ساز آفرینش

رسول پویان رحیم و رحـمان را تابکی قـهار می گویند برای بـندگان…

چرا ادبیات دوران کهن و میانه کم‌تر حزین بود؟

در پرداخت‌های ساختاری ادبیات جهان از شعر و غزل و…

انسان گرایی پاسخی ناتمام در برابر ناپاسخگویی اندیشه های فلسفی…

نویسنده: مهرالدین مشید  انسان گرایی به مثابه ی داعیه ی برگشت…

گنجینۀ الهام

رسول پویان 2/5/2023 روزباخورشیدوشب سیل شباهنگم خوش است زیــر نـور خلـوت مهـتـاب آهنگـم…

در ارتباط به جفنگ گویی ها ی " نیاز نیاز"

حبیب میهنیار دوستان گرامی شما بهتر میدانید که یکی از ویژه…

ادبیات مبتذل،- سرگرم کننده و کم ارزش؟

Trivialliteratur:   آرام بختیاری نیاز انسان از خود بیگانه به ادبیات سرگرم کننده.  ادبیات…

پیام شادباش به مناسبت روز جهانی کارگر

ا. م. شیری روز اتحاد و همبستگی انترناسیونالیستی کارگران و زحمکشان…

دستار پوشان اسلام ستیز و پاچه بلند های حرمت شکن

نویسنده: مهرالدین مشید گروه ی طالبان از نظر حسن عباس نویسنده…

برگردان شعرهایی از سبزه برزنجی

خانم "سبزه برزنجی" (به کُردی: سۆزە بەرزنجی) شاعر کُرد زبان،…

به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

«
»

مبارزه با کرونا، درس‌هایی از کوریای جنوبی 

نویسنده: مایکل جی.آن، 13 اپریل 2020، 

مترجم: احمد نوید غیرتی

منبع: https://www.brookings.edu/

در ابتدا، کوریای جنوبی تلاش کرد تا اقدامات فوری برای مهار کوید-۱۹ روی دست گیرید، اما تعداد مبتلایان در کشور افزایش یافت. در اواخر ماه فبروری، پس از چین کوریای جنوبی دومین کشور دارای بلندترین رقم مبتلایان به کوید-۱۹، شناخته شد. کوریا بعد از آن زمان، اقدامات مختلفی را برای «هموار کردن منحنی» و ارايۀ مراقبت‌های پزشکی به موقع به افراد مصاب، انجام داده است. مردم در سرتاسر جهان با افزایش تعداد مبتلایان روبرو هستند در حالی که پزشکان و کادر پزشکی آنها بدون دسترسی تجهیزات و لوازم مناسب در معرض خطر قرار می‌گیرند.

در این مقطع مهم، در مقالۀ حاضر لیستی از اقداماتِ را که کوریایی جنوبی برای مبارزه با این ویروس در نظر گرفته است، ارايه می‌گردد و ممکن کشورهای دیگر نیز به آن توجه نمایند.

محافظت از پزشکان و پرسونل صحی

تهیۀ تجهیزات محافظتی برای پرسونل صحی اولین قدم در مبارزه با ویروس است. در اسپانیا، ایتالیا و ایالات متحده، پزشکان و کادر پزشکیِ به این بیماری مبتلا می‌شوند که بدون داشتن تجهیزات و لوازم ضروری مانند ماسک صورت کار می‌کنند. اگر نتوانیم از پزشکان و کادر پزشکی محافظت کنیم، با خطر از دست دادن توانایی کنترل ویروس مواجه می‌شویم. اگر بیمارستان‌های ما سقوط کنند و ناتوان شوند، ما نیز سقوط خواهیم کرد. بیمارستان‌های کوریای جنوبی به درستی مجهز شده‌اند تا از ابتلا به عفونت پزشکان و کارمندان پزشکی در بیمارستان‌ها جلوگیری کنند، تا بتوانند با خیال راحت آزمایش و معالجۀ بیماران مبتلا به  کوید-۱۹ را انجام دهند. دولت‌ها باید تمام تجهیزات و وسایل لازم را با تمام هزینه‌ها به‌طور کامل در اختیار بیمارستان‌ها قرار دهند.

پیشگیری از مصاب شدن شهروندان بیشتر در بیمارستان‌ها

هنگامی که ماهیت بسیار واگیر کوید-۱۹ شناخته شد، کوریای جنوبی سیستم پزشکی خود را مجدداً سازماندهی کرد تا سرایت ویروس از یک شخص به شخص دیگر در بیمارستان‌ها به حداقل برسد. اول،  کسی علائم کوید-۱۹ را دارد، باید به شمارۀ تيلفون مجانی صحت عامه تماس بگیرد که مسوول بخش می‌تواند ارزیابی‌های اولیه را از طریق تيلفون انجام دهد. در صورت مشکوک بودن، بیمار به یک مکان اختصاصی آزمایش کوید-۱۹ رهنمایی می‌شود. آنهایی که آزمایشات‌شان مثبت است، در یک محیط قرنطینه، مراقبت‌های پزشکی دریافت می‌کنند و باعث جلوگیری از نشر بیشتر ویروس می‌شوند.

دروس آموخته شده از شیوع  «مارس در سال ۲۰۱۵»، انکشاف پاسخ‌های سریع مانند محلات آزمایش خیابانی (درایو این – آزمایش بدون پیاده شدن از موتر) سبب کاهش زمان آزمایش و محافظت از پرسونل پزشکی می‌گردد. مواظبت‌های صحی تمرکز بیشتر روی افرادی دارد که علایم شدید از خود نشان میدهند و این کار سبب کاهش مرگ و میر ناشی از کوید -۱۹ در کوریای جنوبی شده است.


پرداخت همه هزینه‌های پزشکی  کوید-۱۹

دولت کوریای جنوبی اعلام کرد است که تمام هزینه‌های پزشکی مرتبط با  کوید-۱۹ برای شهروندان و خارجی‌های ساکن در این کشور را می‌پردازد. به مبتلایان، مرخصی با معاش داده می‌شود و آنهای که بیكار اند، هزینه‌های اساسی زنده‌گی را دریافت می‌کنند. این روی‌کرد دلجويانۀ دولت احساس اطمینان مالی و محیطی را ایجاد کرده است که هیچ‌کس، در صورت آلوده بودن، دلیلی برای مخفی کردن آن نداشته باشد.

دولت الکترونیک، زیرساخت فن‌آوری، نوآوری بخش عامه

کوریای جنوبی در ردیابی افرادی که احتمالاً با کسانی که آزمایش  کوید-۱۹ شان مثبت بوده، در ارتباط بوده‌اند، جدی عمل کرده که اين شيوه موثر بوده است. تقریباً همه شهروندان کوریای جنوبی دارای تيلفون‌های هوشمند هستند و از کارت‌های اعتباری استفاده می‌کنند، بنابر این وقتی افراد تِست مثبت می‌کنند، دولت می‌تواند آنها را ردیابی کند که چه زمانی کجا رفته بودند و از چه شیوۀ حمل و نقل استفاده کرده‌اند. با استفاده از این داده‌ها، دولت می‌تواند از فیلم‌های دوربین‌های مداربسته برای شناسایی مخاطبین احتمالی استفاده نموده و در صورت لزوم، جمعیت آلودۀ بالقوه را ردیابی کند. از افرادی که با شخص آلوده در تماس نزدیک بودند، خواسته می‌شود، آزمایش کوید-۱۹ را سپری کنند، از آنهایی‌که با فرد مصاب تماس غیرمستقیم داشته‌اند، خواسته می‌شود تا به مدت چهارده روز خود را قرنطین کنند. این یک روند دشوار است، اما دولت کرۀ جنوبی توانایی ردیابی و تماس با افراد آلودۀ بالقوه را حفظ کرده است.

با همین روش، دولت کوریای جنوبی می‌تواند شهروندان تحت قرنطینه را ردیابی کند تا از ماندن آنها در خانه اطمینان یابد. این امر باعث شکستن زنجیرۀ عفونت‌های احتمالی از طرف افرادی است که با جمعیت آلوده در تماس بوده‌اند. کوریای جنوبی هرگز مجبور نشد که شهری را ببندد، گشت و گذارها را ممنوع اعلان نماید، و جمعیت عمومی را برای مهار ویروس، قرنطینه کند.

فرهنگ پوشیدن ماسک

علاوه بر این، دولت‌ها باید کمپاین‌های راه اندازی کنند و اکیدن به شهروندان خود توصیه نمايند که در تمام ساعات خارج از خانه خود، ماسک بپوشند. باید دانست که ماسک، محافظ قدرتمندی در برابر انتشار کوید-۱۹ است و این عمل باعث کاهش سریع انتشار ویروس در نزد افراد می‌شود.

دولت‌ها همچنین باید این را در اولویت قرار دهند که ماسک‌ها در دسترس شهروندان قرار گیرد. در اوایل گسترش کوید-۱۹، کوریا با کمبود ماسک مواجه شد، زیرا مردم به دواخانه‌ها شتافتند و تمام ماسک‌ها را خریداری و ذخیره نمودند. دولت سپس شرکت‌ها را تشویق کرد تا تولید ماسک‌های خود را افزایش دهند و آنها را به دواخانه‌ها عرضه کنند که تعداد محدودی ماسک به هر شهروند فروخته می‌شد. برای جلوگیری طولانی شدن صف‌های مشتریان در دواخانه‌ها، دولت و شرکای بخش خصوصی برنامه‌های تيلفونی را ساختند که محلات بیشتر فروش ماسک را نشان می‌داد. نهاد ملی بیمه در کوریا، تعداد ماسک‌های خریداری شده توسط هر شهروند را پیگیری می‌کرد.

شفافیت

دولت‌ها باید در ارايۀ اطلاعات مربوط به کوید-۱۹ تا حد امکان شفافیت بیشتری داشته باشند. اکنون، کوریای جنوبی اطلاعاتی را نشر می‌کند که در آن از حرکت شهروندان که نتیجۀ آزمایش‌شان مثبت بوده، معلومات می‌دهد. همچنان اداره‌های محلی تعداد مصابیت‌های جدید و مکان‌های دقیق که این افراد در آن‌جاها بوده‌اند، از چه نوع وسیلۀ حمل و نقل استفاده کرده‌اند و اینکه آیا آنها در آن زمان ماسک داشتند یا خیر، منتشر می‌کنند. تلاش برای مسدود کردن، مخفی کردن یا تحریف اطلاعات و داده‌ها باعث عدم اعتماد دولت می‌شود و این به نوبۀ خود باعث افزایش اطلاعات نادرست و اخبار جعلی خواهد شد.

تمرین رهبری

یک ژست رهبری باعث تقویت روحیۀ کارکنان پزشکی در خط مقدم مبارزه و شهروندان می‌شود. به‌عنوان مثال، هنگامی که کوید-۱۹ در منطقۀ «دائگو Dae-gu» خیلی‌ها شدید و گسترده شیوع کرد، نخست وزیر کوریای جنوبی شخصن به این منطقه رفت و رهبری را بدست گرفت. حضور رهبری ارشد در کانون شیوع، می‌تواند حمایت و واکنش جدی را برای کاهش پاندمی بیشتر سازد و ارتباط بین همه سطوح دولت را بهبود بخشد، دقیقن چیزیکه در کوریا اتفاق افتاد.

تجربۀ کوریای جنوبی با تهیۀ وسایل و تجهیزات مناسب به بیمارستان‌ها و پرسونل پزشکی، آزمایش و جداسازی شهروندان آلوده از جمعیت عمومی و تشویق به پوشیدن ماسک و در نظر گرفتن مسافت مناسب اجتماعی، اشاره بر اهمیت قطع زنجیره‌ای عفونت در کشور دارد. به‌علاوه، دولت با شفافیت و تحمل بارهای مالی ناشی از درمان، تلاش آگاهانه‌ای برای ایجاد حس اعتماد انجام داده است. کوریای جنوبی تا اکنون در کنترول شیوع ویروس موفق بوده است و تلاش‌های آنها می‌تواند دستورالعمل‌های احتمالی برای سایر نقاط جهان باشد.