عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

«
»

مدیر بلک واتر: دولت کابل با خصوصی‌سازی جنگ موافق است

به ‌رغم اعلام مخالفت دولت کابل با طرح خصوصی‌سازی جنگ افغانستان، اریک پرنس مدیر شرکت بلک واتر در مصاحبه با الجزیره گفت، دولت آتی این کشور با خصوصی‌سازی جنگ موافق است.

 به دنبال طولانی‌ترین دور مذاکرات میان آمریکا و طالبان در شهر دوحه قطر برخی از تحلیلگران بر این باورند که واشنگتن تا حدود زیادی با خروج نیروهای نظامی خود از افغانستان موافقت کرده است اما در مقابل با تغییر روش سابق خود به دنبال تداوم حضور نظامی در افغانستان از طریق شرکت‌های خصوصی مانند بلک واتر است.
با مطرح‌شدن مجدد خصوصی‌سازی جنگ افغانستان، «اریک پرنس» رئیس شرکت امنیتی بلک واتر و مشاور دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، در یک گفت‌وگوی اخیر خود با تلویزیون الجزیره گفت، شانس برنده شدن محمد اشرف غنی در انتخابات پیشروی ریاست‌جمهوری افغانستان خیلی اندک است.
پرنس این موضوع را در پاسخ به این پرسش که رئیس حکومت فعلی افغانستان با طرح خصوصی‌سازی جنگ افغانستان مخالفت دارد، گفت: احتمال برندهٔ شدن محمد اشرف غنی در انتخابات آیندهٔ افغانستان اندک است.
اریک پرنس می‌گوید، طرح خصوصی‌سازی جنگ افغانستان برای حمایت بهتر از نیروهای افغانستان خواهد بود، زیرا ما مانند منابع انسانی که نیروهای آمریکایی و ناتو در صحنه جنگی برای آموزش و حمایت نیروهای افغانستان دارند، به کار خواهیم گرفت.
به گفته مدیر شرکت بلک واتر، ممکن است رهبری فعلی با این طرح مخالفت کند، اما حکومت جدید افغانستان (پس از انتخابات ریاست‌جمهوری) از این طرح استقبال خواهند کرد.
اریک پرنس همچنین با اشاره به اینکه فرماندهان آمریکایی به طرح وی که گفته است، در مدت شش ماه امنیت را در افغانستان تأمین خواهد کرد، خندیده‌اند، گفت: فرماندهان آمریکایی باید این را بدانند که چرا پس از 17 سال جنگ و هزینهٔ بیش از یک میلیارد دلار و تلفات هزاران تن از نظامیان آمریکایی و ده‌ها هزار شهروند افغانستان، هنوز مشکلات در این کشور جریان دارد.
پرنس همچنین در پاسخ به این پرسش که بیش از ده‌ها هزار نظامی آمریکایی با حامیان بین‌المللی‌شان نتوانستند چالش‌های موجود در افغانستان را مدیریت کنند؛ با ترک آمریکایی‌ها، شما چگونه چالش‌های یک اداره فاسد و غرق در بحران را می‌توانید با دو هزار نظامی خصوصی مهار کنید؟ گفت: من به‌عنوان مسئول وزارت دفاع یا رئیس‌جمهور نیستم که این بحران را مدیریت کنم، اما حمایت از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان در زمان معین و شناخت صحنه جنگی می‌تواند بسیار مؤثر باشد.
پرنس گفت که آمریکا به این نتیجه رسیده که زمان تغییر در افغانستان فرارسیده است.
اریک پرنس، همچنین در مورد حمایت نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان گفت: اگر آمریکا افغانستان را ترک کند، بدون شک اتفاق سال 1975 در این کشور تکرار خواهد شد. ما طرفدار پایان جنگ در افغانستان هستیم، ولی پایان جنگ زمانی مؤثر خواهد بود که نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان تجهیز شوند و نیروهای هوایی این کشور با ابزار و فن‌آوری پیشرفته تجهیز شوند و آموزش لازم ببینند.
مدیر شرکت بلک واتر با اشاره به روند گفت‌وگوهای صلح که تحت حمایت آمریکا راه‌اندازی شده است، گفت: این روند به مردم افغانستان ارتباط دارد، طالبان حکومت افغانستان مستقل نمی‌دانند. تصمیم رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از سوریه و افغانستان خود یک پارادایم است، اما گروه‌های زیاد به‌ویژه زنان در مورد شریک ساختن طالبان در قدرت سیاسی این کشور سخنان و مواضع خاص خود را دارند.
پس از پیروزی دونالد ترامپ به ریاست جمهوری آمریکا، شرکت امنیتی بلک واتر طرح خصوصی‌سازی جنگ افغانستان را مطرح کرد. شرکت بلک واتر گفته است که این اقدام می‌تواند سبب کاهش هزینه‌های آمریکا در افغانستان از 45 میلیارد دلار به 10 میلیارد دلار شود.
بر اساس اظهارات مقام‌های نظامی آمریکا، هرچند شرکت نظامی خصوصی بلک واتر نام نیکی در آن کشور ندارد، اما دولت دونالد ترامپ بررسی‌های خود در مورد این پیشنهاد را آغاز کرده است.
آساق