جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

«
»

ماه مبارک رمضان ماه عبادت، فضیلت، عدالت، صلح و همدردی

فرهاد

تا دامن خویش از چشم خلق بپوشند                 اکنون لباس تقوا پوشیده اند گرگان

                   این رهروان دلسوز مکر است اینکه امروز                      رخسار آهوان را بوسیده اند گرگان

   گل پونه محبت اینجا چگونه روید                           هرگوشه تخم نفرت پاشیده اند گرگان

                                                                                          (مرحوم فانی)

مردم مسلمان و باعزت افغانستان یک هفته ماه مبارک رمضان را با انجام نمازهای تروایح و ختم های قرآنکریم در بین شعله های آتش و گرداب های خون، جنگهای توسعه طلبی، غارتگرانه، پدر خوانده های منطقه ای و جهانی ترورستان، مافیای مواد مخدر، غاضبین میلیونها هکتار زمین، عاملین فساد گسترده، جنایت کاران سازمان یافته، ناقضین حقوق بشر، جنگسالاران، عاملین خشونت های خانوادگی و دامن زدن خصومت های قومی، لسانی، مذهبی، سمتی، تنظیمی، حزبی، قانون ستیزان، مردم ستیزان، تحول ستیزان، فرهنگ ستیزان، زن ستیزان، عاملین گسترش فرهنگ معافیت، غارت هزاران میلیارد دالر ثروت های مادی و معنوی کشور، قاچاق بران آثار باستانی، سنگهای قیمتی، قطع جنگلات مثمر و غیرمثمر سپری نموده که صدها تن افراد بیگناه از جمله زنان و کودکان به نسبت شعله ور شدن جنگ در ولسوالی های هلمند که رهبری آن بدست نظامیان پاکستانی میباشد و پرتاب هزاران راکت در ولسوالی های سرحدی ولایات کنر، ننگرهار از آنطرف خط دیورند و حملات انتحاری در نزدیک پوهنتون دولتی کابل جام شهادت را نوشیده و صدها تن دیگر زخمی و هزاران خانواده مجبور به ترک خانواده هایشان شدند. در این فصل گرما بدون دستیابی به آب و چادر در فضای آزاد شب و روز خویش را سپری می نمایند. نظر به نشر وسایل اطلاعات جمعی به نسبت اصابت سه موشک در میدان هوائی کابل و چوک ارغنده در هفته دوم ماه سرطان 1393 یک هلیکوپتر نظامی و قریب به سه صد عراده موتر که نفت قوت های اعتلاف را انتقال میداد حریق شده بیست و یک تن در چوک ارغنده نیز به شهادت رسید و چهل میلیون دالر از این ناحیه دولت و شهروندان ما خساره مند شدند. مسئولین پولیس آتش سوزی تانکرهای تیل چوک ارغندی را استعمال بم مقناطیسی خواند. مالک سرایی که در آن تانکرها متوقف شدهگرفتار کرده. مالکان و دریوران تانکرهای متذکره علت آتش سوزی را عدم توجه پولیس، رؤسا و ارگان های ذیربط به امنیت آنها خوانده میافزایند که آهن سوخته موترهایشان به واسطه پولیس سرقت میشود، سخنگوی وزارت داخله این اتهامات را رد نمود.

در حالیکه وزیر دفاع ملی کشور جنگ ولسوالی هلمند را جنگ مثلث مافیای مواد مخدر، غاضبین زمین و هراس افکنان میخواند اما سران قصر سفید کسانی را با انجام حملات انتحاری، ماین گذاری روی جاده، سرزدن افراد بیگناه، آتش زدن مکاتب، منازل، سنگسار نمودن زنان، محاکمه های صحرائی، میلیونها مردم را به گورستان نابودی سوق نموده و مینمایند ترورست نمیداند. سران متذکره ترورست و هراس افکن کسانی را ترورست میخوانند که منافع امریکائی ها را تهدید نماید. رهائی پنج تن از سران طالبان که در قطع کردن ده ها میلیون اسلحه تاک و سایر اشحبار مثمر آتش زدن میلیونها خانواده در کوهدامن کشتارهای بی رحمانه در ولسوالی های یکاولنگ، قیصار، ولایت بلخ، قطع کردن دستان، پایها، اعدام های خودسرانه، انفجار بت های بامیان، بسته کردن دروازده های علم و معرفت بر روی اولاد کشور، از جمله زنان و سایر جنایات جبران ناپذیر و نابخشودنی سهم فعال داشتند زیرنام تبادله با یک سرباز اثبات ادعای برحق ما میباشد که خون یک افغان به اندازه یک پشه نزد سران توسعه طلبان اهمیت نداشته و ندارد. جان مک کین یک سنتاور دیگر امریکائی از کابل دیدن نموده میگوید نباید اوباما با خارج شدن قوت های نظامی از افغانستان وضع خونین عراق را تکرار نماید. در حالیکه ده ها میلیون مردم از ناحیه بلند رفتن قیمت مواد سوخت، غذائی به ستوه آمده اند. فقر گسترده، افزایش بیکاری، بیماری، ایجاد فضای ترس و وحشت به نسبت تهدید یک عده نامزدان ریاست جمهوری رو به افزایش میباشد. برخلاف فیصله شورای وزیران جمهوری اسلامی افغانستان که سه ماه قبل صورت گرفت هنوز هم کمپرادورها و مافیای اقتصادی که با تأسف زیرنام تجار ملی فعالیت می نمایند بیش از دو هزار و پنجصد عراده تیل های بی کیفیت خویش را در بنادر کشور آورده و میخواهند داخل کشور نمایند و بالای مردم به فروش رسانند. آگاهان امور را عقیده برآنست که ترورستان، هراس افکنان به حمایت حامیان خارجی خویش با انجام حملات انتحاری، ماین گذاری روی جاده، آدم ربائی ها، سرقت های مسلحانه و غیره مردم را نیست و نابود بسازند اما مافیای اقتصادی مواد مخدر، غاضبین زمین، کمپرادورها، عاملین فساد با انجام بازیهای نرم افزا از جمله تورید اجناس، مواد و ادویه طبی بی کیفیت، ورشکست ساختن ده ها هزار دستگاه های کوچک و بزرگ خصوصی، لیلام نمودن هزاران دستگاه های بزرگ و کوچک دولتی به نرخ کاه ماش زیرنام خصوصی سازی، افزایش فقر، بیکاری، غضب ثروت های مادی و معنوی کشور، عدم تطبیق یکسان قانون و عدالت اجتماعی سبب مرگ تدریجی میلیونها تن در کشور گردیده و میگردند. عدم توشیح قانون منع تطهیر پول و تمویل تروریزم که سه سال میشود از یک اداره بر دیگر اداره زیربهانه های مختلف ارسال میشود یک مثال زنده میباشد، در حالیکه شامل ساختن بانک های افغانستان در لست سیاه هر لحظه مردم ما را تهدید مینماید اما آقای حامد کرزی هنوز هم حاضر نیست بخاطر از دست دادن عایدات سرشار دوستان و همکاران خویش قانون متذکره را توشیح نماید. رئیس بانک بین المللی افغانستان از طریق تلویزیون طلوع گفت: خطر شامل ساختن بانک های افغانستان در لست سیاه جهانی هر لحظه ما را تهدید می نماید اما مسئولین سه سال میشود حاضر نیستند آنرا توشیح نمایند.

با وجودی که میلیونها تن مردم با عزت در انتخابات شانزدهم ماه حمل و بیست و چهارم جوزا بخاطر انتخاب کاندید مورد نظر خویش با قبول توهین، تحقیر، قربانی ها و قطع انگشتان اشتراک نمودند اما بازیگران پشت پرده به همکاری فعالانه ادارات استخباراتی کشورهای منطقه و جهان از جمله آی. اس. آی، سعودی، ایران و غیره بخاطر اعمال نفوذ بیشتر به اهداف شوم شان توانستند با انجام تقلب گسترده افتخارات مردم ما را یکبار دیگر مورد سوال قرار دهند و لکه دار سازند و حالا خلاف قوانین جاری کشور به فیصله های ارگان های ذیصلاح از جمله کمیسیون مستقل انتخابات و رسیدگی به شکایات انتخاباتی تن نداده با زورگوئی، بدماشی و تهدیدها از جمله افزایش بحران و غیره توانستند زمینه مداخله صریح باداران امریکائی و اروپائی خویش را بخاطر معاملات پشت پرده مساعد سازند. از اینکه ده ها میلیون مردم طی چهاردهه گذشته از فیصله های غیرعملی از جمله پشت پا زدن فیصله های ژنیف در زمان زمامداری مرحوم دوکتور نجیب الله شهید در حالیکه نماینده ذیصلاح امریکا و شوروی وقت منحیث تضمین کننده عملی شدن در پای آن امضاء نموده بودند ناکام ساختن پلان پنج فقره ئی سازمان ملل متحد بخاطر انتقال قدرت در سال 1371 به یک نیروی بیطرف، اتخاذ تصامیم یک جانبه غیرواقعی و غیرانطباقی از جلسه بن اول تا الحال خاطرات تلخ و خونین دارند و مخالفت خود را با هرنوع فیصله هایی که اراده میلیونها مردم ما را در انتخاب نامزد مورد نظرشان خدشه دار سازد ابراز نموده، آنرا یک مداخله صریح، آشکار و نقض حاکمیت ملی، تمامیت ارضی و استقلال ملی خویش میخوانند.

سوال اینجاست چه باید کرد که وضع خونین فوق را کاهش داد؟

به باور آگاهان امور در حالیکه ماه مبارک رمضان، ماه عدالت، عبادت، فضیلت، صلح و همدردی میباشد اما تجربه چندین دهه گذشته ثابت ساخت که گروه هایی که در آغاز از آن نامبرده شد به فضایل و مقدسات این ماه مبارک پابند نبوده بخاطر دستیابی به اهداف شوم خویش دست به هر عمل غیرانسانی و اسلامی زده و میزنند.

وقت آن رسیده که تمام نیروهای سالم اندیش و پاک دیانت مسلمانان واقعی، آزادی دوست و ترقی پسند تمام آزردگی های دیروزی خویش را کنار بگذارند بخاطر نجات وطن و مردم از شر ابلیس های زمان و حامیان خارجی شان دست برادری و دوستی را صادقانه بسوی هم دراز نمایند، با تصفیه رأی پاک از ناپاک به فیصله های کمیسیون های انتخاباتی و رسیدگی بر شکایات انتخاباتی تن دهند تا به یاری خداوند، آگاه ساختن نسل آینده و بالنده کشور در سالهای آینده ده ها میلیون مردم بتوانند از دام های تذویر و شیطانی اهریمنان افعی صفت، نجات کشور و مردم بسوی یک آینده باثبات سوق گردد در غیر از آن با دامه وضع موجود و پشت پا زدن اراده میلیونها تن زمینه مداخله کشور گشایان و توسعه طلبان از این بیشتر کشور و مردم ما سالهای سال در آتش آن خواهند سوخت و تجربه خونین کشور عراق در کشور ما با تشدید شدن جنگ نیابتی تکرار خواهد شد.