کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

مردم از ناحیه عدم رعایت قوانین به ستوه آمده اند

دردمند

خدا ان ملت را سروری داد

که تقدیرش به دست خویش بنوشت

به آن ملت سروکاری ندارد

که دهقانش برای دیگران کشت

وسایل اطلاعات جمعی از ناحیه عدم تطبیق قانون رقابت سالم در کشور خبری را نشر عده از آگاهان امور علت انجام بازیهای فوق ذکر را کار مافیای اقتصادی و سود جویان زیر نام بازار آزاد صورت گرفت دانسته می افزایند که عدم طرح تصویب و تطبیق قانون جلوگیری از انحصار، احتکار یک مثال برجسته آن میباشد!

به باور ما بر علاوه تخلفات فوق الذکر بزرگترین عوامل که در کشور سبب عدم تطبیق قانون انجام رقابت های سالم گردیده هنوز هم جریان دارد موضوعات ذیل نیز میباشد! مسلط شدن مافیای اقتصادی، مواد مخدر، صاحبان سرمایه های باد آورده، جنگی، مافیائی غیر مشروع در کشور و جامعه مداخله صریح ادارات یک عده کشور های منطقه و جهان در اتخاذ تصامیم های راهبردی از جمله اقتصادی، کم بها دادن به طرح، نظریات، دیدگاه ها و پیشنهادات آگاهان امور از جمله اقتصادی در زمان اتخاذ تصامیم ها راهبردی انجام بازیهای فوق ذکر زمینه را برای بازیگران مساعد ساخت که طبق سناریو ادارات یک عده کشورهای منطقه و جهان با لیلام نمودن هزاران دستگاه های بزرگ، کوچک و متوسط تولیدی، تجارتی، خدماتی دولتی و مختلط صد ها هزار کارگران و کارمندان ماهر را بی سرنوشت غرض کاریابی به کشورهای منطقه و جهان وادار سازند. در حالیکه بیست و چهار سال قبل بانک های صنعتی، رهنی و تعمیراتی، پشتنی تجارتی، زراعتی، شرکت توزیع کود کیمیاوی و ادویه ضد امراض و حشرات زراعتی، شرکت توزیع کیمیاوی مزار شریف، شرکت های مکانیزه زراعتی که در اکثریت ولسوالی ها موجود بود صد ها شرکت های نساجی، پشمینه بافی افغان ترکانی جنگلگ هوخست و غیره در خدمت باغداران، زارعین و اصناف پیشه وران و شهروندان قرار داشتند.

مسئولین وقت ولسوالی ها در کمپاین خزانی و بهاری روزانه ده ها تن کود کیمیاوی ادویه امراض زراعتی مالداری حیوانی و حشرات را با قبول سبسایدی به باغداران در ولسوالی ها توزیع مینمودند. تخم های اصلاح شده زراعتی ضد آفات و حشرات و حیوانات طور رایگان بخاطر پاک کاری کانالها و کاریزهای آبیاری قرار داده میشد. سالانه ده ها کیلومتر نهر آبیاری پروان و قره باغ کابل طور مجانی به واسطه دستگاه آبیاری ولایت پروان پاک کاری در سایر ولایات مثل آن از همین لحاظ بود با وجود جنگ اعلان ناشده و تحمیلی از خارج در کشور جریان داشت دهقانان و باغداران عاید سرشاری از ناحیه حاصلات خویش به دست میاوردند.

پروسس و صدور صدها هزار تن کشمش و بادام، پسته، انجیر، چهارمغز به کشورهای اروپا از جمله شوروی وقت اثبات ادعای ماست. تنها در ولسوالی قره باغ ولایت کابل سالانه شصت و پنج هزار تن کشمش را باغداران بعد از پروسس به خارج صادر مینمودند.

تولید حاصلات شش صد هزار تن روغن زیتون ولایت ننگرهار در آن زمان یک مثال دیگر میباشد به نسبت سبسایدی در پخته، لبلبو برای دهقانان سالانه ده ها هزار تن پخته به خارج کشور صادر میگردید. در سایر بخش های حاصلات زراعتی مالداری، مرغداری، زنبور داری کشور در حال خود کفا شدن بود!

صنایع پیشه وری و دستی که چهل فیصد عاید ناخالص ملی را در آن زمان تشکیل میداد. هفته چندین کانتینر  قالین، سترنجی، گلیم، پوستین، لباس، خامک دوزی تولیدات چرمی، حکاکی، زرگری به کشورهای آسیای میانه اروپا و امریکا صادر میشد. به نسبت فعالیت چندین فابریکه ها و موسسات پروسس دباغی چرم از جمله فابریکه آهو و هزاران دستگاه های بوت دوزی، بکس، دستکول و غیره بر علاوه خواستهای هموطنان ما را مرفوع میساخت به خارج کشور نیز صادر میگردید بازار کوچه مرغ، چهار راهی ولایت صدارت شهر کابل بازار ولسوالی استالف شهر هرات بلخ غزنی به بزرگترین مراکز فروشات تولیدات صنایع دستی از جمله زرگری، لباس های چرمی، کلاه، حکاکی، صنایع ظریفه مبدل شده بودند که روزانه صد ها تن سیاحین یا توریستان از بازارهای متذکره دیدن کرده به ارزش هزاران دالر اجناس مورد نظر خویش را خریداری مینمودند. برای اصناف پیشه وران غرض اعمار مارکیت های تولیدی خدماتی توزیع زمین در نظر گرفته شده بود.

مسئولین دولت وقت غرض معرفت و بازاریابی تولیدات داخلی از جمله صنایع دستی نمایشگاه بزرگ را در داخل و خارج کشور تدویر که نمایشگاه بزرگ تولیدات صنایع دستی در مسکو در خدمت مولدین قرار داشت مثال نهایت بزرگ بوده مولدین حق شناس و با سپاس ما خدمات متذکره را فراموش نکرده از برگزار کنندگان آن با قدر دانی یاد و اظهار سپاس مینمایند.

بخاطر رشد و انکشاف بازاریابی تولیدات داخلی شرکت ها و کوپراتیف ها از آغاز ایجاد الی پنج سال از ناحیه تورید مواد خام، ماشین آلات و صدور تولیدات خویش از پرداخت مالیه، محصولات گمرکی و سایر امتیازات معاف بودند کوپراتیف ها غرض سهم گیری در قرار دادها از ناحیه پرداخت تضمین معافیت داشتند مانند شرکت های دولتی امتیاز برایشان داده شده بود.

پوست گوسفند، قره قل نیز مانند قالین و سایر تولیدات صنایع در معرفت کشور و رشد اقتصادی از اهمیت والای برخوردار بود از آن ناحیه سالانه میلیونها دالر وارد کشور ما میگردید. جلوگیری از پائین آمدن اعتبار پولی یعنی بانک نوت های افغانی، فرار سرمایه، توزیع قرضه با ربح شش فیصد از طریق کوپراتیف های برای مولدین سبب بلند رفتن اعتبار تولیدات و بازاریابی و مهارت های مسلکی صنایع در کشور گردیده بود. غرض ثابت نگهداشتن نرخ در بازار روزانه یک صد و بیست تن آرد و ده هزار لیتر تیل و ده ها تن شکر به نرخ دولتی برای خبازان، کلچه پزان، قنادان، هوتل و رستورانت ها توزیع میشد.

با تاسف با تشدید شدن جنگهای قدرت طلبی و ثروت افروزی و مسلط شدن مافیای اقتصادی، صاحبان سرمایه بادآورده جنگی، مافیائی غیر مشروع زیر نام بازار آزاد از تولیدات داخلی حمایت صورت نگرفت. به نسبت تثبیت مالیات محصولات گمرکی و کرایه های مارکیت غیر عادلانه؛ عدم طرح، تصویب و تطبیق قانون جلوگیری از انحصار، احتکار، تورید اجناس و مواد بی کیفیت، کم کیفیت، تجملی، غیر ضروری یا تولیدات که در داخل کشور خواست های هموطنان ما را مرفوع مینمود. عدم توجه به احیا، اعمار دستگاه های پروسس و صدور میوه، صنایع دستی، پیشه وری، حل نشدن مشکلات راه های ترانزیتی با کشورهای همسایه، نبود خریداری ارگان های دولتی، موسسات داخلی و خارجی از تولیدات داخلی، تشدید شدن جنگ های خونین افزایش جنایات از جمله سرقت های مسلحانه، آدم ربائی کودکان سرمایه داران ملی، بلند بردن ربح بانک ها، عدم توجه به بازاریابی در داخل و خارج کشور، کم بها دادن به نقش کوپراتیف که در انسجام مولدین تهیه، تولید و بازاریابی مواد خام، ماشین آلات و تولیدات نقش حیاتی دارد.

بلند بردن قیمت برق نفت گاز، عدم رعایت و تطبیق عدالت بین سکتورهای دولتی، مختلط، خصوصی، کوپراتیف و سایر دشواریها سبب ورشکست شدن ده ها هزار دستگاه های تولیدی، تجارتی، خدماتی کوچک و بزرگ در کشور گردید و میلیونها تن کارگران و کارمندان ماهر و غیر ماهر آن غرض کاریابی به کشورهای منطقه و جهان آواره هزاران تن آنها قربانی هوس های قاچاقبران انسانها و طعمه نهنگ اوقیانوس ها گردید. مردم میگویند بجای مصارف میلیارد ها دالر در بخش های برق وارداتی اگر پول های متذکره بخاطر اعمار بندها، نهرها، کانالهای آبیاری به مصرف میرسید بر علاوه میلیونها خانواده از نور برق مستفید، با آبیاری شدن میلیونها هکتار زمین اکثریت مردم صاحب اشتغال و از زندگی خوب برخوردار میگردید.

با تاسف که طی چهارده سال گذشته مسئولین بخاطر خرسندی کشورهای همسایه از جمله ایران و پاکستان به چنین کار حیات بخش اقدام نکرده اند! از جانب دیگر آگاهان پیش شرط های بانک جهانی و صندوق وجهی پول را که در توزیع قرضه و همکاری ها وضع نموده اند در دشواریهای فوق اثر گزار دانسته می افزایند نهاد های متذکره بخاطر مبدل ساختن کشور ما به بازار فروشاتی تولیدات خارجی و تهیه کننده مواد خام کشورهای منطقه و جهان متهم میباشند.

با تاسف در حال حاضر بیش از دو هزار معادن که بزرگترین امید و آرزوها ده ها میلیون مردم کشور ما بوده و میباشد مورد دستبرد زورمندان محل افراد مسلح غیر مسئول مافیای اقتصادی، جنگ سالاران قرار گرفته غیر قانونی و فنی استخراج به کشور های منطقه و جهان قاچاق میشوند روزانه صد ها متر مکعب چوب کنر و سایر ولایات به خارج کشور قاچاق با تاسف نجاران و موبل سازان ما به نسبت عدم دسترسی به آن از چوب های وارد شده پاکستانی و چینایی استفاده مینمایند.

آثار باستانی که نمایندگی از داشتن فرهنگ عالی و افتخارات گذشته گان ما مینماید توسط گروه های اوباش غارتگر نیست و نابود به بازارهای جهان قاچاق میشوند! با وجود تعهدات رئیس بانک مرکزی که دارای تجارب عالی در وظیفه از شهرت نیک برخوردار میباشد نتوانسته جلو پائین آمدن اعتبار بانک نوت افغانی را به نسبت کسر نود و شش فیصد بیلانس تجارت، فرار سرمایه، مغزها نشر و پخش بانک نوت های جعلی افغانی بگیرد.

با وجودیکه اداره سیگار یا بررسی ایالات متحده از پرداخت بیش از دوصد میلیارد دالر امریکا در وزارت صحت طی چهارده سال گذشته خبر میدهد. با تاسف هنوز هم به نسبت نبود وسایل پیشرفته طبابت و شفاخانه های معیاری تورید ادویه بی کیفیت طبی روزانه هزاران تن غرض تداوی به کشورهای پاکستان، هندوستان با قبول زحمات فراوان توهین و تحقیر سفر مینمایند. به نسبت مشکلات اقتصادی ده ها هزار تن از روی مجبوریت به مخالفین مسلح و مافیای مواد مخدر پیوسته اند. مسئولین محل از مصارف ده میلیون دالر بخاطر تامین صلح در ولایت بغلان خبر میدهد مردم میگویند مصارف گزاف که در پرداخت شورای صلح مرکز و ولایات زیر نام صلح صورت گرفته میتوانست با ایجاد دستگاه های و موسسات تولیدی زمینه اشتغال یابی برای ده ها هزار تن کشور زمینه رسیدن صلح را نزدیک میساخت. شامل نساختن توزیع زمین غرض اعمار مارکیت های تولیدی، خدماتی، پارک های صنعتی برای اصناف و پیشه وران در ماستر پلان شاروالی ها نیز از عوامل اند که در رقابت های سالم صنایع دستی و تولیدات داخلی نتایج مثبت را در پی نداشته.

انجام رسم و رواج های کمر شکن از جمله بر پا کردن عروسی ها در هوتل های مجلل، خریداری زیورات و لباس های قیمت بها، بردن نوروزی، عیدی، براتی توسط داماد، گرفتن پول یا طویانه پول نقد سبب شده که سران یک تعداد خانواده ها به ازدواج های قبل از وقت اجباری تن در دهند و جگر گوشه های خویش را به سال خوردگان و زورمندان عروسی نمایند از همین لحاظ است که میلیونها جوان از پیوند دوستی قلب ها و تشکیل خانواده ها محروم، با رو آوردن به مواد مخدر مرگ تدریجی را سپری مینمایند! مردم میگویند مصارف گزاف که بالای هوتل های مجلل و مفشن صورت گرفته نصف آن در اعمار و ایجاد موسسات تولیدی صورت میگرفت. امروز مردم ما به این سرنوشت فلاکت بار مواجه نمیشدند و فرزندان خویش را در مقابل پول در خدمت هراس افگنان غرض انجام عملیات های انتحاری قرار نمیدادند.

به باور ما با وجود صدور فرامین محمد اشرف غنی در رابطه به دادن پانزده فیصد امتیاز در خریداری ارگان های دولتی و موسسات از تولیدات داخلی تثبیت مالیات عادلانه که پروسه آن جریان دارد نبود عملکرد های صادقانه در حمایت از تولیدات داخلی به واسطه بعضی از سران نهاد های دولتی بزرگ ترین عامل دشواری های فوق بوده و میباشند. از این لحاظ مردم از ناحیه عدم رعایت قوانین به ستوه آمده خواهان بیرون رفت از وضع موجود میباشند.

می افزایند غرض بیرون رفت از وضع موجود وقت آن رسیده که تمام نهاد های سالم اندیش دست اتحاد و هم بستگی را به سوی هم صادقانه دراز کشور و مردم خویش را از این وضع دشوار نجات دهند.