ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

«
»

مردم خواهان ختم بازیهای ریاکارانه در کشور میباشند

فرهاد

تا دامن خویش از چشم خلق بپوشند

اکنون لباس تقوا پوشیده اند گرگان

این رهروان دلسوز مکر است که امروز

رخسار آهوان را بوسیده اند گرگان

گل پونه محبت این جا چگونه روید

هر گوشه تخم نفرت پاشیده اند گرگان

تا دانه دانه ما را از هم جدا نشانند

بسیار کوشیده اند گرگان

مرحوم فانی

چهاردهه قبل طراحان جنگ اعلان ناشده و تحمیلی از خارج به همکاری یک عده ادارات استخباراتی کشورهای منطقه و جهان از جمله آی. اس. آی، عربستان سعودی، ایران و سایر کشورها زیر بهانه های مختلف توانستند با شعله ور ساختن جنگهای خونین و غارتگرانه سرزمین جنت نشان ما را به کوره های آتش و گرداب های خون مبدل سازند که ثمره آن از این قرار است. افزایش کشت، ترافیک و قاچاق مواد مخدر از نه هزار هکتار زمین در سال 2001 به دوصد و نه هزار هکتار در سال 2013 که سی و شش فیصد نسبت به سال 2012 افزایش را نشان میدهد. مبتلا شدن یک میلیون و سه صد هزار تن به مواد مخدر از جمله زنان و کودکان. افزایش فقر، بیکاری، بیماری که بیش از چهل فیصد مردم در زیر خط فقر زیست می نمایند. غضب چهار میلیون هکتار زمین های دولتی و شخصی توسط غاضبین، معرفی کشور در جمله سه کشور فاسد جهان، حیف و میل نمودن نود میلیارد دالر که زیرنام کمک به کشور ما سرازیر از گاو غدود آن به مصرف نرسیده، غارت به ارزش هزاران میلیارد دالر ثروت های مادی و معنوی کشور از جمله جنگلات، آثار باستانی، سنگهای قیمتی معادن و غیره، لیلام نمودن هزاران دستگاه های تولیدی، خدماتی، تجارتی، دولتی، مختلط به نرخ کاه ماش، زیرنام خصوصی سازی جاری شدن سیل های خون، افزایش حملات انتحاری، ماین گذاری روی جاده، آدم ربائی ها، سرقت های مسلحانه، توسط مخالفین مسلخ، بمباردمان هوائی، عملیات های محاربوی توسط قوت های داخلی و خارجی و کشتار افراد بیگناه، عدم تطبیق یکسان قانون، عدالت اجتماعی، گسترش فرهنگ معافیت، مبدل شدن کشور به میدان نبرد، بازار مصرفی و تهیه کننده مواد خام، آزمایش انواع ایدولوژیها، پایگاه بزرگ مافیای داخلی و بین المللی کشورهای منطقه و جهان، ورشکست شدن ده ها هزار مؤسسات کوچک و بزرگ تولیدی، خدماتی، تجارتی که سبب مهاجرت دوباره میلیونها تن کارمندان ماهر آن در کشورهای منطقه و جهان گردید.

افزایش انواع خشونت های خانوادگی، تجاوز جنسی بالای یک عده زنان و کودکان، ازدواج های اجباری قبل از وقت، دامن زدن خصومت های قومی، لسانی، سمتی، حزبی، تنظیمی، مذهبی، زن ستیزی، مردم ستیزی، قانون ستیزی، فرهنگ ستیزی، خرد ستیزی، افزایش انواع امراض بخصوص روانی، فزیکی، عدم دسترسی اکثریت به تعلیم و تربیه، خدمات صحی مجانی و سایر وقایع اذیت کننده، با گذشت زمان باز شدن مشت ها و برملا شدن حقایق، اکثریت مردم کشور و جهان حالا پی برده اند که ادعاهای زیر نام مبارزه با مواد مخدر، تروریزم، احیاء و بازسازی، حکومت داری خوب، دفاع از زن، بشر و غیره دور از واقعیت و پلان های ریاکارانه کشورگشایان و گماشته گان فاسد و غیرماهر آنها بوده و میباشد. حالا که دامان رسوایی هایشان به جهانیان بلند شده با نشر و پخش اخبار گمراه کننده میخواهند بخاطر وادار ساختن مردم ما غرض پذیرفتن اهداف شوم شان، فضای ترس و وحشت را خلق کرده که میتوان از اظهارات ریاکارانه فرمانده عمومی قوت های امریکائی و ناتو در افغانستان در مجلس سنای امریکا طور مثال یادآوری نمود.

نامبرده دیدگاه خویش را در مجلس سنای امریکا چنین بیان داشت اگر تا اخیر سال 2014 تمام قوت های ما از افغانستان خارج شوند. از اینکه قوت های افغانی توان مقابله را با هراس افکنان نداشته قوت های القاعده و ترورست، هراس افکنان ریشه در افغانستان داشته از این لحاظ گروه های متذکره به یک تهدید بر علیه کشورهای غربی مبدل خواهند شد. چند هفته قبل اوباما از صفرسازی قوت های خویش حرف زده بود. آگاهان امور از شنیدن اخبار، نظریات و اظهارات بلند پایه کشورهای مهاجم سخت خسته شده دیدگاه های خویش را از طریق وسایل اطلاعات جمعی محافل در هفته اخیر ماه حوت سال 1392 ارایه نموده خواستم یکبار دیگر خدمت خواننده گان گرامی یادآور شوم.

جنرال عتیق الله امرخیل یک تن از کارشناسان به تاریخ 22/12/1392 از طریق تلویزیون کابل نیوز نظریات خویش را چنین بیان داشت. قوت های امریکائی در سال 2001 فیصله شورای سازمان امنیت ملل متحد را برای خود بینی خمیری ساخته به افغانستان آمدند حالا بخاطری که از کشور ما نروند میخواهند یک بینی خمیری دیگری برای خود جور نمایند که امضاء پیمان امنیتی غیرقانونی مثل دوازده سال گذشته در حالیکه همه میدانند دوازده سال قبل امضاء پیمان امنیتی پت از مردم امضاء شده بود در آن امتیازات برای سربازان امریکایی داده شده بود که برای یک دپلومات داده نمیشود قابل یادآوری میباشد که معاهده متذکره از طرف امریکا توسط سفیر امریکا و قومندان ناتو از جانب افغانستان وزیرخارجه و داخله وقت آنرا امضاء نموده بودند بخاطری که از جانب پارلمانهای هر دو کشور مورد تصویب قرار نگرفته اعتبار قانونی نداشت و حالا نیز میخواهند با وارد کردن فشارهای تهدید آمیز یک معاهده یک جانبه را مثل گذشته به امضاء رسانند. افزود امریکائی ها ادعا دارند بخاطر گرفتاری بن لادن به افغانستان آمده در حالیکه حالا همه پی برده اند که بن لادن توسط طیاره از یک کشور عربی به همکاری امریکا در افغانستان انتقال و بخاطر برآورده شدن اهداف خویش هر نوع کمک وی و سایر هراس افکنان را مینمودند.

پیمان امنیتی را که حالاخواهان امضاء آن میباشند در متن آن جملاتی نوشته شده که با استفاده از آن فشارهای گوناگون را توسط خود و متحدین خویش بالای کشور ما وارد کرده میتوانند. یک مثال آن: بین دو مملکت اگر تخلف صورت گیرد هیچ یک از طرف حق شکایت را ندارند پس معلوم میشود که امریکائی ها زور دارند هر کاریکه بخواهند با استفاده از آن انجام میدهند. همچنان بزرگترین میدان های هوائی و بندرها را مثل مال شخصی در اختیار خویش قرار داده برای دولت افغانستان حق داشتن معلومات را در آنجا نداده اند از آنها کرایه برای دولت نمی پردازند. از نشست هلیکوپترها حاضر نیستند تکس بپردازند پس امضاء همچو یک معاهده یا پیمان یک جانبه با وارد کردن فشار به امضاء برسد به درد ملت و کشور چه میخورد؟ طوری که مشاهده میشود حالا نیز آنها هر کاری که دلشان خواست انجام میدهند از این سبب است که اعتبارشان در بین مردم بخصوص نسل جوان آزادی دوست پایین آمده، ما نباید بخاطری که مجبوریت داریم تعین سرنوشت زندگی کشور و مردم خویش را بدست دیگران بدهیم در حالیکه در متن پیمان استراتیژیک که قبلا به امضاء رسید دفاع از تمامیت ارضی، تذکر به عمل آمده همه به چشم سر مشاهده نمودند که قریب به دو سال روزانه صدها راکت، نوکران اداره آی. اس. آی و نظامیان پاکستانی بالای ولسوالی های والایات شرقی از جمله کنر پرتاب گردید ده ها تن شهید، صدها فامیل مجبور به ترک خانه های خویش گردیدند. امریکائی ها و متحدین آن زیربهانه آنکه معلوم نیست از کدام جا پرتاب میشود هیچ عکس العمل نشان نداده بلکه خط تحمیلی دیورند را به رسمیت شناختن پس معلوم میشود که سران کشور متذکره و متحدین آن خواهان تأمین صلح در کشور نبوده و صلح را تأمین نمیکنند. تأمین صلح صلاحیت و وظیفه سران اقوام ملیت های با هم برادر کشور بوده تا زمانی که آنها عملا دست به کار نشوند نمیتوان به تأمین صلح و ثبات واقعی دستیاب شد.

در اخیر گفت به باور ما تا زمانیکه در امضاء پیمان متذکره عدالت انصاف بین هر دو کشور رعایت نگردد که منافع ملی دفاع از تمامیت ارضی، حاکمیت ملی ما احترام نگردد امضاء همچو مثل گذشته غیرقانونی، غیرعادلانه، از اعتبار بین مردم افغانستان برخوردار نخواهد بود و غرض تطبیق موادات آن به تضمین بین المللی نیاز است. در جریان صحبت عده از هموطنان از جمله آقای عظیمی گفت ما به چشم سر مشاهده نمودیم که طالبان به ولایات لوگر، غزنی، میدان وردک توسط امریکائی تمویل تسلیح شده از یک ولایت به دیگر ولایت توسط هلیکوپتر انتقال داده میشوند. عده ای میگویند امریکائی ها اگر خواهان صلح و ثبات واقعی در کشور باشند چرا بالای تمویل کننده گان چهل هزار لانه تروریزم که زیرنام مدارس دینی در آنطرف خط دیورند فعالیت می نمایند فشارهای مالی، دیپلوماتیک، اقتصادی، ونظامی را وارد نمی نمایند. یک تن دیگر گفت در ولایت کندز و هلمند امریکائی ها تخم های اصلاح شده تریاک را برای دهقانان توزیع نموده و چند سال قبل از طریق پخش اوراق تبلیغاتی از راه هوا مردم ولایات غربی را اطمینان دادند که مانع کشت تریاک یا خشخاش نمیشویم. عده دیگر انجام تقلب گسترده در دوره انتخابات ریاست جمهوری پارلمانی شوراهای ولایتی را که در سالهای گذشته صورت گرفت وارد کردن فشارهای غیرمستقیم آنها میخوانند.

اکثریت مردم از ناحیه قومی شدن انتخابات سخت نگران میباشند. حامد کرزی در جریان افتتاح پارلمان به کشورهای خارجی هشدار داد که در جریان انتخابات مداخله ننمایند. وی میگوید اگر امریکا و پاکستان بخواهند صلح و ثبات واقعی در کشور ما تأمین میگردد موجودیت چهل هزار لانه تروریزم را که در آنطرف خط دیورند زیر مدارس فعالیت مینمایند توسط ادارات استخباراتی اداره آی. اس. آی، و سایر کشورها تسلیح، تمویل آموزش بخاطر انجام حملات انتحاری ماین گذاری روی جاده و سایر جنایات داده میشوند عامل تشدید شدن دشواریهای موجود گردیده چرا مسدود نمی نمایند و طالبان را یکبار دیگر برادر خطاب کرد. عبدالجبار قهرمان عضو ولسی جرگه میگوید که گفتار و عملکرد حامد کرزی یک صد و هشتاد درجه از هم تفاوت دارند. میافزایند کسانی که به هدایت ادارات استخباراتی کشورهای پاکستان، عربستان و غیره مردم ما را سر میزنند مکاتب را آتش میزنند، زنان را محاکمه صحرائی و سنگسار مینمایند، دروازه علم و معرفت را بر روی زنان بسته نموده اند، برادر خواندن آنها گناه عظیم و جبران ناپذیر بوده و میباشد.

خلاصه اینکه تجارب چهاردهه بخصوص دوازده سال گذشته ثابت میسازد که مبارزه بر ضد تروریزم، هراس افکنی، مواد مخدر، دفاع از حقوق زن، بشر، حکومت داری خوب، احیاء و بازسازی صرف یک ادعا بوده برعکس کشورهای مهاجم و گماشته گان فاسد و غیرماهرشان توانستند با استفاده از آن ده ها میلیون مردم کشور و جهان را غرض از پا درآوردن و ذلیل ساختن به مواد مخدر، مبتلا که یک میلیون و سه صد هزار تن آن مربوط به کشور ما میشود. مردم در هیچ نقطه کشور به شمول نزدیک ارگ ریاست جمهوری احساس مصئونیت کرده نمیتوانند. کشته شدن یک خبرنگار سویدنی در وزیراکبر خان شهر کابل یک مثال برجسته میباشد و هنوز هم گرداننده گان امور بی شرمانه مافیا و پودر سالاری را مردم سالاری میخوانند. به باور آگاهان امور بزرگترین عوامل دشورایهای خونین فوق انجام بازیهای ریاکارانه فوق بوده و میباشد که با تأسف هنوز هم ادامه دارد.

پس چه باید کرد که جلو گسترش همچو بازیها را گرفت؟ به باور ما وقت آن رسیده غرض جلوگیری از پیشرفت جنایات خونین فوق الذکر کشورهای متذکره را وادار ساخت که در عملکرد گذشته خویش تجدید نظر نمایند به جای انجام بازیهای خونین، ریاکارانه و وارد ساختن فشارها بالای مسئولین ده ها میلیون مردم ما را همکاری نمایند تا بتوانند در فضای نسبتاً آرام، آزاد، انسانی، افغانی و اسلامی افراد مورد نظر خویش را که از اعتبار ملی و بین المللی نسبت به سایر کاندیدان ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی برخوردار باشند انتخاب نمایند در غیر از آن با ادامه وضع موجود آتشی را که افروخته اند آن روز دور نیست که دامان خودشان را نیز بگیرد.