کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

 فهرست گروه‌های عمده تروریستی که علیه دولت افغانستان می‌جنگند

نوشته کریم پوپل

پولیس ملی افغانستان بتاریخ ۲۴ حوت سال ۱۳۹۵ فهرست تمام گروه‌های تروریستی فعال در کشور را به سازمان پولیس انترپول تسلیم کرد.این گروه‌ها علاوه براین که علیه دولت افغانستان می‌جنگند اکثر شان مجرمان بین‌المللی بوده در قتل هزاران انسان شریف جهان دست دارند. فعلاً ۳۲ مرکز آموزش تروریستی با ۸۵ رهبرعلیه افغانستان در پاکستان فعال است.تعداد مجموعی مخالفان مسلح خارجی نظر به موسوم بین ۵۰۰۰۰- ۷۵۰۰۰ میرسد. نزدیک به ۱۶۸ گروپ بزرگ و کوچک در افغانستان به فعالیتهای تروریستی مشغول اند.حدود ۶۰ الی ۱۰۰ هزار علیه دولت افغانستان می جنگند.

۱. طالبان مربوط ملا منصورو شورای کویته ۳۵۰۰۰ نفر رهبر (هیبت اله، شیخ العدیث) نورزای معاونین سراج الدین حقانی، رئیس شبکه حقانی  و ملا محمد یعقوب فرزند ملا محمد عمر .

۲. طالبان مربوط ملا رسول مستقل ۱۵۰۰۰- ۲۵۰۰۰ نفر. درولایات های هرات، فراه، بادغیس، فاریاب، هلمند، زابل، غزنی و پکتیا حضور نظامی دارند .گروه مولوی رسول، سه معاون نظامی منصوب کرده است  معاون سیاسی: ملا باز محمد حارث  معاونین نظامی   ملا منصور دادالله، ملا شیر محمد آخندزاده و عبدالمنان نیازی منحیث معاون سیاسی انتخاب نموده است. متحد با ایران  بوده ریاست امنیت افغانستان از وی حمایت می کند. یکبار شکست خورده حاضر مذاکرات با دولت است.

۳. داعش: مستقیم با داعش ارتباط دارد ۳۴۰۰ نفر در افغانستان . گروه های سابق سرحدی  پاکستان بنام لشکر اسلامی ، جماعن الحرار، «کرم ایجنسی»، «خیبرایجنسی»، «اورکزی ایجنسی»، «هنگو» و «پیشاور» همه به داعش پیوستند.

۴. تحریک طالبان پاکستان: علیه دولت پاکستان و آمریکا می‌جنگد. مؤسس بیت اله مسعود. همکار با القاعده، آمو، تحریک طالبان، پاکستان، سپاه صحابه، لشکر جهنگوی، حرکت والاجهاد الاسلامی اند. ساحه فعالیت کنرهارحدود ۲۵۰۰۰نفرر در پاکستان فعالیت دارد. ضد شعیه مذهبان می‌باشد.

۵. القاعده ۵۰- ۱۰۰ نفرساحه فعالیت کنرهار رهبرآن سعید بن ابی وقاس در افغانستان میباشد.

۶. (امو) جنبش اسلامی ازبکستان ویا حزب حرکت اسلامی  ازبکستان   تعداد۳۰۰ نفربنیان گذار آن  جمعه نمگانی و و طاهر یولدوش بود رهبر فعلی “مجاهد عثمان غازی”  میباشد. ساحه فعالیت شمال افغانستان بدخشان تخار قندوز میمنه و غورماچ . فعلا با داعش بیعت نموده است.

 

۷. حرکت الجهاد الاسلامی: در سال ۱۹۸۴ جنگ افغان شوروی توسط فضل الرحمان خلیل و قاری صفی اله اختر تأسیس شده. خاص علیه آمریکا اسرائیل بنگلادیش و زیلاند جدید می‌جنگد. در افغانستان یک گروه ۱۵ نفری آن علیه آمریکا می‌جنگد. مرکز اصلی  آن در فلسطین است.

 

۸. حزب اسلامی افغانستان که فعلاً با دولت متحد شد.

۹. حزب اسلامی خالص: اکثراین گروه با دولت افغان شریک است. انورالحق خالص پسر مولوی خالص برای هیبت اله رای داده با ۱۰۰۰ نفر خود در صفوف طالبان پیوست.

 

۱۰. لشکر طیبعه: خطرناکترین گروه پاکستانی و کشمیری است که توسط آی اس آی اداره میشود. رهبر آن حافظ محمد سعید است. درافغانستان فعالیت شدید دارند. حمله بر ۴۰۰ بستر را این گروه بدوش داشت. این طایفه باید با ساتول کشته شوند زنده ماندن این جنس حرام است.

 

۱۱. لشکر اسلامی: مربوط خیبر اجنسی مؤسس مفتی منیرشاکر رهبرموجود منگل باغ است. این گروه به داعش بیعت کرده است. این گروه ضد پاکستان و دولت افغان می جنگند.

 

۱۲. گروه تروریستی هندی بنام عبدالعظیم و شهید بری گیت

۱۳. جنبش ترکستان شرقی (اویغورستان) : جنبش اسلامی ترکستان شرقی در سال ۱۹۹۳بنیان گذاشته شد، این سازمان با توجه به فروپاشی شوروی توانست با احزاب و گروه های بنیادگرا در آسیای مرکزی ارتباط برقرار و سپس با حضور طالبان والقاعده در افغانستان همکاری هایی با آنها بیشتر گردید. قبلا در وزیرستان لانه داشتند حالا در شمال افغانستان فعالیت دارند. تعداد یک گروه ۲۵-۳۰ نفر.

  

۱۴. جهیش محمد: گروه آزادی‌خواه کشمیر ساخت پاکستان. اکنون علیه دولت افغانستان می‌جنگد.

 مولانا مسعود ازهر رهبر این گروه می باشد. در کشمیر فعالیت زیاد دارد.

۱۵. شبکه حقانی: شبکه حقانی یک مجموعه از شبه نظامیان است که از چند گروه تشکیل می‌شود. نام این شبکه از مولوی جلال‌الدین حقانی که تحصیل‌کرده مدارس علوم دینی پاکستان است گرفته شده است. البته در حال حاضر به دلیل کهولت سن جلال‌الدین، فرزندش سراج‌الدین، رهبری این شبکه را بر عهده دارد. مقر اصلی این شبکه دقیقاً معلوم نیست اما ولایت‌های شرقی افغانستان همچون پکتیا، پکتیکا و خوست که در همسایگی وزیرستان جنوبی و شمالی پاکستان قرار دارد به عنوان محل استقرار نیروهای حقانی شناخته می‌شود. در مراحل اول با تحریک طالبان متحد بود سپس از آن جدا شده با اردو پاکستان پیوسته علیه دولت افغانستان و آمریکا می‌جنگد. اعضای این شبکه از قوم پشتون و از قبیله «زدران» واقع در ولایت پکتیکا هستند. شبکه حقانی حدود چهار هزار نیرو دارد که در پیوند با گروه‌های دیگر، گاه تا ۱۰ هزار نیرو را می‌تواند سازماندهی کند. آمریکایی‌ها معتقدند شبکه حقانی بازوی دستگاه اطلاعاتی پاکستان برای انجام عملیات‌های تروریستی در جهت منافع آن کشور است. این گروه بالای سفارت امریکا در افغانستان و اسلام آباد حمله نموده تلفات را بجا گذاشته است.

۱۶. اعمارات اسلامی وزیرستان گروه طالبان پاکستانی بود که قبلا توسط حقانی رهبری می‌شد.

 

۱۷. سپاه صحابه پاکستان : سپاه صحابه یکی از گروههای تروریستی وهابی بامنشا پاکستانی و منشعب از جمعیت علمای اسلامی پاکستان است عمدتاً منابع حمایتی خود را از عربستان دریافت می کند. منابع مالی غالب گروه های تروریستی منطقه را عربستان و شیخ نشینان حاشیه خلیج فارس می پردازد. این گروه تروریستی پس از حضور نظامی شوروی سابق به افغانستان توسط « حق نواز جنگوی» تاسیس شد در ترور تعداد زیادی از شیعیان دست دارد. در واقع این سپاه پشتیبان سیاسی لشکر جهنگوی است و لشکر جهنگوی شاخه نظامی این حزب محسوب می‌شود. دارای ۱۰۰ هزار عضو در پاکستان میباشد. مخالف برقراری عزا داری ده محرم بوده در کشتن شیعه و بم گذاری در این روز سهم دارد.

۱۸.تحریک نفاز شریعت محمدی (سواد) ضد پاکستان. حالا صفی محمد رهبر گروه با دولت پاکستان صلح را امضا نمود. در افغانستان در نواحی چترال وردوج فعالیت دارند.

۱۹. اتحاد جهاد اسلامی : گروهی موسوم به اتحاد جهاد اسلامی ادعا دارد که بخش بزرگی از مناطق سرحدی میان افغانستان و تاجکستان را در کنترول خود دارد.با طالبان و القاعده رابطه دارد. بخش های عمدهء ولسوالی های امام صاحب و دشت ارچی قندز، ظاهراً در کنترول مشترک گروه ها قرار دارد. در نشریهء امریکایی ده لانگ وار ژورنال نوشته شده که یک گروه از این سازمان دیده شده که از تاجکستان داخل خاک افغان می گردید. در قضیه تاجکستان بالای حضور نظامی روسیه در سرحدات میخواهد تجدید نظر نماید. این گروه در اروپا نیز فعالیت دارد.

 

۲۰. لشکر جهنگوی: مؤسس حق نواز جهنگوی و اسحق مالک درسال ۱۹۹۶ از سپاه صحابه جدا گردیده حدود ۲۰۰ نفر در افغانستان علیه شیعه مذهبان فعالیت دارد. رهبر آن قاری محمد یاسین می‌باشد. انفجاردهمزنگ توسط همین گروه صورت گرفته‌است. مرکز این گروه وزیرستان است. در انتحاری و بم گذاری روز عاشورا مزار شریف و کابل دست اول داشت.

۲۱.حرکت المجاهدین: این گروه با القاعده ارتباط داشته در زیر نام «انصارالامه» فعالیت دارد . تعداد این گروه ۸۰۰۰ نفر بوده در ناحیه شرقی افغانستان فعالیت دارد . گروه حرکت المجاهدین با اجازه نهادهای پاکستانی به خصوص سازمان اطلاعات ارتش پاکستان (آی.اس.آی) بطور آزادانه درپاکستان فعالیت می‌کند . «فضل الرحمان خلیل» رهبر این گروه نیز در «اسلام‌آباد» زندگی می‌کند.برای الحاق «کشمیر» به پاکستان تلاش می‌کند و خطری برای افغانستان و منافع آمریکا محسوب می‌شود.

۲۲. گروپ محاذ فدائی:  گروه تروریستی در قندهار هلمند اروزگان فعالیت دارند  . گروه فدائی محاذ شاخه ار گروه ملا داد اله است که  توسط ملا نجیب اله یا عمر خطاب  تاسیس گردید.  این گروه در آدم رباعی ترور وبم گذاری در افغانستان سهم  دارد. این گروه مسولیت ترور مولوى ارسلان رحمانى عضو شوراى عالى صلح و مشرانوجرگه و مقام سابق طالبان را بدوش گرفت . بم گذاری در سفارت هند ، قتل دو خبرنگار سویدن و انگلیسی در کابل توسط این گروه صورت گرفته است.

رهبر این گروه، ملا نجیب الله، اظهار داشت که هدف گروه  لغو روند صلح میان شورشیان و دولت افغانستان و ادامه مبارزه با دولت در کابل و نیروهای ناتو تا زمانی که افغانستان را ترک کنند.

ملا نجیب اله اظهار داشت که دفتر قطر غرض حل مشکلات بین طالبان و دولت افغانستان توسط دولت ایران به رهبری ملا منصور ساخته شد. تا مذاکرات بین دولت افغانستان و طالبان صورت گیرد. او اظهار داشت که ملا عمر به نسبت مریضی گرده که داشت ضرورت به تداوی داشت. ملا منصور در میان دوا اولا به ملا عمر زهر را خوراند تا ضیعف گردد. پس از اینکه ملا منصور وصیعت ملا عمر را گرفت ملا منصور اورا به قتل رساند. این کلمات ممکن توسط آی اس آی ساخته شده باشد. برخلاف زهر توسط آی اس آی داده شد تا روند صلح خراب شود.

۲۳. بریگارد گوریلائی ۰۵۵ اعراب مربوط القاعده- (۳۰۰۰ تا ۱۰۰۰) نفر

اینها اعراب بودند که از زمان جهاد از زندانها خریداری شده  علیه روسها می جنگیدند. در زمانیکه اسامه داخل افغانستان شد عده از این گروه با القاعده پیوسته آماده جنگ ومرگ گردیدند . قبلاً  این

گروه در افغانستان در قطعه ریشخور و قلعه جنگی بلخ  مستقر بودند. پس از مرگ بن لادن عده از این گروپ که در حدود ۵۰۰ نفر میرسد با همان حالت اولی با دولت افغانستان و امریکا می جنگند. درین گروه عده از قطعات گارد جمهوری صدام حسین نیز شامل بوده بر علیه امریکا و دولت موجوده می جنگند.

۲۴. امارات قفقاز (توسط چیچینی‌ها اداره می‌شود) امارت اسلامي قفقاز يك جنبش اسلامي توسط دوكو عمروف بنا شد .این گروه پس از شکست چیچین  به گروه های مختلف کشور های اسلامی ملحق شدند. اکنون این گروه در روسیه وکشورهای قفقاز نیز  فعالیت دارند. چندی قبل رهبر آن بنام ابو محمد کشته شد. این گروه با داعش پیوسته در شمال افغانستان فعالیت دارد. قبلا حدود ۳۰۰ نفر  که بعضی از آنها بافامیلها خود بودند حضور داشتند  حالا تعداد نا چیز باقی مانده است.

 

تا فعلاً حدود دو هزار سرباز از گروه های خارجی به آنطرف دریای آمو نقل مکان نموده‌اند. گروه‌های چیچین آمو ، حرب اسلامی ازبکستان و قزاقستان همه به داعش پیوسته عده  از آنها در بدخشان و تخار مستقر هستند. از جمله ۲۴ گروه‌های تروریستی۳ آن علیه پاکستان بوده از این ۳ گروه یک گروه آن با دولت افغانستان قبلاْ متحد بوده حمله را در مکتب نظامی پاکستان در پشاوراجرا نمود. دولت افغانستان به اساس مروده فریبکارانه پاکستان که دست دوستی باز نموده بود لست حمله کنندگان این گروه را به دولت پاکستان تسلیم نمود. دولت پاکستان پس ازدریافت اسما این گروه، بالای این گروه حمله نمود. گروه تلفات بیشماری را داده از پاکستان فرار نموده داخل خاک افغانستان گردیدند. به اساس راپور سازمان ملل بین ۷۵۰۰ تا ۷۶۰۰ از جنگجویان خارجی با دولت افغانستان می جنگند. ولی اداره کننده وطراح حملات پاکستان است. منشع این جنگها پول عربستان و کشورهای اطراف خلیج فارس است. پنجابی ها  راه درآمد را از راه خون پیدا نموده است. این راه استفاده از اعتقاد مردم نادان است که از آن سواستفاده می کند.

منابع

  1. جنگ داخلی افغانستان از 2001-الی فعلاً نوشته ویکی پیدیا انگلیسی

https://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_Movement_of_Uzbekistan

2.گروه‌هاي سلفی چچني و امارت اسلامي قفقاز؟ نوشته نشریه سیاسی ایران

http://www.siasi.porsemani.ir/content/%DA%AF%D8%B1%D9%88%D9%87%E2%80%8C%D9%87%D8%A7%D9%8A-%D8%B3%D9%84%D9%81%DB%8C-%DA%86%DA%86%D9%86%D9%8A-%D9%88-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%D9%8A-%D9%82%D9%81%D9%82%D8%A7%D8%B2%D8%9F

  1. بیعت رهبران گروه امارات اسلامی قفقاز به داعش نوشته سایت دنیای اقتصاد

http://donya-e-eqtesad.com/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%AF%D9%86%DB%8C%D8%A7-5/853843-%D8%A8%DB%8C%D8%B9%D8%AA-%D8%B1%D9%87%D8%A8%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D9%85%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C-%D9%82%D9%81%D9%82%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D8%A7-%D8%AF%D8%A7%D8%B9%D8%B4

4.ادعای حضور گروه “اتحاد جهاد اسلامی” در سرحد افغانستان و تاجکستان نوشته رادیو آزادی

https://da.azadiradio.com/a/27271929.html

5.آشنایی با سپاه صحابه نوشته خبر گذاری مهر

http://www.mehrnews.com/news/3015330/%D8%A2%D8%B4%D9%86%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%D8%B3%D9%BE%D8%A7%D9%87-%D8%B5%D8%AD%D8%A7%D8%A8%D9%87

6.مالک اسحاق، رهبر گروه تندرو سنی مذهب در پاکستان کشته شد. نوشته دوچ ویله

http://www.dw.com/fa-ir/%D9%85%D8%A7%D9%84%DA%A9-%D8%A7%D8%B3%D8%AD%D8%A7%D9%82-%D8%B1%D9%87%D8%A8%D8%B1-%DA%AF%D8%B1%D9%88%D9%87-%D8%AA%D9%86%D8%AF%D8%B1%D9%88%DB%8C-%D8%B3%D9%86%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%BE%D8%A7%DA%A9%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%DA%A9%D8%B4%D8%AA%D9%87-%D8%B4%D8%AF/a-18615470

  1. داعش در افغانستان چه می‌کند؟ نوشته سایت بی بی سی

http://www.bbc.com/persian/blogs-38718116

8.نگاهی به گروه تروریستی «لشکر جهنگوی» در دوران «ملک اسحاق» نوشته خبر گذاری تسنیم

https://www.tasnimnews.com/fa/news/1394/05/26/819032/%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%DA%AF%D8%B1%D9%88%D9%87-%D8%AA%D8%B1%D9%88%D8%B1%DB%8C%D8%B3%D8%AA%DB%8C-%D9%84%D8%B4%DA%A9%D8%B1-%D8%AC%D9%87%D9%86%DA%AF%D9%88%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D9%88%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D9%85%D9%84%DA%A9-%D8%A7%D8%B3%D8%AD%D8%A7%D9%82

  1. جنبش ترکستان شرقی و جدایی طلبی در سین کیانگ و رویکرد چینی سازی پکن نوشته سایت خبر گذاری فارس

http://www.farsnews.com/printable.php?nn=13920527000249

  1. وزارت دفاع افغانستان: شمار جنگجویان ضد دولت متغیر است وشته سایت دوچ ویله

https://www.darivoa.com/a/mod-says-militants-number-is-variable-in-afghanistan/3582595.html

۱۱.  Talibanistan: The Establishment of the Islamic Emirate of Waziristan

https://www.longwarjournal.org/archives/2006/09/talibanistan_the_est.php

  1. The elite force who are ready to die بریگارد 055 اعراب

https://www.theguardian.com/world/2001/oct/27/afghanistan.terrorism6