عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

روشنفکر از نظر رفقا و تعریف ما زحمتکشان سابق

Intellektualismus. آرام بختیاری روشنفکر،- یک روشنگر منتقد و عدالتخواه دمکرات مردمی آرامانگرا -…

پیام تبریکی  

بسم‌الله الرحمن الرحیم اجماع بزرگ ملی افغانستان به مناسبت حلول عید سعید…

عید خونین

رسول پویان جهان با نـقـشۀ اهـریمنی گـردیـده پـر دعوا چه داد و…

بازی های ژیوپولیتیکی یا دشنه های آخته بر گلوی مردم…

نویسنده: مهرالدین مشید بازی های سیاسی در جغرافیای افتاده زیر پاشنه…

ادریس علی

آقای "ادریس علی"، (به کُردی: ئیدریس عەلی) شاعر و نویسنده‌ی…

گزیده‌ای از مقالهٔ «هدف دوگانهٔ اکوسوسیالیسم دموکراتیک»

نویسنده: جیسون هی‎کل ــ با گذشت بیش از دو دهه از…

مثلث خبیثه ی استخباراتی ایکه افغانستان را به کام آتش…

نویسنده: مهرالدین مشید اقنوم سه گانه ی شرارت در نمادی از…

اعلام دشمنی با زنان؛ زیر پرسش بردن اسلام و یا…

نویسنده: مهرالدین مشید رهبر طالبان از غیبت تا حضور و اعلان…

«
»

ظاهر وپنهان!

امین الله مفکر امینی 2022-51-07

گــــه ظاهرو پنهان، زانظـــارجمــلـه

خــلایق دزدان دزدند همه چیزخلق ونـگویند حـقا یق

که ظاهر بینان بینند ظاهرآراستــــهء دزدا ن

کــزمال دزدی نموده خودها باســروسا مــان

خلایق زخـــوب وبد گویندآنچـــه ظاهر بینـند

بــــه ســــخنان بی عمل، مهـر تقــــــوا زننـد

باید زعملکرد بگفت زهــرخــوبی و بـــــدی

داغ برمافی الضمیرگناهاست زظاهرپرستـــی

گرنقاب براوفتد زبدکاران، نبینی جز زشتـــی

کـــــه اهل تقوا ندارند با بــــدکاران همدمـی

کــــه انسانیت نباشد باریش وقبا وعمــا مــه

نی بسر ماندن به هنگام نمــاز بر ســـجاده

محک بـــاشد آدمی را زخوب وبد، بـــکردا ر

ورنه شیرین سخن چوطوطی بسیاراندبگفتار

چون گفته ها صدق کند برسٌلطه گران میـهن

کزعلم وخرد و هنرنیست نشان جز بر سـخن

این گروه اند گروه طالــــب والقاعده وداعش

کز انسانیت دوروبا دشمنان کرده اند سـازش

مفکر خوشا نیک اندیشان مردم و میهـــــن

که برحفظ وطن دارند شعار وطن یا کفــــــــن

چـون آزاده گان اهل علم وخرد اند به معنـــی

که علم و خرد دانند، چراغ معرفت بـه هستی