کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

محرم الحرام یا روزعاشورا

نویسنده :نصیراحمد ـ مومند

سدنی -آسترالیا                                                                                                   ۸/۹/ ۲۰۱۸ م

یکی ازان ماه های متبرک چهارګانه ماه اول سال هجریی قمری  ماه محرم یا شهرالحرام میباشد که روز دهم آن به نام عاشورا مسمی است ۰درمورد عاشورا تاریخ بسا وقایع و رویداد های بزرک را ازهنګام خلقت بابای آدم « ع »تا واقعه کربلادردل خود ثبت نموده که جوامع مختلف بشری نسبت به آن دیدګاه ها ی خاصی راداشته وارزش قایل اند ۰بربنیاد آن علماودانشمندان مختلف نیزبر پهلوهاوجوانب مختلف ان مطالعات وتحقیقات انجام داده وبر اساس اعتقاد ومقتضیات عصروجامعه خویش آنرا از زوایای مختلف بررسی و برجسته  نموده اند که منحیث منبع خوب آموزش وعبرت بدسترس ما قراردارد .

ما افغانها که افغانیم ومسلمان و این دو؛ هویت ملی ما را تشکیل میدهد وبه حیث مسلمان همه ساله این روزتاریخی را زیرعنوان قیام وواقعه کربلا  ، یادوبود این روزرا به اشکال وعناوین مختلف طی مجالس ومحافل برګزارمی نماییم وانرا محدود ومنحصر به واقعه کربلا میسازیم،درحالیکه با یک بررسی کوتاه تاریخی میتوان پیشینه اهمیت وبرکت این روز را از آوان خلقت بابای «آدم »تا واقعه کربلادریافت که درادوار مختلف درین روزچه واقعاتی بوقوع پیوسته ،منجمله واقعه کربلاودقت نمودکه چه پیامی ودرسی را فرا راه ماګذاشته چراتجلیل میکنم ؟چقدرازین رویداداموخته وعبرت ګرفته ایم ؟ ویا چه تخطی و انحراف کرده ایم چه اندازه روحیه پیام را متاثرساخته ایم ؟زیرا مااینرابه ساده ګی درک می نماییم که نزاع وکشمکش هاوجدال هاهمیشه بین طرفین حق وباطل درجریان است که این خود این مبحث جداګانه وبزرګیست که تفصیل وشرح مفصل آن ازحوصله این نوشته بیرون است آنچه جان مطلب را درین مختصر تشکیل میدهد تمرکز به روح پیام واقعه این ماه درکربلا وبالاخص روز عاشورامیباشد ۰

قیام رادمردان آزاده دشت کربلا برای مردم وکشورخاصی وجهان اسلام ومسلما نان نه تنها ، بلکه برای جهان بشریت میتواند درسی باشد بزرګ وآموزنده وفراموش ناشدنی باشدوآین درست هنګامی بوقوع می پیوندد که یکبار دیګرګرد وغبار لوث وانحراف وانحطات وتاریک اندیشی بالهایش را برفراز قلمرو راستی و درستی، برعدالت ‏و صداقت و شفافیت ، امن و آرامش میګستراند ، صداقت و محبت  ا بوبکرکه صدیق اکبرش خوانند ، عدل و قسط وانصاف عمرخطاب که فاروقش نامند، حلم و حیای عثمان که ذوالنورینش ګویند و شجاعت و شهامت ، سخاوت ،ایثار وازخود ګذری علی که اسدالله اش نامند در راه تامین رفاه و آسایش انسانی جایش را به بی عدالتی وبیداد ګری ،خود خواهی و شرک ،بوالهوسی وزیاده خواهی،انحراف وګمراهی خالی میکرد و آن نظام و امارتی را که به فرمان خدا ی عزوجل و بوسیله رسول برګزیده اش محمد مصطفی برای نجات بشریت ازشرک وجهل وګمراهی بنیان ګذاشته شده بود که نی درداشت و نی حاجب و دربان و پاسبانی و درصدرآن خلیفه مسلمین منحیث پاسبان وخدمتګار ودرخدمت خاص وعام بیریا و بی مدعا قرارداشت و به داد ، دادخواهان بی امتیاز وتبعیض رسیدګی میکرد و همه را درآنجا راه بود . آن مسند وآن جایګاه به کاخ و قصربی روح و بی احساس تخته بندمبدل شده ، وحشت و ظلمت جهالت بار در سایه ابلیس های چون یزید ویزیدیان برامت اسلام چیره میګردید . هیچ مظلومی را در آنجا راه نبود ، ناله وضجه در ګلوی شان خفه میشد ، فسق وفجوروفحشا ،و ظلم و بیداد، بی انصافی و خودخواهی اوج میګرفت . پیروان اسلام ومکتب انسانیت در دو راهه قرارګرفته بود ، سلفی ازتبار رسالت و دودمان وحی تحمل چنین وضعی را نداشت اجازه نداد که شیرازه آن نظام  انسانی واسلامی نجات بخش وزندګی سازازهم بپاشد وامت واحد جدجلیل القدرش که به خون نیاکان وګذشته ګان وهم کیشانش تشکل وهستی یافته بود به انحراف و ګمراهی ، بیراهه و خرافات پرستی خودکامګی وبی عدالتی کشانیده شود .

از همین جا وبرهمین مبنی بود که ندای حق علیه مظالم وبی عدالتی وبی انصافی،مفاسد ،انحراف وګمراهی وزورګویی از حنجره نواسه پیامبرجلیل القدر اسلام حضرت محمد مصطفی «ص»بلند ګردیدو برق آساطلسم ترس ووحشت وسکوت وسیل بینی « باش ببینیم چه میشه » را در هم شکست. با ایمان راسخ ، صفا و صداقت حرف وعمل در راةعقیده اش که از جدبزرګوارو پدرش آموخته و به ارث برده بود شمشیراز نیام کشیده وعلم عدل وجهاد برافراشت و با نعره حق وحقانیت به پیشواز معرکه شتافت .

حسین این بزرګ مردایثارګروآګاه ازرسالت ومسوولیت هایش به پیشګاه مردم وتاریخ که اګاهیش بازتاب ایمان و مطلع عقیده ومظهر ونمایانګر میثاق و پابندیش به خط ومکتب آسمانی ونیاکانش بود ، دعوت وبیعت وحلقه تسلیمی یزید را در برابرحق وعدالت وآیین ونظام نجات بخش وزندګی سازننګ ومردود میدانست با لحن مصمم و قاطع رد کرد و سر بکف نهاد اماسرتسلیم فرود نیاورد ، آهنګ کربلا کرد وبا هفتادودوتن ازیاران خویش مسلح با سلاح ایمان وعقیده برای تمثیل وتطبیق فرمان الهی واردمیدان معرکه حق و باطل ګردیدندو با ایثاروجانبازی وریختن خونهای پاک خویش باب مکتب جدید قیام وایستادګی برضد ظلم وبی عدالتی ، انحراف وګمراهی وفساد اجتماعی را یکبار دیګربروی جهان اسلام کشودند.

خواننده عزیز !با وصف اینکه ما بخاطرارجګذاری ویاد بود این واقعه المناک تاریخ اسلام ورزمندګان آن در راس نوه پیامبر«ص» همه ساله به اشکال مختلف طی محافل تجلیل بعمل می آوریم . اجازه دهید وبجا خواهد بوداګر باتاسف اذعان نمایم همانطوریکه اکثرامجالس خوشی و اندوه  ما مسلمان ها مخصوصاْ ما افغان ها باغلبه احساسات وعواطف وتشریفات درتخطی از روح تعالیم و اهداف اسلامی برګزارمیشوداین تخطی ها وخرافات در روح پیام قیام آزاده مردان کربلا نیزتا حدی رخنه کرده  .این دعاها ی مجرد و این اب پاشیدنها بالای قبورو این ناله واندوه مجرد چقدر نهال های آرزو ی حسین را به ثمررسانده ؟ وما چقدرآموخته ایم وعبرت ګرفته ایم ؟، برای نسل جوان وآینده به غیراین هاچه را به میراث خواهیم سپرد؟ 

فکر میکنم در آموزش روح پیام این جانثاران راه خدا ومردم کمترتمرکزنموده ایم ،بلکه انرا درهاله چرکین خرافات پیچیده ومستور ګردانیده ایم .اګرقیام کربلا را یک آزمون خداوندی بدانیم وسعی وتلاش درجهت حفظ واستحکام واستقرارامن وثبات مجدد نظام اسلامی که بدست وخون دل جد بزرګوار حسین وخون اصحاب، یاران وپیروان با وفا وصدیقش بناء نهاده شده به شمارآریم و یا اګرقیام کربلا را بزرګترین مرحله وصحنه نمایش درجه خلوص                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                در پیشګاه خداوند وحمایت ازعدالت ودین خدا بخوانیم ویا با هرنوع الفاظ اشکال مناسب وزیبنده ازین فداکاری ، ایثاروازخودګذری ایشان بګوییم ، درفرجام آن بیک نقطه وفیصله ونتیجه متوصل میشویم وآن اینکه اساسی ترین انګیزه قیام وشهادت امام وهمرزمانش به جزامتثال فرمان الهی وانجام رسالت ومسوولیت ماموریت شان درامر نجات واستخلاص جامعه بشری از شر ظالمین وګمراهان وزورګویان چیزدیګری نبوده است .

همانطوریکه از حضرت حسین روایت است که میګفت : « قیام من قیام فردی وګروه خاص جاه طلبانه، کامجو وآشوبګرویا ستمګر نبوده ، بلکه فی سبیل الله بخاطرتامین خیرورفاه خلق خدا وامت جدم بپا خاسته ، اراده دارم امربه معروف ونهی از منکرنمایم وازسیرت جد جلیل القدرو پدربزرګوارم پیروی کنم » .

بناءچنین نیات وګفتارنشان میدهدوثبوت کامل بدست میدهد که امام حسین نیت وګفتارخودرا درمیدان کربلا به اثبات رسانیده و جامه عمل پوشانید «عاری از تناقض حرف وعمل- بلکه در موازات هم». امام درفش جهاد وقیام را برای این بلند نکرد که به قمیت خون وهستی همرزمان وامت واحد جدش براریکه قدرت تکیه زند وامتیازوزربیاندوزد وصاحب مکنت و جاه وجلال شود ،بلکه این قیام هدفی داشت پاک که ازچشمه زلال ومقدس آب میخورد ، هدفی که باید عدالت و انصاف امن و رفاه و حدت وهمبستګی ، اخوت  و برابری ، یکدلی و یکرنګی درپرتو ارزش های قانون آسمانی زمین ګیرشود ودوباره جان ګیرد و تحرک یابد .حسین برای تحققق عقیده پاک ومقدس وآرمانهای والایش در راه تامین و استحکام نظام عدالت ګستر وانصاف پرور ، و ترد ظلم و بیداد وانحراف وګمراهی ،بر زندګی ،هستی ارتباطات ووابستګی ودلبستګی هایش یکسره خط بطلان کشید و مفهوم وسیع زندګی را تمام عیارو درعمل متجسم ساخت  :«ماجان به فنا دادیم تا زنده شما باشید ».

بلی! پیشینان قبل ازحسین و حسین وهمرزمانش جانها وهستی های شرین و لحظات خوش خودو خانواده خویشرا فدا وایثار کردند تا نه تنها کافه امت اسلام زنده با شند بلکه ازدیدګاه اسلام و قران که ناجی بشریت است خانواده بزرګ بشری ازګمراهی وانحراف وبی عدالتی نجات یافته ، درصلح وسلم وامن ورفاه زیست باهمی داشته باشند. بیایید ببینیم ما چقدرازمثال وتعالیم آیین حسین درراه خوشبختی و سعادت خود وهمنوع خویش صادقانه درعمل بهره ګرفته ایم روح پیام حسین راخوش وراضی نګه داشته ایم ؟.

خواننده ګرامی! افغانها بیش ازچهل سال است که درآتش ظلم و بیداد یزید و یزیدیان چاکرمنش ومعامله ګرزمان خویش میسوزند وکشورشان به کربلای ثانی مبدل ګردیده است وسناریو سازی زایش مصیبت ونارام نګهداشتن ملت افغان به ګونه ها وعناوین مختلف ودر استمرارقراردارد که نمیتوان بیشترازین خاموش نشست ومهرسکوت برلب نهاد . قیام تاریخی و فراموش نا شدنی کربلا درس نجات ومقاومت علیه مستکبرین به مطلومان را به یادګارګذاشته وبما می آموزاند که اکنون نیز دربرابریزیدیان زمان ودرمیدان ها ،قراء ،کوچه ها وشهروبازارهای خونین افغانستان با شمشیر حسین باید رزمید وبپا خاست. جای تعجب است که درکابل سوګواری حسین و قیام کربلابرګزارمیشود وکسانی از جایګاه دولت و رهبر اشتراک و سخن رانی مینمایند ، درحالیکه عملا خود در رکاب امریکاآنګلیس ، روس ،ابخصوص ایران و پاکستان وسایریزیدیان سرکش زمان قرار داشته وعلیه مردم مظلوم افغان وعلیه مشی وپیام حسین توطیه می چینند .

اګردرد ورنج شهدا ووحشت اعمال وقتل وکشتار يزید ویزیدیان در دشت کربلا راازلابلای برګ های تاریخ احساس وآګاهی حاصل کرده  ایم ، آنچه مصایب ومظالم وجنایاتی که بیشتر ازچهل  سال اخیر ازجانب یزیدصفتان اجنبی بوسیله عمال داخلی شان برملت مسلمان وکشور افغان روا داشته شده وهنورهم در تداوم قرار دارد درد جانکاهیست که روی یزید ،هلاکو ،تیمورلنګ وچنګیزوامثال آنها راشسته اند .ما خود شاهدان عینی بی عفتی ،تجاوز وسینه بریدن های زنان و دختران پاکدامن وبه سرمیخ کوبیدن وکله بریدن « کرت ګویان»ودردادن جمعی انسانها درکانتینرها وقتل وکشتاربیشتراز شصت هزارشهریان بی ګناه  کابل هستیم وایشان همین اکنون نیزمیزبان ومجری ګمراهی وبی عدالتی ومروج فرهنګ و کلتوروارداتی ګمراهان هستند .که درواقع آبروی ملت را به زمین ریختند وفدای خواسته های غلام منشانه خود نمودند .

آیا درخدمت قرارګرفتن و سنګرداری وپشستیبانی ازتطبیق پلانهای استعماری و استثماری صلیبیان و یزیدیان خون آشام ، بیګانګان دورنزدیک منطقه وهمجوار خیانت به داعیه حسین و کربلا نیست ؟ وآیا رهبران ګروه ها واحزاب چپ و راست شیعه و تسنن هم اکنون درخدمت امریکا ،روس ، انګلیس ومتحدان شان و بر ضد ملت خود دربرابر دالروچوکی سرهای حسینیان زمان را با تیغ یهود آمریکا روس ، انګلیس ، پاکستان و ایران وغیره نمی برندو برضد اسلام درجهت مخالف دین جد بزرګوارحسین قرار نګرفته اند؟ آیا اسلام برای اینها همین درس را میدهد که وطن ومردم خود رابه دالر به دشمنان بفروشند و برآبروی اهل تشیع وتسنن افغانستان معامله نمایند ؟؟؟. ایشان ازداعیه اسلام وعاشورا همین ارمغان وخصلت وطنفروشی را آموخته اند ؟ تعالیم اسلام و ارشادات قرآن و پیامبر بزرګوار وپیام شهیدان قیام کربلا ابدا چنین درسی را نداده است که تحت فرمان یزیدیهای زمان بحیات ذلت بارغلامی وګمراهی وانحراف ادامه دهند . در حالیکه پیام اصلی حسین سرا پا درس بپا خیزی و قیام وانقلاب  دربرابرظلم واستبداد و بیعدالتی است .

در پانان درود و تحیات برروان پاک شهداو جانبازان راه حق وعدالت ؛ شهدای اسلام .دشت کربلا و شهدای افغانستان فرستاده واز بارګاه ایزدمنان صلح وامن وارامی سراسر ګیتی وبخصوص جهان اسلام واسقرار یک نظام صالح وشایسته رادرافغانستا ن را بادعای بیداری ملت درخواب رفته افغان استدعا مینمایم ۰                                                                                                                                                        پایان