اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

از روزی می‌ترسم 

از روزی می‌ترسم  که سرم را بر روی سینه‌ات بگذارم و تپش…

چرا نجیب بارور را شماتت و تقبیح نماییم ؟

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی           به…

کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

«
»

لاشخورهای واشنگتنی در آسمان ونزوئلا

برسمیت شناخته شدن خوان گوایدو بعنوان رهبر ونزوئلا اقدام تحریک آمیز آمریکا است.

اسپوتنیک به نقل از بلومبرگ: روز چهارشنبه، چند دقیقه پس از آنکه خوان گوایدو رهبر اپوزیسیون، خود را به عنوان رئیس جمهور ونزوئلا اعلام کرد، ترامپ او را به رسمیت شناخت. بلومبرگ افزود: برسمیت شناخته شدن خوان گوایدو بعنوان رهبر ونزوئلا اقدام تحریک آمیز آمریکا است.

گوایدو 35 ساله رئیس مجلس ملی ونزوئلا است که نیکلاس مادورو آنرا نشناخته است. مخالفان ونزوئلا برای حمایت از گوایدو و فشار به مادورا به خیابان‌ها ریختند.

ترامپ اعلام کرد گفت:

“مردم ونزوئلا شجاعانه علیه مادورو و رژیم او مخالفت کردند و خواستار آزادی و حاکمیت قانون شدند”. وی خاطرنشان کرد که از آنجایی که مجلس ملی اعلام کرد که مادورو نامشروع است، پست ریاست جمهوری مشغول نیست.

کدام کشورها از مخالفان مادورو، رهبر ونزوئلا حمایت کردند؟

گوایدو، چندی پیش از بیانیه ترامپ در جریان پخش آنلاین اعتراضات در کاراکاس گفت که او اختیارات رئیس جمهور ونزوئلا را بر عهده خواهد گرفت. او به اصلاحیه قانون اساسی اشاره کرد که اجازه می دهد تا رئیس مجلس تا برگزاری انتخابات جدید در راس کشور قرار گیرد.

از زمانیکه گوایدو در تاریخ 5 ژانویه سال جاری صدر پارلمان ونزوئلا شد، او فعالانه به نظامیان و جامعه بین المللی برای به رسمیت شناخته شدن خود به عنوان رئیس جمهور قانونی فشار می‌آورد. پس از اعلامیه ترامپ، برزیل، کلمبیا و کانادا، و همچنین پرو و شیلی، گوایدو را بعنوان رهبر مشروع ونزوئلا را شناختند.

گوایدو طی سخنانی در برابر هزاران نفر از طرفداران خود در بخش شرقی کاراکاس گفت: “من قسم می خورم که رسما رئیس قوه اجرایی ملی را به عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا برعهده بگیرم تا غصب حکومت را نابود کنم. پس از آنکه گوایدو سوگند یاد کرد، جمعیت به وجد آمده آواز خواندن سرود ملی ونزوئلا را آغاز کرد.

از زمامیکه ترامپ پست ریاست جمهوری آمریکا را اشغال کرد، او به طور پیوسته تحریم های اقتصادی علیه ونزوئلا را افزایش داده و مادورو را محکوم کرد و در‌واقع از مردم ونزوئلا دعوت می‌نمود تا دولت خود را سرنگون کنند. اوراق قرضه دلاری ونزوئلا، که نرخ آن‌ها در سال جاری به طور

متوسط 25 درصد افزایش یافته است، در روز چهارشنبه حتی بیشتر افزایش یافت، زیرا مخالفان فشار بر مادورو  افزایش دادند. به گفته افرادی که با این وضعیت آشنا هستند، دولت ترامپ همچنین آماده است محدودیت صادرات نفت خام را از آن کشور اعمال کند، اما هنوز تصمیم نگرفت که به این اقدام دست بزند یا نه. این افراد می گویند که بنا به واکنش مادورو به تصمیم گوایدو، می توان معلوم کرد که آیا دولت ترامپ تحریم ها را اعمال خواهد کرد یا نه.

ترامپ به خبرنگاران در کاخ سفید گفت که “همه گزینه ها مورد بحث است” که ایالات متحده می تواند علیه رژیم مادورو استفاده کند و گفته است که او مسئله اقدامات نظامی را در نظر نمی گیرد.

یک مقام دولت ترامپ گفت که اگر مادورو بلافاصله امور مالی ونزوئلا را تحت کنترل گوایدو نگذارد، ترامپ تحریم های بیشتری را اعمال خواهد کرد.

پیشتر مقامات کاخ سفید در اوایل ماه جاری به برخی از مدیران شرکت های نفتی آمریکا هشدار دادند که دولت ترامپ در حال بررسی محدودیت های صادرات نفت ونزوئلا بود و به آنها توصیه کردند که منابع جایگزین نفت سنگین را جستجو کنند.

شرکت های نفتی از دولت ترامپ خواستند این کار را انجام ندهد و هشدار دادند که این می تواند به پالایشگاه های خلیج فارس و سواحل شرقی ایالات متحده آسیب برساند که نفت سنگین ونزوئلا را بعمل می‌آورند. این امر ممکن است به افزایش قیمت بنزین در آمریکا شود.

دخالت آمریکا در سیاست جهانی

این هفته، مایک پنس معاون رئیس جمهور آمریکا از مردم ونزوئلا خواست تا “با صدای بلند سخن بگویند تا نظرات شان شنیده شود”. پنس در یک پیام ویدئویی که در شبکه های اجتماعی در روز سه شنبه، روز قبل از اعتراضات سراسری ونزوئلا منتشر شد، گفت: “نیکلاس مادورو دیکتاتور است که هیچ حق قانونی برای قدرت ندارد.”

دادگاه عالی کشور، که طرفدار رژیم است، اعلام کرد که گوایدو را از پست اش برکنار می کند و تصمیم مجمع را مبنی بر لغو حکومت مادورو را فاقد اعتبار می‌کند. قبول رسمی گوایدو توسط آمریکا ممکن است مناقشه ایجاد کند، چرا که مادورو به احتمال زیاد طی پیامی به ملت هشدار خواهد داد که کودتا علیه دولت او توسط یانکی های آمریکایی حمایت و تأمین پولی می شود.

گوایدو می خواهد دولت انتقالی را تشکیل دهد و خواستار انتخابات جدید شده است. گوایدو و حامیان او ادعا می کنند که آخرین دوره مادورو به طور غیرقانونی در قدرت است و حدود 60 کشور به این نتیجه رسیده اند که انتخابات اخیر جعل شده بود.