امریکا که در ایالت ویرجینیا برگزار شده بود در بخشی از صحبت هایش یکبار دیگر به بازگشت سربازان امریکائی تاکید نمود افزود به شمار آنان از این بیشتر کاهش خواهیم داد و شمار آنها تا پایان سال آینده میلادی تنها به حضور در سفارت ایالات متحده در کابل محدود خواهد شد.

افزود افغانستان یک جای خطرناک باقیمانده است و بسیاری از خانواده ها میدانند که سربازان ما زندگی شان را با خطر در این کشور روبرو می سازند. وی میگوید با وجود پایان ماموریت جنگ جان دوسون نخستین سرباز امریکایی است که در ماموریت تازه با آموزش دهی کشته شد! اوباما یکبار دیگر آمادگی خود را در مبارزه با القاعده و داعش اعلان و بر پایبند بودن کشور بر تعهدات خود در برابر افغانستان تاکید کرد! در حالیکه مردم و آگاهان امور یادبود از سربازان امریکائی و میلیونها شهدا را که به نسبت جنگ اعلان ناشده و تحمیلی طی بیش از چهار دهه گذشته جان های شیرین خود را از دست داده یک عمل انسانی دانسته دیدگاه ها و نظریات خویش در رابطه به گفته های اوباما چنین بیان داشته اند! میشل شوسودوفسکی نویسنده کتاب “جنگ” امریکا ” با تروریسم” در صفحه 74 کتاب متذکره زیر عنوان دستور کار پنهانی واشنگتن در رابطه به سیاست خارجی امریکا نوشته است سیاست خارجی ایالات متحده با مهار موج بنیاد گرایی همسازی ندارد. در واقع کاملا برعکس است. اهمیت رشد اسلام تندرو در پی یازدهم سپمتبر در خاور میانه آسیای مرکزی با دستور کار پنهانی واشنگتن سازگاری دارد این سیاست مرکب است از حفظ تروریسم بین اللملی نه مبارزه با آن به منظور بی ثبات کردن جوامع ملی و جلوگیری از ابراز وجود جنبش های راستین اجتماعی که امپراتوری امریکا را نشانه کردند. واشنگتن از مجاری عملیات پنهانی CIA از رشد بنیاد گرایی اسلامی به ویژه در چین، هند هم چنان حمایت می کند در سراسر جهان در حال توسعه رشد بنیاد گرایی فرقه ای و سازمانهای دیگری از این دست به تامین منافع امریکا گرایش دارد. این سازمانهای مختلف و شورش های مسلحانه به ویژه در کشورهای رشد یافته اند که نهاد های دولتی آنها زیر فشار اصلاحات اقتصادی تحت حمایت صندوق بین اللملی پول فروپاشیده شده اند کاربرد معجون اقتصادی صندوق بین اللملی پول اغلب فضایی از کشاکش قومی و اجتماعی پدید می آورد که در نتیجه رشد بنیاد گرایی و خشونت قومی را میسر می سازد.

این سازمانهای بنیاد گر سبب براندازی نهادهای سازمانهای غیر بنیاد گرایی شده، بنیاد گرایی در کوتاه مدت اختلافات اجتماعی و قومی پدید می آورد و توانایی مردم را در سازمان یافتن علیه امپراتوری امریکا متزلزل می کند. این سازمانها یا جنبش ها مانند طالبان بیشتر اوقات مخالفت با عمو سام را به شیوه دامن می زنند که منافع گسترده جغرافیای سیاسی و اقتصادی امریکا را با خطر جدی روبرو نمیکند در این میان واشنگتن از رشد آنها به عنوان خلع سلاح جنبش های اجتماعی پشتیبانی کرده است چه بیم دارد که احتمالا پیشوای اقتصادی و سیاسی ایالات متحده را تهدید می کند! گذشت زمان گفته هایی شوسودفسکی را در رابطه به کشور ما ثابت ساخت که سران قصر سفید متحدین جهانی و منطقه آن به انجام تعهدات خویش در عمل صادق نبوده و نمی باشند از همین لحاظ است که سرزمین جنت نشان ما با پایگاه مافیای بین اللملی مواد مخدر، میدان نبرد، بازار مصرفی، تهیه کننده مواد خام، آزمایش انواع ایدولوژی ها و سلاح های پیشرفته زمینی و هوایی کشورهای منطقه و جهان مبدل گردیده است. حالا که دامان رسوایی هایشان به جهانیان بلند شده به خاطر گمراه کردن هزاران میلیون مردم کشورهای منطقه و جهان دست به بازی های جدید خونین زده زیر نام مبارزه با القاعده و داعش جنگ خونین را در کشور ما آغاز نموده اند:

با راه اندازی بازیهای ریا کارانه توانسته اند اکثریت ولایات از شمال را به پایگاه جانی ترین مردمان جهان مبدل سازند. محمد عمر صافی والی کندز به تاریخ 5/3/1394 از طریق طلوع نیوز گفت ارتش پاکستان با راه اندازی عملیات در روز پرستان هراس افگنان خارجی را به افغانستان فرستاده است از همین رو کندز گواه درگیری های سنگین بوده است میافزاید طالبان و هراس افگنان خارجی با داعش بیعت کرده اند از بهر ایجاد یک پایگاه امن در کندز و شماری از دیگر ولایات شمال می جنگند. آقای صافی جنگ جویان متذکره را شهروندان ترکیه، ازبکستان، تاجکستان، قرغزستان و کشورهای دیگر خوانده.

آقای پترام عضو ولسی جرگه به تاریخ 5/3/1394 از طریق طلوع نیوز گفت در عقب داعش امریکائی ها، انگلیس ها و سایر متحدین منطقه و جهان آنها قرار داشته کشورهای متذکره به خاطر انتقام جوئی شکست شان در اوکراین و رسیدن به اهداف شان میخواهند کشورهای آسیای میانه را بی ثبات و ویران سازند افزود دولت غیر مشروع وحدت ملی توان جلوگیری آنها را نداشته و ندارد زیرا که تصمیم گیرنده دیگران هستند.

وزیر معارف کشور به تاریخ 6/3/1394 در شورای ملی گفت پنجاه فیصد مکاتب از ناحیه نداشتن سرپناه و سایر نیازها محروم بوده افزود در ولایاتی که امنیت وجود نداشت سالهای قبل مسئولین به نام معاش معلمین و غیره از نهاد های تمویل کننده پول اخذ نموده اند. وزیر تحصیلات عالی علت عدم شفافیت را در امتحان کانکور 1393 پوهنتون کابل مداخله زورمندان محل، اعضای شورای های ولایتی و سایر میخواند. نماینده بدخشان در ولسی جرگه گفت راه یافتن در پوهنتون خانه پری فورمه کانکور بدون پرداخت پول صورت نمیگیرد.

وزیر تجارت و صنایع سه تن را که به حیث معاونین اداره آیسا معرفی کرده بود افراد متذکره به همکاری افراد مسلح داخل اداره متذکره شدند که با واکنش سخت مسئولین اداره متذکره روبرو شدند. ریئس اداره متذکره این عمل را خلاف قانون خارج از صلاحیت وزیر تجارت خواند افزود این چطور حکومت است هر کس که زور دارد هرچه خواست انجام می دهد.

شورای ولایتی بغلان هشدار می دهد اگر حکومت مرکزی در تامین امنیت این شهر توجه نکند بغلان به نا امن ترین ولایت مبدل خواهد شد. این نگرانی به جایی رسیده که بسیاری از مکاتب های دولتی و خصوصی و مراکز آموزشی مجبور شده اند تا دانش آموزان را برای چند روز مرخص نمایند. اعضای شورای ولایتی برخی از مسئولین محلی بغلان را متهم میکنند که با طالبان سازش کرده اند و به طالبان موقع می دهند که جنگ را ادامه دهند. یک منبع که نخواست نامش گرفته شود به طلوع نیوز گفت که سفر رئیس جمهور و شورای عالی صلح به قطر به علت نهایی نشدن تفاهنامه ای تبادل استخباراتی با اسلام آباد ملغا شد.

رئیس شورای صلح به طلوع نیوز گفته است در این سفر یکی از هدف های مهم رئیس جمهور درباره نقش دوحه در روند گفتگو های صلح بوده است. رئیس مجتمع جامعه مدنی می گوید پس از سروصداها درباره امضای تفاهنامه ای تبادل اطلاعات با پاکستان احتمال دارد که اسلام آباد از طالبان خواسته باشد که در گفتگو با دولت افغانستان حاضر نشوند. وی افزود آنچه بسیار مهم است این است که پاکستان به طالبان اجازه نداد که به قطر بروند با دولت افغانستان گفتگو کنند این به این معناست که پاکستان اراده بخاطر تامین صلح در افغانستان ندارد.

سی و هفت سرباز پولیس محل با جنگ افزارهایشان در ولایت ارزگان به طالبان تسلیم شدند. نظر به نشر وسایل اطلاعات جمعی در جریان چندین حمله طالبان مسلح بر پاسگاه پولیس و ارتش در ولایت ارزگان تا تاریخ هفتم جوزا 1394 نوزده پولیس کشته و سی و یک تن دیگر ناپدید شدند. گفته هایی موجود دارد که یک فرمانده پولیس بعد از کشته شدن تمام زیر دستانش بخاطریکه به دست طالبان نیفتند خودش را کشته است.

شورای صلح در واکنش به ختم میعاد پنج تن عضو کلیدی طالبان که یک روز دیگر پایان می یابد میگویند پیوستن مجدد این پنج نفر به طالبان و برگشت آنان در صفوف جنگ علیه مردم افغانستان پیامد ناگواری را در پی خواهد داشت. بر اساس یک توافق نامه بین ایالات متحده و قطر دو سال قبل ملا خیرالله خیرخواه والی پیشین هرات، ملا نورالله معین پیشین امنیت ملی، ملا فضل مظلوم فرمانده نظامی دوره طالبان، ملا عبدالحق وثیق معین پیشین وزارت داخله و ملا محمد نبی عمری فرمانده نظامی در دوران طالبان دو سال قبل به قطر سپرده شده بودند.

مقام های بلند پایه یونان گفته اند طی دو روز گذشته یک هزار و دوصد تن شهروندان افغانستان و سوریه را که میخواستند از این راه به کشورهای دیگر اروپایی بروند بازداشت کرده اند.

محمد اشرف غنی در یک نشست که با مقام وزارت شهرسازی داشت حکم به تعلیق در آمدن وظایف شش مقام بلند پایه این وزارت را صادر نمود از لوی سارنوالی کشور خواست تا روی پرونده های فساد متهمان تحقیقات لازم بر اساس قانون روی دست گیرد.

مردم ولایت لغمان میگویند عده از اعضای ولسی جرگه هزاران تن بدماشان را حمایت کرده از این ناحیه به ستوه آمده اند میافزایند طاوس نام که فعلا رئیس شورای ولایتی لغمات انتخاب شده هیچ سواد نداشته توان نوشتن نام خویش را ندارد با آوردن شهادتنامه تقلبی خود را بر این پست حساس توانست خود را نصب نماید. به نسبت تشدید شدن جنگهای خونین در اکثریت ولایات افزایش فقر، بیکاری، بیماری، اختتاف ها سرقت های مسلحانه مردم به ستوه آمده صدای شان به آسمانها بلند شده زمین سخت و آسمان دور میباشد. پس آقای اوباما متحدین منطقه ئی و جهانی شان طی چهارده سال کدام کار بنیادی به کشور ما انجام دادی که حالا یکبار دیگر ریا کارانه سنگ تعهد را به سینه می زند تا بتوانند چند روز دیگر با پخش اخبار گمراه کننده مردم کشور و جهانیان را اغفال نمایند.

خلاصه اینکه تجارب خونین چهارده سال گذشته ثابت ساخت که بزرگترین عوامل دشواریهای خونین موجود در کشور انجام بازی های گمراه کننده به واسطه سران قصر سفید متحدین جهانی و منطقه ای آن بوده و می باشد.

مردم می پرسند برای کاهش دشواریهای خونین فوق چی باید کرد؟ به باور ما وقت آن رسیده که تمام نیروهای سالم اندیش کشور غرض کاهش دشواریهای خونین فوق الذکر در داخل و خارج کشور صدای اعتراض خود را بر ضد بازی های گمراه کننده بلند نمایند تا این بیشتر کشور و مردم ما قربانی اهداف شوم بازیگران متذکره نگردند.