جامعه دین زده چگونه است؟

عبارت از جامعه می باشد٬ که دیندار از دین٬ چون…

نوای خلقِ غمدیدهء بغلان!

امین الله مفکر امینی       2024-13-05 آسمـان گرفته سخت برما، زمیــــن از سوی…

تنهایی و غربت شناخت نامه ی تبعید

نویسنده: مهرالدین مشید روایت دیگری از تنهایی و غربت روایت تبعید یعنی…

دست یاری 

بر بلای سیل بغلان مبتلا است  ساکنان اش زین مصیبت در…

تجلیل از روزمادردرکشورشاهی هالند

بتاریخ 12می سالجاری درشهرارنهم کشورشاهی هالند محفل باشکوهی ازسوی شوراي…

بجنبید ایکه خود ها، حامییان حقوق بشرخوانید!

امین الله مفکر امینی       2014-13-05! ندانم چطور گویم ویا به تصویر کشمدردوناله…

اینجا بغلان است، آدمیت را سیل برده است!

سیامک بهاری “ما نه غذا داریم، نه آب آشامیدنی، نه سرپناه،…

خشم سیلاب

رسول پویان خانه و باغ و زمین و روستا ویران گشت خـشـم…

 قاضی ی شهر شرف

محمد عالم افتخار مال تاجـر غرق دریا گشـته بود تاجر آنجا محوِ…

خیزش های مردمی نشانه های شکست طلسم وحشت طالبانی

نویسنده: مهرالدین مشید تبعیض، حرمت شکنی و استبداد کار نامه ی…

مادر

ای مادر من فرخ و آباد بمانی پر خنده به لب…

چند شعر کوتاه از زانا کوردستانی

انتظارم، بوی سیگارهای زر گرفته... و روزهای تلخِ نیمه سوخته میان بغض خاموشت…

جنگ قدرت ها

رسول پویان جنگ قـدرت ها دل زخمین وخونین آورد جـای صلح و…

افراطیت پادزهر خیانت رهبران اسلام سیاسی و یا شکست مبارزات…

نویسنده: مهرالدین مشید علل و عوامل یا چگونگی و چیستی باز…

زبان آریایی یا آریویی چی شد؟

نوشته: دکتر حمیدالله مفید ——————————— زبان بازتاب خرد آدمی است و انسان…

تعامل 

نور محمد غفوری از چندی به اینطرف در مکالمات و نوشتار…

جمال غمبار

آقای "جمال غمبار"، (به کُردی: جەمال غەمبار) شاعر و نویسنده‌ی…

چین کاوشگری به نیمه تاریک ماه فرستاد

منبع تصویر، GETTY IMAGES ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳ مه ۲۰۲۴ آژانس فضایی…

        تقدیم به ستره محکمه امارت اسلامی افغانستان

معروضه محمد عالم افتخار ولد محمد قاسم دارنده تذکره تابعیت 1401100148058   حضور…

حاکمیت طالبان؛ افزایش بحران و تکانه های بی ثباتی ملی…

نویسنده: مهرالدین مشید استبداد و تبعیض طالبان و به صدا درآمدن…

«
»

شکست هراس افگنی به عزم و اراده صادقانه نیاز دارد

فرهاد

لیک اگر صد بار

از هر تار مویم کسی بیاویزد

زشت را زیبا نخواهم گفت

یا بدی را

از برای مصلحت

نیکو نخواهم گفت

فانی

بارک اوباما رئیس جمهور ایالات متحده امریکا در سخنرانی اخیرش به امریکائی ها اطمینان داد که داعش شکست خواهد خورد افزود بسیاری از امریکائی ها می پرسند که ما با سرطانی مواجه هستیم که هیچ درمانی ندارد. گفته ها زمانی ابراز میشود به نسبت تیر اندازی یک زن در امریکا چهارده تن کشته و هفده تن زخم برداشتند. مسئولیت آنرا داعش به عهده گرفت.

از جانب دیگر زلمی خلیل زاد سفیر پیشین امریکا در افغانستان با طلوع نیوز گفته است پاکستان همواره از طالبان و شبکه حقانی در سیاست خارجی خود استفاده میکند وگروه های تند رو را در خاک خویش پناه داده. در ادامه میگوید در این شکی نیست که بدون کمک پاکستان و همکاری این کشور با این گروه ها به نحوی که فعالیت میکنند خطر به وجود آور برای افغانستان نمیبود افزود پاکستان مرکز و پایتخت این گروها ست است چه از طالب بگویم چه از حقانی میتوان گفت که پاکستان است.

مردم و اگاهان امور میگویند اگر آقای اوباما به گفته های خویش صادق میباشد پس چرا فشارهای نظامی، اقتصادی، سیاسی، مالی را بالای تمویل، تسلیح پرورش و آموزش دهندگان که زلمی خلیل زاد مرکز آنرا پاکستان معرفی کرده وارد نمی نماید می افزایند در حالیکه سالانه میلیارد ها دالر زیر نام مبارزه با هراس افگنی برای نظامیان توسط ایالات متحده امریکا برای پاکستانی داده میشود به جای آن در مبارزه بر ضد هراس افگنان به مصرف میرسید غرض تقویه قوای مسلح از ناحیه تجهیز نظامیان آن با سلاح های پیشرفته زمینی و هوایی همکاری لازم صورت گیرد با مسدود نمودن ده ها هزار لانه های تروریزم در آن طرف خط دیورند از مداخله ادارات استخباراتی در امور داخلی کشور ما جلوگیری به عمل آید. در آن صورت میتوان از پیشرفت این غده سرطان به مردم امریکا و سایر جهان اطمینان داد.

در غیر از آن به ادامه وضع موجود بشریت همه روزه مثل مردم عزیز و با عزت ما در آتش بازی های دوگانه و ریا کارانه سران کشورهای که در ظاهر امر از مبارزه با تروریزم وعده میدهند و در عمل منحیث افزار خونین برای به دست آوردن اهداف خویش از آنها استفاده مینمایند نمیتوان از سرایت این امراض ساری و کشنده به سایر نقاط جهان از جمله امریکا جلوگیری به عمل آورد.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به تاریخ 16/9/1394 در یک کنفرانس خبری گفت که ما در کنفرانس قلب آسیا که در اسلام آباد برگزار میگردد شرکت خواهیم کرد افزود نشست کشورهای قلب آسیا قرار است به تاریخ 19/9/1394 در اسلام آباد با اشتراک وزیران خارجه چهل و چهار کشور جهان برگزار شود. وی میگوید نشست قلب آسیا نشستی برای افغانستان است ما پیام خود را به گونه واضح مطرح خواهیم کرد و پس از برگشت با شما (مردم) آنرا در میان مگذاریم می افزایند این نشست که با حضور سیزده کشورهای منطقه و مقاماتی دیگر از نقاط جهان برگزار میشود به میان آوردن هماهنگی در کار و پیکار با هراس افگنی میان کشورهای منطقه و با پشتیبانی دیگر و جهان گفته شده.

مردم و اگاهان امور از اینکه در شیر سوخته دوغ را پف کرده میخورند محتاطانه نظریات خویش چنین بیان داشته اند:

نظر به شهادت تاریخ مردم قهرمان و با افتخار افغانستان در هر زمان توانسته بزرگترین قدرت های متجاوز جهانی را با تمام ساز و برگ نظامی که داشتند به زانو در آوردند. اما به نسبت اعتماد بیجا و علاقمندی شخصی و احساساتی با یک عده سران، شاهان مستبد، آلوده فاسد وابسته در زمان اتخاذ تصامیم گیری های زیر نام مذاکره و مصالحه صلح و غیره صورت میگرفت بزرگترین شکست های جبران ناپذیر را متقبل شده از دوباره به قدرت رسانیده امیر دوست محمد خان به واسطه بریتانیا کبیر تا الحال صد ها جنایات نا بخشودنی در این رابطه صورت گرفته است می افزایند.

از ناحیه بازی های شتابزده پاکستانی و حامیان جهانی شان تشویش موجود است که جنایات گذشته را یکبار دیگر تکرار نه نمایند از این لحاظ از سران دولت وحدت ملی و کشورهای که واقعا خواهان صلح و ثبات واقعی در کشور ما میباشند احترامانه تقاضا به عمل میاید. تا یکبار دیگر ده ها میلیون مردم ما را قربانی اهداف شوم هراس افگنان و حامیان خارجی نه نموده تا خود را محکوم و شرمسار تاریخ نه نسازند!

خلاصه اینکه به باور ما بزرگترین علت دشواری های خونین موجود و سوزنده در کشور ما و کشورهای منطقه و جهان عدم صداقت سران کشور ها ادارات استخباراتی کشورهای منطقه و جهان در مبارزه با هراس افگنی مواد مخدر بوده که شورشی خواندن طالبان به واسطه اوباما اثبات ادعای ماست.

پس چه باید کرد که دشواری های موجود را کاهش داد؟ به باور ما وقت آن رسیده که تمام نیروهای سالم اندیش با فشردن دست ها متحد یک پارچه صدای اعتراض خوش را غرض جلوگیری از بازی های فوق دراز نمایند. تا به یاری خداوند (ج) سران کشورها را وادار به مبارزه صادقانه بر ضد هراس افگنی نمایند.