نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

«
»

   مجاهد قبل از جهاد

                      

یکی دزد و طرارو پست و جـانی      نبــــودش در فسـاد و غدر ثانی

فتادی ســـــال ها بر جــــان مردم      زدی زهر شقــاوت همچو گژدم

ربودی مال و ملک خــلق به یغما      زدی آتش به جـــــان پیر و برنا

زدست او نه ناموس در امـان بود       شـرافت صبغه وهم و گمان بود

همـــــه در بنـــــد پستی و شقاوت      به دور از وصف انسان و دیانت

گذشتاندی دو ده ســالش بدین سان      نه بر دل زرهء از مهر و احسان

بیامد لمحـــــهء بر وی زوجـــدان       مگر تونیستـــــی از نسل انسان؟

نه راهـــت راه مردی و وفا است       همـه پستی و زشتی و ریا است

بکرد توبه  زکارش گشت پشیمان      بودی فکرش پیی ترمیم وجبران

زغوغـــــای جهــــاد بشنید روزی     بیـــــامد بر دلش از ساز سوزی     

به خود گفتا که راه حـــــق همین است          نجاتم زین همه عصیان قرین است  

بیامیخت با گــــــروه های جهـادی     که تا یابد ازیـــــــن ذلت رهایی

ولــــــی این ها همه با نــام اسلام      نبودند جز فریب و غـدر و آلام

جهاد شان نبود جز قتل و غارت       نه رمزو نی نشــــانی از دیانت

نه ناموس درامان بود نی شرافت       نه تــرسی از خدا نی از قیامت

به خود گفتـــا کنون در راه دینــم       نه با خلق خدا در جنـگ و کینم

اگرفرض جهاد این است وایمــان      بودم من هم مجـــاهد هم مسلمان

اگر جهـــــاد باشد قتل و غــارت       بودم بیست سال برین فرض وعبادت

بدین راه کـی روم من بار دیــگر       نمـــــــی بینــم  بجزازفتنه و شر

بدین راه آن رود کاورا نه دیــن است       نه ایمان ونه احساس ویقین است

نه انسان بـــاشد و نـی نســل آدم       دو پا دارد ولی نی عقل ونی فهم

هدایت کــــــن مرا باری تعــالی       به راه انســـــان و وصــــف والا

بری حیران بود بر خلق گمـراه      غضب ست اینکه افتادند دراین راه