به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

«
»

قیصر روسیه جهان را از چنگال هیمنه آمریکا بیرون میکشد 

تهیه و ارسالي: حسین تلاش

نوشته – سامر طرقجی

برگردان – احمد مزارعی



یکم ، مارچ 2022

هیچکسی حتی بدترین دشمنان روسیه در این امر اختلافی ندارند که رهبر روسیه ، ولادیمیر پوتین از نظر نظامی بر آمریکا برتری یافته است و بدینوسیله تولد نظام جدیدی را بشارت داده زیرا به سیاست تک قطبی در جهان پایان داده است، از این پس در نظام جهانی جائی برای آمریکا به عنوان قطبی مسلط بر سیاست جهانی وجود ندارد.

بشارت الغای تسلط آمریکا بر جهان ، حتی از طرف کوچکترین هم پیمان آمریکا ، یعنی امارات نیز داده شد. امارات در هفته گذشته علیرغم همه فشارهایی که بر وی وارد کردند ، از دادن رای مخالفت با دخالت نظامی روسیه در اوکراین که در در شورای امنیت در دستور کار قرار داشت،امتناع ورزید. این امر با همه معمولی بودنش ، اما به مثابه شروع یک تمرد از طرف هم پیمانان آمریکا و سرپیچی از آن میباشد که در آستانه فجر تازه ای از شروع چند قطبی در جهان قرار داریم امارات اگرچه حلقه ضعیفی در هم پیمانی خود با امریکا به حساب می آید اما سیاستی مغایر با تبعیت از آمریکا در پیش گرفت تا بدینوسیله خشم روسیه را بر نیانگیزد و این اقدامش نتواند مورد ملامت کسی قرار بگیرد ، زیرا امارات به وضوح شاهد آن بود که چگونه واشنگتن هم پیمانان خود را در وسط معرکه تنها رها میکند ، آنچنانکه با کیف و رئیس کمدینش ولادیمیر زیلنسکی اتفاق افتاد .

غربی ها از راه دور تفرج میکنند

اولین کسی که از طرح حمله روسیه به اوکراین صحبت کرد ، شخص رئیس جمهور آمریکا بایدن بود، اداره بایدن در چند مورد حتی زمان حمله روسیه به اوکراین را نیز مشخص کرده بود، درمدت سه ماه تهدیدات و اخطارهای آمریکا نسبت به عواقب وخیم حمله نظامی روسیه علیه اکراین ادامه داشت.

هنگامی که روسیه برای حمایت از امنیت منطقه ای خود و ادامه گسترش روزافزون ناتو بسوی شرق و در نزدیکی مرزهایش ، عملیات نظامی خود را آغاز نمود، همه غربیها که بطور کامل شاهد پیشرفت ارتش روسیه بودند ، حتی یک قدم برای توقف عملیات نظامی روسیه برنداشتند ، دراین هنگام زلینسکی خود را کاملا تنها یافت ، و فقط خاطرات وعده های کمکهای خارجی را بیاد میاورد بدون اینکه قادر به انجام کاری باشد ، تنها کاری که وی انجام داد این بود که حسابهای اینترنتی رهبران کشورهای غربی را از حساب خود حذف نمود تا آنها نتوانند حوادث اوکراین را دنبال کنند ، اقدامی که لایق وی بعنوان یک شخصیت اصیل کمدی بود.

بلاهت امریکائی

ولادیمیر پوتین هدف خود را مبنی براینکه روسیه باید در صحنه جهانی به جایگاه بزرگترین دولت جهان قرار بگیرد، آشکارا اعلام نمود. پوتین بر ضد جنگ عراق در مخالفت با آمریکا موضع گیری کرد، پس از آن جنگ سوریه بود که روسیه در کنار سوریه قرار گرفت و بر علیه امریکا موضع گیری نمود ، از همینجا بود که مرحله اصلی پایان دادن به تک قطبی و هیمنه آمریکا بر جهانیان آغاز گردید.

پوتین تا حد زیادی از ضعف حاکمان فعلی غرب که دارای امکاناتی محدود بدون داشتن بعد نظر میباشند استفاده برد، این حاکمان بصورت مرحله ای و خود بزرگ بینانه عمل میکنند با این دیدگاه و باور به اینکه قدرتی که بتواند آنها را شکست دهد وجود ندارد ، اما این مناسبات امروزه وجود دارد و به پایان خود رسیده است ، آنها به عیان می بینند که چگونه ارتش روسیه بسوی کیف پیشروی میکند ، در حالی که حتی برای تحمیل تحریمهای سخت بر علیه روسیه از ترس قطع شدن گاز کشورشان ناتوانند.

محروم کردن روسیه از نظام پولی سویفت

باید بگویم که اکثریت کشورهای اروپائی علیرغم اصرار امریکا ، تحمیل تحریمها یی که متضمن نظام سویفت معاملات بانکی باشد نمی پذیرند ، و حداقل در حد حفظ آبروی کمی که در سطح جهانی برایشان باقیمانده است ، ایستادگی خواهند کرد.

کمی به عقب بازگردیم، آمریکا در جریان بحران و بازگرداندن جزیره کریمه توسط روسیه در سال 2014، موفق نگردید کشورهای اروپایی را قانع کند تا روسیه را از برنامه سویفت حذف کند، به این علت اروپاییها متوجه شدند که این اقدام آنان باعث خواهد شد تا گاز روسیه به اروپا قطع شود ، زیرا اروپاییها کاملا به گاز روسیه وابستگی دارند، آیا عقل می پذیرد که که رهبران اروپا این بار به این نتیجه گیری متهورانه برسند ، بویژه اینکه همه کوششهای آنها برای بدست آوردن منابع دیگر گازی در سالهای گذشته با شکست روبرو شده است.

در صورت محروم کردن روسیه از سیستم مالی سویفت چه خواهد شد؟

فرض میکنیم که کشورهای اروپائی تسلیم سیاستهای امریکا شده که البته از نظر صاحبنظران زیادی بعید بنظر میرسد، در آن صورت چگونه بر روسیه تاثیر خواهد گذاشت و آیا روسیه چه گزینه ای دارد ؟

درسال 2014، کشورهای بریکس شامل : روسیه ، چین، هند ، برزیل وجنوب آفریقا، بانکی تشکیل دادند که هدف آن بسیار روشن بود و می خواستند بانکی در مقابله با «بانک بین المللی»که توسط امریکا واروپا اداره میشود ، ایجاد کنند ، بسیاری از کشورهای درحال رشد نیز به آن پیوستند ، حتی بعضی کشورهای اروپائی نیز برای عضو شدن دران ، ان اظهار تمایل کردند.

در برابر این واقعیت موجود ، به احتمال زیاد روسیه و چین اقدام به برداشتن گامهای اولیه در جهت شکستن هیمنه مالی آمریکا و غربی خواهند نمود، وان از طریق ایجاد یک نظام مالی جدید که خارج از سلطه سویفت فعلی باشد و در زیر هیمنه آمریکا و اروپا نباشد

فراموش نکنیم که کشورهای متعددی همچون ایران ، ونزوئلا، کره شمالی و همه کشورهائی که دراین زمینه با آمریکا مشکل دارند، به این اقدام خوشامد خواهند گفت و به ان خواهند پیوست.

حتی بعضی کشورهای اروپائی که گاز طبیعی از روسیه وارد میکنند ، در لحظه ای خود را مجبور می بینند که با سیستم جهانی که بوسیله روسیه و چین ایجاد شده بهای گاز خود را بپردازند.البته این در صورتی خواهد بود که روشهای دیگری برای پرداخت نداشته باشند.

گزینه های موجود

نباید پنداشت که روسیه که عملیات نظامی را بر علیه اوکراین انجام داده وبا این کار خود ، آمریکا و کشورهای غربی را در برابر خود و مورد تهدید قرار داده است، اما جهل و نادانی است که ما فکر کنیم روسیه گزینه هائی از قبل برای آینده خود پیش بینی نکرده ویا همه جوانب امر را بطور دقیق مطالعه نکرده باشد، بدون تردید روسیه این احتمال را نیز در نظر گرفته بوده است که ممکن است از سیستم سویفت حذف شود.

سال گذشته خانم ناتالیا ساوینا، مدیر مطالعات تحلیلی اقتصاد و بازارهای عمومی مالی ، در مرکز مطالعات استراتژیک روسیه ، اظهارداشت ، با توسعه ارزهای ارقامی در بانکها مرکزی غالب کشورهای جهان ، نیاز به سویفت تا حد زیادی کاهش خواهد یافت.

وی اضافه کرد ، بنیه تحتانی ارزهای رقمی بانکهای مرکزی اجازه میدهد تا مشتریان بطور دائم ارزهای مورد نیاز خود را با پرداخت مبلغ کمتری بدست آورند.

روسیه پیش از این اقدام به سیستمی مشابه سویفت کرده بود تا بتواند معاملات کشوری را انجام دهد و برای این منظور مرکز ویژه ای در سال ، 2015، همزمان با تحریمهای آمریکا به وجود آورده بود ، حتی بانک مرکزی روسیه تاکید کرد که در حالت های اضطراری و پیش بینی نشده امکان دارد با آسودگی خاطر با این سیستم داخلی کار کرد.

اقتصاد روسیه

«مجله فوربس» آمریکایی اخیرا در مورد اقتصاد روسیه صحبت کرده و اینکه چگونه پوتین قبل از اقدام به جنگ در اوکراین اقتصاد روسیه را مستحکم نموده است.

بارز ترین نکاتی که در این گزارش آمده این است که بانک مرکزی روسیه دارای ذخیره عظیمی دلاری به مبلغ 643.2، میلیارد دلار می باشد، همچنین درامد روزانه نفت روسیه ، 700، میلیون دلار، درآمد روزانه گاز این کشور ، 400، میلیون دلار است.

بر اساس گزارش همین مجله روسیه همچنین دارای کوهی از طلا میباشد که قیمتش به 130 میلیارد دلار می رسد و از این نظر روسیه در مرتبه چهارم جهانی قراردارد.

وبدین شکل خرس روسی موفق شد گاوباز آمریکایی راهزن را که بر مساحت زیادی از جهان و در طی سالهای درازی بدون هیچگونه بازخواستی تسلط پیدا کرده بود ، دربن بست قرار دهد، مبالغه نیست که از پوتین بخاطر پایان دادن به هیمنه یک جانبه آمریکا در جهان سپاسگزاری کنیم.

پایان

مجله ی هفته