به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

«
»

مردم از کارنامه های رهبران واقعی به نیکویی یادآوری مینمایند

داکتر حمیدالله مفید

دردمند

سعدیا مرد نیکو نام نمیرد هرگز      مرده آنست که نامش به نیکویی نبرند

گرچه دانشمندان علم و سیاست سازنده گان تاریخ را توده های عظیم در جهان خوانده اما نقش رهبران واقعی را در سرعت بخشید و بطی ساختن پروسه و مسیر تغییر و تحولات تاریخی نیز اثرگذار خوانده اند. از همین لحاظ است در هر سال زیر نام تجلیل از سالروز وفات آنها قشر آگاه و پیشرو جامعه در نشست ها، تدویر محافل، مجالس و غیره کارنامه ها، دستاوردها، عملکردهای هر یک آنها را نظر به برداشت و عقاید خویش مورد ارزیابی قرار داده تا نسل آینده و بالنده کشور بتوانند از آگاهی و  تجارب آنها استفاده مثبت نموده بخاطر جلوگیری از اشتباهات گذشته تصامیم عالمانه، عاقلانه، واقعبینانه و خردمندانه را اتخاذ نمایند زیرا که این مسیر و جاده پر خم و پیچ را بدون مطالعات عمیق، آثار گرانبهای گذشته گان، شکستها، پیروزیها در عملکردشان نمیتوان در مبارزه با دشمنان علم و فرهنگ، ترقی و پیشرفت و گماشته گان کشورهای اجانب طی نمود و به سر منزل مقصود رسانید.

گرچه نامهای هزاران تن از قهرمان، پیشوایان و رهبران آزادی دوست، ترقی و تحول پسند ثبت تاریخ زرین کشور ما گردیده که هر کدام آنها در زمانهای مختلف از بین ملیت های با هم برادر کشور سربلند کرده با انجام جانبازی ها و قهرمانی ها از خود کارنامه هایی بجا گذاشته که در زمان مختلف مورد ستایش قرار گرفته و هنوز هم مردم حق شناس و با سپاس ما از آنها به نیکویی یادآوری مینمایند.

نظر به تحلیل و ارزیابی دانشمندان علم و سیاست رهبران نیز محصول داشتن آگاهی علمی و فرهنگی اعضای سازمانها، گروه ها، احزاب و مردم میباشند که با تشدید شدن بحرانهای ملی و بین المللی در کشور و جامعه مشخصر، با انجام عملکردهای خویش در جامعه تبارز نموده مورد ستایش آنها قرار گرفته اند.

 پیشرفت علم و تخنیک طی چندین دهه گذشته و تشدید شدن رقابت های منطقه ای و جهانی و گسترش جنگ سرد مسلط بودن رژیم استبدادی فیودالی سبب شد که یک عده رهبران با جلب همکاری قشر آگاه جامعه و طرح برنامه های علمی و انجام کارهای عملی و سازنده توانستند در جریان کار و مبارزه خود را نزد میلیونها مردم ثابت سازند و در قلب میلیونها تن بخصوص نسل جوان و آگاه جامعه راه پیدا نمایند که یکی از این رهبران پرافتخار و آگاه مرحوم ببرک کارمل بنیادگذار و منشی عمومی ح.م.خ.ا افغانستان میباشد که هجده سال قبل در دهم ماه قوس جان را به جانان سپرد.

وی طی بیش از پنجاه سال مبارزات افتخار آفرین خویش از خود افتخارات و کارنامه های بجا گذاشت که امروز تمام افراد عاقل، عالم و خردمند کشور به آن میبالند و افتخار مینمایند که چند مثال مشت نمونه خروار از عملکردها، کارنامه ها و افتخارات وی خدمت خواننده گان گرامی یادآور میشوم.

مرحوم ببرک کارمل بخاطر تأمین صلح و ثبات واقعی و  نجات ده ها میلیون مردم ما از شر دشمنان آشتی ناپذیر و حامیان خارجی شان بالای موضوعات ذیل پافشاری و تاکید مینمود.

 بخاطر مسدود نمودن ده ها هزار لانه تروریزم که در آنطرف خط دیورند به واسطه ادارات استخباراتی آی. اس. آی، سعودی، ایران، قطر و حامیان خارجی شان تمویل، تسلیح، آموزش و پرورش داده شده غرض انجام حملات انتحاری ماین گذاری روی جاده، آتش سوزی کشتار مردم بیگناه، سنگسار نمودن و سر زدن زنان به کشور ما و کشورهای منطقه اعزام میشوند، بارها تاکید مینمود: وی میگفت اگر ده ها هزار لانه تروریزم در آنطرف خط دیورند مسدود نگردد مردمان کشور ما و کشورهای منطقه خواب آرام نمیداشته باشند.

 مرحوم ببرک کارمل بخاطر تجرید شدن دشمنان ترقی، پیشرفت، علم و معرفت و آشتی ناپذیر مردم افغانستان.

 تأمین وحدت ملی بین ملیت های با هم برادر، رفع بیکاری، بیماری، بیسوادی، رشد اقتصادی ، تأمین صلح و ثبات واقعی، رفاه همگانی، بلند بردن سطح آگاهی توده ها را با استفاده از دانش، تخنیک علم معاصر و تطبیق آن در جامعه بزرگترین وسیله رسیدن به یک جامعه مرفه میدانست و بخاطر بلند کشیدن افراد تحصیل کرده، آگاه، صادق، مجرب در نقاط کلیدی پافشاری مینمود، میافزود بدون کسب اعتماد و انسجام توده های میلیونی به دور حزب و سازمان های اجتماعی رسیدن به اهداف کاریست مشکل.

باید گفت نمیتوان با نوشتن چند گده کاغذ و ده ها جلد کتاب دستآوردها و افتخاراتی را که طی بیش از پنجاه سال ببرک کارمل برای ما به میراث گذاشته خدمت خواننده گان گرامی یادآور شد.

 به باور مبارزین راه ترقی و آزادی یکی از عواملی که سبب کسب وافتخارات مرحوم کارمل در مبارزات چندین دهه نصیب شان گردیده وفاداری، صداقت و پایداری مرحوم بریالی بوده که وی نیز هشت سال قبل در 14 ماه قوس به جهان ابدیت پیوست.

 زنده یاد محمود بریالی از آغاز نوجوانی اش آگاهانه، صادقانه، شجاعانه، در پهلوی رفیق کارمل استاده شد و تا آخرین مرحله حیات به وی و آرزوهایش وفادار ماند که تنظیم هزاران تن از رفقا در نهضت فراگیر ترقی و دموکراسی وقت یکی از کارنامه های وی و ادامه راه رفیق کارمل میباشد.

خلاصه اینکه گذشت زمان ثابت ساخت که کارنامه ها، عملکردها، برنامه ها، ابرازنظرهای مرحوم ببرک کارمل بر حق بوده و زنده یاد ببرک کارمل را به مدافع راستین استقلال حاکمیت، تمامیت ارضی و مدافع راستین مردم افغانستان شهرت داده و مردم آنرا بحیث نماد بزرگ آزادی خواهی، دادخواهی، ترقی خواهی، فداکاری، صداقت، وطنپرستی، مردم دوستی، صلح دوستی و همزیستی مسالمت آمیز میشناسند از این لحاظ است در نشست ها، محافل، مجالس از کارنامه های وی به نیکویی یادآوری به ارواح پاک وی و رفقای همرزمش دعا مینمایند.

 به خانواده، رفقا و عزیزانش مراتب تسلیت خویش را ابراز نموده تعهد مینمایند که کار نامه های زنده یاد ببرک کارمل و همرزمانش را مشعل راه و سرمشق زندگی خویش در مبارزه بخاطر نجات وطن و مردم از وضع فعلی قراردهند.