کهن افسانه ها

رسول پویان برآمد آفـتاب از مشـرق دل در سحـرگاهان شب یلـدای تار…

مهدی صالح

آقای "مهدی صالح" با نام کامل "مهدی صالح مجید" (به…

جنگ های جدید و متغیر های تازه و استفادۀ ی…

نویسنده: مهرالدین مشید تعامل سیاسی با طالبان یا بازی با دم…

                    زبان دری یا فارسی ؟

میرعنایت الله سادات              …

همه چیز است خوانصاف نیست !!!

حقایق وواقعیت های مکتوم لب می کشاید  نصیراحمد«مومند» ۵/۴/۲۰۲۳م افغانها و افغانستان بازهم…

مبانی استقلال از حاکمیت ملی در جغرافیای تعیین شده حقوق…

سیر حاکمیت فردی یا منوکراسی تا به حاکمیت مردمی و…

نوروز ناشاد زنان و دختران افغانستان و آرزو های برباد…

نویسنده: مهرالدین مشید طالبان در جاده های کابل پرسه می زنند؛…

زما  یو سم تحلیل چې غلط؛ بل غلط تحلیل چې…

نظرمحمد مطمئن لومړی: سم تحلیل چې غلط ثابت شو: جمهوریت لا سقوط…

کابل، بی یار و بی بهار!

دکتر عارف پژمان دگر به دامنِ دارالامان، بهار نشد درین ستمکده،یک سبزه،…

ارمغان بهار

 نوشته نذیر ظفر. 1403 دوم حمل   هر بهار با خود…

چگونه جهت" تعریف خشونت" به تقسیم قوای منتسکیو هدایت شدم!

Gewaltenteilung: آرام بختیاری نیاز دمکراسی به: شوراهای لنینیستی یا تقسیم قوای منتسکیو؟ دلیل…

تنش نظامی میان طالبان و پاکستان؛ ادامۀ یک سناریوی استخباراتی

عبدالناصر نورزاد تصور نگارنده بر این است که آنچه که میان…

بهارِ امید وآرزوها!

مین الله مفکر امینی        2024-19-03! بهار آمــــد به جسم وتن مرده گـان…

از کوچه های پرپیچ و خم  تبعید تا روزنه های…

نویسنده: مهرالدین مشید قسمت چهارم و پایانی شاعری برخاسته از دل تبعید" اما…

سال نو و نو روز عالم افروز

 دکتور فیض الله ایماق نو روز  و  نو  بهار  و  خزانت …

میله‌ی نوروز

یاران خجسته باد رسیده‌ است نوبهار از سبزه کوه سبز شد…

تحریم نوروز ، روسیاهی تاریخی طالبان

                 نوشته ی : اسماعیل فروغی        در لیست کارنامه های…

طالب چارواکو ته دريم وړانديز

عبدالصمد  ازهر                                                                       د تروو ليموګانو په لړۍ کې:           دا ځلي د اقتصاد…

    شعر عصر و زمان

شعریکه درد مردم و کشور در آن نبوُدحرف از یتیم…

مبارک سال نو

رسول پویان بهـار آمد ولی بـاغ وطـن رنگ خـزان دارد دم افـراطیت…

«
»

عاملین بازیهای دیروز جنایت کاران امروز

فرهاد

چسان بینم که نامردی چراغ انجمن باشد

چسان بینم جوانمردی بمیرد بی کس و تنها

چسان بینم بد اندیشی کند تقلید درویشان

چسان بینم که ابلیسی بپوشد خرقه تقوا

چسان بینم که شهبازی به دام عنکبوت افتد

چسان بینم که خفاشی خورشید را کند اغوا

فانی

بیش از چهار دهه میشود که اهریمنان افعی صفت به حمایت ادارات استخباراتی کشورهای منطقه و جهان از جمله آی.اس.آی، سعودی، ایران، قطر، انگلیس، امریکا و غیره با شعله ور نگه داشتن جنگ اعلان ناشده و تحمیلی از خارج زیر بهانه های مختلف میلیونها مردم ما را قربانی اهداف شوم خویش نموده کشور ما را به گرداب های خون و کوره های آتش مبدل و اکثریت مردم ما را که در حقیقت ستون فقرات جامعه و کشور را تشکیل میدهند ضعیف و ناتوان ساخته اند عاملین بازیهای دیروز به جنایت کاران جنگی امروز مبدل شده اند. طی چهار دهه گذشته جنایات خونین را بر ضد مردم و کشور ما انجام داده و میدهند که سقوط کندز بار دوم مشت نمونه خروار میباشد. محترم فقیری والی وقت حکومت دوکتور نجیب الله شهید به تاریخ 11/7/1394 از طریق طلوع نیوز دیدگاه خویش را در رابطه به تفاوت سقوط ولایت کندز در حال حاضر با بیست و هشت سال قبل از امروز چنین بیان نمود وی میگوید: تفاوت سقوط کندز در حال حاضر با بیست و هشت سال قبل از این قرار است. بیست و هشت سال قبل ولایت کندز به نسبت هجوم از بیرون سقوط نموده بود در حال حاضر به نسبت معامله از داخل کندز سقوط نموده است. افزود در آن زمان گروه های مهاجم ادارات دولتی و مکاتب را آتش زدند شهر از جمله قالین فروشی و دارائی های مردم را به غارت برده بی رحمانه ترین جنایات را بالای مردم روا داشتند. در کمترین وقت قوت های مسلح طبق هدایت دوکتور نجیب الله شهید تحت نظر شخصیت برجسته عالی نظامی و سیاسی کشور دگر جنرال محمد افضل لودین توانستند مهاجمین و غارتگران را عقب زنند مردم را از شر آنها نجات دهند.

غرض احیا و بازساری شهر کارهای سازنده را انجام دادند. با تاسف در حال حاضر شش شبانه روز می شود که مردم ولایت کندز در زیر چکمه های خونین هراس افگنان (طالبان) دست و پا زده جان میدهند. بازیگران که چند دهه میشود زیر نام دفاع از دین مقدس اسلام به کشتار میلیونها مردم آغاز کرده اند به بزرگترین جنایت کاران جنگی مبدل شده نظر به گفته مردم زنان زندانی را با خود برده بالای آنها تجاوز جنسی نموده بالای نرس ها تجاوز بعد آنها را با بی رحمانه ترین وضع به شهادت رسانیده از طریق شفاخانه دوکتوران بی سرحد یک شب قبل از بمبارد خبری نشر در آن گفته شده بود که سه صد و هفتاد زخمی و پنجاه جسد در این شفاخانه آورده شده با تاسف فراوان که شفاخانه مذکور خلاف قوانین بین اللملی و رعایت نکردن معیارهای انسانی و اسلامی توسط قوت های امریکایی بمبارد در آن بر علاوه زحمی ها عده از کارمندان شفاخانه شهید ده ها تن دیگر آنها زخمی شدند. سرنوشت ده ها تن آنها نا معلوم است اشرف غنی در این رابطه خواهان بررسی شده. در شهر آب، غذا، دوا، وجود ندارد هنوز هم در اکثریت خانه ها تا امروز تاریخ 11/7/1394 هراس افگنان طالب خود را پنهان مردم را گروگان گرفته اند. قیمت یک قرص نان صد افغانی کرایه موتر به یک نفر از کندز به ولایت بغلان به ده هزار افغانی رسید. فریاد اعضای پارلمان به خصوص یک خانم که نماینده مردم ولایت کندز میباشد به آسمانها بلند شده وی میگوید بالای نوامیس مردم تجاوز شده مرم نان ندارند دوا ندارند عزت شان پایمال شد چرا مسئولین بی تفاوت هستند. شاهراه عمومی بغلان کندز به واسطه هراس افگنان ماین گذاری مسدود گردیده اکثریت قوت ها هنوز نتوانسته یعنی 11/7/1394 به کندز خود را برسانند یک تعداد قوت ها از راه های فرعی با قبول خطر ماین خود را به کندز رسانیده عملیات تصفیوی را آغاز در حالیکه مسئولین نتایج عملیات های هوایی را اثر گزار خوانده اما مردم به نسبت تلفات ملکی از این ناحیه سخت نگران میباشند. هراس افگنان به نسبت عملیات های قهرمانانه قوای مسلح و هوایی ضربات مهلک و کشنده را متقبل شده اند. قریب به چهل تن همراه والی نام نهاد آنها در ولایت بدخشان کشته شدند، صد ها تن دیگر آن در ولایات بغلان، ننگرهار، جوزجان هلمند سرپل کشته و زخمی شدند در حال حاضر جوانان در  اکثریت نقاط کشور غرض پیوستن به قوای مسلح اظهار آمادگی نموده اند. تجاران زیر نظر اتاق تجارت و صنایع مبلغ سه صد هزار دالر غرض کمک به آسیب دیدگان کندز همکاری نموده اند.

افزایش جنگ های خونین وحشت و دهشت فقر بیکاری گشترس فساد و دامن زدن انواع خشونت های خانواده گی و خصومت های قومی، سمتی، لسانی، مذهبی تنظیمی حزبی تاراج دارایی های مردم و دولت سبب ایجاد فرسنگ ها فاصله بین دولت و مردم گردیده است. به تاریخ 11/7/11394 گلاب منگل و هیئت همراهانش غرض استجواب در رابطه به تعهد نامه ولسوالی دند غوری ولایت بغلان به ولسی جرگه حاضر وی خواست با ارایه بعضی اسناد قناعت اعضای پارلمان را حاصل نماید و عده از اعضای پارلمان از جمله لالی وکیل کندهار به حمایت وی در مقابل سایر اعضا سر و صد بلند کرده موضوعات قومی سمتی را دامن زدند مجلس بدون نتایج خاتمه یافت. عده از اعضای پارلمان میگویند منطقه دند غوری ولایت بغلان به مرکز فرمانده طالبان به ساحات همجوار آن مبدل شده است. با تاسف گماشته گان فاسد، اجانب از جمله اداره آی.اس.آی با استفاده از وضع بخاطر پوشانیدن جنایات خونین که طی چهار دهه انجام داده اند موضوعات قومی، لسانی، سمتی را دامن زده با گل الود نمودن میخواهند ماهی بگیرند. موی سفیدان ولایت فراه در جریان صحبت با طلوع نیوز زیر نام صدای مردم راه اندازی شده بود گفتند طی چهارده سال گذشته در اکثریت ولسوالی ولایت فراه از جمله بکوا به نام بازسازی یک پول هم مصرف نشده است. حافظی عضو اتاق تجارت و صنایع افغانستان میگوید دو هزار معادن بدون عقد قرار داد و فیصله ها غیر قانونی استخراج شده هنوز هم جریان دارد. معاون شاروالی کابل میگوید صدها میلیون دالر شرکت های ساختمانی از جمله اونکس از اداره ما باقی دار بوده حاضر به پرداخت آن نشده اند.

مردم و آگاهان امور بزرگترین عوامل دشواریهای فوق ذکر را بر علاوه مداخلات ادارات استخباراتی خارجی در امور داخلی کشورها موجودیت ده ها هزار لانه های تروریزم در آن طرف خط دیورند گسترش رقابت های خصمانه کشورهای منطقه و جهان در رابطه به کشور ما و کشورهای منطقه تشدید شدن اختلافات بین سران احزاب جمهوری خواه و دموکرات های امریکا در رابطه به خروج قوت هایشان از کشور ما مبدل شدن عاملین بازیهای دیروز که به بزرگترین جنایت کاران امروز مبدل شده در کشور و که بهترین وسیله رسیدن کشور گشایان به اهداف شوم شان خوانده می افزایند تا زمانیکه صلاحیت سران گروه ها فوق محدود نگردد و از مداخلات کشورهای خارجی جلوگیری به عمل نیاید نمیتوان به ختم بازی های جنایت کارانه که در سراسر کشور جریان دارد امیدوار بود.

مردم می پرسند بخاطر کاهش دشواریهای خونین موجود چه باید کرد؟

به باور اگاهان امور وقت آن رسیده که بخاطر کاهش جنایات فوق به مردم رنجیده و عذاب کشیده افغانستان از جمله سران اقوام ملیت های با هم برادر جامعه مدنی، احزاب سیاسی، سازمانهای اجتماعی، علما؛ روحانیون، نویسندگان؛ ژورنالیستان، استادان مراجعه نمود با اتحاد و هم بسته گی تمام ملیت های برادر کشور و جلب همکاری بشریت صلح جو و ترقی پسند صدای اعتراضات خویش را بر ضد جنایات فوق از طریق مبارزات مسالمت و وسایل اطلاعات جمعی آمیز بلند و وظایف ایمانی، وجدانی، اسلامی، انسانی خویش را در مقابل مردم عذاب دیده و رنج کشیده کشور انجام داد! در غیر از آن با ادامه وضع موجود عاملین بازیهای دیروز که به جنایت کاران امروز مبدل شده اند. به هیچ وجه از ادامه جنایات خونین خویش دست بردار نشده از این بیشتر مردم و کشور ما را به گرداب های خون و کوره های آتش غرق خواهند کرد.