جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

ګوند، ائتلاف او خوځښت

نور محمد غفوری  په ټولنیزو فعالیتونو کې د ګډون وسیلې   د سیاسي…

«
»

فلسفه ناتو و جنگ سرد !

قایق‌های تندروی سپاه تا نزدیکی ناو آمریکایی حامل ژنرال وتل پیش آمدند ، دادند ، رفتند…

رادیو فردا نوشت : بیا اصلاً خودمان را گول بزنیم ، بیا فکر کنیم که دنیا جایی‌ست که شلیل و آلو قرمز دارد، بیا به انار فکر کنیم، بیا به دون کردنِ انار فکر کنیم.همه یک‌ روز بالاخره قند در دل‌مان آب می‌شود عاشق میشویم …


از ذهنم گذشت که بیائید به بازی تحریم و ترور جمال خاشقچی و قتل فرشید مکی و اعدامهای حکومت اسلامی ایران و دلسوزی کاخ سفید و وال استریت ویک دهه جنگ سوریه و خاورمیانه خونین … 4 دهه حمایت همه جانبه از جنایتهای ولایت فقیه و برجام و باقی قضایا فکر نکنید…بالاخره این خاورمیانه خونین یک جایی آرام میشود یا ظرفیتش تمام میشود و جاکشهای وال استریت برای ادامه بازی خون یحتمل راهی آفریقا میشوند…


زمانی با فلسفه رابطه خوبی داشتم ، طی سالها از آن فاصله گرفتم به خصوص در فصل شلیل و الو قرمز که دستمان نمیرسید و حالا دوباره با آن آشتی کردم ، نه به خاطر شلیل و انار یا عوض شدن نظرم راجع به علم فلسفه ، که توجیه میکند حضورعواملی که وجود مثبت خارجی ندارند … بلکه فقط به این خاطر که چاره دیگری ندارم . حال و روز یک زندانی در انفرادی را تصور کنید که منتظر است و مستمر خودش را با مشتی فلسفه قانع میکند که روزی دوران زندان تمام میشود … تسکین دهند قوی و خوبی است باید انفرادی باشی تا بفهمی چه میگویم .

در ایران فعلا خودشان را با فلسفه روز تولد کورش یا اربعین سرگرم میکنند … تفاوتی کیفی وجود ندارد مهم نیست در روز کورش سینه میزنی یا روز استالین یا اربعین …مهم چتر فلسفه است که جهت قناعت به بدترین شرایط باز باشد . آدمها یا فلسفه میدانند و یا نمیدانند ! به قول دیالوگی از ماتریکس که گفت میدانم این استیک وجود خارجی ندارد و لذت من هم از خوردن استیک مجازی است ، ولی همین لذت مجازی را به هیچی ترجیح میدهم !

تنها خبر وجد آور بدون فلسفه و غیر مجازی همین است … حضور گسترده زنان افغانستان در ورزشگاه فوتبال…


دبیر کل ناتو: ما جنگ سرد دیگری نمی‌خواهیم…

تولد یا خلق ناتو فرایند جنگ سرد در قرن بیستم بود ، با پایان شکاف بین شرق و غرب ادامه ناتو ضرورتی نداشت . با پایان شوروی سابق پیمان ورشو به عنوان رقیب پیمان ناتو عملا منحل شد …اما ناتو ماندنی شد . تا سالها باورعمومی ، بلوک شرق یا شوروی سابق را تنها تهدید در مقابل کاپیتالیسم میدانست . با پایان شوروی صحنه واضحتر شد ، آنها همزمان و به موازات تنها تهدید جدی جهانی، تضمین هم بودند تضمینی برای رشد و مانور و انعطاف کاپیتالیسم … پس بعد از فروپاشی شوروی به یک جانشین کاذب نیاز داشتند . سلولهای خفته تروریسم عمدتا در خاورمیانه را فعال و لجستیک کردند تا جهان دیالکتیکی بی معنا نشود ، با یک تفاوت جزمی …

این پدیده نامیمون و شوم تروریسم اساسا تهدید نبود و نیست ، بلکه به جون مامانش اینا ، همه اش تضمین است.

انسان امروزی در لایه های مختلفی قابل آنالیز است . حدود یک میلیون سال از عمرش میگذرد . میلیاردها سال از آغاز حیات در زمین و تولد اولین آمیب تک سلولی گذشته است … در چنین سرعتی و سیر تحولات و سیاست ، مستمر دعوتنامه میرسد که بیا برای دموکراسی و جمهوری و لیبرالیسم و آزادی و سکولاریسم و اینا…سینه بزنیم و جان بدهیم . از شما چه پنهان من به انواع دادن و نتیجه نگرفتن عادت دارم .

هاشم استوار را بعد از قتل فرشید هکی دزدیند . من در فکر مجموعه اعمال حاکمان مسلمان در ایران بودم که توی راه به روز کورش رسیدم ، در فکر روز کورش بودم که اربعین را باید هضم میکردم … این روزها و مراسمها مجموعه ای از جهل تاریخی به هم پیوسته انسان هستند که معمولا مراسمش را به شکل جمعی پاس میدارند و در کنارش به شکلی جمعی عده ای هم مشغول رفتن هستند . جمعی برای اربعین میروند و جمعی برای زندگی بهتر پشت مرزهای بلغار ، داخل قطارهای سرگردان ، در کمپهای مختلف … در انتظارند.

انسان گرسنه را شاید تا مدتی با عکسهای مجازی غذا سرگرم کرد ، اما بعد از مدتی این فریب عکس مجازی چلوکباب دیگر کارایی ندارد و شکم گرسنه را باید با موادی واقعی سیر کرد حتی اگر نان خشک باشد.

من هم انتظار را ترجیح میدهم تا قناعت در فضای مجازی …

در مورد قتل اخیر فرشید هکی فعال محیط زیست که چرا مثل خاشقچی رسانه ای نشد ؟ به یقین نمیشود چیزی گفت ولی قابل حدس است که موقییعت سیاسی و متفاوت عربستان ایجاب میکند ترور خاشقچی در سطح جهانی رسانه ای شود تا نهال استحاله در ابتدای کار کمی آبندی شود.


حکومت اسلامی هنوز به ابتدای مسیر استحاله هم نرسیده و هنوز تلاش میکند تا مسیر و زمان بیشتری را در کوره راههای مختلف تا مسیر استحاله جدی طی کند در واقع حکومت اسلامی ایران مادون موقعییت سیاسی عربستان است ، پس غرب هم برایش مهم نیست چه کسی یا چند نفر در حکومت اسلامی ترور یا قتل عام و اعدام میشوند ، البته تا رسیدن پدیده به اتوبان استحاله … که اگر بتوانند برسند ، از آنجا به بعد قوانین مسیر متفاوت خواهد بود . آنوقت برای پشه های خانه میرحسین موسوی هم هشتک میزنند احتمالا با پرچمداری اصلاح طلبان حکومتی مثل مسیح علینژاد … تا یاد بگیرند چطور باید به پشه بگویند حاج ابوالقاسم خان ؟

در کنار عامل اصلی ( فرایند استحاله ) عوامل فرعی دیگری هم موجود است مثل آچارکشی های رایج بین دولتها جهت زدن لقمه های گنده تر…

ای کوفتتون بشه…

اسماعیل هوشیار

27.10.2018