گنجینۀ الهام

رسول پویان 2/5/2023 روزباخورشیدوشب سیل شباهنگم خوش است زیــر نـور خلـوت مهـتـاب آهنگـم…

در ارتباط به جفنگ گویی ها ی " نیاز نیاز"

حبیب میهنیار دوستان گرامی شما بهتر میدانید که یکی از ویژه…

ادبیات مبتذل،- سرگرم کننده و کم ارزش؟

Trivialliteratur:   آرام بختیاری نیاز انسان از خود بیگانه به ادبیات سرگرم کننده.  ادبیات…

پیام شادباش به مناسبت روز جهانی کارگر

ا. م. شیری روز اتحاد و همبستگی انترناسیونالیستی کارگران و زحمکشان…

دستار پوشان اسلام ستیز و پاچه بلند های حرمت شکن

نویسنده: مهرالدین مشید گروه ی طالبان از نظر حسن عباس نویسنده…

برگردان شعرهایی از سبزه برزنجی

خانم "سبزه برزنجی" (به کُردی: سۆزە بەرزنجی) شاعر کُرد زبان،…

به پیشواز اول می، روز جهانی همبسته‌گی کارگران

اعلامیه سازمان سوسیالیست‌های کارگری افغانستان اول ماه می، روز تجدید پیمان…

ناپاسخگویی به چالش های جهانی؛ نشانه های زوال تمدن غربی!؟

نویسنده: مهرالدین مشید بحران های جهانی پدیده ی تمدنی یانتیجه ی…

عشق و محبت

رسول پویان در دل اگـر عـشق و محبت باشد نجـوای دل آهـنـگ…

جهان در یک قدمی فاجعه و ناخویشتن داری رهبران سیاسی…

نویسنده: مهرالدین مشید افغانستان در حاشیه ی حوادث؛ اما در اصل…

چند شعر از کریم دافعی (ک.د.آزاد) 

[برای پدر خوبم کە دیگر نیست]  ترک این مهلكه با خون…

مکر دشمن

  نوشته نذیر ظفر با مکـــــر خصم ، یار ز پیشم…

نویسنده ی متعهد نمادی از شهریاری و شکوهی از اقتدار…

نویسنده: مهرالدین مشید تعهد در قلمرو  ادبیات و رسالت ملی و…

اهداف حزب!

امین الله مفکر امینی      2024-12-04! اهـــــدافِ حــزبم بـــودست صلح وصفا ی مــردم…

پسا ۷ و ۸ ثور٬ در غایت عمل وحدت دارند!

در نخست٬ دین ماتریالیستی یا اسلام سیاسی را٬ بدانیم٬ که…

نگرانی ملاهبت الله از به صدا درآمدن آجیر فروریزی کاخ…

نویسنده: مهرالدین مشید پیام امیر الغایبین و فرار او از مرگ؛…

مدارای خرد

رسول پویان عصا برجان انسان مار زهرآگین شده امروز کهن افسانۀ کین،…

افراطیت و تروریسم زنجیره ای از توطیه های بی پایان

نویسنده: مهرالدین مشید تهاجم شوروی به افغانستان و به صدا درآمدن…

عید غریبان

عید است رسم غصه ز دلها نچکاندیم درد و غم و…

محبت، شماره یکم، سال ۲۷م

شماره جدید محبت نشر شد. پیشکش تان باد!

«
»

شش موضوع مهم سیاسی٬ راهبردی٬ اقتصادی٬ نظامی در یک بسته

تنظیم و تهیه از: حسین تلاش

(1)

زلنسکی خطاب به آمریکا: اگر شواهدی برای حمله دارید چرا به ما ارائه نمیکنید؟

12.02.22

“ولادیمیر زلنسکی” رئیس جمهوری اوکراین در واکنش به ادعای رئیس جمهوری آمریکا مبنی بر تهاجم روسیه به اوکراین در روز ۱۶ ماه فوریه، خواستار ارائه شواهد در این مورد شد.
به گزارش شبکه تلویزیونی اوکراین زلنسکی روز شنبه در جمع خبرنگاران، خواست تا در صورتی که شواهدی در مورد تهاجم روسیه به اوکراین در روز ۱۶ ماه فوریه وجود دارد، به دولت اوکراین ارائه شود.  
بر اساس اطلاعات نشریه آمریکایی پولیتیکو، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه در دیدار مجازی با سران کشورهای غربی و اتحادیه اروپا و ناتو، مدعی شد که روسیه روز ۱۶ ماه فوریه (روز چهارشنبه) به اوکراین حمله خواهد کرد.  
زلنسکی خطاب به خبرنگاران گفت: اگر شما یا هر کس دیگری اطلاعاتی در مورد تدارک ۱۰۰ درصدی تهاجم روسیه به اوکراین در روز ۱۶ فوریه یا پس از این تاریخ در اختیار دارید به ما ارائه دهید.  
رئیس جمهوری اوکراین در همین حال تصریح کرد که در فضای اطلاع رسانی، اخبار بسیار زیادی در مورد تهاجم روسیه به اوکراین در روز ۱۶ فوریه وجود دارد.
به گفته وی، دولت اوکراین از وجود چنین خطری اطلاع دارد و باید برای هر گونه اقدامی از هر مرزی آماده باشد.  
سرگئی لاوروف وزیر امورخارجه روسیه امروز در گفت و گوی تلفنی با بلینکن همتای آمریکایی خود تاکید کرد که کارزار تبلیغاتی “تجاوز روسیه” به اوکراین اهداف تحریک آمیز را دنبال می کند.
به گزارش ایرنا از مسکو به نقل از سایت وزارت خارجه روسیه، لاوروف در این تماس تلفنی به غیرقابل قبول بودن اقدامات ناقض تعهدات تقسیم ناپذیری امنیت در اتحادیه اروپا- آتلانتیک تاکید کرد.
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه به همتای آمریکایی خود گفت که پاسخ به پیشنهادهای روسیه در مورد تضمین های امنیتی، مفاد کلیدی مسکو را نادیده گرفته است.
لاوروف تاکید کرد که کمپین تبلیغاتی ایالات متحده و متحدانش در مورد “تجاوز روسیه” به اوکراین، اهداف تحریک آمیز را دنبال می کند و مقامات کی یف را به خرابکاری در توافقنامه های مینسک و تلاش های مضر برای حل “مشکل دونباس” با زور تشویق می کند. 
“ماریا زاخارووا” سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز امروز اعلام کرد که کشورهای غربی از عمل تحریک آمیز که در شرق اوکراین تدارک دیده می شود، اطلاع دارند.  
زاخارووا گفت که کشورهای غربی بطور گسترده سلاح به اوکراین تحویل می دهند و این وضعیت نشان می دهد که آنها از عمل تحریک آمیز در حال تدارک در منطقه مناقشه در اوکراین اطلاع دارند.  
تنش ها در هفته های اخیر در پی ادعای شماری از سران غربی مبنی بر احتمال حمله روسیه به اوکراین بالا گرفته است.
مسکو بارها گفته است که قصدی برای حمله نظامی به اوکراین ندارد و درصدد دریافت تضمین های امنیتی است که مانع از توسعه ائتلاف نظامی تحت رهبری آمریکا (ناتو) می شود.
روابط آمریکا و غرب با روسیه از سال ۲۰۱۴ به دنبال الحاق شبه جزیره کریمه به آن کشور {در نتیجه ی نظرخواهی همه گانی٬ سری٬ دموکراتیک و مستقیم از باشنده گان آن شبه جزیره؛ درست مطابق به آنچه که غربی ها بار ها از چنین ریفراندوم در سیاست های داخلی و خارجی خود٬ فریاد می زنند – فرستنده} متشنج شد؛ غرب به بهانه دخالت روسیه در اوضاع داخلی اوکراین، روسیه را بارها تحریم کرده است؛ اما مسکو این ادعای غرب را رد می ‌کند.
بخش‌های غربی روسیه با توجه به همسایگی با اوکراین و نزدیکی به کشورهای عضو ناتو که کانون تنش بین روسیه و غرب است، برای روس‌ها اهمیت فراوان دارد و به آمادگی رزمی نیروهای نظامی مستقر در این مناطق توجه خاص می‌شود.

کارشناسان معتقدند که کاخ سفید با کمک متحدان اروپایی، به دنبال ضربه زدن به روسیه بوده و مساله اوکراین را بهانه و دستاویز قرار داده است. در ماه‌های اخیر نیز به دلیل ادعای غرب درباره صف‌آرایی نظامی روسیه در مرزهای اوکراین، روابط ناتو با روسیه دچار تنش شده است

====================

(2)

همه نگاه ها به اوکراین: تعداد داعشی ‌ها در افغانستان دو برابر شده!

۱۳. فبروری. ۲۰۲۲

روسیه: حضور داعش در افغانستان دو برابر شده است!
“سرگئی شایگو” وزیر دفاع روسیه در دیدار با “بن والاس” وزیر دفاع انگلیس از احتمال دسترسی گروه‌ های تروریستی به بیش از ۸۰ میلیارد دلار تسلیحات نظامی باقیمانده آمریکا و ناتو در افغانستان ابراز نگرانی کرد.
شایگو گفت: می ‌خواهم به تجربه غم‌ انگیز پمپاژ تسلیحات کشورها اشاره کنم؛ اجازه دهید یادآوری کنم که اخیراً نزدیک به ۸۰ میلیارد دلار تسلیحات در افغانستان باقیمانده است. اگر در مورد موشک‌ های جاولین، موشک‌ های ضد تانک صحبت کنیم، بیش از صد تا از آن‌ ها در افغانستان باقی مانده است، بیش از ۱۵۰ مورد از آن ‌ها باقی مانده است.
به گزارش “جوینت فورسز”، وزیر دفاع روسیه افزود: همه اینها امروز تهدیدی را به همراه دارد، زیرا اخیراً تعداد جنگجویان داعش در افغانستان نیز دو برابر شده است.
وی ادامه داد: برای ما دشوار است که بفهمیم این سلاح‌ ها در کجا و به دست چه کسی خواهد رسید. ما دوست نداریم این موضوع در پس زمینه محو شود، همانطور که موضوع پناهجویان افغانستان و قاچاق مواد مخدر محو شده است.

====================

(3)

مائوئیست و وزیر خارجه سابق افغانستان خجالت زده و پشیمان! یا مستعمل و دور انداخته شده؟

13.02.22

سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما

مشغول دریافت دستورات از امپریالیسم در حال افول!


رنگین دادفر سپنتا فرزند یک زمیندار بزرگ که سابقا مائوئیست بود و سپس به این نتیجه (*)(!)رسید چین پس از مائو رویزیونیست شده است و {به نظر این چهره ی مسخ شده و وجدان باخته٬ گویا – نویسنده} “سوسیال امپریالیسم شوروی” (**) کشورش را اشغال کرده و همراه جمهوری خلق چین امپریالیسم بالنده هستند، از خود بی خود شده و در راه نجات کشورش از خوف “سوسیال امپریالیسم” و رویزیونیسم بالنده به آغوش باز (به اصطلاح – فرستنده) حقوق بشری ها و دمکراسی خواهان جهان پرید و پس از مدتی سر از وزارت خارجه افغانستان درآورد و به کیف کش امپریالیسم واقعی تبدیل شد؛ و اینباردست از همه گذشته خود شست و به مهره پیش برد سیاست امپریالیسم در حال افول!! تبدیل شد.
امروز سپنتائی که توسط آمریکای «دمکرات و دوست مردم افغانستان» مستعمل و دور انداخته شده است٬ ناگهان عابد و زاهد شده است. سرنوشت چنین افرادی برای آن دسته از مزدوران ایرانی امپریالیسم آمریکا میتواند مفید واقع شود.

در واکنش به دزدی اموال مردم افغانستان توسط آمریکا
سپنتا : من را ببخشید، اگر آمریکا را متحد و دوست خوانده‌ام
رنگین دادفر سپنتا وزیر امور خارجه سابق و مشاور پیشین شورای امنیت افغانستان افزود:  در برابر مردم و تاریخ کشورم احساس گناه می ‌کنم.

{در حالیکه زیر نظر وی؛ حامد کرزی؛ اشرف غنی احمد زی؛ محیب و سایر چپاولگران وآستان بوسان نیرو های اشغالگرامپریالیستی٬ رفته رفته حاکمیت برادران طالبی شان٬ دو باره بالای مردم تحمیل شد – فرستنده}

  سپنتا: من را ببخشید، اگر آمریکا را متحد و دوست خوانده‌ام؛ به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما، مشاور پیشین شورای امنیت افغانستان در توئیتی نوشت: از اینکه گاهی دولت آمریکا را «دوست و متحد» افغانستان تلقی کردم در برابر مردم و تاریخ کشورم احساس گناه می ‌کنم.
وی با اشاره به بلوکه کردن اموال افغانستان توسط جو بایدن رئیس جمهور آمریکا گفت: آمریکا با تصرف ذخایر افغانستان، بار دیگر مردم را «مجازات» می‌کند. بایدن هرگز با افغانستان دوست نبود و حالا افغان‌ها مجبور هستند تاوان سیاست‌های نادرست امریکا را بپردازند. (این اظهار نظر نشان میدهد سپنتا هنوز واقعا متنبه نشده و هنوز گناه را گردن یک نفر یعنی بایدن می ‌اندازد؛ انگار بایدن سلیقه شخصی خودش را در افغانستان بکار برده و یا رفتار روسای جمهور قبلی که ایشان در خدمت شان بودند با افغانستان٬ بهتر بوده است).
سپنتا افزود:  اسامه بن لادن، رئیس القاعده نیز حمایت گسترده آمریکا را با خود داشت و بعد از قویت رادیکال‌ ها، آمریکا دست پاکستان را در افغانستان نیز باز کرد.
وی گفت:  امریکا به نام «مبارزه با تروریسم» در ۲۰ سال گذشته در افغانستان جنگی را بر افروخت که هزاران زن، کودک و غیرنظامی جان خود را در آن از دست دادند.
مشاور پیشین شورای امنیت افغانستان  که از قضا رابطه نزدیکی نیز با مقامات آمریکایی دارد، ادامه داد: ما فکر می ‌کردیم جنگ آمریکا در افغانستان، مبارزه با تروریسم است اما آمریکا با ۳۶ میلیارد دلار از پاکستان حمایت کرد در حالی که بن لادن در پاکستان زندگی می ‌کرد.!

{آقای سپنتا باید بداند که این خینه ی تاریک رنگ و با بوی زننده و تهوع آور بعد از عید را٬ اگر بر روی تان بمالید٬ بدانید که باز هم در برابر تاریخ پنج دهه ی اخیر٬ یکجا با سایر همرهان و هم صف های خود٬ محکوم شده های فاسد و وجدان فروشی٬ بیش نیستید – فرستنده}.  

+ علامه های (!)٬‌‌ و (“) در سطر های دوم و سوم٬ از فرستنده.

====================

(4)

تجاوز زیر دریائی آمریکا به منطقه رزمایش دریائی روسیه

13.02.22

یک منبع نزدیک به نیروی دریایی روسیه گفت: هواپیماهای ضد زیردریایی ایل ۳۸ و همچنین یک زیردریایی ناوگان اقیانوس آرام توانستند زیردریایی آمریکایی را در نزدیکی جزایر کوریل روسیه کشف کنند.

این منبع افزود: 

«زیردریایی آمریکایی ویرجینیا توسط هواپیمای ضد زیردریایی ایل-۳۸ و به لطف یک زیردریایی ناوگان اقیانوس آرام در جریان رزمایش جستجو و انهدام زیردریایی های دشمن فرضی در مناطق بالقوه کشف شد.»

به گفته این منبع، مختصات این زیردریایی بیگانه به ناوگانی از کشتی های جنگی به فرماندهی ناوچه «مارشال شاپوشنیکوف» روسیه در اقیانوس آرام مخابره شد. متعاقباً این ناو چند منظوره روسی٬ تمام اقدامات لازم را برای محافظت از مرزهای کشور انجام داد.

این منبع خاطرنشان کرد: 

«تدابیر عملیاتی نیروهای ضد زیردریایی ناوگان اقیانوس آرام ظاهراً باعث غافلگیری زیردریایی آمریکایی شد طوری که این متجاوز فرصت کافی برای خروج بی سرو صدا از منطقه رزمایش را نداشت.»

=====================

(5)

جنگ روانی جنگ افروزان روانی!

13.02.22

مجله ی هفته

سخنگوی پنتاگون همزمان با فضاسازی کشورش مبنی بر حمله احتمالی روسیه به اوکراین به رغم تکذیب کرملین٬ اعلام کرد نمی‌توانیم گزارش‌ ها درباره این حمله احتمالی در روز چهارشنبه را تایید کنیم.

مقامات ارشد آمریکایی روز یکشنبه به وقت محلی اعلام کردند که نمی توانند گزارش های منتشر شده را مبنی بر اینکه روسیه قصد دارد روز چهارشنبه به اوکراین حمله کند، تایید کنند.

مقامات آمریکایی در پی فضاسازی‌ های خود٬ اما همچنان هشدارهایشان  را برای آمریکایی های حاضر در اوکراین تکرار کرده و از آنها خواستند این کشور را فوری ترک کنند.

سخنگوی پنتاگون در مصاحبه با شبکه فاکس نیوز آمریکا گفت:

«نمی ‌توانیم گزارش‌ ها درباره برنامه ‌ریزی روسیه برای حمله به اوکراین در روز چهارشنبه آینده را تایید کنیم.»

جان کربی با بیان اینکه در موقعیتی نیستم که این گزارش‌ ها را تایید کنم، در عین حال مدعی شد اقدام نظامی روسیه می تواند در هر روزی اتفاق افتد.

وی ادعا کرد این ارزیابی ها از منابع مختلف به دست می آیند و محدود به اطلاعات نیستند؛ بلکه ما این تحولات را به صورت واضح می بینیم.

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اضافه کرد: 

«بیش از ۱۰۰ هزار نیروی روسیه همچنان نزدیکی مرزهای اوکراین مستقر هستند.»

مشاور امنیت ملی دولت بایدن نیز روز یکشنبه به وقت محلی در گفت و گو با شبکه خبری سی. ان. ان. آمریکا در تداوم ادعاهایش به رغم تکذیب های مکرر روسیه افزود: «نمی‌ توانیم پیش‌ بینی کنیم روسیه چه زمانی به اوکراین حمله خواهد کرد، این حمله می تواند این هفته و قبل از پایان بازی های المپیک رخ دهد».

سالیوان با بیان اینکه این امکان نیز وجود دارد که روسیه مسیر دیپلماسی را پیش گیرد، ادعا کرد اما با توجه به شکلی که آنها نیرو ها و تجهیزات خود را مستقر کرده اند، تهاجم نظامی در آینده ای بسیار نزدیک را بسیار محتمل می کند.

 مشاور امنیت ملی آمریکا ادامه داد {که} ما آماده دیپلماسی هستیم٬ اما هم در صورت انتخاب روسیه برای حمله، به همراه متحدان و شرکا آماده پاسخ متحد و قاطع هستیم.

در روز جمعه ۱۱ فبروری، نیک شیفرین، خبرنگار PBS نوشت که حمله به اوکراین هفته آینده آغاز خواهد شد. مجله آلمانی اشپیگل تاریخ مشخص « ۱۵ فوریه»   را اعلام کرد. منابع بلومبرگ نیز گفتند که روسیه ممکن است در ۱۵ فوریه به اوکراین حمله کند.

کاخ سفید بر موضع خود مبنی بر اینکه مسکو در صورت عملی کردن طرح حمله به اوکراین، هزینه سنگینی خواهد داد، تاکید دارد؛ اما کرملین رویکرد تنش زایی بالای آمریکا در مورد مناقشه اوکراین را٬ محکوم کرده است.

براساس بیانیه مطبوعاتی کاخ سفید، بایدن به پوتین گفته است چنانچه مسکو درصدد حمله اوکراین برآید، واشنگتن به همراه متحدان و شرکایش پاسخی قاطعانه به این مساله خواهد داد و هزینه های شدید و سریعی را بر روسیه اعمال خواهد کرد.

بایدن همچنین گفت: اگرچه آمریکا برای ورود به دیپلماسی آماده است، همچنین برای سناریوهای دیگر نیز آمادگی دارد.

طبق اعلام کرملین، پوتین به بایدن گفته است که واشنگتن به نگرانی های اصلی روسیه توجهی نداشته و مسکو پاسخی در مورد موضوعات مهمی چون توسعه ناتو و اعزام نیروهای تهاجمی به اوکراین٬ دریافت نکرده است.

واشنگتن و متحدانش مدعی اند تقویت قوای نظامی روسیه در نزدیکی مرز اوکراین، به مثابه حمله قریب الوقوع مسکو به کی یف است.

پوتین این ادعای غرب را محکوم کرده و آن را گمانه زنی های تحریک آمیز خوانده است که می تواند به درگیری در اوکراین منجر شود.

روابط بین مسکو و کی یف از سال ۲۰۱۴ تیره شده و این تنش تحت تاثیر فضا سازی‌ های تبلیغاتی آمریکا و متحدانش شدت گرفته است

(6)

رئیس جمهور جمهوری خلق دونتسک وضعیت منطقه دونباس را بسیار متشنج خواند

دنیس پوشیلین رئیس جمهور جمهوری خلق دونتسک، وضعیت منطقه مناقشه دونباس در شرق اوکراین را بسیار متشنج خواند.

پوشیلین عصر یکشنبه در گفت‌ و گو با شبکه یک تلویزیونی روسیه گفت: 

«طرف اوکراینی به افزایش نیروهای نظامی و تسلیحات در منطقه دونباس ادامه می ‌دهد؛ بنابر این باید بطور کامل آماده بود.»

وی افزود: «اطلاعات تجسسی حاکی از آن است که ارتش اوکراین شمار نیروهای خود و تجهیزات نظامی و جنگ افزارها در منطقه مناقشه را افزایش می ‌دهد.»

رئیس جمهور خود خوانده دونتسک خاطرنشان کرد که کشورهای غربی به تحویل تسلیحات ادامه می ‌دهند و وضعیت بسیار متشنج است.

در همین حال نماینده جمهوری خودخوانده دونتسک در مرکز مشترک کنترل آتش بس امروز به خبرنگاران گفت که نیروهای اوکراینی ۹ خمپاره به سوی مناطق جمهوری (خودخوانده) دونتسک پرتاب کردند.

به گزارش ریانووستی، این مقام جدایی طلبان دونباس گفت:

«نیروهای اوکراینی بین ساعت ۱۸ و ۵۵ تا ۱۹ و ۳۰ دقیقه به وقت مسکو، ۹ گلوله خمپاره ۱۲۰ میلی متری به سوی مناطق کمینترنووا و لنینسکی پرتاب کردند.» 

جمهوری‌ های خلق دونتسک و لوگانسک در منطقه دونباس با جمعیت روس تبار، از سال ۲۰۱۴ و به دنبال مناقشه خونین که نزدیک به ۱۳ هزار تلفات جانی به همراه داشت٬ بطور مستقل از کی یف اعلام استقلال کردند… 

رفتار غرب و آمریکا در قبال بحران اوکراین به گونه‌ای است که باعث شده مردم این کشور تحت تاثیر این رفتارهای تبلیغاتی و روانی، احساس ترس کنند… 

پایان