کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

قرن 21، جهان آسیایی می شود

 یک تحقیق علمی پیش بینی می کند که آمریکا ، در آینده جایگاه خود را در جهان بخصوص در قاره کهن آسیا از دست می دهد و روند آسیایی شدن جهان در قرن 21 تحقق می یابد.

 یک محقق و نویسنده مبرز آسیایی بر اساس تحقیقات و مستندات علمی، اقتصادی و اجتماعی، نتیجه گرفته است آسیا در قرن بیست و یکم به روند آمریکایی شدن جهان خاتمه داده و آن قرن را متعلق به خود خواهد کرد.
این تحقیق یادآور شده است؛ قرن 19 جهان شاهد روند ‘اروپایی شدن’ بود، قرن بیستم جهان آمریکایی شد و قرن بیست و یکم ناظر به تحقق روند آسیایی شدن در جهان خواهیم بود.
بر اساس این تحقیق جنگ تجاری که آمریکا علیه چین به راه انداخته روند ادغام اقتصادهای آسیایی را تسریع خواهد بخشید که این امر درنهایت منجر به آسیایی شدن آسیا و محروم ماندن آمریکا از قاره کهن در قرن حاضر را به دنبال خواهد داشت.
کتاب ‘آینده آسیا ( نظم جهانی در قرن بیست و یکم)’ اثر و نتایج تحقیقات نویسنده هندی تبار ‘پاراگ خانا’ Parag Khanna است که در سنگاپور زندگی می کند و درز چکیده هایی از تحقیقات وی تاکنون با استقبال قابل توجهی در رسانه ها، فضای مجازی، مراکز دانشگاهی و بازارهای کتاب کشورهای جنوب شرق آسیا روبه رو شده است.
نویسنده 41 ساله هندی تبار براساس مستندات اقتصادی- اجتماعی معتقد است: قرن 19 شاهد روند ‘اروپایی شدن’ جهان ، قرن بیستم شاهد گسترش روند ‘آمریکایی شدن’ و قرن بیست و یکم ناظر تحقق روند آسیایی شدن در جهان خواهد بود.
براین اساس قرن بیست و یکم ‘قرن آسیا’ نامیده شده و آسیا در قرن حاضر نقش مهمی در شکل دادن به نظم جدید جهانی ایفا خواهد کرد. از این رو قرن21 از این رویکرد تحقیقاتی ‘قرن آسیاست’ که مفهوم و دامنه های آن بسیار بیشتر از کشور چین در جهان بوده و دیگر کشورهای این منطقه از جمله ژاپن نیز به عنوان یکی از قدرت های اصلی آینده در این قاره نقش مهمی ایفا خواهد کرد.
این نویسنده در اثرش که قرار است در ماه فوریه سال جاری میلادی به طور رسمی وارد بازارهای جهان شود و بخش هایی از آن به رسانه های منطقه نیز راه یافته آینده ای را برای آسیا ترسیم کرده است که آمریکا در صورت تداوم رفتارهای یکجانبه گرایانه، در آن جایی نخواهد داشت.
وی که تاکنون بیش از 10 اثر تحقیقاتی در عرصه روابط بین الملل منتشر ساخته است می گوید، با توجه به تصمیمات دونالد ترامپ در مورد جنگ تجاری و موضعش در قبال قراردادها و تعهدات مختلف اقتصادی در جهان، غرب به ویژه آمریکا خیزش آسیا در جهان را درک نمی کند و این امر سبب می شود روند ‘ آسیایی شدن آسیا ‘ بدون حضور آمریکا صورت گیرد .
براین اساس آینده آسیا در پی عدم فهم مستمر آمریکا از وضعیت سیاسی و اقتصادی درآسیا تبعات گرانباری برای واشنگتن خواهد داشت.
نویسنده این کتاب تبعات حاصل از عدم درک صحیح آمریکا از این موقعیت را ایجاد اقتصادهای بزرگتر و کشورهای مستقل تر سیاسی در منطقه آسیا می داند که با توجه به ریشه های مشترک تاریخی و فرهنگی در این منطقه ، بسترها را برای پیوندها و همگرایی ها از نظر سیاسی و اقتصادی قوی تر خواهد ساخت.
وی در گفت وگو با رسانه های دیداری سنگاپور در مورد اثر جدیدش گفت: بر اساس مستندات موجود، مطمئن هستم که روند ‘آسیایی شدن’ جهان شروع شده و به سرعت پیش خواهد رفت.
وی افزود: جهان که تاکنون عادت کرده ابتدا از آمریکا و غرب بشنود، باید آماده شود که در قرن بیست و یکم این عادت را در مورد آسیا تغییر دهد و دنیا را از رویکرد آسیایی ها ببینند.
خانا گفت که در اثرش تاکید کرده که روند آسیایی شدن جهان با توجه به شاخص های مهم بازارهای عمده آسیا و تاثیر آنها در اقتصاد جهانی و همچنین پیشرفت ها در جامعه و حکومتداری مدت هاست که شروع شده است.
نیکی و برخی دیگر از رسانه های سنگاپور نیز در این زمینه گزارش دادند: این کتاب اگرچه قرار است در ماه آینده رسما وارد بازارهای جهانی کتاب شود اما محتوای آن از هم اکنون در محافل سیاسی، بین المللی و تحقیقاتی راه خود را باز کرده است.
این محقق چند استدلال مهم را برای فرضیه آسیایی شدن جهان در قرن بیست و یکم مطرح کرده است .
به گفته وی ‘ غرب آسیا دارای نفت و گاز است، درشمال آسیا صنایع فناوری بسیار پیشرفت کرده و در جنوب شرق این منطقه نیز نیروی کار بسیار ارزان اعم از جوان و پیر و زن و مرد وجود دارد. تولیدات مواد غذایی در این منطقه بسیار بالاست و این موارد از جمله شاخص هایی هستند که توانمندی های رقابت اقتصادی آسیا را در جهان منحصر به فرد می سازد.’
نویسنده این کتاب که تاکنون رسانه های مختلف جنوب شرق آسیا مصاحبه های مختلفی با وی داشتند، معتقد است: ناظران غربی عمدتا تحولات آسیا را با استفاده از لنز آمریکایی- انگلیسی دیده اند که این امر خالی از پیش فرض های آنها نبوده است.
وی براساس مستندات ارائه شده معتقد است: صنعت ژاپن که الهام گرفته از روحیات ببر است که قلمرو خود را به طور مستمر افزایش می دهد و ابتکار یک جاده یک کمربند چین نیز از طریق سرمایه گذاری های مداوم در زیر ساخت ها ، آسیا را هرچه بیشتر به هم پیوند خواهد زد. اما آمریکای دونالد ترامپ در یک رویکرد کاملا متضاد با واقعیات منطقه نشان داده که با راه انداختن جنگ تجاری علیه چین که در واقع جنگی علیه اقتصادهای منطقه است ، این واقعیات و شرایط را درک نکرده است.
خانا معتقد است: جنگ آمریکا علیه چین، روند ادغام اقتصادهای آسیایی را تسریع خواهد کرد و نقش آمریکا را در آسیا کاهش داده و به این کشور آسیب جدی خواهد زد.
به گفته وی شرکت های چینی در حال حاضر به سرعت به به دنبال کاهش وابستگی های خود به شرکت های آمریکایی و تغییر جغرافیایی فعالیت های اقتصادی خود هستند و دراین مسیر فعالیت ها و همکاری های اقتصادی خود را از آمریکا به سمت دیگر مناطق جهان از جمله اروپا و به ویژه آسیا سوق داده اند که این امر اقتصادهای آسیا را قوی تر می سازد.
رویکرد وی حاکی است : تبدیل کردن آسیا به یک میدان جنگ برای هژمونی های رقیب توسط آمریکا اقدام صحیحی نیست و این جنگ برنده ای ندارد و واشنگتن را در مسیر تصمیمات غیرسازنده کرده است و در این مسیر ترامپ آمریکا را از قرارداد ترانس پاسیفیک که همکاری اقتصادی آمریکا وآسیا را پیوند می داد، خارج ساخت.اما کشورهای آسیایی اکنون این قرارداد عظیم اقتصادی را با سایر شرکای خود بدون حضور آمریکا پیش می برند.
وی نتیجه گرفته است که تصمیمات آمریکای دوران ترامپ بدون برخورداری از فرضیه های قوی و عدم درک صحیح از اوضاع و شرایط آسیا ، بازیگران اصلی وتحولات مهم آن اتخاذ می شود که عواقب آن را بدون شک به این کشور بازمی گرداند.
آساق