نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

«
»

مردم از ناحیه تشدید شدن بازیهای خونین به ستوه آمده اند

فرهاد

تا داغ دامن خویش از چشم خلق بپوشند اکنون لباس تقوا پوشیده اند گرگان

ای رهروان دلسوز، مکر است اینکه امروز رخسار آهوان را بوسیده اند گرگان

گل پونه محبت این جا چگونه روید هر گونه تخم نفرت پاشیده اند گرگان

فانی

مردم ما قریب به چهاردهه میشود که در آتش جنگ اعلان ناشده تحمیلی از خارج از جمله کشورهای توسعه طلب سوخته جان میدهند. با تأسف جز از مبدل شدن مواد سوخت و گوشت دهن توب از ناحیه این جنگ خونین و غارتگرانه کدام دستاورد مثبت نصیب شان نگردیده است حالا که دامان بازیگران به جهانیان بلند شده غرض اغفال مردم توانسته اند با نشر و پخش سریالهای جدید بخاطر رسیدن اهداف شوم شان زیر نام خطر داعش و غیره سیل خونریزی ها را با انجام حملات انتحاری، ماین گذاری روی جاده، آدم ربائی طبق سناریو طراحی شده خارج از مرزهای افغانستان افزایش داده اند که حمله بالای دفتر ریاست استیناف سارنوالی ولایت بلخ که هژده تن به شمول غیرنظامیان، زنان، کودکان شهید و قریب هفتاد تن زخمی شدند و سایر جنایات اثبات ادعای ماست.

به نسبت ماین گذاری روی جاده در ولسوالی قره باغ ولایت غزنی دوازده تن که عضو یک خانواده بودند به شهادت رسیدند به نسبت حمله انتحاری، در ننگرهار، شهر کابل و سایر ولایات ده ها تن طی یک هفته به شهادت رسیدند حملات بالای پسته های دولتی در بعضی ولایات نیز صورت گرفت افزایش تنش ها، و اظهارات تند مسئولین میدان را برای استفاده جویان مساعد ساخته با گل آلود نمودن هر لحظه ماهی میگیرند. یک مسلح غیرمسئول برادر و همسر آنرا در ولسوالی اندراب کشته زمین آنرا غصب نمود. به نسبت حمله طالبان در ولسوالی جرم بدخشان بیست تن کشته چهارده تن را طالبان با خود بردند چهار تن آنرا سر زدند. به گفته کوهستانی یک هزار تن ترورستان که دوصد تن آنها خارجی ها میباشند در ولایت بدخشان تجمع بالای پسته ها حمله نمودند که نزدیک هفتاد تن سربازان و ده ها اسلحه ثقیل بدست دشمنان افتاد. مادر یک تن از کسانیکه دو ماه قبل در مسیر شاهراه زابل کابل ربوده شده بودند سکته قلبی نمود، خانم یکی دیگر آن که همراه سه طفل در خیمه تحسن بسر میبرد میگوید اگر شوهرم را رها نسازند من خود را آتش میزنم.

داکتر عبدالله عبدالله در هفته سوم گفت ریاست اجرائیه یک تحفه نیست که کسی به وی اعطا کرده باشد خبرنگار طلوع نیوز از پیمان مدافع داکتر عبدالله پرسید معاهده حکومت وحدت ملی در سفارت امریکا به امضاء رسیده پس تحفه امریکا نیست چیست؟ در مقابل خانم صافی عضو ولسی جرگه و تعدادی از خانم ها و مردان ایجاد حکومت وحدت ملی را خلاف قانون اساسی خوانده میافزایند این کار به اساس فشار امریکا صورت گرفته و بالای ده ها میلیون مردم تحمیل شده است.

خانم دیگر که خود را عضو ولسی جرگه معرفی به تاریخ 20/1/1394 از طریق طلوع نیوز گفت من در کمپاین اشرف غنی بخاطر جلب مردم کار کردم حالا به نسبت امضاء حکومت وحدت ملی با آقای غنی قطع رابطه نموده ام زیرا که با امضاء حکومت وحدت ملی افغانستان را بر باد نمودند افزود تمام انتخابات به شمول انتخاباتی که من را بحیث نماینده در پارلمان معرفی کرده طی چهارده سال گذشته تقلبی بوده و میباشد.

پیمان نیز از طریق طلوع نیوز گفت داکتر عبدالله از فریب کاری های اشرف غنی خسته شده افزود امریکائی ها نمیخواهند مجاهدین به قدرت برسند در آغاز مجاهدین را خلع سلاح نمودند. مردم میگویند تمام افراد و گروه هایی که منحیث افزار خونین بزرگترین جنایات را طی چهاردهه گذشته بر ضد مردم ما انجام داده و میدهند به واسطه اداره سی آی ای متحدین جهانی و منطقه ای آنها تمویل، تسلیح شده و میشوند.

داوود کلکانی میگوید یک حکومت مشروعیت خود را از آرای مردم بدست میاورد افزود امریکائی ها برای فریب مردم زیر نام ایجاد حکومت وحدت ملی کلوخ را در آب گذاشته از آن تیر شدند از همین لحاظ است که بین اشرف غنی و داکتر عبدالله توافق نظر وجود ندارد حکومت بطرف بحران میرود از جانب دیگر طالب یک پروژه پاکستانی بوده اشرف غنی هر آنچه را پاکستان میخواهد انجام میدهد و هر امتیازی که برای طالب داده میشود در حقیقت به نظامیان پاکستان است. خانم صافی گفت زمانی که اداره آی. اس. آی برای شما بنام مجاهد معاش میداد و از شما بر ضد مردم و وطن استفاده مینمود در آن زمان بنام پاکستان افتخار میکردید افزود تمام سران گروه ها تیکه دار بودند از همین لحاظ بود که طبق سناریو اداره آی. اس. آی با شعله ور ساختن جنگهای خونین قدرت طلبی شهر کابل را ویران به ارزش هزاران میلیارد ثروت های مادی و معنوی کشور و مردم غارت بیش از شصت هزار تن به شهادت رسانیدند.

داکتر عبدالله میگوید بعضی ها میخواهند در جریان پروسه صلح معاملات را در پشت پرده انجام دهند. سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری میگوید در جریان مذاکره بدون اراده مردم کاری را انجام نخواهند داد از دستاوردهای سالهای گذشته حمایت خواهند نمود داکتر عبدالله میگوید فردی که بیست و پنج سال قبل جنایت کرده امروز به یک مقام که هدف آن وزارت دفاع ملی است معرفی کرده اند. بعد از بروز جنجالها بین عبدالله و اشرف غنی محمد افضل لودین به وزارت دفاع ملی معرفی شده بود از کاندیدی خویش انصراف کرد مردم میگویند آفتاب را نمیتوان به دو انگشت پنهان نمود میافزایند گروه هایی که با انجام بزرگترین جنایات روی سیاه تمام متجاوزین و غارتگران جهان را سفید ساخته نمیتوانند با ادعای بی پایه خود را برائت دهند. بعضی از اعضای پارلمان به نسبت اتهامات سنگین به یکدیگر اعتبارخانه ملت را پایین آورده اند.

به تاریخ 20/1/1394 حاجی الماس و اقبال صافی حاجی ظاهر قدیر و گروهش را به باجگیری کلان از کاندید وزیران نمودند. به گفته آنها از هر کاندید بخاطر اخذ رأی از پارلمان پنجصد هزار دالر توسط حاجی قدیر خواسته شده است. در مقابل حاجی قدیر ادعا نمود که آنهایی که این اتهام را به ما بسته اند میخواهند برادر و دوستان شان در قتل فرخنده برکنار یا زندانی با فشار وارد کردن بالای وزیر داخله دوباره مقرر نمایند. کوهستانی عضو پارلمان به تاریخ 20/1/1394 از طریق طلوع نیوز گفت حاجی ظاهر قدیر ده تن از کاندید وزراء را به منزل شخصی اش خواسته بعد از ضبط موبایل برای آنها گفته من یک میلیون دالر از خود مصرف مینمایم و شما هر کدام پنجصد هزار دالر که جمله پنج میلیون دالر میشود برای من بدهید تا از پارلمان رأی بگیرید در مقابل سه تن از کاندید وزراء گفته اند که نه باج میدهیم و نه باج میگریم.

مردم از ناحیه تثبیت مالیات غیرعادلانه بخصوص ماده های 66-75 قانون مالیات بر عایدات که زیاد جنجالی میباشد به ستوه آمده از همین لحاظ است که به تاریخ 17/1/1394 مظاهره را با اشتراک بیش از ده هزار تن از اصناف و پیشه وران در پارک شهر نو شهر کابل راه اندازی بعد از قرائت قطعنامه بطرف چهارراهی فروشگاه بزرگ راه پیمائی نموده در جریان مظاهره با دادن شعارها خواستار تعدیل ماده های متذکره که سبب گسترش فساد در کشور گردیده گردیدند.

خانجان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع افغانستان طی مصاحبه خواهان بازنگری موادات قانون متذکر شد افزود یکی از عوامل علت فرار از مالیات تثبیت قانون غیرعادلانه مالیات در کشور میباشد. به گفته سرپرست وزارت تحصیلات عالی وعده از اعضای ولسی جرگه در امتحان کانکور سال 1393 صدها هزار تن از مزایای تحصیل در پوهنتون های دولتی کابل و سایر ولایات محروم شده اند. سخنگوی ریاست جمهوری میگوید کسانی که در پیمان مواد سوخت بار وزارت دفاع ملی فساد کرده اند به کیفر خواهند رسید.

یافته های هیئت بررسی پیمانهای وزارت دفاع ملی در پیمان سوخت بار با این وزارت نشان میدهد بیش از یک صد میلیون دالر تفاوت را نشان میدهد بر بنیاد یافته های هیئت متذکره در این پرونده پای شماری از مقام های برحال و پیشین به شمول حضرت عمرزاخیلوال مشاور رئیس مشاور رئیس جمهور اشرف غنی در امور اقتصادی نیز کشانیده میشود. حافظی عضو اتاق تجارت و صنایع افغانستان میگوید تفاوت فساد مالی در وزارت دفاع ملی سه صد و هفتاد میلیون گفته شده. رئیسه کمیسیون حقوق بشر میگوید ما دریافتیم که یک قاضی در ولایت کابل یک دختر را رشوت گرفته بود ما به مشکل توانسته ایم طلاق آنرا بگیریم.

آقای دانش میگوید بدون به میان آمدن اصلاحات در ارگانهای عدلی و قضائی مشکل است که عدالت در کشور تطبیق شود قریب به دو ماه میشود شکهای سی و یک خانواده که فرزندان و عزیزان شان در مسیر شاهراه زابل و کابل ربوده شده جاری میباشد اما دولت نتوانسته کار قابل قناعت بخش را غرض نجات عزیزان خانواده های مذکور انجام دهند.

نظر به ادعای مسئولین طالبان به تاریخ 19/1/1394 ده ها منزل مسکونی و یک مسجد را در روستای ارپتو ولایت فاریاب که دهها جلد قرانکریم در آن بود آتش زدند. صدای ده ها میلیون مردم از ناحیه افزایش فقر، بیکاری، بیماری، نبود مصئونیت و خودسریهای زورمندان، غاضبین زمین، عاملین فساد، جنایتکاران سازمان یافته، مافیای اقتصادی مواد مخدر، جنگسالاران، به آسمانها بلند شده گوش شنوا و چشم بینا وجود ندارد. افزایش ناامنی ها سبب شده که تعداد از سارنوالان به ولایات رفته نتوانند. اشرف غنی دستور داده که سارنوالان متذکره به ولایات بروند از همین لحاظ آنها در مقابل پارلمان دست به مظاهره زدند.

خلاصه اینکه بزرگترین عوامل که سبب افزایش جنایات فوق و سایر دشواریها در کشور گردیده و میگردد برعلاوه موجودیت ده ها هزار لانه های تروریزم در آنطرف خط دیورند افزایش فساد، دهشت و وحشت، افزایش کشت و قاچاق مواد مخدر، انجام بازیهای خونین و توسعه طلبانه بوده و میباشد که با تأسف هنوز هم ریشه آن از خارج مرزهای کشور آبیاری میشود.

رؤسای جمهور و اجرائیه به جای جلوگیری از گسترش بازیهای فوق با اظهارات غیرمسئولانه بیشتر زمینه گسترش دشواریها را برای بازیگران مساعد ساخته اند.

پس چه باید کرد تا این وضع را کاهش و مردم را نجات داد؟

به باور ما وقت آن رسیده که تمام ملت عذاب کشیده از جنگ بخصوص نیروهای سالم اندیش غرض جلوگیری از بیشتر شدن جنایات و خونریزی ها که عملا جریان دارد با راه اندازی حرکات مدنی و مظاهرات مسالمت و غرض جلب همکاری نهادها، سازمانها، انجمن ها، احزاب، اعضای پارلمان که خواهان صلح پایدار در کشور میباشند صدای اعتراض خویش را بلند تا بتوانیم از تشدید شدن بیشتر بازیهای فوق جلوگیری نمود.